Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 5089
Hei hallo mine flotte medmennesker :-)
I dag søkte jeg på utdanning hos forsvaret som "Minedykker", jeg har null peiling på hva det egentlig innebærer bortsett fra at man skal desarmere bomber/miner etc rundt omkring i vår nasjon og internasjonalt. Jeg er er i over gjennomsnittlig god form (vil jeg si) og er nysgjerrig på egentlig alt som har med denne kommandoen å gjøre.

I tillegg til dette så har jeg også vært på sesjon del 2 og allerede fått beskjed om at jeg skal til Madla i Januar 2015, blir det er såkalt "crash" hvis jeg kommer inn på opptaket til Minedykker Kommandoen eller slipper jeg unna førstegangstjenesten?
Hahaha, dårlig formulert av meg, men orket ikke å bruke lang tid på denne posten

PS: Hva er deres erfaringer med militæret og hvor har dere vært?
Du får fritak fra førstegangstjenesten de dagene/ukene du er på opptaket, og så kan du fortsette med førstegangstjenesten om du feiler.
Evt slippe helt unna om du kommer videre på opptaket.


Minedykker har delvis hemmeligstemplet jobb, så ikke så mye informasjon som er lov å dele om deres oppgaver.

Men du bør være glad i å bade ute hele året, uavhengig av temperatur i vannet. Så en ting du kan starte å øve på nå, mens det ennå er kaldt ute, er å bade i sjø og ferskvann slik at du får herda kroppen din litt.

Kontroll av pust og psykisk styrke under vann er også ekstremt viktig. Press lungene dine så langt du klarer.


En fin øvelse er:

Finn deg et 25 meters basseng, svøm fram og tilbake under vann, opp på land og ta 15 pushups, og så svøm fram og tilbake igjen, 15 nye pushups. Fram og tilbake, 25 situps.

Så øker du både lengde under vann og antall reps.
Lag gjerne også en "hinderløype" under vann. Slik at du må svømme over/under hinder i vannet.
Third eye shit
17 3
Ahh, tusen takk
Det er nok ganske kult å være minedykker dersom man trives i vann, er i god fysisk form og liker å være operativ. Alle dager er selvfølgelig ikke like kule, men de er absolutt med på vannvittig mye spennende.

Litt på siden, siden MDK og MJK er to helt forskjellige avdelinger, men Forsvaret har arrangert et Nettmøte med Marinejegerkommandoen på onsdag ettermiddag. Her kan alle som er interessert komme med spørsmål og få svar fra operative marinejegere. Kan nok bli spennende, og jeg anbefaler dette til alle som er det minste interessert i det å være marinejeger.
Var i militæret med en som hadde kommet ganske langt på MDK opptaket. Han mente det viktigste var å trene hodet. Bli vandt til å gå rundt sulten, trøtt og kald, samtidig med at du skal prestere. Dersom du kommer deg til haakonsvern før opptaket har de en fin hinderløype der. (tror det er MJK som bruker denne, befalet mitt ble i allefall ikke helt happy når han forstod at vi hadde brukt den regelmessig utenfor tjeneste). Hindrene her var alt i fra klatring, balansering, dra seg bortover et tau, krype i en bekk med piggtråd over ol. Videre må du garantert bli god på å gå med sekk..
Sitat av aleksstaner Vis innlegg
Var i militæret med en som hadde kommet ganske langt på MDK opptaket. Han mente det viktigste var å trene hodet. Bli vandt til å gå rundt sulten, trøtt og kald, samtidig med at du skal prestere. Dersom du kommer deg til haakonsvern før opptaket har de en fin hinderløype der. (tror det er MJK som bruker denne, befalet mitt ble i allefall ikke helt happy når han forstod at vi hadde brukt den regelmessig utenfor tjeneste). Hindrene her var alt i fra klatring, balansering, dra seg bortover et tau, krype i en bekk med piggtråd over ol. Videre må du garantert bli god på å gå med sekk..
Vis hele sitatet...
Er dette lenge siden? Hinderløypen som var i idrettsparken på Haakonsvern for noen år siden er jevnet med jorden. Det er en stor kunstgressbane der nå. Hinderløypen de laget i etterkant er helt annerledes. Ellers tror jeg det er gode ting du sier. Man må utvilsomt være i god fysisk form og ha noenlunde sterk psyke, men noe som også er utrolig viktig er å være komfortabel i vannet. Det er noe av opptaket som foregår i temperert bassengpå en helt vanlig dag (altså uthvilt og mett). De tester ganske grundig at du er komfortabel i vannet. Og da mener jeg virkelig det. Du må være komfortabel i vann, omtrent uansett situasjon.
Jeg skjønner ikke hva som er kult med å potensielt bli sprengt i fillebiter. Er det fordi det er kult å si til vennene sine at man er "Minedykker"?

Å jobbe på ubåt blir noe av det samme, det er kult å si at man jobber på en ubåt. Men når den dagen kommer hvor ubåten får motorfeil og synker til havbunnen og man sakte men sikkert dør av oksygenmangel, da er det ikke like kult tenker jeg.

Creds til de som faktisk takler slike yrker i lengden.
Sitat av Undiken Vis innlegg
Jeg skjønner ikke hva som er kult med å potensielt bli sprengt i fillebiter. Er det fordi det er kult å si til vennene sine at man er "Minedykker"?

Å jobbe på ubåt blir noe av det samme, det er kult å si at man jobber på en ubåt. Men når den dagen kommer hvor ubåten får motorfeil og synker til havbunnen og man sakte men sikkert dør av oksygenmangel, da er det ikke like kult tenker jeg.

Creds til de som faktisk takler slike yrker i lengden.
Vis hele sitatet...
Jeg kjønner ikke hva som er kult med å kjøre bil, å potensielt bli most mot frontruten og dø sakte med moste innvolder. Er det fordi det er kult å si til vennene sine at jeg har "lappen"?

Har du lest hvor stor del av Minedykkerne som er blitt sprengt i luften de siste årene? Eller hvor mange ubåter som har fått motorstopp så alle inni druknet?

Du er veldig kritisk og negativ mot yrker flere burde sette pris på..
Sitat av Undiken Vis innlegg
Jeg skjønner ikke hva som er kult med å potensielt bli sprengt i fillebiter. Er det fordi det er kult å si til vennene sine at man er "Minedykker"?

Å jobbe på ubåt blir noe av det samme, det er kult å si at man jobber på en ubåt. Men når den dagen kommer hvor ubåten får motorfeil og synker til havbunnen og man sakte men sikkert dør av oksygenmangel, da er det ikke like kult tenker jeg.

Creds til de som faktisk takler slike yrker i lengden.
Vis hele sitatet...
En ubåt vil i teorien holde samme dybde ved stans, med mindre luften i ballasttankene slippes ut.

OT:
har noen venner som driver med dykking, de liker det veldig godt! Denne linken er det beste jeg kan vise til: minedykkerkommandoen
Sitat av arizonaicedtea Vis innlegg
I tillegg til dette så har jeg også vært på sesjon del 2 og allerede fått beskjed om at jeg skal til Madla i Januar 2015, blir det er såkalt "crash" hvis jeg kommer inn på opptaket til Minedykker Kommandoen eller slipper jeg unna førstegangstjenesten?
Vis hele sitatet...
Generelle krav

- Norsk statsborger
- Gjennomført videregående utdanning
- God vandel uten alvorlige anmerkninger (du skal kunne sikkerhetsklareres til HEMMELIG)
- Gjennomført grunnleggende soldatutdanning (rekruttskole) eller deltaker på rekruttskole for sjøforsvaret i september på Madla.
- Allment evnenivå: minimum 5
- Være villig til å undertegne Forsvarets kontrakt for rusmiddeltesting
Vis hele sitatet...
http://forsvaret.no/utdanning-karrie...s%C3%B8ke.aspx