Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  52 5383
Hello you!
Jeg skal ut på en liten haiketur i Europa nå til uken.
Jeg hadde planlagt og ha med meg gassbrenner og propan, men fant det ikke igjen hjemme.

Jeg føler meg litt hjelpesløs nå.
Har noen noe forslag til mat som veier lite, holder seg en stund og er praktisk å ha med seg på tur? I verste fall må jeg ha med litt penger til å kjøpe noen hver tredje dag ellernoe.

Jeg tenkte havregryn og vann, men det er jo litt vel kjedelig...



Har sett noen andre tråder med folk som gjør det samme/ noe lignende. Det er dritfett. Det er denne tråden som inspirerte meg; Daniels haikeferd Europa rundt. Jeg er evig takknemlig for å ha kommet over den tråden.

Sekken min er nesten ferdigpakket, og dette er pakkelisten min;

-Pass, helseforsikringskort. Jeg har ikke med noen fungerende bankkort
-Lommebok med litt penger + ID
-Førstehjelpspose med veldig mye rart i
-Imodium, kulltabletter, ibux
-Lighter, fyrstikker
-Skal kjøpe meg en handy kniv til å ha i lomma til alt mulig
-Vannflaske
-Bestikk
-Våtservietter
-Hundeposer til avfall elns
-Håndkle, klut
-Mobillader, kamera, batterier, ekstra ørepropper, minnepenn, solbriller
-Joggesko, flipflops
-Deodorant, parfyme, bodylotion, tørrshampoo
-Tamponger, truseinnlegg, intimservietter - Viktig haha
-Toalettsaker, barberhøvel, dusjsåpe, zalo
-Kondomer, toalettpapir
-Refleks
-Europakart, notisblokk
-Tykk sprittusj
-Skal ha med en bok. Fagbok hvis jeg er flink

-3 shorts
-1 bukse
-1 hettejakke
-1 tynn boblejakke i tilfelle?
-6 tskjorter + singletter
-1 tynn genser, 1 ullundertøysgenser
-10 truser, bikini, 2 bh, 6 sokkepar
- Sportsbh, treningssinglet, fightershorts

-Sovepose
-1/2 fleecepledd
-Skal kjøpe hengekøye
-Skal kjøpe presenning og tau
-Gaffateip


Alt i alt har jeg med meg 3000NOK. 1800 går til Boomfestivalen, afterboom og buss dit fra Castelo Branco. Resten skal jeg bare ha i bakhånd. Regner med noen hundrelapper vil gå til mat.

Jeg har prøvd sekken på, med nesten alt jeg skal ha med meg. Den er veldig god på ryggen og egentlig akkurat passe stor. Den er ikke veldig tung, men jeg har nok med meg mer enn det jeg trenger. Kanskje er jeg fornuftig og tar ut noe klær feks før jeg begir meg ut på eventyr!



På tirsdag får jeg skyss fra Oslo - Uddevalla.
Jeg fikk det via #kollektivt- en gruppe på facebook hvor folk kjører Norge/Sverige. Derifra skal jeg komme meg til Malmø. Gruer meg litt til de første haiketurene. Jeg skulle egentlig dra med ei venninne, men hun kunne ikke være med likevel. Får null støtte hos venner, familieog kjæreste, så det er litt tøft. Er litt lei meg for det når alle bare er negative. Men man må følge drømmen Jeg har drømt om dette hver dag siden jeg leste tråden til Daniel. Så det er nok ingen som kan holde meg tilbake nå!!

Jeg er medlem av Couchsurfing. Der har jeg skaffet meg host i Hamburg, Köln, Charleroi, Paris, Bordeauxe og Burgos sålangt. Gleder meg enormt til å treffe dem alle!!!! Jeg er så glad for at folk er så gjestfrie og vennlige. Driver fortsatt og prøver å finne flere steder å sove på veien. Det er et sjukt bra konsept. Det er utrolig mange kule folk der! Blir noe helt annet å bli kjent med folk i en by på den måten, istedet for å bare telte alene, selv om det også blir en del av sjarmen på turen. Slik blir man bedre kjent med stedene man besøker, og er garantert å bli kjent med nye folk.

Målet mitt er Boom i Portugal. Der blir det Norgescamp og Couchsurfing camp. Jeg har planer om å stikke innom begge. Blir nok litt deilig å få snakke norsk og møte nordmenn etter tre fire uker ute på tur

Jeg håper flere folk trosser mange ingrodde fordommer og begir seg ut på noe lignende. Det blir en opplevelse jeg aldri kommer til å glemme. Det blir minner for livet og det blir fantastisk å føle på den frihetsfølelsen det kommer til å gi meg. En liten ferie fra A4 livet og det samme systemet som alle lever i.

Som jente er jeg nok kanskje litt mer utsatt enn hva gutter er. Selv om det vil være en del fordeler ved det også. Jeg ha lest masse om jenter og haiking på bla Couchsurfing, på Vagabondjourney, og litt på Hitch Wiki

Hvis noen vil lese litt spesielt om jenter og haiking: En veldig fin artikkel synes jeg.


God sommer!
Opdaterer her etterhvert tenker jeg.

PS: Slett Facebook fra mobilen før du stikker på tur Det må jeg hvertfall.

Love
Sjekk ut real turmat.
Trenger kun varmt vann, for å få en god god middag =)
Ahhhh, selvfølgelig!!! Rett i koppen og sånn Tusen tusen takk!
Men greia er jo at jeg ikke får varmt vann. Kanskje på bensinstasjoner osv
oh wow. Vel, dette er off topic, jeg håper du har en kjempeflott tur og at alt går bare vel på turen din.
Ønsker deg lykke til, og god tur

Og rødspritbrennere får du for en billig penge hos rema 1000 og slike sjapper btw
Sist endret av RandomiZed; 2. juli 2012 kl. 01:54.
Det her er det første jeg kom på
En slags hermetikk som blir varma opp ved en kjemisk reaksjon! Koster dog en del, men kan jo kanskje være fint å ha med en boks eller fem slik at du har litt ordentlig middag Aldri prøvd det, så jeg kan dessverre ikke komme med noen anbefaling, men det ser jo greit ut!

Har forresten en kamerat som har tenkt til akkurat det samme neste uke, til Portugal og greier Digger at han(og du) tørr dra ut på noe sånt! Fantastisk kult, men tror dessverre ikke det er noe for meg...

God tur
Rødspritbrenner - Esbit Sett har jeg selv og kan anbefale ... dette har jo med kokekar, men du får enklere varianter som koster mindre. Rødspritbrenner er litt mere hending enn gass / propan siden du slipper unna å måtte ha en trykktank i sekken, samt at ikke alle bensinstasjoner fører slike ting, og er du litt uheldig så fører dem ikke gass med akkurat hurtigkoblingen du har. Sjekk din nærmeste sportsforetning så skal du se at dem har enkle og gode rødspritbrennere slik at du får kokt deg kaffi og kanskje laget deg litt mat

Finnes nok av utvalg av Toro-supper som kun trenger vann ... finnes div. andre enkle frysetørkede varianter, nuddler er jo en utvei også, "real turmat" er god mat, men jeg føler dem overpriser seg for enkle produkt. Havregryn og nuddler, samt div. Toro supper og annet posemat som kun trenger vann holder lenge.

EDIT! - I and haz been rødspritbrenner-ninjaed
Sist endret av Mantuz; 2. juli 2012 kl. 02:00.
Wtf. Nå skjønner jeg ingenting. Aldri hørt om rødspritbrenner... Googlet det opp og så bilder.
Fant jo en sånn hjemme isted!!! Kan jeg bruke noe av dette? Hahha
Hvordan setter jeg sammen? Og må jeg da ha med meg litt rødsprit eller kan jeg fylle på en gang?

http://bloggfiler.no/quitteryo.blogg...1187712122.jpg
http://bloggfiler.no/quitteryo.blogg.no/images/1509029-12-1341187712122.jpg

Hermetikk blir nok litt for tung og tar for mye plass, men den hot can greia var jo awesome!!
Ser ut som deler fra et vanlig stormkjøkken og kan absolutt brukes Lønner seg nok å ha med rødsprit på en flaske også, da det fort går tomt!
Er ikke rart kjæresten din ikke gir deg så mye støtte når du har med kondomer i pakkelista di
Sitat av evn123 Vis innlegg
Er ikke rart kjæresten din ikke gir deg så mye støtte når du har med kondomer i pakkelista di
Vis hele sitatet...
Kondomer har mange andre bruksområder enn akkurat et prevensjonsmiddel. Du kan til dømes putte mobilen din inn i kondomen vist du står på en out-door konsert i pissregnet og ikke vil ha en vraka smarttelefon. Selvsagt er et litt "messy" men mobilen dauer ikke akkurat av litt "lube" på "tafseskjermen"
Hahhaa som om det har noen sammenheng. Jeg har alltid med meg kondomer

Hvordan settes det sammen? Skjønner rødspriten skal oppi. Men hvor tenner jg på? Og hvor skal kjelen/whatever stå? Bare rett oppå?:S
Sitat av Mantuz Vis innlegg
Kondomer har mange andre bruksområder enn akkurat et prevensjonsmiddel. Du kan til dømes putte mobilen din inn i kondomen vist du står på en out-door konsert i pissregnet og ikke vil ha en vraka smarttelefon. Selvsagt er et litt "messy" men mobilen dauer ikke akkurat av litt "lube" på "tafseskjermen"
Vis hele sitatet...
Hadde nok heller lagt telefonen min i en plastpose eller noe om det skulle vært nødvendig.

Men ja, jeg skjønner at kondomer kan ha flere bruksområder
Sitat av evn123 Vis innlegg
Hadde nok heller lagt telefonen min i en plastpose eller noe om det skulle vært nødvendig.

Men ja, jeg skjønner at kondomer kan ha flere bruksområder
Vis hele sitatet...
Etter hva jeg har skjoont, mente han slik at man kan bruke mobilen gjennom kondomen, i tillegg er den liten. Om du mente at den skal holdes toorr, skjoonner jeg at du ville bruke en plastpose, du kan dog bruke gjennomsiktige plastposer.

Mitt tips: Om du ikke bare skal gaa langs veien aa haike, kan du spise ting du finner i naturen, mye godt du kan finne

Og husker jeg riktig, saa jeg paa ett padleprogram paa Tven, at du kan blande mel(hvilket du vil, grovt eller fint), salt og bakepulver i en pose. Knyt sammen, pakk opp naar du trenger. Stek det i panna til stormkjookkenet. Stek 6-8 minutter, voila, du har ett brood laget paa stormkjookken. Ta med paalegg om du ikke klarer aa spise brood uten paalegg, stek i olje. Tror oppskriften stemmer.
Sist endret av Oatre; 2. juli 2012 kl. 02:52.
Ja, det er sant
Oi nice! Takk for oppskrift, skal prøves i morgen før jeg gidder ta det med Men må vel tilsettes vann ellernoe
Ja, glemte aa legge til det Vann tas utenom posen, men det skjoonte du sikkert
Info: Broodet er ikke som et brood, som du skjaerer opp osv, du spiser det som det er, hvis du skjoonner, men mulighet for aa smoore paa paalegg.
Sikkert litt frustrerende at jeg ikke skriver de tre "norske bokstavene", siden jeg er paa en amerikansk data, men tipsene forstaar du sikkert
Sist endret av Oatre; 2. juli 2012 kl. 03:11.
Hahha, ja..
Det er bare å slenge seg med om noen føler for det, men tviler på at alle som skal hoste meg kan hoste to samtidig
Sitat av siparlus Vis innlegg
Wtf. Nå skjønner jeg ingenting. Aldri hørt om rødspritbrenner... Googlet det opp og så bilder.
Fant jo en sånn hjemme isted!!! Kan jeg bruke noe av dette? Hahha
Hvordan setter jeg sammen? Og må jeg da ha med meg litt rødsprit eller kan jeg fylle på en gang?

http://bloggfiler.no/quitteryo.blogg...1187712122.jpg
http://bloggfiler.no/quitteryo.blogg.no/images/1509029-12-1341187712122.jpg

Hermetikk blir nok litt for tung og tar for mye plass, men den hot can greia var jo awesome!!
Vis hele sitatet...
Den boksen der, er den du fyller på rødsprit og tenner på. De to lokkene som ligger der er nettopp lokk - det med gummiring har du på når du reiser rundt med settet, og det andre uten gummiring bruker du til å slukke flammen med om nødvendig.

Ser ikke ut til at du har noe spesielt til stativ, kun det metallstativet og ei panne (delvis synlig i øverste hjørne) om jeg ikke tar feil. Ser nesten litt for lavt ut egentlig, vanskelig å se på bildet

Så basicly fyller du rødsprit i den "koppen der", og ja, du må fylle på for hver gang. Om du legger beholderen i sekken med rødsprit, med eller uten lokk er det ingen garanti for at det lekker ut og gjør masse jævelskap i sekken.

Når det er gjort finner du et godt underlag til både et stativ og selve brenneren/koppen, tenner på rødspriten (obs - stikkflammer) og setter panna oppå. Gratulerer, du har nå ei stekepanne som bruker nokså lang tid på å tilberede mat
Naar drar du? Ren nysgjerrighet.

Uansett, lykke til paa reisen, haaper alt vel og god tur Naar du kommer tilbake, kan du kanskje lage en traad om turen, og dele tips og erfaringer, hvis andre freaks har tenkt seg ut i fremtiden?
Jeg skjønte ærlig talt ikke det med rødspritbrenneren altså. Må nok spørre noen fysisk :P
Det var et lokk til en kjele btw. og stativet er jo altfor stort...
Tenner jeg på med eller uten lokk? Kan jeg sette den rett på jord uten noe stativ?

Jeg drar på tirsdag
Sist endret av siparlus; 2. juli 2012 kl. 03:23.
Her ser du hvordan rødspritbrenneren din monteres osv.
http://www.youtube.com/watch?v=ioXMd3X33l8
Åh takk! Nå ble jeg ekspert
Men vet ikke om jeg gidder drasse med meg alt
Ha.. du skulle nesten ha tatt med en slik

http://www.dealextreme.com/p/4200mah...-gadgets-40210 4200mAh Portable Dual-Panel Solar Power Battery Pack for Cell Phones and USB Gadgets så har du alltid strøm pluss lykt

Men men shit happens.. God tur. Husk ut på tur aldri sur...
Prøv å ikke bli voldtatt.

Tenk ekstra over om du virkelig vil inn i bilen som stopper for deg. Er litt annerledes når du haiker alene som jente enn som gutt.

Have fun
Sist endret av RosaElefant; 2. juli 2012 kl. 04:59.
Det hadde vært ganske handy! Jeg gruer meg til mobilen går tom for strøm en øde plass og jeg ikke får musikk

RosaElefant: Takk. Jeg vet Må stole på magefølelsen masse i sommer!

Btw; tar med rødspritbrenneren uten noe stativ. Skal bruke noen teltstenger som stativ istedet. Genialt! Om det er vindstille hvertfall
Sist endret av siparlus; 2. juli 2012 kl. 12:08.
Sitat av siparlus Vis innlegg
Btw; tar med rødspritbrenneren uten noe stativ. Skal bruke noen teltstenger som stativ istedet. Genialt! Om det er vindstille hvertfall
Vis hele sitatet...
Har hatt di små enkle jeg også, brukt å ta en tom ølboks å kutte toppen av den, for å så fylle noe grus eller småstein i den og så knekke spritbrenneren på toppen av den. Man kan også ta 3-4 ølbokser å stable rundt å så sette stekepanna eller kjelen opp på disse med spritbrenneren i midten

Har man div. tombokser så funker det flott 0,33 bedre enn 0,5 siden o,5 er høyere enn 0,33 ... å da tenker jeg ikke på di der tynne redbull boksene.

Tombokser funker fett med telys ned i også ... brukt å ha med telys i sekken vist jeg er på telttur, tombokser har man nesten alltid ... vist ikke så finnes det nesten alltid noen som roter i naturen eller en hendig søppeldunk vist man er på en campingplass.
Still grounded
32 8
Må bare anbefalle dette er det beste jeg har smakt selv varmende http://www.magasinet.no/display.aspx...1&prodid=10889 Kan være litt små porsjoner , men det smaker fantastisk beans n bacon !! AAAAAA
Må bare legge til en ting på rødspritbrennere. Om du kjeder deg og befinner deg med mange tombokser kan du slå ihjel litt tid ved å lage en brenner av de
Leatherman er jo ultimate verktøyet! Burde gå til anskaffelse av dette før du drar
Hahaa, kanskje jeg skal prøve å lage det selv! Så fett

Det med en tomboks var genialt! Tusen takk

Det hadde absolutt vært handy med en leatherman. Fikk ikke lov til å ta mamma sin, tror ikke jeg gidder investere' i det nå..

Kjenner jeg har litt nerver nå.. Drar i morgen tidlig.. Kommer til å være nervøs på de første haiketurene og de første nettene tenker jeg. Har ikke host før jeg kommer til Hamburg.

Når jeg er ferdig med å lage mat på rødspritbrenneren. Burde jeg vente til den kjølner litt og så pakke sammen. Eller la det brenne ut?
Edit: Kan jeg pakke sammen MED rødsprit i beholderen, eller burde jeg helle ut dette?

Jeg har med meg en passe stor boks, så jeg kan ordne til flere måltider når jeg først setter i gang
Sist endret av siparlus; 2. juli 2012 kl. 14:17.
Rødspritbrenneren lar du bare brenne ut, og bli kald før du pakker sammen. Du kan jo såklart bare bruke det ene lokket til å slukke, la det bli kaldt og helle ut resterende rødsprit for og så pakke det ned i sekken

Det siste du vil, er å la det være igjen rødsprit på brenneren. For om det begynner å lekke ut i sekken, bør du vurdere å be til høyere makter for å si det slik.
Okey
Hehe takk og hvordan vet jeg at det har brent ut?
når det er tomt evt når det er tørt nedi brennern

god tur og kos deg masse med opplevelsene
Du kunne kutta ut 90% av stashet du skal ha med deg og tatt med deg 2000 kroner mer .. evt leid en bil for en uke og sluppet å haike! Kanskje du hadde finni en som ville sitte på og spleise...
Lykke til og god tur! Vi sees vel sikkert et sted nedover i Europa, eller på festivalen.
Polarbrød og baconost. Trenger ikke mer for å overleve.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Du kunne kutta ut 90% av stashet du skal ha med deg og tatt med deg 2000 kroner mer .. evt leid en bil for en uke og sluppet å haike! Kanskje du hadde finni en som ville sitte på og spleise...
Vis hele sitatet...
Haikinga er ho hele moroa!
ah, frihet... Ønsker deg en kanon tur og masse lykke til. Have fun!
Thanks. Ble lomper og smøreost. Har alt for tung sekk.. Tok meg fem og tolv min å få haik to ganger det var digg. Nå slapper jeg av i Gøteborg og skal snart finne et sted og sove!
Avdanket livsnyter
ranman22's Avatar
Sitat av siparlus Vis innlegg
Thanks. Ble lomper og smøreost. Har alt for tung sekk.. Tok meg fem og tolv min å få haik to ganger det var digg. Nå slapper jeg av i Gøteborg og skal snart finne et sted og sove!
Vis hele sitatet...
Fem og tolv minutter for å få haik..Der ser vi den store forskjellen mellom gutter som haiker, og jenter som haiker!!!

Flasher du puppa får du sikkert haik på 17 sekunder, flasher vi puppa så får vi haik et helt annet sted etterhvert:O

God tur videre!! Kan glede deg til BOOM Festival, råeste ever!
Sist endret av ranman22; 3. juli 2012 kl. 19:36.
Ranman22; sant det. Hahaha

Taurean: Haikingen er jo hele moroa; samme aa reise uten penger..
Haha, leit at kjæresten din ikke støtter deg, men bra du pakket med kondomer da ;D

Håper turen din lever opp til forventingene dine og god sommer
Gleder meg til å lese om turen og couchsurfing opplevelsen din!
Saa langt vaert awesome, har litt ledig tid naa, saa skriver litt om dagene. Har bilder paa mobil som jeg har lagt ut paa en blogg for aa faa de hit paa forumet. Men hele pcen er paa fransk.. Saa faar det ikke til. Hvordan kopierer jeg bildenettadresse? Med tastaturet?

Eller o, noen qndre hqr litt ledig tid og vil bruke fem mins paa aa kopiere de for meg, pm meg
Sist endret av siparlus; 7. juli 2012 kl. 10:30.
CTRL + C = Kopier , CTRL + V = Lim inn
Hahaha proevd det da, funker itte
Eat to bite?
Curver's Avatar
Merk med musa hva du skal kopiere,høyreklikk og velg kopier på fransk :-P

God tur, misunner deg veldig! :-)
Da vet man jo aldri om man havner sammen med en nutjob
nutjob?

DAG 1

Jeg satt paa med en hyggelig fyr som kontaktet meg paa face naar jeg annonserte at jeg skulle i retning Goeteborg. Jeg tok toget til Vevelstad elns og moette han der. Han var kul og det var en fin biltur paa et par timer. Jeg ble satt av i Uddevalla paa et kjoepesenter med en bensinstasjon like ved. Fikk noe papp der til aa skrive paa, og stod i innkjoerselen i ti min foer en kjekk polakk svingte inn. Var jaevlig mange folk som stirret, saa sure ut, ristet surt paa hodet og pekte tommelen ned haha.

Polakken skulle til Goeteborg og saa hyggelig ut, saa jeg satte meg inn. Han snakket ikke saerlig engelsk, men vi greide aa kommunisere litt likevel. Litt svensk, litt engelsk og mye hender! Vi hoerte paa samme trancelaat hele veien haha. Jeg ble sluppet av litt utenfor centrum, han hadde litt daarlig tid. Jeg rotet litt med bussene inn til sentrum, men var i Goeteborg rundt 1800.

http://bloggfiler.no/quitteryo.blogg.no/images/1509029-11-1341648094656.jpg

Satte meg i en park og slappet av litt og saa paa kartet.. Sekken min var rimelig tung. Sen gikk jeg litt rundt i byen og bare saa paa forskjellige steder.Satte meg i en annen park og moette noen hyggelige folk og fikk noen oel og sigaretter av dem. Naar dem gikk kom jeg i snakk med to andre gutter. Vi stakk og spiste, paa deres forslag og regning. De var nice og vi skjoente hverandre lett. Han ene sa jeg bare kunne sove hos han, det takket jeg ja til. Vi stakk hjem til han med kompisen, hoerte paa musikk og delte halvannen flaske vodka utover natta. Kom et par andre kompiser av han ogsaa. Det var sjukt nice. Veldig kule folk og en super kveld

Sov paa sofaen her
http://bloggfiler.no/quitteryo.blogg.no/images/1509029-11-1341648191779.jpg
Hadde vært superkult med adressen til bloggen din for å fulgt turen derifra, sikkert mindre arbeid for deg også så du slipper å poste her