Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  42 2241
Hey.

Har fått i oppdrag av en kompis å sette sammen en maskin til han.
Han vil ha alt sammen inn i Prodigy M, og han har et budsjett på rundt 9 000,-

Han driver med gaming. (League of Legends, Battlefield, War Thunder, etc.)

Jeg har satt sammen en liten liste, men er veldig usikker med tanke på størrelsen.

Her er mitt forslag:


+ Prodigy M fra Komplett.

Som dere sikkert har lagt merke til, så er det ingen CPU-kjøler. Her er jeg nemlig veldig usikker. Hadde tenkt til å kaste på en H80, men det finnes kanskje andre løsninger som fungerer bedre?

Jeg ser ikke noe grunn til å ha en PSU på noe mer enn 650w, da han ikke har tenkt til å kjøre SLI i fremtiden.

Hovedkortet er jeg også veldig usikker på, da jeg ikke har mye erfaring med mATX kort.

Hvis noen har noen andre forslag eller innvendinger i hvordan man kan gjøre denne maskinen bedre, så hadde det vært flott.

Takk!
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Hvorfor Prodigy M?
Sitat av HanDuck Vis innlegg
Hvorfor Prodigy M?
Vis hele sitatet...
er ett veldig populært kabinett med en kombinasjon av bra løsninger i et lite kabinett.

Syns listen ser bra ut. Har ikke så veldig mye greie på hvilket av mATX kortene som er best, men ser ut som den pcen der klarer battlefield 4 på ultra ganske lett.
Sist endret av tennbrikket; 29. desember 2013 kl. 21:09.
Sitat av HanDuck Vis innlegg
Hvorfor Prodigy M?
Vis hele sitatet...
Fordi han vil ha Prodigy M.
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Sitat av Claryn Vis innlegg
Fordi han vil ha Prodigy M.
Vis hele sitatet...
Den er grei den Bare tenkte på at sist jeg sjekket så har jo ikke Prodigy M den beste løsningen for cable management
Alt passer, du skal også lett få til en luftkjøler som du ser på denne videoen.

http://www.youtube.com/watch?v=xR8a3SzjbzU
Sist endret av Mkvarner; 29. desember 2013 kl. 21:11.
Kjøp ett 280x istedenfor 770. Disse yter bedre til en billigere pris, selv om jeg anbefaler dette som er ca samme pris, dette er rå ytelse.

650w holder, selv om jeg er 100% klar over at det anbefales 750w.
Sitat av fatfro Vis innlegg
Kjøp ett 280x istedenfor 770. Disse yter bedre til en billigere pris, selv om jeg anbefaler dette som er ca samme pris, dette er rå ytelse.

650w holder, selv om jeg er 100% klar over at det anbefales 750w.
Vis hele sitatet...
jeg tror jeg hadde beholdt 770. 280 produserer endel varme noe som gjør at det blir ganske mye varm luft i ett så lite kabinett. Er fult klar over at sapphire kortet har bedre kjøling osv, men det utvikler fortsatt endel varme.
Enig angående å bytte til 280X, men 750W er alt annet enn nødvendig. Spesielt når det er en RM PSU som er av ganske høy kvalitet.
Sitat av tennbrikket Vis innlegg
jeg tror jeg hadde beholdt 770. 280 produserer endel varme noe som gjør at det blir ganske mye varm luft i ett så lite kabinett. Er fult klar over at sapphire kortet har bedre kjøling osv, men det utvikler fortsatt endel varme.
Vis hele sitatet...
Støtter dette. Jeg ville valgt et nVidia kort over de glodhete r9 2xx kortene- spesielt i et så lite kabinett.

En spesiell kjøler du anbefaler?
Hvorfor er det faktum at kabinettet er lite et problem? Det gjør jo bare at den varme luften kommer mye fortere ut av kabinettet og kald luft kommer inn.

Vet ikke hvor stort behov vennen din har for å lagre mye, men liten SSD og liten HDD er litt dumt å satse på når man har så begrensede muligheter til å stappe inn harddisker. Er nok bedre å gå for litt størrelse med en gang, koster jo ikke så mye heller.
Sitat av Mkvarner Vis innlegg
Hvorfor er det faktum at kabinettet er lite et problem? Det gjør jo bare at den varme luften kommer mye fortere ut av kabinettet og kald luft kommer inn.

Vet ikke hvor stort behov vennen din har for å lagre mye, men liten SSD og liten HDD er litt dumt å satse på når man har så begrensede muligheter til å stappe inn harddisker. Er nok bedre å gå for litt størrelse med en gang, koster jo ikke så mye heller.
Vis hele sitatet...
Jeg vil fortsatte stemme på å ha så liten varme utvikling som mulig i ett så lite kabinett.
Sitat av Mkvarner Vis innlegg
Hvorfor er det faktum at kabinettet er lite et problem? Det gjør jo bare at den varme luften kommer mye fortere ut av kabinettet og kald luft kommer inn.

Vet ikke hvor stort behov vennen din har for å lagre mye, men liten SSD og liten HDD er litt dumt å satse på når man har så begrensede muligheter til å stappe inn harddisker. Er nok bedre å gå for litt størrelse med en gang, koster jo ikke så mye heller.
Vis hele sitatet...
Det er plass til 2 3,5" disker i bunnen av kabinettet. SSD kan da limes på hvor som helst.

"The inside is incredibly flexible, offering space for SLI or Crossfire dual graphics technology, up to four 3.5" hard drives or five 2.5" SSDs, and even space for slim 240mm radiators."
Sist endret av Claryn; 29. desember 2013 kl. 21:32.
Jeg er lei av å lese dritt. Kleint å måtte lage en bruker kun for å svare, men her kom det så mye tull at det ikke finnes grenser.

Først og fremst, 650W er mer enn plenty, overdimisjonert fra før av.

R280X har "dessverre" ikke powertune og en helt annen powerphase enn hva R290X har. Det er et relativt kaldt kort, som vil fungere like bra som tilsvarende fra Nvidia. Forskjellen er at du må da ut med mer penger for noe som skal yte tilsvarende.

Anbefaler å skifte til et litt bedre hovdkort, men faktisk mulighet for regulering av VCORE selv. Diverse et Asrock kort.

http://www.prisguide.no/produkt/asro...formula-176799
Sitat av Claryn Vis innlegg
Støtter dette. Jeg ville valgt et nVidia kort over de glodhete r9 2xx kortene- spesielt i et så lite kabinett.
Vis hele sitatet...
Du dømmer alle r9 2xx kortene utifra referansekjølerne til 290 og 290x? Idiotisk. 280x har hatt custom kjølere lenge, og 290x har nylig fått disse. 290x med kjøleren jeg linket til over (Toxic) har en makstemperatur på 67 grader. Glodhett?
Sitat av fatfro Vis innlegg
Du dømmer alle r9 2xx kortene utifra referansekjølerne til 290 og 290x? Idiotisk. 280x har hatt custom kjølere lenge, og 290x har nylig fått disse. 290x med kjøleren jeg linket til over (Toxic) har en makstemperatur på 67 grader. Glodhett?
Vis hele sitatet...
For alt vi vet kan det hende han som skal ha pcen vil begynne å recorde eller livestreame, og da kommer shadowplay meget godt med. Da det bruker meget lite ressurser på å recorde i bra kvalitet, det skulle også bli støtte for livestreaming med shadowplay.
Sitat av tennbrikket Vis innlegg
For alt vi vet kan det hende han som skal ha pcen vil begynne å recorde eller livestreame, og da kommer shadowplay meget godt med. Da det bruker meget lite ressurser på å recorde i bra kvalitet, det skulle også bli støtte for livestreaming med shadowplay.
Vis hele sitatet...
Det å ha muligheten til å ta opp og livestreame er ikke god nok god grunn til å gå Nvidia, da det er med mye software som kan gjøre dette også. Tror også du glemmer Mantle
Sist endret av RabbitPen; 29. desember 2013 kl. 22:34.
Sitat av fatfro Vis innlegg
Det å ha muligheten til å ta opp og livestreame er ikke god nok god grunn til å gå Nvidia, da det er med mye software som kan gjøre dette også. Tror også du glemmer Mantle
Vis hele sitatet...
hvis du hadde gjort litt research på hvordan shadowplay fungerer. Det bruker nemlig kraften av skjermkortet isteden for cpuen, og det det påvirker nesten ikke ytelsen.
Sitat av tennbrikket Vis innlegg
For alt vi vet kan det hende han som skal ha pcen vil begynne å recorde eller livestreame, og da kommer shadowplay meget godt med. Da det bruker meget lite ressurser på å recorde i bra kvalitet, det skulle også bli støtte for livestreaming med shadowplay.
Vis hele sitatet...
Og? Shadowplay er ikke noe spesielt bra. Finnes andre tjenester som overgår det Shadowplay har å by på, som forøvrig fungerer til Nvidia & AMD. Bruker helle ikke mye ressurser. Sitter å argumentere for 770 som er et drittkort som er overpriset som fy blir bare teit. Er et GTX 680 som er milevis unna 7970GHz.

Ga deg KP med et uhell, bare så du vet det. ;-)
Sist endret av Sermoni; 29. desember 2013 kl. 22:37.
Sitat av tennbrikket Vis innlegg
hvis du hadde gjort litt research på hvordan shadowplay fungerer. Det bruker nemlig kraften av skjermkortet isteden for cpuen, og det det påvirker nesten ikke ytelsen.
Vis hele sitatet...
So? Er veldig klar over hvordan shadowplay fungerer, men det er på ingen måte god nok grunn til å kjøpe ett overpriset drittkort. 280x er mye bedre, du kan ikke argumentere mot det.

Hvis du gjør litt research på Mantle så skjønner du nok at det derimot er en veldig god grunn til å gå AMD.
Det blir 770.

Shadowplay og Livestream er viktigere en Mantle som gir hva da for noe? Skulle være klart i løpet av Desember. GJ Dice. Mantle er bare en stor hype som ikke er så bra AMD skal ha det til.

Noen forslag på kjøler?
Sitat av Claryn Vis innlegg
Det blir 770.

Shadowplay og Livestream er viktigere en Mantle som gir hva da for noe? Skulle være klart i løpet av Desember. GJ Dice. Mantle er bare en stor hype som ikke er så bra AMD skal ha det til.

Noen forslag på kjøler?
Vis hele sitatet...
Okei, da er det valget tatt ser det ut som.

CM 212 er bra, og billig.
for ikke å glemme nvidia sin support i linux os. Dem anbefaler folk som skal teste steamos med å ha ett nvidia skjermkort mtp drivere.
Sitat av tennbrikket Vis innlegg
for ikke å glemme nvidia sin support i linux os. Dem anbefaler folk som skal teste steamos med å ha ett nvidia skjermkort mtp drivere.
Vis hele sitatet...
Ja, Nvidia har bedre drivere. Steam-utviklere sammerbeider tett med AMD & Nvidia for å få det bra og skikkelig til begge parter tho, bare så du vet det.

Uansett så kjører ikke spillere Linux, og takk for det.

Linux er ikke en fullverdig desktop, that's it.
Sitat av Sermoni Vis innlegg
Ja, Nvidia har bedre drivere. Steam-utviklere sammerbeider tett med AMD & Nvidia for å få det bra og skikkelig til begge parter tho, bare så du vet det.

Uansett så kjører ikke spillere Linux, og takk for det.

Linux er ikke en fullverdig desktop, that's it.
Vis hele sitatet...
Du vet linux kommer til å revolusjonære spillverden om det blir tatt godt i bruk noe steam er i god gang med.
Sitat av Claryn Vis innlegg
Shadowplay og Livestream er viktigere en Mantle som gir hva da for noe? Skulle være klart i løpet av Desember. GJ Dice. Mantle er bare en stor hype som ikke er så bra AMD skal ha det til.
Vis hele sitatet...
Du syns Shadowplay og Livestream er viktige enn Mantle? Suit yourself..

Mantle i seg selv er forsåvidt klart, men det er bare ingen spill som har gitt støtte for det enda. Dice har sagt det kommer innen desember er over til Battlefield 4. Mantle kan fjerne både FPS drop, microstuttering og texture corruption (kan ikke det norske ordet for dette)

Anbefaler deg å lese deg opp på dette, både wikipedia og en bra artikkel.

Kan ikke skjønne hvor du får "stor hype" fra.

Men som sagt, suit yourself. Sier bare at det er idiotisk å betale ekstra for ett overpriset kort bare fordi du får med noe mye software også kan gjøre.
Sitat av fatfro Vis innlegg
Du syns Shadowplay og Livestream er viktige enn Mantle? Suit yourself..

Mantle i seg selv er forsåvidt klart, men det er bare ingen spill som har gitt støtte for det enda. Dice har sagt det kommer innen desember er over til Battlefield 4. Mantle kan fjerne både FPS drop, microstuttering og texture corruption (kan ikke det norske ordet for dette)

Anbefaler deg å lese deg opp på dette, både wikipedia og en bra artikkel.

Kan ikke skjønne hvor du får "stor hype" fra.

Men som sagt, suit yourself. Sier bare at det er idiotisk å betale ekstra for ett overpriset kort bare fordi du får med noe mye software også kan gjøre.
Vis hele sitatet...
Jeg har tatt valget. Jeg ba om anbefaling på kjøling, ikke mer tull om Mantle. Om Shadwplay osv. ikke er viktig for deg så er det ikke viktig for DEG.

EDIT:
Alle r9 280X kortene som er blitt linket er DYRERE enn det 770 kortet jeg har valgt.
Sist endret av Claryn; 29. desember 2013 kl. 22:55.
Sitat av tennbrikket Vis innlegg
Du vet linux kommer til å revolusjonære spillverden om det blir tatt godt i bruk noe steam er i god gang med.
Vis hele sitatet...
Dette er en påstand, diverse ubrukelig for mitt vedkommende.
Sitat av Sermoni Vis innlegg
Dette er en påstand, diverse ubrukelig for mitt vedkommende.
Vis hele sitatet...
Vennligst diskuter dette i en annen tråd.
Jeg vil ha tips til CPU kjøler i Prodigy
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Hva med V8 Claryn?
Sitat av HanDuck Vis innlegg
Hva med V8 Claryn?
Vis hele sitatet...
Det har jeg aldri hørt om. En liten utdypning hadde vært flott
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Sitat av Claryn Vis innlegg
Det har jeg aldri hørt om. En liten utdypning hadde vært flott
Vis hele sitatet...
Tenkte på denne http://www.komplett.no/cooler-master...FYZZ3godl1QA7g

Skulle ha den på min Gigabyte GA-Z77N men hadde ikke penger
Sitat av HanDuck Vis innlegg
Tenkte på denne http://www.komplett.no/cooler-master...FYZZ3godl1QA7g

Skulle ha den på min Gigabyte GA-Z77N men hadde ikke penger
Vis hele sitatet...
Spennende. Så lenge den passer, ikke lager alt for mye lyd og kjøler godt så vinner den på looks.
En helt forferdelig kjøler fra CM som ser ut som latterlig stygg ut. Glad for at det har blitt tatt ut ifra sortimentet der jeg jobber, hadde følt skyldfølelse om jeg hadde solgt noe så forferdelig.


CM 212 er billig og bra, Phanteks PH-TC14PE er den beste luftkjøleren ytelse-messig ute på markedet til en brukbar pris atm.
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Du kunne jo ta å gjøre det simpelt med 212 som Sermoni sier http://www.komplett.no/cooler-master...u-kjler/657097
Sitat av Sermoni Vis innlegg
Uansett så kjører ikke spillere Linux, og takk for det.

Linux er ikke en fullverdig desktop, that's it.
Vis hele sitatet...
Um, hva er det som er en fullverdig desktop for deg? OSX? FreeBSD? OpenBSD? eller Windows?

Her er de 3 første osene basert på Unix kjerner og er mye bedre en Windows på mange måter spesielt nå etter 8 og 8.1 ble lansert.

Eneste grunnen til at gamere bruker Windows er for at lobbyistene i Microsoft fikk spillutviklere til å bruke Directx plattformen som er utviklet av dem ovenfor OpenGL, dette skjedde rundt millennium skiftet

dette hindret jo da selvfølgelig spredningen av andre OS da privat markedet er omtrent 85% shitkids som skal spille jalla jalla spil lastet ned fra warezzz.org og da ble Windows den store vinneren der pga dette...

OT:

Du klarer deg fint med det du har valgt hittil av deler, men siden du er usikker på kjøler kan jeg fint anbefale deg denne fra Cool Master.

Link: http://www.komplett.no/cooler-master...u-kjler/657131
Sist endret av knutazz; 30. desember 2013 kl. 00:12. Grunn: la til link
Sitat av knutazz Vis innlegg
Her er de 3 første osene basert på Unix kjerner og er mye bedre en Windows på mange måter spesielt nå etter 8 og 8.1 ble lansert.
Vis hele sitatet...
Hvordan da? Eneste som kan være dårlig med 8/8.1 kan være designet, som ikke er vanskelig å venne seg til. Linux er mye vanskeligere å sette seg inn i enn 8/8.1, som forøvrig er to solide operativsystemer, sett bort fra ett litt uvant design, som det desverre blir dømt utifra.
Sitat av fatfro Vis innlegg
Hvordan da? Eneste som kan være dårlig med 8/8.1 kan være designet, som ikke er vanskelig å venne seg til. Linux er mye vanskeligere å sette seg inn i enn 8/8.1, som forøvrig er to solide operativsystemer, sett bort fra ett litt uvant design, som det desverre blir dømt utifra.
Vis hele sitatet...
Jeg vil påstå at det fins linux versjoner som er enklere enn windows 8/8.1. Selv bruker jeg win 7 og jeg kan ikke fordra win 8. Syns mange linux versjoner er mer brukervennlig enn win 8 da.
Sitat av tennbrikket Vis innlegg
Jeg vil påstå at det fins linux versjoner som er enklere enn windows 8/8.1. Selv bruker jeg win 7 og jeg kan ikke fordra win 8. Syns mange linux versjoner er mer brukervennlig enn win 8 da.
Vis hele sitatet...
På hvilken måte? Det eneste problemet med 8/8.1 er jo metroen, som jeg aldri bruker uansett. Ellers er det solid lagd.
Sitat av fatfro Vis innlegg
På hvilken måte? Det eneste problemet med 8/8.1 er jo metroen, som jeg aldri bruker uansett. Ellers er det solid lagd.
Vis hele sitatet...
vell når jeg skal se etter nye oppdateringer på pcen til søstern som er win 8, så må jeg google hvordan å finne kontrollpanel på win 8. Fordi det er så jalla og femi lagd så det blir rotete. Syns også win 8 er alt for mye basert på om man har touch pc.
Sitat av tennbrikket Vis innlegg
vell når jeg skal se etter nye oppdateringer på pcen til søstern som er win 8, så må jeg google hvordan å finne kontrollpanel på win 8. Fordi det er så jalla og femi lagd så det blir rotete. Syns også win 8 er alt for mye basert på om man har touch pc.
Vis hele sitatet...
Det er jo akkurat som før? Windowsknapp og så skrive "kontrollpanel".
okei får vel komme med noen tips. skal ikke være mer masete en de andre på at 280x er bedre en 770 ( det er et langt bedre kort, og tror faktisk ytelse selv med streaming vil være bedre en shadowplay (ikke quote med på det ettersom det ikke er en garanti), men 770 er langt ifra et dårlig kort. men må si at dersom steamOS er noe (han/hun) skal bruke i fremtiden er AMD virkelig veien å gå (dette er enkelt forklart i denne videoen http://www.youtube.com/watch?v=iYWzMvlj2RQ , til de som ikke vet det er dette skaperen av linux) skal også være sagt at de 500kr ekstra for r9 290 er vel verdt det, spesielt nå som bedrekjølere har begynt å dukke opp.

men til cpu kjøler. evo 212 er en av de beste og biligste luftkjølerne man kan få tak i, MEN dersom h*n skal dra på lan, ts eller liknende er vannkjøling så sinsykt mye smartere. tunge luftkjølere som ristes opp og ned i en evighet for å komme frem til lanet har drept alt for mange hovedkort. h100i er en veldig god luft kjøler og er mektig anbefalt. dersom du vil ha bedre kjøleevne og lavere volum burde du vurdere silverstone td03 eller td02 (du må selv se an plassen ettersom jeg ikke vet om den vil passe)

asus gene HK er foresten anbefalt, dersom du skal overclocke cpuen, men det koster litt mer en det du har linket. vill uansett anbefale et bedre HK ettersom itegrert lydkort er veldig greit å ha litt kvalitet på, og dersom du skal overclocke og har dårlige VRM vil HK sprenge (jeg kødder ikke HK sine VRMs kan og vil mest sansynlig sprenge hvis de er av alt for dårlig kvalitet)

Lykke til med buildet =D
Sitat av fatfro Vis innlegg
Hvordan da? Eneste som kan være dårlig med 8/8.1 kan være designet, som ikke er vanskelig å venne seg til. Linux er mye vanskeligere å sette seg inn i enn 8/8.1, som forøvrig er to solide operativsystemer, sett bort fra ett litt uvant design, som det desverre blir dømt utifra.
Vis hele sitatet...
Jeg har dessverre ikke dømt w8 eller 8.1 etter design og metro, dette da jeg har brukt w8 i over 1 år samt at jeg brukte w8.1 i over 2mnd.

Microsoft har ikke laget et skikkelig operativsystem siden Windows 98 R2 etter min erfaring.