Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 1473
Hei!

Jeg har karakterene til å komme inn på alle høyere studier i Norge på primærvitnemål, så det er ikke problemet, men hvilken velger jeg? Hva er lurt, og har noen erfaringer å dele rundt de studiene som krever mest mtp. karakterer?

Jeg har tenkt litt på tannlege siden jeg har hørt en del bra om yrket, samt at jeg føler at det å være lege mer blir en livsstil.

Noen innspill?

//eske

PS: Må bare få presisert at dette ikke er noen form for "skrytetråd".
Blir vanskelig å anbefale noe som passer deg ettersom jeg ikke kjenner deg. Finn noe som du synes er spennende, både selve utdannelsen og det yrket du faktisk utdanner deg mot. Hvis du ikke føler deg motivert nok til å gå på skole: ta et friår.
Du kan ikke legge grunnlaget for resten av livet ditt basert på hvilket studium som krever høye karakterer. Du må velge noe du er interessert i, som du kunne tenke deg å jobbe med/som. En tannlege som bare ble tannlege fordi han hadde muligheten rent karaktermessig er og vil alltid være en dårlig tannlege, samme faen hvor mye penger han tjener.
En lege som hater mennesker, er og blir en dårlig lege, samme hvor flink han var på skolen, og samme hvor høyt han scorer på mensa-testen...

Get the point?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av eske
PS: Må bare få presisert at dette ikke er noen form for "skrytetråd".
Vis hele sitatet...
Det virker slik ettersom du opplyser om karakterer, og ikkje interesser og hobbyer.

Dersom du går etter statusyrka så tipper eg du vil få deg en smell, med lite motiverande arbeid o.l.

Drit i lønn og status - sats på det du liker er det beste rådet eg kan gi deg.

Penger er ikkje alt, og samme gjelder status. Det viktigaste er å ha en jobb du kan leve av og som du synest er interessant.
Ikke sikt deg inn på de utdanningene hvor man trenger gode karakterer bare fordi du har... Finn deg noe som er drita gøy. Det du til slutt ender opp med skal du drive på med frem til du er 70 år. Ikke ta til takke med noe som bare er OK. Jeg har jobbet mange år som lydteknikker. Ikke fordi det er fet betalt eller fordi jeg ikke kom inn på noen skole. Kun fordi jeg syns det er gøy. Har ikke angret et sekund på de årene Nå er jeg er utdannet lærer og jobber på en barneskole og har aldri hatt det så fett før i heile mitt liv.

Sikt deg inn mot noe du liker. Snakk med en rådgiver på skolen din og få tips derifra. Lykke til og tenk deg godt om før du velger. Det er så alt for mange som slenger seg på noe de angrer på senere...
Trådstarter
4 0
Jeg vet det, at man ikke skal velge etter status og penger, men når man først har muligheten, går det jo an å prøve å velge en jobb du interesserer deg for hvor du også får godt betalt.

Jeg lar bevisst være å nevne interesser siden jeg vil få et åpent syn på de forskjellige yrkene. Er egentlig åpen for det meste!

Det jeg er ute etter er erfaringer og "pros 'n cons" innen de forskjellige utdanningene og yrkesgruppene.

Gleder meg utrolig til studietida, og er ikke ute etter å ødelegge livet mitt for å tjene penger, nei.

Vidarlo, saklig at en bruker med 1 post skal prøve å skryte seg selv opp i skyene. Jeg presiserte bare at jeg har alle muligheter åpne.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av eske
Jeg lar bevisst være å nevne interesser siden jeg vil få et åpent syn på de forskjellige yrkene. Er egentlig åpen for det meste!
Vis hele sitatet...
Då får du 27 svar som kvart for seg er totalt uinteressant, fordi det er sett fra andre sin synsvinkel.

Eg går på bachelor i elektro, og syns det er ei fantastisk linje. Samtidig kan eg med handa på tastaturet sei at det ikkje passer alle.

Samme gjeld stortsett *alle* utdanninger. Når du seier så lite om deg sjølv så /blir/ det meininslaust å informere.

Du har jo ikkje en gang sagt om du heller i retning av realfag, språkkfag eller kva...

Forøvrig trur eg du vil like å satse mot ei doktorgrad i kinesiske hårete tse-tse-fluger sitt kjønnsliv.
* Du ber om det...

Bli lærer. Det er det beste yrket i verden. Ingen andre yrker er så gøy som det. Ingen andre yrker er så varierte som det og ingen andre yrker gir deg et så flott grått hår. Bare i løpet av noen få dager ved ei tavle med kritt i hånda.

Ellers så kan du bli lydtekniker. Det er det beste yrket i verden. Ingen andre yrker er så gøy som det. Ingen andre yrker er så varierte som det og ingen andre yrker gir deg et så flott grått hår. Bare i løpet av noen få dager ved en miksepult...
Sist endret av Halalgeir; 27. mars 2007 kl. 20:53. Grunn: leif
Siden penger er så relevant..

Advokat?
Lege?
Osteopat?
IT-konsulent (mastergrad)
Petroleumsingeniør
evt. kan du slenge deg på aksjemarkedet og bli rik på det.

må jo vite om det er grunnlag for yrket du velger på ditt hjemsted, dersom du har planer om å bo der, (i et slikt tilfelle kan petroleumsyrket være greit med henhold til arbeidstider), og hva du selv har lyst til å jobbe med. vil du sitte på et kontor, eller vil du labbe rundt på et industriområde og fortelle folk hva de skal gjøre?
hvorfor må du absolutt ha høyskoleutdannelse om du er åpen for alt? du kunne like gjerne valgt et spennende yrke på videregående, om du bare valgte yrkesfag og ikke allmenn.. vet ikke hvor gammel du er men aldri for gammel for vgs, ikke om du setter deg som mål å lære noe, ikke la deg bli distrahert av fjortissoppførselen til enkelte elever.. 2 år + 2 år som lærling så er du ferdig, de fleste høyskoler skal du vel ha 3-4 år på uansett?

og mange yrkesfag kan du vel lære som privatist og? du trenger bare å ta en faglig eksamen et sted /tror jeg/.

bare et tips til deg som er så åpen for alt, man kan bli like mye bra yrker om man ikke bruker 3 år på allmennfag først... det er ikke bare de "høystatus" yrkene som holder samfunnet sammen vet du

Vidarlo: ja klart det, men om du kunne fått samme type utdannig på vgs? Skjønner bare ikke alt "styret" med alle som skal bli så mye flott, men etter allmennfag så har de ikke peiling hva de vil. Det er noe annet når man har satt seg et mål slik som deg.
Sist endret av Lille My; 27. mars 2007 kl. 21:13.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Lille my: at en får en jobb som er en tanke teoretisk utfordrande er god nok grunn til at eg velger å ta høgare utdanning.
Bob Sacamano
John B's Avatar
Høyere utdanning blir bare viktigere og viktigere, det er et faktum. Ikke nødvendigvis fordi det bare blir en større og større etterspørsel, men fordi konkurransen stadig blir hardere og i fremtiden vil du komme til kort uten universitetsutdannelse.

Selvfølgelig vil det trenges mennesker til å utføre de såkalte drittjobbene men dersom du ikke vil bli slukt opp av de voksende innvandrerghettoene er det alfa-omega å velge høyere utdanning.

Når det gjelder ditt valg av studie blir det som allerede nevnt noe du bør basere på egen magefølelse. Vi kan umulig kjenne dine kvaliteter eller dine interesser, kanskje NAV sin interessetest kunne vært noe for deg?

NAV interessetest
Sist endret av John B; 27. mars 2007 kl. 21:25.
Sitat av Lille My
Vidarlo: ja klart det, men om du kunne fått samme type utdannig på vgs? Skjønner bare ikke alt "styret" med alle som skal bli så mye flott, men etter allmennfag så har de ikke peiling hva de vil. Det er noe annet når man har satt seg et mål slik som deg.
Vis hele sitatet...
Det er snakk om å ha flere muligheter åpne. Greit nok hvis man har lyst til å bli frisør, snekker, kokk eller ett yrke som ikke krever noe utover videregående utdanning. Men er man usikker på hva man har lyst til å bli, så velger man allmennefag. Går man ut av videregående med gode karakterer kan man bli nesten hva man vil i livet, også bli snekker, kokk, frisør osv.
kreativ nerd
devotio's Avatar
Nja, du ber om brukerenes sine erfaringer. Selv studerer jeg i utlandet og det har jeg lært masse fra. For det første fins det så mange forskjellige studie retninger at du nesten kan bli gal, men du bør finne noe som treffer akkurat det du vil drive med. Selv om jeg er utrolig fornlyd med utdannelsen min er jeg også like fornøyd med egen utvikling, føler jeg har utviklet meg mye mer enn mine kompiser som er i Norge og bor hjemme hos mor og far (litt drøyt...) Å komme til et land og mestre språk og nye rutiner er noe som gir deg selvtillitt og billig livserfaring!
Du Driter i penger hvis du kjeder deg på jobben.. tenk deg.. 200 dager i året kvir du deg til å gå på jobb, for du ikke inntreserer deg for jobben!.. gå på det du inntreserer deg for!.. det er punkt nummer 1.!.. hvis det du inntreserer deg for er godt betalt, er det bare en bonur..

!gå etter interessen, ikke pengene!
www.skoletest.no

Koster litt å bli medlem. Men skolen din har sikkert bruker og pass til skoletest.no

Lykke til
Velg et yrke hvor du har flere muligheter når du har fullført utdannelsen. Jeg ville aldri valgt tannlege, hvis du finner det kjedelig etter noen år å rote i kjeften på folk, har du begrensede muligheter til påbygging.

Noe annet er det med legeutdannelse. Mulighetene til forskjellige arbeidsoppgaver er helt ubegrensete. Forskning, medisinsalg, bedriftslege, rådgiver, kirurg, spesialist etc.

Like mange muligheter vil du få om du velger jurist, økonomi/ledelse og ingeniør. På økonomi bør velge Handelshøyskolen fremfor BI på grunn av anseelse og kvalitet.

Hvis du virkelig vil få utfordret intellektet ditt bør du dra til utenlandske skoler. Hvis du sikter internasjonalt vil du slik få helt andre muligheter.

Uansett må du ikke glemme at gode karakterer og kunnskap ikke kommer opp mot gode sosiale egenskaper. Under utdannelsen bør du fokusere på å delta på frivillige verv, og nettverksbygging.

Lykke til!
▼ ... noen uker senere ... ▼
Litt gammel tråd å dra opp, men denne linken: http://www.dinside.no/php/art.php?id=27130 gir deg kanskje litt å tygge på?