Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 2097
Hei! Jeg trenger råd.

Kjæresten min betrodde til meg i helgen at hun er ett voldtektsoffer, men at ingen (ikke engang familie) trodde hun ikke var med på det, siden hun løy mye før. Sånn ellers behandler ikke moren hennes henne så bra, og moren tar penger av henne fordi hun ikke jobber, og er i lag med en deadbeat jævel som heller ikke jobber eller har inntekt, og sier hun trenger pengene mer enn kjæresten min. Dette kan hun gjøre siden kontoen ble opprettet når kjæresten min var mindreårig, og "rettighetene" ikke er trukket tilbake.

Kjæresten min sitter da igjen med veldig lite penger i måneden, når jeg spurte om ikke hun kunne "stenge" kontoen fra moren, sier hun at moren vil sannsynligvis kutte kontakten med henne, og da også søsknene hennes, siden de alltid tar "morens parti". Faren er heller ikke til noe hjelp. Hun sitter heller ikke igjen med så mange venner.

Så det jeg lurer på da, burde jeg oppfordre henne til å kutte familien da, sperre kontoen å skaffe seg ett sted å bo som ikke er hvor hun bor nå (hos moren)? Siden hun ikke har det greit hjemme og sånt? Liksom bare flytte ett helt nytt sted og begynne på nytt? Jeg ville selvfølgelig vært der for henne, men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre i denne situasjonen. Jeg støtter henne selvsagt uansett, men burde jeg si noe?

(Jeg trenger ingen poster om at hun "garantert lyver" eller noe, om du ikke tror på det, så la oss late som at alt er sant, okei?)
Vel om dette er sant så er beste løsningen å åpne ny konto i annen bank få pengene sine inn dit og flytte til ett bedre sted hvor dere kan trives og rett og slett begynne på nytt så kan brødrene hennes bestemme selv om de vil ha kontakt eller ikke. Om de er for ung til å se sannheten nå så er det mulig de ser sannheten om noen år når de blir eldre eller skulle oppleve det samme. Og da kan man starte familie båndet på nytt. Min bror og jeg møttes på felles grunn etter 27 år så aldri si aldri at de kan komme tilbake.
Trådstarter
7 3
Greia er at vi har ikke hatt mulighet til å være sammen så lenge av gangen, vi prater mye, men ser ikke hverandre så ofte. Får det mest ei helgene, jeg aner ikke om vi kunne bodd i lag, selv om jeg ville vært villig til å prøve, det er liksom det, hva om det går til helvete?

Kanskje søsknene "comes around" ja, det er en god tanke...
Så både foreldre og søsken skal vende seg mot henne for at hun ønsker kontroll over egen konto og egne penger. Noe rimer ikke i denne historien, og selv om du er midlertidig blindet av forelskelse, virker det som om du har en anelse om det selv også, siden du ber oss ikke bry oss med det.

Jeg synes du skal la kjæresten din ordne opp med sin egen familie uten å blande deg. Du kan fint bare være kjæreste, støtte henne og være glad i henne uten å påvirke henne til å ta viktige avgjørelser som hun kan angre på seinere.
Trådstarter
7 3
Sitat av Susanna Vis innlegg
Så både foreldre og søsken skal vende seg mot henne for at hun ønsker kontroll over egen konto og egne penger. Noe rimer ikke i denne historien, og selv om du er midlertidig blindet av forelskelse, virker det som om du har en anelse om det selv også, siden du ber oss ikke bry oss med det.

Jeg synes du skal la kjæresten din ordne opp med sin egen familie uten å blande deg. Du kan fint bare være kjæreste, støtte henne og være glad i henne uten å påvirke henne til å ta viktige avgjørelser som hun kan angre på seinere.
Vis hele sitatet...
Det er ikke akkurat sånn. Hun har ikke så mye kontakt med søsknene sine, siden de ikke bor hjemme. Jeg vet ikke om søsknene ville "snudd seg mot henne", men slik jeg forsto det så har hun kontakt med dem via moren.

Ja, hvis det virker som den best, så gjør jeg ingenting.

Og jeg sa ikke bry dere om det fordi jeg vet enkelte mener at folk ikke forandrer seg, og jeg ønsker egentlig ikke diskutere om hun snakker sant eller ikke. Jeg tror henne, men kan være jeg var ltit unyansert i førstepost... hvis noe mer skurrer så si ifra, så skal jeg se om jeg kan utdype.
Burde ikke være noe problem å opprette ny konto og få lønningene/overføringer dit istedet? Ja moren blir sur, men det må hun bare tåle, det skal ikke koste en dyr sum i mnd å ha en mor. Et annet argument for å få henne til å gjøre noe litt brennkvikt er jo også det at det er uholdbart å være kjæreste med noen som i praksis gir bort alle pengene sine.
Å bryte kontakten med familien er et ganske drastisk tiltak som kommer til å gnage på samvittighet resten av livet. Da vil jeg si det et mye bedre å rolig bare fade kontakten litt ned, og ikke ha så altfor mye med dem å gjøre.

Snakket av personlige erfaringer. Jeg snakker med min mor i snitt 1 gang i mnd på telefon. Ser henne kanskje 2-3 ganger i året. Vurderte også å kutte ut kontakten, men det er jo trossalt familie. Sålenge ikke overgriperen er mor eller stefar, hold litt kontakt.

Det er uansett din kjæreste sin beslutning, og hun må gjøre hva som er rett for henne. Det er ikke noe du skal oppfordre henne til. Det blir en tung last å bære for deg.
Trådstarter
7 3
Okei, da tror jeg jeg bare lar det gå, og lar henne løse det selv.
Sitat av flexx Vis innlegg
Burde ikke være noe problem å opprette ny konto og få lønningene/overføringer dit istedet? Ja moren blir sur, men det må hun bare tåle, det skal ikke koste en dyr sum i mnd å ha en mor. Et annet argument for å få henne til å gjøre noe litt brennkvikt er jo også det at det er uholdbart å være kjæreste med noen som i praksis gir bort alle pengene sine.
Vis hele sitatet...
Nå er det jo mye vi ikke vet her, men jeg får inntrykk av at hun bor hjemme, og i såfall er det slett ikke så urimelig at hun må bidra til fellesskapet.
Trådstarter
7 3
Jo, Susanna, det er bare rett å rimelig, men hun betaler husleie på 6000, og hadde det vært bare det hadde det vært en ikke-sak, men hun tar også mer penger fra kjæresten min utenom det. Derfor nevnte jeg det.
du oppfordrer jo ingen til å kutte kontakten med sin familie.. det ligger nok mere i historien enn du vet !
Steg en er kanskje å få seg en jobb?
Trådstarter
7 3
Jobb? Jeg eller hun? Vi har begge en inntekt altså, hvis det er det du mener.
Sitat av Susanna Vis innlegg
Nå er det jo mye vi ikke vet her, men jeg får inntrykk av at hun bor hjemme, og i såfall er det slett ikke så urimelig at hun må bidra til fellesskapet.
Vis hele sitatet...
Hvordan i all verden klarte du å resonnere deg frem til at det er rimlig at hun lar moren stjele penger fra kontoen sin for å bidra hjemme?

6k for å bo hjemme er også en skammelig svindel hun burde flytte fra med en eneste gang.
Sitat av flexx Vis innlegg
Hvordan i all verden klarte du å resonnere deg frem til at det er rimlig at hun lar moren stjele penger fra kontoen sin for å bidra hjemme?

6k for å bo hjemme er også en skammelig svindel hun burde flytte fra med en eneste gang.
Vis hele sitatet...
Enig i at det er stivt med 6000 i husleie. Da kan hun jo like gjerne finne seg et eget sted å bo.

Men det har ikke stått noe om stjeling. Det står at moren tar penger ut av kontoen. Det kan være etter avtale, for alt vi vet.
Sitat av crobos Vis innlegg
Jobb? Jeg eller hun? Vi har begge en inntekt altså, hvis det er det du mener.
Vis hele sitatet...
inntekt eller stønad ?
Trådstarter
7 3
Sitat av SleggeFett Vis innlegg
inntekt eller stønad ?
Vis hele sitatet...
Jeg har stønad, jeg vil ikke gå i detalj siden jeg lagde denne brukeren for å være anonym. Jeg tar noe utdanninggreier via NAV.

Vet ikke hva hun har, men det er sannsynligvis også stønad, ettersom hun reiser rundt ofte til forskjellige institusjoner hele tiden ("behandles" for voldtekten, aner ikke hva de egentlig gjør der...)
Sitat av SleggeFett Vis innlegg
inntekt eller stønad ?
Vis hele sitatet...
Hvorfor har det noe å si? Poenget er at moren tapper penger fra kontoen hennes.

Ellers: opprett en ny konto, eller ring banken og fjern hennes tilgang til den. Og dersom dere bor hos mor: på tide å flytte hjemmefra?
Jeg kan kjenne meg igjen veldig i hva du sier. Jeg og moren min har også hatt et vanskelig forhold opp i gjennom og jeg har veldig mange ganger tenkt at det beste hadde vært å bare kutte kontakten med henne. Mye av dette kommer vel bare av kommunikasjonsproblemer og jeg tror slike ting vil løsne litt med tida(det blir som regel som man gjør det til selv).

Jeg har absolutt ikke kuttet kontakten med henne, jeg er glad i mamman min og jeg vet hun er glad i meg også og uansett hvor urettferdig hun har vært mot meg opp igjennom synes jeg ikke hun fortjener å miste ungene sine. Jeg har fått en veldig bra kjæreste som støtter meg uansett. Og det å kunne flytte til et annet fylke med han og rive meg fra henne har hjulpet meg masse. Være selvstendig, betale mine egne regninger og ha min egen bankkonto. Noe jeg absolutt anbefaler om du ikke føler du ofrer for mye som jobb og alle vennene dine..

Når det gjelder morens disponering av datterens konto, så burde det være en lett sak å fikse ved å ringe banken og forklare situasjonen.. Råder deg ihvertfall til å bare støtte henne så mye du kan. Prøv å få henne til å være konsekvent på valgene hun tar, usikkerhet kan gjøre ting verre. OG VELDIG VIKTIG: ta kontakt med fastlege for å kunne få hjelp, med mindre hun allerede har gjort det ufattelig viktig at personer som har opplevd slike traumatiske opplevelser får hjelp! Håper det ordner seg!
Hvorfor skal alltid gjøres så jævla vanskelig? Stjeler moren penger fra henne er det bare å bytte konto. Vil hun ikke det kan hun takke seg selv.

/thread