Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 4109
Lurker since -05/04
Nemizz's Avatar
Jeg har akuratt fått med meg at det en konflikt mellom Armenia og Azerbaijan i området Nagorno-Karabakh, etter jeg leste denne artikkelen.
Dette fikk meg også til og tenke på medie "oppstyret" rundt paris terroren, mens det var veldig stille i mediene når det smalt i Beirut like før.

Jeg er veldig interessert holde meg oppdatert på geopolitiske konflikter, kriger, terror og andre fæle ting som foregår i verden. Det virker som mye går under radaren til norske medier. Mye blir nevn i en liten artikkel, men det er langt i fra dekkende. Jeg får nesten aldri med meg hva som foregår i asia. Som for eksempel at i Kina ble 99.93% av tiltale dømt. Selv har fått med meg noen av de mest interessante nyhetene på VICE News og humorprogrammet Last Week Tonight(!).

Siden http://liveuamap.com/ kan være interessant og følge med på, men jeg savner en side som melder alle nyheter, har god kildekritik, og filtere for og kun få opp det man selv syntes er interresant.

Hvordan følger dere med på slike nyheter? Del gjerne noen linker!
Liveleak.com har en del nyheter som ikke ser dagens lys i norske media. Etter et klikk inn på "news and politics" kom det opp en artikkel om Azerbaijan.
Det er mye artikler som ikke inneholder mye mer enn en video av trafikkulykker/mord/annet gørr, men om du leter finner du mye rart. Jeg har f.eks. sett veldig mye der inne som etter alt i fra et par dager til ukesvis etter kommer i norske aviser.
Ikke sikkert det er det du er ute etter, men var det jeg kom på i farta!
Lurker since -05/04
Nemizz's Avatar
Trådstarter
Liveleak er vell og bra, men blir lite sensurert for min del, tenker da på subjektive artikler, videoer og mengden av dem. Men det er er absolutt en side jeg støtt og stadig er innom.

Den perfekte siden hadde vært en internasjonal, forbedret utgave av http://www.mediemix.no/ . Med bedre filtreringsmuligheter, så man kunne tilpasse den etter eget ønske, litt som bbc appen, om dere har prøvd den.

Titlen ble forøvrig litt feil, da jeg er ute etter de "store" nyhetene. Uavhengig av geografi og hvor utviklet stedet er. Gjerne vestlige nyheter, men i et balansert forhold, basert på hvor viktig hendelsen er.
Det blir vanskelig å finne en enkelt troverdig kilde til nyheter når alle kilder har økonomiske, nasjonalpolitiske eller globalpolitiske interesser. Om kilden i seg selv ikke har det så har i alle fall menneskene som står bak det.

Bare for å ta et eksempel. Norges største mediehus; Schibsted, som eier blant annet Aftenposten og VG har i all hovedsak Amerikanske banker og passive stiftelser som aksjonærer. Kilde.

Som vi alle vet må et selskap minst ivareta sine eieres økonomsike interesser. Jeg tviler derfor sterkt på at VG og Aftenposten noen sinne ville skrevet noe deres eiere ikke er tjent med. Ekstra skummelt blir det når vi ser at de samme investorene er dypt innvolvert i x-antall andre betydningsfulle bransjer; som feks matvareindustri, energiproduksjon, krig og våpen.
Jeg synes the Economist har et veldig bredt og bra tilbud av nyheter over hele verden, og har blant annet spesifikke seksjoner for forskjellige deler av verden (Kina, Sør-America, Midt-Østen, Europa, osv.). Men her må du betale for å få tilgang til alt materialet.
Reddit. Abonner på de emnene du er interessert i.
▼ ... over en uke senere ... ▼
http://www.dailymail.co.uk/ er også greit de forteller akkurat hva som forgår uten usannheter rundt i verden å europa!