Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2000
Halloo og god sommer!

På fredagen skal jeg haike fra Oslo mot Gøteborg og videre.
Jeg er veldig usikker på hvor jeg burde starte turen!!
Er det noen her som er litt kjent og har noen gode forslag?

Jeg vet kun at jeg må på E18 ut mot Nordstrand, men har aldri kjørt eller busset noe der før
Gjerne et busstopp som ikke er adskilt fra veien, eller et busstopp ved en bensinstasjon som ligger rett ved veien.
Hva med Shell-stasjonen på høyresia litt forbri Nordstrand?
Kan jo lett komme i kontakt med fks. lastebilsjåfører der, mange som skal samme vei som deg =)
Lykke til! Høres gøy ut
Trådstarter
Jaa, det jeg håper på Best å sitte på med trailere, selv om det går litt tregere.
Det beste hadde jo vært om jeg fant et sted langs E18 - så at den shellen ikke gjorde det..
Men det er kanskje ikke noe busstopp på E18!? Jeg har null peiling
Men er jo helt sikkert noen her som veit

Takk takk gleder meg veldig!
Robe and wizard hat
bakkus's Avatar
Ditt aller beste valg er bensinstasjoner.
Pass i tillegg på å stå så langt "inne på området" som mulig, slik at du ikke står slik at folk ikke ser deg før etter at de har begynt å akselerere ut mot motorveien igjen.

Bussholdeplasser langsmed veien er litt tricky, idet det som navnet tilsier mest er busser som stopper der.
T-banen til Mortensrud.
Shell, eller påkjøringsrampe med pappskilt.

God tur.
Ryen-krysset kanskje? Kan jo komme i kontakt med folk på bensinstasjonen der.
Trådstarter
Jeg har stått en del på busslommer tidligere, men i trondheim da. Kanskje ikke like enkelt i Osloområdet
Jaa, også viktig at de skal kunne stoppe forsvarlig
Tusen takk for hjelp!!!!
Dun know what to do
appleaya's Avatar
Du må finne et sted som har god mulighet for stopp som rasteplass, buss stopp eller bensinstasjon.
Lurker since -05/04
Nemizz's Avatar
Har du i det hele tatt haiket før?
Det er viktig og holde seg unna e18, der har alle alt for stor fart og ingen stopper. Eller mao. bussholdeplass i en 80 sone er en dårlig ide..
Hvor du burde starte turen? Du må jo starte hjemme hos deg selv. Gå ut av døra, og gå mot nærmeste vei som ikke er en liten gate. Noe annet er juks
Du har størst sjangs til og få haik med noen hvis du går bort til de og spør om og få sitte på. Hender du må stå ganske lenge med tommlen. Når du prater med noen så må du tenke at det ikke er så farlig hvor de kjører, så lenge det er i riktig retning. Det kan også lønne seg veldig og si ellers takk til noen som skal til en gudsforlatt plass. Husk at det alltid er en mulighet for og hoppe av når du finner et passende sted og haike videre.

Hvis du liker det her annbefaler jeg deg og alltid stå med tommelen når du venter på bussen. Plutselig plukker noen deg opp

Nok tips for denne gang, hilsen en som har haiket ca. 100 ganger på to år
Sist endret av Nemizz; 16. juli 2013 kl. 22:38.
Trådstarter
Da satser jeg på Shell Mortensrud!! Men det var jo kanskje det du mente, wintrip?!
Haha jeg så ikke godt nok på kartet, fikk ikke med meg at E6'en lå rett over sjø...

Nemizz; Kult! Er jævlig moro å haike Møter på så mye artige folk. Og digg å bare nyte landskap fra trailere!

Jeg haiket oslo - portugal - amster i fjor sommer, så føler jeg har ganske god kontroll på det nå egentlig
Men jeg er alltid like shaky når jeg ikke har haiket på en stund hehe.

Jeg sa nei til langt flere biler enn jeg sa ja til i fjor, pga dårlig magefølelse, og tok i det hele tatt mange forhåndsregler.
Jeg var utrolig heldig og sto sjelden og ventet i mer enn fem-femten minutter på hele turen
med ett unntak hvor jeg sto en time da.. Raskeste var fem sekunder D:

Jeg stod med pappskilt om hvor jeg ville hver gang, og gadd nesten aldri å si ja om de ikke skulle dit jeg ville hehe
Ettersom det var så enkelt. Jeg avtalte alltid hvor jeg ville bli satt av før jeg satt meg inn i en bil,
for å unngå at jeg ble usikker eller ikke fikk et bra sted å stå.

Jeg synes ikke det er en såå dårlig ide å haike ved en busslomme i 80 sone da,
jeg har bare pleid å stille meg maaange meter før lomma hvor innkjørselen starter, og løpe bort når noen stopper.
Men da har det jo heller ikke vært så altfor mye trafikk da hehe..
Lurker since -05/04
Nemizz's Avatar
Hehe, hvis du har haiket oslo-portugal-amster, da har du nok mer erfaring enn meg
Ble litt overrasket over at du skrev "Jeg har null peiling " Slo meg at du nesten ikke har haiket før.
På hovedveien ut i fra den lille byen jeg bor (ca 10k innbyggere) har i hvert fall jeg blitt stående en god stund. Men det viktigste er vel at du ikke har med deg et flyttelass og ikke ser ut som en tigger.

Forresten, står du/går på e18 har jeg erfaring med at politiet plukker opp haikere..
God tur, og kanskje et referat fra turen? Kan skje mye rart. En venn av meg ble truet med pistol, når han fant frem penger sa de bare ha det bra. Møtte forøvrig de som kjørte på fest noen mnd. senere.
Har også slengt meg med en bil hvor sjåføren nistirrer i speielt og er overbevist om at sivilpolitiet er etter han, etterpå spurte han om vi hadde noe snø. Kom meg fort ut av den bilen... God tur i hvert fall