Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  43 10833
Hei! Jeg er 16 år og interessert i å begynne å handle smått med aksjer, for å kunne lære meg mer om markedet. Hvilken tilbyder av aksjehandel over nett vil dere anbefale? (Jeg forstår selvfølgelig at å handle aksjer er vanskelig uansett hvilken tilbyder man bruker) Anbefalinger og tips av alle sorter tas i mot med stor takk!
Sålenge du er under 18 år må all handel gå via en myndig. Jeg brukte min far, men vet ikke spesifikt hva han brukte annet enn at han hadde megler i tillegg. Anbefaler deg å sette deg grundig inn i markedet, og alltid huske den viktigste regelen. Aldri spekuler med penger du ikke har råd til å tape! Kan anbefale noen nettsider som holder deg oppdatert på noe økonomi;

Hegnar.no
E24.no
NA24.no
DN.no
Mighty
vonS's Avatar
Trådstarter
Hei! Tusen takk for svar!
Jeg har foreløpig i hovedsak lest betingelsene for å registrere seg på Nordnet.no, og betingelsene deres sier at jeg kan, med ulike underskrifter, attester, og andre papirer, registrere meg og handle aksjer hos de.

Aldri spekuler med penger du ikke har råd til å tape!
Vis hele sitatet...
Det er vel et kjent tips, ja Tror ikke det blir noe problem, ettersom at jeg bare vil plassere litt penger. Ikke for å tjene de store pengene, men for å få mer innsikt i markedet, og kanskje etterhvert kunne tjene noen penger.
Sist endret av vonS; 9. november 2011 kl. 16:34. Grunn: kommaleif
Advarsel: Aksjehandel er som gambling. Ikke fordi det er avhengighetsskapende, men fordi, vel, markedet er fullstendig irrasjonelt og oppfører seg som om noen satt og kastet en terning.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Advarsel: Aksjehandel er som gambling. Ikke fordi det er avhengighetsskapende, men fordi, vel, markedet er fullstendig irrasjonelt og oppfører seg som om noen satt og kastet en terning.
Vis hele sitatet...
Men det har i snitt betre avkastning enn gambling. Norsk tipping har 66% avkastning i snitt, men du skal jobbe rimelig iherdig for å få til like dårleg på aksjermarkedet. Tar du aksjemarkedet som gambling, så er det i snitt god avkastning på pengane samanlikna med mykje anna, og du får morroa med litt risiko.

Men grunnregelen med aksjer er jo at du må ha råd til å tape pengane. Har du det er det mykje morro og sjans for å tene.
Aksjemarkedet har historisk sett gitt en avkastning på rundt 10% årlig. Nå er en veldig god tid å gå inn i aksjemarkedet på, selv om det kanskje ikke virker sånn når man ser på hva som skjer i Europa. Men Asia gjør det bra og USA er på full fart ut av krisen.
Virker for meg som om aksjemarkedet per idag er veldig uforutsigbart i motsetning for 4-5 mnd'er tilbake. Noen grunn til at det svinger så voldsomt om dagen? Btw. Daytrading er vel tingen for de som vil tjene kjappe penger atm...?
Sitat av Bernhard Vis innlegg
Aksjemarkedet har historisk sett gitt en avkastning på rundt 10% årlig. Nå er en veldig god tid å gå inn i aksjemarkedet på, selv om det kanskje ikke virker sånn når man ser på hva som skjer i Europa. Men Asia gjør det bra og USA er på full fart ut av krisen.
Vis hele sitatet...
Oslo Børs har siden 1983 hatt ca 15 prosent avkastning.
Hvor kjøper man aksjer?
Sitat av Saape Vis innlegg
Hvor kjøper man aksjer?
Vis hele sitatet...
Gjennom nettbanken din eller aksjehandels-banker slik som Nordnet
kan kanskje være greit å spille scandiabanken sitt aksjespill på facebook for å komme litt inn i hvordan ting fungerer,15minutter delay på kursene og man kan kun kjøpe norske aksjer,men likevel utrolig lærerikt
Sitat av vonSlaaen Vis innlegg
Hei! Jeg er 16 år og interessert i å begynne å handle smått med aksjer, for å kunne lære meg mer om markedet. Hvilken tilbyder av aksjehandel over nett vil dere anbefale? (Jeg forstår selvfølgelig at å handle aksjer er vanskelig uansett hvilken tilbyder man bruker) Anbefalinger og tips av alle sorter tas i mot med stor takk!
Vis hele sitatet...
Andbefaler Netfonds til ditt bruk, har selv Netfonds. Eneste grunnlaget er vel bare at jeg har hørt Nordnet ikke helt er på nivå med netfonds om man skal handle kortsiktig.
Skal du handle en del aksjer, men bare for 1000-2000 kr i hver aksje, så går du på en smell da megleren vil stikke av med en god del penger i forhold til det du har sjangs å tjene. (minsteprisen blir 49 kr per handel)
Du bør derfor ha litt penger før du begynner... Men joda, lære vil du.

Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Advarsel: Aksjehandel er som gambling. Ikke fordi det er avhengighetsskapende, men fordi, vel, markedet er fullstendig irrasjonelt og oppfører seg som om noen satt og kastet en terning.
Vis hele sitatet...
Aksjehandel uten peiling er som å spille poker uten å kunne reglene..
Aksjeandel med peiling handler om risk/reward, moneymanagement, risiko, stopploss, og besluttsomhet.. Det er ikke gambling som lotto, men gambling som poker, hvor ingen kan motsi at det går an å bli meget flink og tjene gode penger.
Sitat av nikita Vis innlegg
Oslo Børs har siden 1983 hatt ca 15 prosent avkastning.
Vis hele sitatet...
really ??? ser gjerne en kilde.. børsen lå på 100 i 96.. i 2008 før krakket var den på 500.. det er 400 prosent det (ikke korigert for inflasjon)
http://hopey.netfonds.no/analysis.php?paper=OSEBX.OSE

Sitat av Cosmos Vis innlegg
kan kanskje være greit å spille scandiabanken sitt aksjespill på facebook for å komme litt inn i hvordan ting fungerer,15minutter delay på kursene og man kan kun kjøpe norske aksjer,men likevel utrolig lærerikt
Vis hele sitatet...
Naah... Det man kan gjøre på aksjespillet er en så liten del av mulighetene på børsen at det ikke kan samenlignes i det hele tatt
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
really ??? ser gjerne en kilde.. børsen lå på 100 i 96.. i 2008 før krakket var den på 500.. det er 400 prosent det (ikke korigert for inflasjon)
http://hopey.netfonds.no/analysis.php?paper=OSEBX.OSE


Naah... Det man kan gjøre på aksjespillet er en så liten del av mulighetene på børsen at det ikke kan samenlignes i det hele tatt
Vis hele sitatet...
Han mente sikkert avkastning per år

Enig, med det du sier om aksjespillet. Alle aksjespill jeg har holdt på med har vert alt for lette å tjene penger på.
Og for de av dere som lurer ligger aksjespillet her : https://apps.facebook.com/aksjespill/?ref=ts
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Virker relevant å lenke til Stormens «Verdt å vite om aksjer» i denne tråden.
Mighty
vonS's Avatar
Trådstarter
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
Andbefaler Netfonds til ditt bruk, har selv Netfonds. Eneste grunnlaget er vel bare at jeg har hørt Nordnet ikke helt er på nivå med netfonds om man skal handle kortsiktig.
Skal du handle en del aksjer, men bare for 1000-2000 kr i hver aksje, så går du på en smell da megleren vil stikke av med en god del penger i forhold til det du har sjangs å tjene. (minsteprisen blir 49 kr per handel)
Du bør derfor ha litt penger før du begynner... Men joda, lære vil du.
Vis hele sitatet...
Når du sier at 1000-2000 kr er lite penger, vil det si at det på en måte er minstesum når man skal gjøre et kjøp? I hodet mitt hadde jeg sett for meg å f. eks kjøpe aksjer i et firma for ca. 500 kr ad gangen? Er dette langt fra virkeligheten?

Tusen mange takk for så mange svar!
Sist endret av vonS; 9. november 2011 kl. 23:07.
Sitat av vonSlaaen Vis innlegg
Når du sier at 1000-2000 kr er lite penger, vil det si at det på en måte er minstesum når man skal gjøre et kjøp? I hodet mitt hadde jeg sett for meg å f. eks kjøpe aksjer i et firma for ca. 500 kr ad gangen? Er dette langt fra virkeligheten?

Tusen mange takk for så mange svar!
Vis hele sitatet...
Du vil nok få kjøpt, men ta ett kjapt regnestykke:

du kjøper x antall aksjer for 500 kroner. du får da aksjer for 451 kroner etter at kurtasjen (det meglerhusene tjener penger på) er betalt.
Når du selger disse aksjene betaler du nok en gang denne kostnaden på 49 kroner. Bare på handelen i seg selv har du altså tapt 98 kroner.

Du starter altså med ett tap på 19,6 %

altså må du oppnå en avkastning på aksjene dine på ca 20 % bare for å beholde egenkapitalen.

Og dersom du tenker med dette at du da er nødt til å kjøpe aksjer som realistisk sett kan gi denne avkastningen, så må du huske at det er like realistisk at de synker 20 % også.. og da har du tapt 40%..

om noe stiger 30 % så tjener du 10%
om noe synker 30% så taper du 50%

dette er ikke en risk/reward som er mulig å overleve med... dessverre.

(Dine første tre måneder så betaler du bare 9 kroner i kurtasje. du kan jo prøve og se kor det gå..)

Jeg andbefaler sterkt at du setter av litt penger mens du holder ett øye med børsen, sett deg gjerne ut en del du holder spesielt godt øye med, mens du leser "Aksjekjøp og daytrading" Den desidert beste, mest omfattende norske boken på emnet. Det følger en lang liste med bøker som du bør lese .. og om du fatter interesse for dette, så kan du ha en meget spennende framtid.
Sist endret av GrønnUgle; 10. november 2011 kl. 20:00.
Nordnet er bra å bruke.
Vil anbefale deg å bruke litt tid på a bli kjent med(analysere) en bedrift før du kjøper aksjer. Du kjøper f.eks ikke Statoil hvis du finner ut at de akkurat var nødt til å sparke 500 ansatte grunnet mangelfull kapital.


Det er selvfølgelig mulig å skaffe seg en god forståelse på markedet, og dermed klare å få bra avkastning. Warren Buffet er et prakteksempel på nettopp dette: Fra 1964-I dag, så har han skaffet seg en avkastning på hele 490 409 prosent. Han er forsåvidt regnet som verdens beste investor, men er jo et eksempel på at det er mulig å "lure" markedet.

Man trenger ofte mye forståelse før man klarer å tjene penger på aksjer, så anbefaler deg å leie/kjøpe boken "Aksjeskolen" av Øystein Bergh. Har selv lest den og kan bekrefte at den er en veldig bra og kunnskapsrik bok.

Kjøp deg Frontline eller Royal Caribbean Cruises. Da blir du rik etter en stund. (Ifølge en bekjent som jobber innenfor aksjemarkedet).
Sitat av Isbjørn Vis innlegg
Kjøp deg Frontline eller Royal Caribbean Cruises. Da blir du rik etter en stund. (Ifølge en bekjent som jobber innenfor aksjemarkedet).
Vis hele sitatet...
Aldri, aldri, ALDRI! Kjøp aksjer på grunn av et tips.
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
Aldri, aldri, ALDRI! Kjøp aksjer på grunn av et tips.
Vis hele sitatet...
Vet du hva en aksjemegler er? Vil ikke si at de best betalte aksjemeglerne gir mange tips som går dukken..



Hvis man aldri, aldri, ALDRI skal kjøpe aksjer pga tips, så tror jeg det er ganske mange som hadde mistet pengene sine.

Til ts: Du finner en del aksjetips på dn.no og hegnar.no. Hvis du ser en aksje som ofte blir gjentatt som "superbillig" o.l. på flere nettsteder, så er det kanskje lurt å prøve et forsøk.


EDIT: Har ikke vært inne på aksjekurser i hele dag, men så nå at Frontline var opp 12.6%, så var kanskje ikke så dumt tips. Alle analytikere sier at de skal opp.
Sist endret av Isbjørn; 10. november 2011 kl. 21:12.
Anbefaler deg å lese gjennom de fem delene av aksjeskolen.
Sitat av Isbjørn Vis innlegg
Vet du hva en aksjemegler er? Vil ikke si at de best betalte aksjemeglerne gir mange tips som går dukken..

Hvis man aldri, aldri, ALDRI skal kjøpe aksjer pga tips, så tror jeg det er ganske mange som hadde mistet pengene sine.

Til ts: Du finner en del aksjetips på dn.no og hegnar.no. Hvis du ser en aksje som ofte blir gjentatt som "superbillig" o.l. på flere nettsteder, så er det kanskje lurt å prøve et forsøk.

EDIT: Har ikke vært inne på aksjekurser i hele dag, men så nå at Frontline var opp 12.6%, så var kanskje ikke så dumt tips. Alle analytikere sier at de skal opp.
Vis hele sitatet...
Først og fremst, et lite spørsmål til deg: Dersom det er så lett som å følge aksjetipsene.. Hvorfor er ikke du rik?

Så; å andbefale en som er helt ny, og ønsker å lære om aksjemarkedet å kjøpe aksjer på grunnlag av tips.. -Blir bare feil. Hvem som helst kan kjøpe etter et tips, en som ønsker å faktisk utvikle evner i markedet er nødt til å ta egne beslutninger basert på egne erfaringer og egne vurderinger.

La meg også legge til at det er mange som har mistet pengene sine av å følge aksjetips, senest i høst har det vert nyhetssaker (dn, e24, hegnar ol.. ikke VG.) om personer som har kjøpt utelukkende på grunnlag av meglerens andbefalinger og ikke bare tapt pengene de hadde, men gått noe hundre tusen i minus også...

Å kjøpe på grunnlag av aksjetips er en av de største nybegynnerfeilene, du finner ikke en eneste seriøst fagbok, eller biografi av de som har fått til ting i markedet.. Som ikke fraråder denne "strategien".

les forøvrig : http://nordnetbloggen.no/du-blir-ikk...tips/#more-364
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
Først og fremst, et lite spørsmål til deg: Dersom det er så lett som å følge aksjetipsene.. Hvorfor er ikke du rik?
Vis hele sitatet...
Hvor har jeg sagt at det er lett å følge aksjetips? Jeg bare avkrefter det du sier om at man ALDRI skal følge aksjetips, for det er feil.

Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
Så; å andbefale en som er helt ny, og ønsker å lære om aksjemarkedet å kjøpe aksjer på grunnlag av tips.. -Blir bare feil. Hvem som helst kan kjøpe etter et tips, en som ønsker å faktisk utvikle evner i markedet er nødt til å ta egne beslutninger basert på egne erfaringer og egne vurderinger.
Vis hele sitatet...
Hvis du følger litt med, så kan du se på første innlegget mitt at anbefaler han å få erfaring innenfor aksjemarkedet før man kjøper aksjer(lese Aksjeskolen blant annet). Jeg sier at man kan se på hoveddelen av hva aksjeanalytikere anbefaler, fordi de har tross alt mye mer erfaring enn "normale" personer. Jeg så en artikkel i Hegnar for en stund siden; der sto det at aksjetipsene deres analytikere hadde gitt ut på hegnar.no hadde en oppslutning på 15%, så man kan faktisk få en liten pekepinn på hva man kanskje burde/burde ikke kjøpe.

Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
La meg også legge til at det er mange som har mistet pengene sine av å følge aksjetips, senest i høst har det vert nyhetssaker (dn, e24, hegnar ol.. ikke VG.) om personer som har kjøpt utelukkende på grunnlag av meglerens andbefalinger og ikke bare tapt pengene de hadde, men gått noe hundre tusen i minus også...
Vis hele sitatet...
Helt klar over det, jeg. Aksjer er noe man aldri fullt og helt kan forstå, men man kan klare å "lure" markedet hvis man har en riktig bra innflytelse. Når du sier at de også har gått noen hundre tusen i minus, så regner jeg med at du mener de har kjøpt flere aksjer etter de har tapt det de hadde? Selvfølgelig finnes det dårlige meglere, det sier da kanskje mer om de personene som fortsatt følger meglerens tips etter å ha tapt alle pengene sine..

Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
Å kjøpe på grunnlag av aksjetips er en av de største nybegynnerfeilene, du finner ikke en eneste seriøst fagbok, eller biografi av de som har fått til ting i markedet.. Som ikke fraråder denne "strategien".

les forøvrig : http://nordnetbloggen.no/du-blir-ikk...tips/#more-364
Vis hele sitatet...
De tipsene jeg la inn i stad, var bare noe jeg hadde fått fra en venn i aksjemiljøet, så jeg skrev det sånn at han kunne se hva erfarne folk anbefaler.

Det jeg reagerer på, er at du sier man ALDRI skal kjøpe aksjer pga aksjetips. For å få en forståelse av markedet, så må man også se hva slags anbefalinger som er ute å går, så kan man derfra "analysere" disse tipsene og se om det er verdt å prøve. Jeg skjønner ikke helt hvorfor aksjemeglere og aksjeanalytikere skal ha jobb hvis man aldri skal følge noen som helt tips eller anbefalinger. Det finnes faktisk folk innenfor aksjemarkedet som har litt peil.
Sist endret av Isbjørn; 11. november 2011 kl. 08:00.
Sitat av Isbjørn Vis innlegg
Hvor har jeg sagt at det er lett å følge aksjetips? Jeg bare avkrefter det du sier om at man ALDRI skal følge aksjetips, for det er fei.
Vis hele sitatet...
Ikke lett å følge aksjetips? man leser/hører noen som har noelunde peiling andbefale en aksje, og så kjøper man den... <-- Ikke enkelt?

Hvis du følger litt med, så kan du se på første innlegget mitt at anbefaler han å få erfaring innenfor aksjemarkedet før man kjøper aksjer(lese Aksjeskolen blant annet). Jeg sier at man kan se på hoveddelen av hva aksjeanalytikere anbefaler, fordi de har tross alt mye mer erfaring enn "normale" personer. Jeg så en artikkel i Hegnar for en stund siden; der sto det at aksjetipsene deres analytikere hadde gitt ut på hegnar.no hadde en oppslutning på 15%, så man kan faktisk få en liten pekepinn på hva man kanskje burde/burde ikke kjøpe.
Vis hele sitatet...
Oppslutning (du mener avkastning?) på 15% over hvilken periode og med hvilken risiko ? Det er uansett ikke relevant dersom ikke dette er noe kan vise til over en viss tid. Hvem som helst kan tjene penger i ett bull-marked, og hvem som helst kan ha flaks.
Jeg tjente 50 % de første månedene jeg begynte med aksjer, en stund trodde eg faktisk at det var på grunn av kunnskap og iherdig studering av markedet.. Og ikke bare flaks..


Helt klar over det, jeg. Aksjer er noe man aldri fullt og helt kan forstå, men man kan klare å "lure" markedet hvis man har en riktig bra innflytelse. Når du sier at de også har gått noen hundre tusen i minus, så regner jeg med at du mener de har kjøpt flere aksjer etter de har tapt det de hadde? Selvfølgelig finnes det dårlige meglere, det sier da kanskje mer om de personene som fortsatt følger meglerens tips etter å ha tapt alle pengene sine..
Vis hele sitatet...
Det er mange måter man kan gå i minus, en måte er å shorte, en annen som er mer vanlig hos nybegynnere med mye penger og drømmer om å få ekstrem avkastning er å kjøpe aksjer for langt mer penger enn det man har.. (gearing)

Det som er med folk som begynner å tape penger i markedet er at de faller for den svært så menneskelige reaksjonen å håpe.. De håper så sterkt at de kan komme seg i null eller få positiv avkastning at de tar alle rådene megleren kommer med (som såklart snakker om at dette er bare midlertidig, og dette selskapet kommer til å gå til himmels any time soon...) Enden på visa kan ses om man sjekker sevan marine, frontline, eller Rocksource sine bevegelser gjennom sommeren.

Det jeg reagerer på, er at du sier man ALDRI skal kjøpe aksjer pga aksjetips. For å få en forståelse av markedet, så må man også se hva slags anbefalinger som er ute å går, så kan man derfra "analysere" disse tipsene og se om det er verdt å prøve. Jeg skjønner ikke helt hvorfor aksjemeglere og aksjeanalytikere skal ha jobb hvis man aldri skal følge noen som helt tips eller anbefalinger. Det finnes faktisk folk innenfor aksjemarkedet som har litt peil.
Vis hele sitatet...
Om man analyserer aksjer og ser om de er verdt å kjøpe, så handler man ikke på grunn av et aksjetips, men på egne vurderinger
Jeg sier da ikke at man skal unngå en aksje fordi den blir andbefalt.. Men at man skal gjøre en vurdering basert på egne beregninger, analyser og strategi.
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
Ikke lett å følge aksjetips? man leser/hører noen som har noelunde peiling andbefale en aksje, og så kjøper man den... <-- Ikke enkelt?
Vis hele sitatet...
Nei, nå må du følge med litt på hva du selv skriver. Sitat: "Først og fremst, et lite spørsmål til deg: Dersom det er så lett som å følge aksjetipsene.. Hvorfor er ikke du rik?". Hvor jeg sier at det ikke er lett å følge aksjetips. Okei, sorry, jeg formulerte det litt feil. Du må vel klare å skjønne deg fram til hva jeg mener der. Man ser ikke på ett aksjetips fra en megler og derfra kjøper utifra hva denne megleren anbefaler. Jeg mener at man skal se litt på hovedandelen av hva analytikere og meglere anbefaler(tips). Derfor er det "vanskelig" å følge aksjetips og anbefalinger, grunnet at man må selv ta initiavtiv og selv skaffe seg info innenfor denne bedriften.

Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
Oppslutning (du mener avkastning?) på 15% over hvilken periode og med hvilken risiko ? Det er uansett ikke relevant dersom ikke dette er noe kan vise til over en viss tid. Hvem som helst kan tjene penger i ett bull-marked, og hvem som helst kan ha flaks.
Jeg tjente 50 % de første månedene jeg begynte med aksjer, en stund trodde eg faktisk at det var på grunn av kunnskap og iherdig studering av markedet.. Og ikke bare flaks..
Vis hele sitatet...
Jeg mente avkastning. Klokka var 07:59 og jeg hadde dårlig tid. Det var i løpet av ca. en uke. De hadde satt inn 7 forskjellige tips fra forskjellige aksjer og aksjene hadde ulik risiko. Det er vel litt merkelig at de samme aksjetipsene florerer på forskjellige nettsteder og fra forskjellige analytikere? Vel, jeg vil ikke akkurat si at det er bull-marked nå. Vil du? Akkurat nå er det Hellas og Italia som styrer hvordan markedene går, utifra om de gjør endringer som er positive eller negative. Er nok ganske utrygt nå, ja.

Man kan aldri bli klok på markedet, man kan bare bli klokere.

Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
Det er mange måter man kan gå i minus, en måte er å shorte, en annen som er mer vanlig hos nybegynnere med mye penger og drømmer om å få ekstrem avkastning er å kjøpe aksjer for langt mer penger enn det man har.. (gearing)

Det som er med folk som begynner å tape penger i markedet er at de faller for den svært så menneskelige reaksjonen å håpe.. De håper så sterkt at de kan komme seg i null eller få positiv avkastning at de tar alle rådene megleren kommer med (som såklart snakker om at dette er bare midlertidig, og dette selskapet kommer til å gå til himmels any time soon...) Enden på visa kan ses om man sjekker sevan marine, frontline, eller Rocksource sine bevegelser gjennom sommeren.
Vis hele sitatet...
Shorting er ikke dumt det, så lenge man ikke begynner å shorte når markedet allerede er på bunn.. Gearing = dumskap.

Bare for å si det sånn: folk som låner penger for å kjøpe aksjer skal ha veldig mye kunnskap og erfaring om aksjekjøp. Hvis de ikke har dette, så har de rett og slett ikke nok iq til å handle på aksjemarkedet. Hvis man tar kontakt med erfarne og drevne aksjemeglere, så vil jeg tro de ofte har en positiv avkastning på de tipsene de gir ut.

Ja, de har hatt en svært negativ avkastning gjennom sommeren, men det er vel kanskje etter det man skal slå til. Hvis de er for lavt priset så er det ikke umulig at de plutselig stiger 50% + i løpet av en kort stund.


Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
Om man analyserer aksjer og ser om de er verdt å kjøpe, så handler man ikke på grunn av et aksjetips, men på egne vurderinger
Jeg sier da ikke at man skal unngå en aksje fordi den blir andbefalt.. Men at man skal gjøre en vurdering basert på egne beregninger, analyser og strategi.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg er enig med deg i at man skal gjøre egne vurderinger, men det er fortsatt greit å få en pekepinn på hvilke aksjer som er "hete" og hvem som antageligvis er lavpriset.
Sitat av Isbjørn Vis innlegg
Nei, nå må du følge med litt på hva du selv skriver. (...)
Vis hele sitatet...
Sorry, det har vert en lang uke med lite søvn

Jeg mente avkastning. Klokka var 07:59 og jeg hadde dårlig tid. Det var i løpet av ca. en uke. De hadde satt inn 7 forskjellige tips fra forskjellige aksjer og aksjene hadde ulik risiko. Det er vel litt merkelig at de samme aksjetipsene florerer på forskjellige nettsteder og fra forskjellige analytikere? Vel, jeg vil ikke akkurat si at det er bull-marked nå. Vil du? Akkurat nå er det Hellas og Italia som styrer hvordan markedene går, utifra om de gjør endringer som er positive eller negative. Er nok ganske utrygt nå, ja.
Vis hele sitatet...
Vi har nå ett veldig volatilt marked, mye usikkerhet rundt Hellas blandt annet bidrar til dette. At et er volatilt betyr bare at det er store svingninger. Hovedindeksen gikk for eksempel opp ca 21% fra 4. oktober til 27 oktober. Et slikt enkelttilfelle er uansett ikke statistisk relevant. Her har du ett eksempel på aksjetips fulgt gjennom 6 måneder i år..

Man kan aldri bli klok på markedet, man kan bare bli klokere.
Vis hele sitatet...
Helt enig.


Shorting er ikke dumt det, så lenge man ikke begynner å shorte når markedet allerede er på bunn.. Gearing = dumskap.

Bare for å si det sånn: folk som låner penger for å kjøpe aksjer skal ha veldig mye kunnskap og erfaring om aksjekjøp. Hvis de ikke har dette, så har de rett og slett ikke nok iq til å handle på aksjemarkedet. Hvis man tar kontakt med erfarne og drevne aksjemeglere, så vil jeg tro de ofte har en positiv avkastning på de tipsene de gir ut.
Vis hele sitatet...
Shorting innebærer jo nesten altid en viss gearing, da man ikke trenger å stille med 100% sikkerhet når man låner en aksje. Shorting kan være genialt det, men også katastrofalt.
Det som er med markedet, er at når alt går opppover, så tjener majoriteten penger. Og analytikere oppnår gigantiske avkastninger og alt er god stemning. Når markedet snur så taper faktisk de fleste penger, også de tidligere "guruene".

Ja, de har hatt en svært negativ avkastning gjennom sommeren, men det er vel kanskje etter det man skal slå til. Hvis de er for lavt priset så er det ikke umulig at de plutselig stiger 50% + i løpet av en kort stund.
Vis hele sitatet...
Men du må huske på at dette er et spill der du må være lurere og bedre enn dine motstandere. Det er som regel en grunn til at aksjen er så lavt priset, det er ikke få andre som har disse aksjene i kikkerten. Hvorfor kjøper ikke de nå? hvorfor selger folk på det nivået den er på nå? I alle disse aksjene har det blitt handlett mye hele veien ned.. Et utall investorer har tenkt at nå, nå kan den ikke synke lenger.. mens andre har tenkt at dette går til helvette. Alle disse aksjene fikk andbefalinger før i år..
Nei, det er ikke umulig at de stiger 50% iløpet av kort tid.. Rocksource for eksempel ville nok dobblet sin verdi, dersom de traff på sitt siste forsøk i år... men det gjorde de ikke.. og aksjen falt til all time low..

Ja, jeg er enig med deg i at man skal gjøre egne vurderinger, men det er fortsatt greit å få en pekepinn på hvilke aksjer som er "hete" og hvem som antageligvis er lavpriset.
Vis hele sitatet...
joda, så lenge man ikke kjøper en aksje på grunlagg av at fire meglerhus andbefaler den.
Eg bruker Nordnet til aksjehandel. Brukte nettbanken før men det blei for mykje stress når du må logga inn med brikka kvar gong og du kan ikkje gå i frå PC meir enn 5min før du blir utlogga.

Er eining med GrønnUgle at å kjøpe aksjar på grunn av gode anbefalingar av meglerhus er ikkje alltid det luraste. Brente meg på det ein gong og aldri meir. Kjøpte Noreco (2008) fordi fleire meglerhus sa at dei kom til å komma med ein ganske solid kvartalsrapport, det gjor dei ikkje og aksjen gjekk raskt ned etter på.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Isbjørn Vis innlegg
Kjøp deg Frontline eller Royal Caribbean Cruises. Da blir du rik etter en stund. (Ifølge en bekjent som jobber innenfor aksjemarkedet).
Vis hele sitatet...
i dag har Frontline stupt over 40% Det betyr for den som kjøpte i går, at han må ha en stigning på over 80% bare for å havne i null.
http://hopey.netfonds.no/ppaper.php?paper=FRO.OSE

just saying
Sitat av Isbjørn Vis innlegg
Vet du hva en aksjemegler er? Vil ikke si at de best betalte aksjemeglerne gir mange tips som går dukken..

Hvis man aldri, aldri, ALDRI skal kjøpe aksjer pga tips, så tror jeg det er ganske mange som hadde mistet pengene sine.

Til ts: Du finner en del aksjetips på dn.no og hegnar.no. Hvis du ser en aksje som ofte blir gjentatt som "superbillig" o.l. på flere nettsteder, så er det kanskje lurt å prøve et forsøk.

EDIT: Har ikke vært inne på aksjekurser i hele dag, men så nå at Frontline var opp 12.6%, så var kanskje ikke så dumt tips. Alle analytikere sier at de skal opp.
Vis hele sitatet...
Selv tipsene fra e beste aksjemeglerne (altså i hvor mye de tjener inn, ikke hvor mye de tjener) skal man ta med en klype salt. Ingen aksjemeglere tjener penger på alle handlene sine - så det at de tipser deg om enkeltaksjer er fortsatt et sjansespill. Du vet jo ikke på forhånd om det er en av prognosene deres som slår til eller ikke.

Det å følge aksjetips på hegnar.no er relativt skummelt, der kryr det med dag-tradere med tildels fordekte agendaer hvor hele hensikten bak mange av postingene er nettopp å flytte kursen minimalt slik at de selv kan komme seg kjapt inn eller ut.

Hvis Frontline er opp 12.6% så kan du vel være ganske sikker på at du er for seint ute til å gjøre de store pengene, med mindre du flytter mange penger. Som andre har nevnt, så må du for det første regne kurtasje slik at jo mindre du flytter jo mer spises opp i gebyrer. Så får å gå i null med en kjøp-salgskurtasje på 98 kroner (2*49) og en oppgang på 12% så må du investere rett over 800 kroner.

På vinnerlista akkurat nå er det 4 aksjer på oslobørs som har over 10% stigning i dag, så du må enten flytte store penger eller ha utrolig presise analyser for å gjøre det bra der. Gjerne begge disse to, og en liten dose flaks.

For å komme inn på aksjemarkedet så kan man gjerne leke seg litt i Excel på forhånd, det er en betraktelig billigere måte å avdekke at dette er ikke noe man har tid/interesse for.
Sitat av vonSlaaen Vis innlegg
Hei! Jeg er 16 år og interessert i å begynne å handle smått med aksjer, for å kunne lære meg mer om markedet.
Vis hele sitatet...
Anbefaler at du starter med følgende bøker, i omtrentlig denne rekkefølgen:
Benjamin Graham: The intelligent investor
Burton G Malkiel: A random walk down Wall Street
William O'Neil: How to make money in stocks
Nassim Nicholas Taleb: The black swan
Sheldon Natenberg: Option Volatility & Pricing: Advanced Trading Strategies and Techniques

Du får gjerne lånt dem på biblioteket, eller kjøpt eldre utgaver, evt. brukt, billig på nett. Gir gjerne like mye/mer læringseffekt enn du får fra å handle, og det koster ihvertfall mindre enn å gå seg vill på børsen.

Oddmund Grøtte: Aksjekjøp og daytrading er nok også verdt en gjennomlesning.
Sitat av Isbjørn Vis innlegg
Vet du hva en aksjemegler er? Vil ikke si at de best betalte aksjemeglerne gir mange tips som går dukken..



Hvis man aldri, aldri, ALDRI skal kjøpe aksjer pga tips, så tror jeg det er ganske mange som hadde mistet pengene sine.

Til ts: Du finner en del aksjetips på dn.no og hegnar.no. Hvis du ser en aksje som ofte blir gjentatt som "superbillig" o.l. på flere nettsteder, så er det kanskje lurt å prøve et forsøk.


EDIT: Har ikke vært inne på aksjekurser i hele dag, men så nå at Frontline var opp 12.6%, så var kanskje ikke så dumt tips. Alle analytikere sier at de skal opp.
Vis hele sitatet...
Slik går det når du følger tips fra meglere.

Dette er vel så dårlig at jeg nesten tviler at det kan være tilfeldig. Skulle neste tro at disse prøver å snakke opp aksjene, slik at kompisene taper litt mindre når de selger seg ut, eller tjener mer når de tar gevinst.
Sist endret av gorm; 24. november 2011 kl. 22:34.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Aksjehandel ER gambling. Det kan man ikke si noe på. Men det man kan si noe på, er at folk flest forbinder gambling med Norsk Tipping. Norsk Tipping er lotto. Når man sammenligner aksjemarkedet med gambling, er det poker/blackjack og andre strategiske spill man sammenligner det med. Det er helt absurd å sammenligne aksjehandel med lotto.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Om du virkelig har tenkt og prøve deg bør du lese en del om emnet. Noen bøker jeg kan anbefale :

The Intelligent Investor
How to Make Money in Stocks: A Winning System in Good Times or Bad

Du bør også lese en del om historien bak aksjer, aksje analyse osv. Historien gjentar seg gang på gang så lær historien !

Vil si det aller viktigste er og lære seg aksjer, du bør kunne veldig mye før du faktisk begynnder og invistere. Jo mer kunnskap du har jo bedre er sjansene dine. Prøv også facebook-spillet aksjespillet en kul måte og begynne på og du kan bruke kunnskapene du har lært av og studere aksjer for og tjene penger i en virituell verden.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg er veldig ny til aksjer selv, så beklager om dette er naive spørsmål, men om jeg tenker rett, er det vel grovt sett 3 verktøy man kan bruke for å avgjøre hva man skal investere i?
1. Magefølelsen (Kjell Inge Røkke ble vel rik på dette)
2. Se på grafer, hvilke aksjer som stiger, hva slags mønster verdien på dem har gått i før, etc
3. Tenke ut hva som kommer til å slå an, utifra vanlig kunnskap om etterspørsel, psykologi, etc

Jeg ville kanskje sovet best om natta om jeg brukte nr. 3. Tenk når f.eks. Spotify kom, det var jo noe helt nytt, og noe helt genialt, når noe sånt kommer, så skjønner man jo lett at det kommer til å slå an som faen? Og dermed kjøpe MYE aksjer i det. Er det en side hvor man får veldig fersk informasjon om nye selskaper som starter opp, og hva de gjør, etc?

Eller hva med Netflix? Det har vel bare vært i USA hittil? Men snart kommer det jo til Norge, og kanskje også resten av verden. Lurt å hamstre aksjer som faen i Netflix nå kanskje?
Sitat av Cityofdreams Vis innlegg
3. Tenke ut hva som kommer til å slå an, utifra vanlig kunnskap om etterspørsel, psykologi, etc

Jeg ville kanskje sovet best om natta om jeg brukte nr. 3. Tenk når f.eks. Spotify kom, det var jo noe helt nytt, og noe helt genialt, når noe sånt kommer, så skjønner man jo lett at det kommer til å slå an som faen?
Vis hele sitatet...
Det er ikke automatikk i at aksjene til populære ting går bra. Bare se på Facebook-aksjene.
Det var logikk i det. Det var jo helt åpenbart at aksjene kom til å stupe når de tvinga alle til å bruke timeline f.eks, det tenkte jeg også før aksjene stupte. Hadde jeg hatt aksjer i Facebook ville jeg vurdert å solgt de når de tvinga alle til å få timeline.

Dessuten har jo facebook vart lenge nå. Hadde man kjøpt aksjer i facebook da det starta for 20.000, hadde man vel tjent inn det bare på avkastning, nå etter alle disse årene?
Sist endret av Cityofdreams; 24. august 2012 kl. 20:00.
Sitat av vonS Vis innlegg
Hei! Jeg er 16 år og interessert i å begynne å handle smått med aksjer, for å kunne lære meg mer om markedet. Hvilken tilbyder av aksjehandel over nett vil dere anbefale? (Jeg forstår selvfølgelig at å handle aksjer er vanskelig uansett hvilken tilbyder man bruker) Anbefalinger og tips av alle sorter tas i mot med stor takk!
Vis hele sitatet...

Tror ikke nå er tiden for å handle aksjer. Følger du ikke med på markedet?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Mighty
vonS's Avatar
Trådstarter
Sitat av Flaskeposten Vis innlegg
Tror ikke nå er tiden for å handle aksjer. Følger du ikke med på markedet?
Vis hele sitatet...
Hmm.. Denne posten er fra november 2011, så. Men uansett, fortell gjerne om markedet nå! Det blir satt pris på
Sitat av Cityofdreams Vis innlegg
Det var logikk i det. Det var jo helt åpenbart at aksjene kom til å stupe når de tvinga alle til å bruke timeline f.eks, det tenkte jeg også før aksjene stupte. Hadde jeg hatt aksjer i Facebook ville jeg vurdert å solgt de når de tvinga alle til å få timeline.

Dessuten har jo facebook vart lenge nå. Hadde man kjøpt aksjer i facebook da det starta for 20.000, hadde man vel tjent inn det bare på avkastning, nå etter alle disse årene?
Vis hele sitatet...
Haha, dette er stor finansanalyse min venn. Er nok heller mangel på grunnleggende verdidrivere i Facebook som gjør at aksjen faller såpass, emisjonskursen tilsa at hver bruker var verdt rundt 100 dollar, noe de åpenbart ikke er
Sitat av Cityofdreams Vis innlegg
1. Magefølelsen (Kjell Inge Røkke ble vel rik på dette)
Vis hele sitatet...
Nei. Han ble rik (i likhet med andre rikinger som Olav Thon og John Fredriksen) på å jobbe hardt (fiskeri), ha flaks (gull år når han hadde båter) og deretter virkelig rik ved å være en rå forretningsmann som ikke gikk av veien for gråsone krumspring som bøllete (mis)bruk av aksjonærmakten og sleipe kontrakter. Det han har tjent mest på er uten tvil transaksjonene han satt på begge sider av bordet, og hvor i praksis verdiene ble flyttet på minoritetsaksjonærenes bekostning.
Hett tips i aksjemarkedet nå, skaff deg en robot https://vimeo.com/36271586
Sitat av vonS Vis innlegg
Hmm.. Denne posten er fra november 2011, så. Men uansett, fortell gjerne om markedet nå! Det blir satt pris på
Vis hele sitatet...
Min feil, jeg la ikke merke til dato

Men, tviler på at nå er tiden for å kjøpe papirer. Ikke nå som Hellas er på vei ut av Euroen og Spania er på vei til å oppleve samme krise. Spania har arbeidsledighet på 50% blant unge. 50! Vet du hva det betyr? Det betyr at det er mer eller mindre ansettelsesstopp, og det er fordi bedrifter sliter så det holder. Det er stagnering. Tallene er omtrent det samme i Hellas, forskjellen er at Spania har hatt litt mer penger i kassa. Hellas er en ubetydelig del av Eu's økonomi, det er ikke Spania. Hvis jeg hadde hatt penger, hadde jeg gjort alt annet en å investere nå. Det er åpenbart at vi er på vei til en heidundrende depresjon, trolig verre en den på 30 tallet.

Jeg hørte på et radioprogram på NRK i dag, ekko tror jeg det heter. Tok for seg Hellas. Hellas har økt inntektsskattene med 10%, og man får ikke lenger behandling på sykehus med mindre det dreier seg om livstruende skader. Så ille er det!
Sist endret av Flaskeposten; 4. september 2012 kl. 20:38. Grunn: la til radio delen.
Sitat av Bishop Vis innlegg
Hett tips i aksjemarkedet nå, skaff deg en robot https://vimeo.com/36271586
Vis hele sitatet...
Har ikke Oslo Børs kastet ut robotene for en god stund siden?
Sitat av Screwdriver Vis innlegg
Har ikke Oslo Børs kastet ut robotene for en god stund siden?
Vis hele sitatet...
Nei, desverre har de ikke gjort det men kan garantere at det ikke er noen vits for privat personer å bruke algoritme handel. Det er alt for komplisert og det er veldig lite penger å hente i dette siden det er så mange roboter som handler for øyeblikket.