Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  91 24363
Hei, var på en jobb i en bolig, der fant jeg nesten 100 000 kroner i 1000 lapper gjemt inni enn boks inni ventilatoren, ingen bodde i leiligheten,
men det var en mann som hadde dødd der ,etter litt tenking så ringte jeg politiet.

Da de kom så fikk de navn osv. også spurte jeg om jeg vil få noe informasjon om hva som skjer med pengene, men da fikk jeg høre at jeg mest sannsynelig ikke får høre noe mer.

Jeg tenker, hvordan kan jeg vite at politiet ikke bare tar det selv? gikk det til familie? er det noen politisjefer som bare kan fiske det med seg uten at det går igjennom ett slags system?

Er det best at jeg bare hadde funnet ut hvem som var i slekt og levere og kanskje få finnerlønn?

Hadde ikke jeg funnet det så hadde det nokk bare blitt kastet?
Sist endret av foxxravin; 26. mars 2014 kl. 16:14.
Det du spør om er altså om politiet er kurrupt? Både ja og nei, det er klart at det finnes noen kurrupte politifolk i Norge, men langt i fra alle.
Sitat av Crisposjokolade Vis innlegg
Du skulle tatt dem selv, din idiot.
Vis hele sitatet...
Vell, ja, men nå er det slik at jeg lever ett bra liv, og får jeg finnerlønn så føler jeg meg veldig bra.

Sitat av 0xFF Vis innlegg
Det du spør om er altså om politiet er kurrupt? Både ja og nei, det er klart at det finnes noen kurrupte politifolk i Norge, men langt i fra alle.
Vis hele sitatet...
Sant det, men nå tenker jeg ikke bare det, vil liksom vite hva jeg har gjort med det, er ikke noe kult å faktisk være så snill og overlate det, noe bare kanskje 1% av Norge hadde gjort får så bare gi det bort og aldri få høre noe som helst.
Ting som dette går igjennom et system ja, og det hadde nok vært vanskelig for en politimann å komme unna med det. Lettere om de hadde vært flere om det, men sjansen for at det skjer er nok veldig lav.

Sitat av Crisposjokolade Vis innlegg
Du skulle tatt dem selv, din idiot.
Vis hele sitatet...
Hva er greia med å være frekk mot folk som gjør en meget god gjerning, bare spre kvalm som et annet søppelmenneske?
Sist endret av henrikxt; 26. mars 2014 kl. 16:25.
du har krav på finnerlønn uansett.. så krev finnerlønna di

Forresten må ha vært utgåtte 1000 lapper da?
Sist endret av SleggeFett; 26. mars 2014 kl. 16:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Kanskje en arveavgiftsmotstander?

Fra spøk til alvor regner jeg med Politiet enten oppbevarer dette til senere eventuelle oppklarte saker, eller sier fra til etterkommerne? Hva jobbet du med i huset? El-anlegget?
Elektriker ja

Sitat av SleggeFett Vis innlegg
du har krav på finnerlønn uansett.. så krev finnerlønna di

Forresten må ha vært utgåtte 1000 lapper da?
Vis hele sitatet...
Ser de anderledes ut?



Dette er funnet.
Sist endret av foxxravin; 26. mars 2014 kl. 17:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av foxxravin Vis innlegg
Elektriker ja



Ser de anderledes ut?



Dette er funnet.
Vis hele sitatet...
Det er slik de ser ut nå.

Finnerlønn har du krav på, når beløpet er over 500 kr bør ikke lønnen være mer enn 10%. Så da er det vell drøye 10,000 i finnerlønn (maksimalt).

Kilde: Hittegodsloven / snl.no
Sist endret av Anoman; 26. mars 2014 kl. 17:30.
Finnerlønn stiller seg kanskje litt annerledes når du finner pengene inne i en tidligere bebodd leilighet?
Sitat av Snøbark Vis innlegg
Finnerlønn stiller seg kanskje litt annerledes når du finner pengene inne i en tidligere bebodd leilighet?
Vis hele sitatet...
Det er dette, men når de var gjemt? flaks at det bare var skifting av pærene inni ventilatoren eller så hadde den bare blitt demontert og kastet. Så det er jo på en måte "funnet"

Og den har stått tom i noen måneder så er klart at ingen har søkt etter dem.
Sist endret av foxxravin; 26. mars 2014 kl. 17:43.
Sitat av foxxravin Vis innlegg
Det er dette, men når de var gjemt? flaks at det bare var skifting av pærene inni ventilatoren eller så hadde den bare blitt demontert og kastet. Så det er jo på en måte "funnet"

Og den har stått tom i noen måneder så er klart at ingen har søkt etter dem.
Vis hele sitatet...
Det er evig bra gjort av deg foxxravin! Er ikke mange som hadde levert inn de pengene. Respekt for det
Sitat av YankeenAtion Vis innlegg
Det er evig bra gjort av deg foxxravin! Er ikke mange som hadde levert inn de pengene. Respekt for det
Vis hele sitatet...
Takk, er hyggelig å høre, kan si at jeg føler meg litt dumsnill i etterkant, med tanke på at jeg mest sannsynelig ikke får vite hva de går til engang.

Snek ikke med meg 1 krone av boksen :P
Sist endret av foxxravin; 26. mars 2014 kl. 18:05.
Kanskje prøv å ring politikammeret for å høre om det er loggført og ting er gjort som det skal. Om det ikke er det, er det jo grunn til å starte etterforsking av politimannen som hentet pengene.
Hvis du har litt tid for hånden kan du jo se om du klarer å spore opp nærmeste slekt (hvis det var en eldre mann hadde han vel sikkert noen barn eller barnebarn?), og bare informere dem om det?

Om de ikke får høre noe i ettertid kan jo de bare kontakte det aktuelle politikammeret og høre hva som skjer med pengene.
Sitat av foxxravin Vis innlegg
Takk, er hyggelig å høre, kan si at jeg føler meg litt dumsnill i etterkant, med tanke på at jeg mest sannsynelig ikke får vite hva de går til engang.

Snek ikke med meg 1 krone av boksen :P
Vis hele sitatet...
Det var helt riktig gjort av deg. Ikke få "second thoughts". Klapp deg selv på skulderen og vit at du gjorde det rett.
Sitat av KultNick Vis innlegg
Kanskje prøv å ring politikammeret for å høre om det er loggført og ting er gjort som det skal. Om det ikke er det, er det jo grunn til å starte etterforsking av politimannen som hentet pengene.
Vis hele sitatet...
Do it! Ta opp saken mot korrupt norsk politi
Lure om jeg er den eneste som har stirret på bildet til ts i flere minutter å vært sjalu...
Skal jeg være ærlig, så hadde jeg tatt pengene å holdt kjeft om det
Ta pengene selv men bare om du har funnet ut at ingen er på leiting etter de. Politiet delte det sikkert mellom seg og ler av deg nå.
Hahaha, takk for en god latter! Dette er frekt ment: Er du mentalt tilbakestående? Er ikke flau for å opprette tråden engang..?
Hadde uten å tenke meg om tatt de 100 000 uten dårlig samvittighet, om de var så lite viktige for de som bodde der så er det fritt frem. Du hadde ikke gjort noe ulovlig engang.
Sist endret av flexx; 26. mars 2014 kl. 19:29.
At han leverte inn pengene var en ærlig handling, og er ikke kritikkverdig.
Sitat av olustvere Vis innlegg
At han leverte inn pengene var en ærlig handling, og er ikke kritikkverdig.
Vis hele sitatet...
Ærlig, helt klart. Kritikkverdig? kommer an på hvordan man ser det. Fra et politisk korrekt ståsted hvor å sleike rumpe årets happening så er det jo billett til himmelen for det, personlig mener jeg du skal være litt spesiell for å kaste bort en sjangse til å få så mye penger. Vi blir lurt og brukt i samfunnet hver eneste dag, finner man 100 000 som ingen kommer til å savne syns jeg det er helt OK og ta dem.

PS: Med lurt og brukt av samfunnet mener jeg at vi betaler skatt og endel av pengene går til ting ingen av oss ville vært med å spleise på. Så slipper jeg en tåpelig sitering ang det.
Sitat av flexx Vis innlegg
Hahaha, takk for en god latter! Dette er frekt ment: Er du mentalt tilbakestående? Er ikke flau for å opprette tråden engang..?
Hadde uten å tenke meg om tatt de 100 000 uten dårlig samvittighet, om de var så lite viktige for de som bodde der så er det fritt frem. Du hadde ikke gjort noe ulovlig engang.
Vis hele sitatet...
En ting er å ikke ville ha sagt ifra om pengene selv, men når du er så frekk at du spør om fyren er tilbakestående og/eller flau (det hjelper ikke å skrive at du ikke mener å være frekk), så har du brått gått over streken. Er det noen som burde være flau er det du, som prøver å rakke ned på en som holder prinsippene sine høyere enn 100.000 kroner.
Du har gjort en god gjerning. Tips nærmeste lokalavis/avis der du bor. De vil sikkert lage en sak på at det finnes ærlige personer der ute. Kanskje du får deg noen kroner i seg selv for artikkelen.

Pengene kommer sikkert godt med til nærmeste familie av avdøde.
gi det til de som ikke har noe, fattige.. hvis du ikke vil ha dem selv
å levere til en som har 100.000 gjømt på den måten er en gnukker og fortjener de ikke
Sitat av Nichotin Vis innlegg
En ting er å ikke ville ha sagt ifra om pengene selv, men når du er så frekk at du spør om fyren er tilbakestående og/eller flau (det hjelper ikke å skrive at du ikke mener å være frekk), så har du brått gått over streken. Er det noen som burde være flau er det du, som prøver å rakke ned på en som holder prinsippene sine høyere enn 100.000 kroner.
Vis hele sitatet...
Jeg mente å være frekk, det var ikke en skrivefeil. Ah, prinsipper med verdi på over 100.000 kr, kult. Men for all del, det var hans valg og det har jeg ingen problemer med. Når man poster en tråd må man nesten tåle ulike reaksjoner.
Ærlighet varer sjelden lengst..
Sitat av 125367468864 Vis innlegg
gi det til de som ikke har noe, fattige.. hvis du ikke vil ha dem selv
å levere til en som har 100.000 gjømt på den måten er en gnukker og fortjener de ikke
Vis hele sitatet...
Så vist jeg jobber hardt og sparer en del penger også hjemmer dem på et relativt trygt sted så er jeg en gnukker og fortjener ikke de pengene jeg selv har jobbet for og spart opp?

Hva som er tilfellet her veit vi jo ikke, menneh om du har spart på 100k og sitter på det så er man ikke en gnukker imo.
Var det en kommunal leilighet?
Sitat av Hei-Det-Er-Meg Vis innlegg
Var det en kommunal leilighet?
Vis hele sitatet...
Ja. *Titegn*
De som har fått innvilget en kommunal leilighet har som regel dårlig økonomi. Man skal ikke se bort ifra at pengene stammer fra noe kriminelt. Kanskje han gjemte pengene i frykt for en rassia?

Uansett: En underholdende tråd du har fått opprettet.
Sitat av flexx Vis innlegg
Jeg mente å være frekk, det var ikke en skrivefeil. Ah, prinsipper med verdi på over 100.000 kr, kult. Men for all del, det var hans valg og det har jeg ingen problemer med. Når man poster en tråd må man nesten tåle ulike reaksjoner.
Vis hele sitatet...
du skjønner vel de som har så mye penger og har jobbet erlig for dem har pengene på kontoen ikke hvor som helst anet sted, i det hele tatt
Den som bare er der
Lever man pengene inn, er man en taper. Tar en politimann pengene i lommene er han skitten og korrupt. Er det greit at en privatperson tar pengene selv, men ikke offentlige?
Den tid jeg mottok AAP fra NAV så oppbevarte jeg pengene jeg hadde til overs i en skuffe, ikke bankkonto. I frykt for at de i ettertid kanskje ville nekte meg penger når jeg hadde midler oppspart. Ikke alle har nødvendigvis penger gjemt unna pga. at det er uærlige penger.
Søkte litt på nett og fant denne ;
http://www.dagbladet.no/2011/01/21/n...drap/15153254/

Breigata 9 er der jeg fant det, kanskje jeg har løst noe i en etterforskning?


Saken er fra 2011, kanskje han gjemte penger fra innkrevere også ble han drept? også har det bare ligget der siden?

Kanskje han som døde der ikke eier pengene?



Ser veldig ut likt ut som badet som var der
Sist endret av foxxravin; 26. mars 2014 kl. 20:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kanskje de som jaktet på pengene nå vet at du fant dem.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Sitat av dggr Vis innlegg
Kanskje de som jaktet på pengene nå vet at du fant dem.
Vis hele sitatet...
Ja? Purken har dem. Skal han bli drept fordi han ga pengene uten eier videre? Flawless logic there.
Det var også gammel politi plombering på døra.
Sist endret av foxxravin; 26. mars 2014 kl. 20:58.


Hva var det første du tenkte da du åpnet det skrinet? Selv hadde jeg mest sannsynlig begynt å hoppe rundt og skreket "jackpot", samt tatt MANGE bilder av meg og pengene. Hva jeg hadde gjort etter 5 min tenking er en avgjørelse jeg ikke kan vurdere fra her jeg sitter på skrivepulten min nå.
Sitat av uaexed Vis innlegg
Ja? Purken har dem. Skal han bli drept fordi han ga pengene uten eier videre? Flawless logic there.
Vis hele sitatet...
Fordi torpedoer/pushere har alltid flawless logic når det kommer til penger. De er så medgjørlige så.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Er vel slurv av politiet da, å ikke ha leitet ordentlig sist gang de var der?

Er faktisk i tvil om politiet klarer å legge sammen 2 og 2, så syntes du burde ta kontakt med de og høre hvordan status er.
Er du nysgjerrig på hvordan det står til så kan du jo ta kontakt med politiet for å "tipse" om drapssaken og samtidig spørre hva som skjer med finnerlønn osv. dersom du skulle ha noe sjans på det.
Sist endret av henrikxt; 26. mars 2014 kl. 21:39.
Om du ikke har levert pengene enda, synes jeg du skal beholde 70.000,- selv og levere de fantastiske 30k du fant der..
haha, visse folk er jo helt på en snurr, skulle tatt penga ja!
Sitat av Relevant Vis innlegg
Om du ikke har levert pengene enda, synes jeg du skal beholde 70.000,- selv og levere de fantastiske 30k du fant der..
Vis hele sitatet...
Lese du overhodet den første setninga i førstepost, eller noe som helst annet i tråden?
Det artige hær: Om politiet ikke klarer å koble sammen saken i denne leiligheten med disse pengene, så får slekten hannes hele beløpet.

Om de gjør det, eller blir tipset om det, så vil familien ikke få noen kroner, da pengene kan knyttes til kriminell virksomhet...
Hadde bare gått med en stor klump i magen hvis jeg skulle tatt alle de pengene :/ dessverre.
Sitat av Crisposjokolade Vis innlegg
Du skulle tatt dem selv, din idiot.
Vis hele sitatet...
Hva om det kommer ut at den avdøde hadde en liten formue bortgjemt? Kan hende en slektning visste om det.

Spørsmålet er om det er verdt det å gjøre seg selv til tyv og forbryter for en relativt liten sum. 100 000 er ikke all verden i dag. De fleste klarer å spare opp det beløpet på et år.
Sitat av flexx Vis innlegg
Hahaha, takk for en god latter! Dette er frekt ment: Er du mentalt tilbakestående? Er ikke flau for å opprette tråden engang..?
Hadde uten å tenke meg om tatt de 100 000 uten dårlig samvittighet, om de var så lite viktige for de som bodde der så er det fritt frem. Du hadde ikke gjort noe ulovlig engang.
Vis hele sitatet...
Du burde vært flau selv. Du ville tatt hundre tusen kroner som ikke var dine? Uten å blunke?

Og jo. Det er faktisk ulovlig. Regulert av hittegodsloven § 2.
Stilig TS. Du er litt dumsnill, men har et godt hjerte Husk og ikke gå tomhendt fra situasjonen. Jeg velger å tro ganske sterkt at du har krav på 10% / 10.000 av summen du fant.
Sist endret av nattenssønner; 27. mars 2014 kl. 00:40.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Du kunne kjøpt 1 bønne da.