Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 1459
I 2014 hadde jeg meget lav inntekt pga. studier, og havnet i en situasjon hvor jeg hadde mer i fradrag enn jeg betalte i skatt. BSU-fradraget kan ikke overføres til året etter, men rentefradrag er overførbart til neste år dersom man ikke har fått dette godtgjort. Nå lurer jeg på om det er mulig å få igjen noe av disse pengene på årets skatteoppgjør, og har da følgende spørsmål:

Hva har "prioritet" på selvangivelsen av BSU og rentefradrag? Vil rentefradraget trekkes fra normalinntekten, og BSU trekkes i etterkant, slik at alle fradrag knyttet til innskudd på BSU som ikke godtgjøres ved endelig skatteoppgjør bortfaller for godt (jeg har følelsen av det ut fra hvordan sluttseddelen er utformet)?

Eller er disse fradragene "likeverdige", slik at det holder for meg å kreve fradrag i år på grunnlag av manglende godtgjørelse for renteutgifter for fjorårets selvangivelse? Altså - hvis man krever fradrag på grunnlag av BSU innskudd vil dette bortfalle, men om man krever fradrag på grunnlag av betalte renter på gjeld vil det være OK?

Jeg anser meg selv som relativt dreven på dette her, men jeg finner ikke noe om det i lovverket, og finner ingenting om det ved nettsøk. Jeg håper noen her har vært borti det samme. Takk for hjelpen!
Du har rett i ditt 1 og 2. avsnitt. renter blir trukket fra inntekten, og kan medføre negativ alminnelig inntekt (underskudd) og kan nettes mot overskudd neste år. BSU blir trukket fra direkte i skatt, og har du ikke noe skatt å trekke i så faller dessverre fradraget bort det året. Det får du ikke igjen.