Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2960
Jeg flyttet inn i en leilighet for 1 mnd siden. Da jeg var på visning var jeg singel og sa at jeg ikke hadde kjæreste eller barn. Sa også at jeg kun kom til å være i leiligheten annenhver helg eller hver helg, siden jeg er mye på jobbreise.

Nå har jeg fått kjæreste og hun har flyttet inn hos meg. Derfor bor hun mer i leiligheten enn hva jeg gjør.

Har huseier f.eks. utkastelsesgrunn eller noe han skulle sagt i denne saken? Er jeg nødt å gi beskjed om at jeg har fått kjæreste og at hun bor der?
Null stress. Er regulert av § 7 i husleieloven.

§ 7-1. Opptak i husstand
Leieren har rett til å ta opp i sin husstand sin ektefelle eller samboer, sine egne eller ektefellens eller samboerens slektninger i rett opp- eller nedstigende linje og fosterbarn. Opptak av andre personer i husstanden krever godkjenning fra utleieren. Godkjenning kan bare nektes dersom vedkommende persons forhold gir saklig grunn til det eller husrommet klart blir overbefolket.
Vis hele sitatet...
Ser nå at tråden din sier;
Leie leilighet uten å bo der selv
Vis hele sitatet...
er det egentlig fremleie du tenker på eller er det slik at du også bor der sammen med kjæresten din når du ikke er på jobb?

Om det er ordinært fremleie så reguleres det også av husleieloven.

§ 7-4. Framleie av bolig ved midlertidig fravær
Leier av bolig kan framleie med godkjenning fra utleieren i inntil to år ved midlertidig fravær på grunn av arbeid, utdanning, militærtjeneste, sykdom eller andre tungtveiende grunner. Godkjenning kan bare nektes dersom framleierens forhold gir saklig grunn til det eller husrommet klart blir overbefolket.


§ 7-5.Framleie ved tidsbestemte leieavtaler
Er leieavtalen inngått for en bestemt tid, kan leieren framleie for resten av leietiden med godkjenning fra utleieren. Blir godkjenning nektet uten at framleierens forhold gir saklig grunn til det eller husrommet klart blir overbefolket, kan leieren si opp med varsel som nevnt i § 9-6.
Vis hele sitatet...
Sist endret av random67489; 6. august 2018 kl. 23:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Som beskrevet ovenfor er det bare å si kjæresten din er samboer.

Hun kan da bo i leiligheten så mye hun vil og du så lite du vil om du evt ønsker, du har ikke plikt til å opplyse utleier om dette og utleier kan heller ikke gjøre noe med dette.
Personlig mener nå jeg at det er ryddig å informere huseier om dette så vedkommende vet hvem denne dama er
Hun bør vel melde flytting til adressen om hun skal regnes som samboer.
Sist endret av dggr; 7. august 2018 kl. 11:43.
Sitat av dggr Vis innlegg
Hun bør vel melde flytting til adressen om hun skal regnes som samboer.
Vis hele sitatet...
Utleier og leietaker må forholde seg til husleieloven, og den sier ingen om hvor adressen skal være registrert. Ingen grunn til å gjøre ting vanskelig og komplisert. Hun flytter inn, huseier kan ikke gjøre noen ting med det og har heller ingenting med hvor hun er registrert å gjøre.
Sitat av random67489 Vis innlegg
Utleier og leietaker må forholde seg til husleieloven, og den sier ingen om hvor adressen skal være registrert. Ingen grunn til å gjøre ting vanskelig og komplisert. Hun flytter inn, huseier kan ikke gjøre noen ting med det og har heller ingenting med hvor hun er registrert å gjøre.
Vis hele sitatet...
Selv om samboerskap ikke er juridisk definert så vil man i en slik sak bruke litt sunn fornuft.

Wikipedia sier følgende:

1. Bo sammen
Dette regnes normalt som oppfylt hvis man er registrert med samme adresse i folkeregisteret. Ifølge dette kriteriet vil man ikke lenger være samboere hvis man for en periode bor (og er registrert) på forskjellige adresser. Dette er et viktig skille fra ekteskapet ved at bostedsadresse for ektefeller ikke påvirker status som gift.

Så her må nok dama bytte addresse og TS burde gi beskjed til huseier av ren normal voksen høflighet.
Sist endret av random105675; 7. august 2018 kl. 22:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Personlig så ville jeg ikke latt dette diktere hvor adressen er registrert det ville jeg latt dama avgjøre. Evt. vurdert å gjøre det om det skulle bli noe pes. Er ikke sikkert hun ønsker adresseendring. Selv om det ikke kreves å informere eier om samboer, så som du sier så kan de jo likevel informere om det i ren høflighet, eller om eier bor i samme bolig og det dermed føles naturlig. Om eier ikke bor i samme bolig hadde jeg personlig ikke orket stresse noe mer med saken.

Tror kanskje ts overtenker dette og lager det til en sak og en greie i hodet sitt. Har leid mange plasser og aldri har slikt blitt et tema. Og aldri kommet på kant med utleier heller. De fleste utleiere kjenner nok husleieloven og vet at leietaker kan dra inn samboer. De som evt. lager sirkus rundt slikt er kanskje ikke de man ønsker leie hos over tid uansett? Hva annet vil de forsøke å lage drama om liksom?
Sitat av random67489 Vis innlegg
Personlig så ville jeg ikke latt dette diktere hvor adressen er registrert det ville jeg latt dama avgjøre. Evt. vurdert å gjøre det om det skulle bli noe pes. Er ikke sikkert hun ønsker adresseendring. Selv om det ikke kreves å informere eier om samboer, så som du sier så kan de jo likevel informere om det i ren høflighet, eller om eier bor i samme bolig og det dermed føles naturlig. Om eier ikke bor i samme bolig hadde jeg personlig ikke orket stresse noe mer med saken.

Tror kanskje ts overtenker dette og lager det til en sak og en greie i hodet sitt. Har leid mange plasser og aldri har slikt blitt et tema. Og aldri kommet på kant med utleier heller. De fleste utleiere kjenner nok husleieloven og vet at leietaker kan dra inn samboer. De som evt. lager sirkus rundt slikt er kanskje ikke de man ønsker leie hos over tid uansett? Hva annet vil de forsøke å lage drama om liksom?
Vis hele sitatet...
Men hva er det da som definerer å være samboer? Slik du tenker så er jo alle som overnatter der definert som samboer.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Men hva er det da som definerer å være samboer? Slik du tenker så er jo alle som overnatter der definert som samboer.
Vis hele sitatet...
Nå er det lov å ha overnattingsgjester også da
Sitat av Rosander Vis innlegg
Men hva er det da som definerer å være samboer? Slik du tenker så er jo alle som overnatter der definert som samboer.
Vis hele sitatet...

Jeg bare tenker at en utleier bør vel gi ellers gi seg en lang faen i om et par er samboere i navnet eller i gavnet? Det blir i mine øyne bortimot urealistisk at en utleier skal gå så langt at de driver å sjekker opp at ny samboer faktisk går til det skrittet at de bytter adresse.

Og hva så om den nye samboeren ikke endrer adresse, hva skal utleier gjøre da? Påstår at leietaker bryter avtalen, og dermed skrive en oppsigelse av kontrakt? Da nekter leietaker å etterkomme og så må namsmann kontaktes for bistand til utkasting. Men da kontakter ts namsmannen og sier oppsigelsen er ugyldig. Så sier kanskje namsmannen at nei det er den ikke, da de ikke er registrert som samboere.

Ts sier unnskyld det har de de glemt av men de skal gjøre det nå. De bruker to minutter på internett og endrer adresse og namsmannen gir ts medhold i usaklig oppsigelse og kontrakten fortsetter å løpe.

En utleier som orker å gå gjennom alt dette er ikke bare useriøs men har kanskje diagnoser av ymse slag. Og må jo være tidenes kranglefant, så da er det bare til å finne seg en ny plass og bo, eller å gjøre seg klare til stadig nye kamper om meningsløst tull med utleier.
TS: Det virker som du er redd for utleier. Med mindre du har vært en idiot, så ønsker nok utleier deg alt godt og ser det bare som positivt at du har fått deg en samboer. Hvis dere trives, så er utleier sikret inntekter i lang tid fremover. Det krever en del innsats og man taper inntekter når man må bytte leieboer. Gi beskjed, det er bare hyggelig. Hilsen en utleier.
Sist endret av Bekks; 8. august 2018 kl. 19:52.