Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1936
Anonym bruker
"Vettskremt Brasme"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
En ting jeg lurer på, hvorfor er Tramadol så populært? ser jo de Stopper menger av dette inn i landet, bare se denne sak, https://sol.no/nyheter/fant-130000-t...gasje/71724751 130000 tabletter er stoppet, så det må være mange som bruker dette? eller tar jeg feil?

Har selv fått dette av legen før pga smerter, men har aldri brukt dette mer jeg måtte.
Anonym bruker
"Ekstravagant Sau"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er dessverre en del av befolkningen som er immun mot tramadol, så på meg hadde det ikke noen som helst virkning på. Tok 400mg uten å mere en pøkk. Fikk det egentlig som smertestillende mot ryggplager.
Fra 2004 til 2017 økte bruken av Tramadol som smertelindring fra 13 til 42 per tusen innbyggere, så det viser at det blir mye brukt som smertelindring. Tramadol ble lansert som et alternativ til Paralgin Forte på grunn av mindre sjanse for avhengighet. Om det viser seg å stemme kan vel diskuteres.

At det blir stoppet en hel haug med tabletter i tollen viser at det er et marked for Tramadol her også. Utover god smertelindring, vil økt dosering føre til en euforisk og avslappet rus. Det kan også gi økt energi hos enkelte.

Per nå er det vel tramadol-krise hos apotekene rundt om i landet da de aller fleste er tomme på lager og at de i tillegg ikke vet når de får inn mer.
Anonym bruker
"Pensjonert Kimære"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Min teori er at ettersom Tramadol også fungerer som en (svak) SNRI og dermed letter angst- og depresjonsplager i tillegg til smerte så er det flere som blir hekta og det blir vanskeligere å slutte fordi angst og depresjon kommer tilbake ved seponering. De er også mindre sløvende enn vanlige opiater etter min erfaring og dermed også sikkert enklere å kombinere med en fungerende (jobb-)hverdag. Personlig blir jeg bare varm i skallen og får mindre smertelindring enn ved tilsvarende doser Paralgin, men alle er forskjellige.
Jævla populært i de Afrikanske landene spesielt for dem som jobber på det. Det gir jo energi. Men 50mg er jo ikke mye, men kanskje det eneste de har tilgang på der. Har sett masse av dette blitt smuglet inn i sommer. Jeg personlig syntes de er mye dårligere enn depotene.
Anonym bruker
"Tom Jette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har heller aldri skjønt greia. Energi av opiat? Man forventer jo heller det stikk motsatte, sløvhet. Men jeg merker ingen ruseffekt av tramadol. Derimot har jeg iblandt tatt det når jeg er fyllesjuk og har fylleangst, for å føle meg litt bedre så jeg får sove igjen istedet for å sitte våken med hodepine og eksistensiell angst. Ikke at de er direkte søvndyssende, men musklaturen og spenningen i kroppen og hodet slapper mer av/lindres
Har selv undret på energiboosten jeg får av tramadol, men kanskje det har noe med at fravær av smerte gir energi?
Anonym bruker
"Moden Titan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av junkrat Vis innlegg
Har selv undret på energiboosten jeg får av tramadol, men kanskje det har noe med at fravær av smerte gir energi?
Vis hele sitatet...
Jeg får en litt varm og euforisk følelse, blir chill men samtidig får jeg ny energi, langt ifra trøtt. Dette uten at jeg har noen smerter som lindres.

Men det er x antall mennesker som blir sløv/avslappet/rolig av tramadol, og x antall som blir energisk. Årsaken vet ikke jeg personlig.
Kombinasjon med kaffi eller energidrikk er ganske digg da. Og nikotin