Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  64 13564
Sitat av HuskaIkke Vis innlegg
Nå er jo Norge et av landene i Europa med flest unge boligeiere. Tviler på at alle disse får hjelp til kjøp av bolig. Sammenligner du også antallet som leier bolig i Norge med andre Europeiske land, så ligger Norge relativt lavt på listen, og i forhold til våre naboland. 17,2% i Norge, 37,3% i Danmark, og 29,4% i Sverige. Norge er også på toppen over hvor tidlig man flytter hjemmefra, hadde flere kanskje bodd hjemme lengre ville det muligens vært enklere å kjøpe egen bolig?
Vis hele sitatet...
Vel, det er betraktelig vanskeligere å få bolig nå til dags mtp. de som ønsker å etablere seg. Det kan godt være Norge har flest unge boligeiere enn resten av Europa, men det er trolig nok ikke bare en grunn til dette. Jeg vil påstå at utbredt familie også står sterkere i enkelte europeiske land (nok mer typisk nærmere øst-europa), og dermed kan dette bli satt i fokus for en del unge. Utdanning, jobb og lønn er jo også helt klart reelle faktorer.

Poenget her er uansett ikke at siden vi har flere unge boligeiere enn Europa, så er alt bra som det er. I den artikkelen du selv lenket, så sier de jo også at færre unge kjøper bolig. Ergo, det er en trend at færre og færre unger får muligheten til å kjøpe bolig. Det sier jo litt når SSB selv påstår at halvparten av unge boligkjøpere får foreldrehjelp.


Sitat av HuskaIkke Vis innlegg
Studere selv på universitet og betaler 500kr per semester, og hvis jeg hadde måtte flyttet for å studere så hadde jeg fått 40% av studielånet omgjort til stipend ved fullført studie. I tillegg har du gode ordninger med lånekassen mtp utsettelse av lån etter endt studie o.l. Synes ordningen vi har nå er kjempebra. Hva er alternativet? Gratis studentbolig? 100% stipend ved endt studie? Tror ingen av disse ordningene ville fungert i praksis.
Vis hele sitatet...
Vanskelig å redegjøre for hva alternativet burde være.

Jeg mener i alle fall at å gå ut av ferdig utdanning med et par hundre tusen i gjeld gjør det desidert vanskeligere for unge å etablere seg. En mulig endring kunne bl.a. vært gratis studentbolig, det ville spart enormt for de som tar høyere studier. Dermed kunne den deltidsjobben de fleste har på sida blitt brukt til å samle opp nok egenkapital for boliglån senere, ovenfor å gå rett til bokostnader under studieperioden. Jo snarere de unge blir etablert, jo snarere vil de gi tilbake til samfunnet. Dermed kunne jo en slik praksis fungert.
Sitat av DorulInisse Vis innlegg
Min tillit til politikere er ganske tynnslitt om dagen av ulike grunner, men jeg tror jeg kommer til å stemme et rødt parti i år. Uansett er enkelte partier utelukka å stemme på for min del. Høyre, FRP, MDG, venstre og AP bl.a.

Og sikkert andre partier også som jeg ikke kommer på i forbifarten.
Vis hele sitatet...
Hei! Hvorfor ikke MDG? Jeg personlig synes de står for mye viktig, og er interessert i en saklig diskusjon.
Da har jeg ryddet litt, de som ønsker å fortsette å diskutere feminisme og likestilling kan fortsette med det i denne tråden, så holder vi oss til valget 2019 her.
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Da har jeg ryddet litt, de som ønsker å fortsette å diskutere feminisme og likestilling kan fortsette med det i denne tråden, så holder vi oss til valget 2019 her.
Vis hele sitatet...
Likestilling og feminisme er jo like mye en politisk sak som en personlig sak. I en tråd om parti-valg så er jo dette som emne relevant?
Sitat av abcdeff Vis innlegg
Likestilling og feminisme er jo like mye en politisk sak som en personlig sak. I en tråd om parti-valg så er jo dette som emne relevant?
Vis hele sitatet...
Til å begynne med var det også det, men ble etterhvert mindre og mindre relevant til tråden og dreide seg etter hvert om hva feminisme er og hvilken innvirkning feminisme og likestilling har på samfunnet.
En diskusjon som er interessant i seg selv, men hvorvidt feminisme og likestilling er grunnen til at noen sliter med å finne partner, synes jeg har lite med valg av parti å gjøre.
Tråden ligger fortsatt under «Samfunn, etikk og politikk» og diskusjonen kan fortsette videre, uten at denne tråden blir overskygget av en diskusjon som kommer litt på siden.
Sitat av Nature Spirit Vis innlegg
Mennesker kan godt ønske seg mer, men ikke så mye mer enn naboen. De fleste vil ha fred i verden, men elsker å skinne over naboen med nye ting. Hvorfor er vi anlagt sånn? På et intelligent nivå må vi jobbe for å motvirke disse genene, som har vært der fra tidenes morgen da alt var en kamp for overlevelse. Men sånn er det ikke lenger, med all automasjon og industrialisme. Nå har vi mer av alt vi trenger. Derfor mener jeg tiden er inne for et kollektivt intellektuelt løft. La Rødt få styre i 20 år og se hvordan det blir.

Konkurranse skaper uføretrygdede. -Litt- konkurranse er bra, men godene skal tilfalle kollektivet. Når konkurranse blir den drivende kraften, får vi cowboyland, alle vil leke Tony Soprano. Men sjelen mangler.

Ta dyre medisiner som et eksempel. All medisin burde være tilgjengelig for alle som trenger det til enhver tid, så klart med legenes konsensus. Men sånn er det ikke i dag. Mange kvier seg for å gå til legen fordi de har dårlig råd. Jeg har ikke vært hos tannlege på 13 år pga økonomi. Jeg hører klagekoret si "det er din egen feil fordi du har forvaltet økonomien din feil", og det er en viss sannhet i det, men jeg har aldri hatt råd til å øse ut 3000 kr tre-fire ganger i året. Bare å ha bil til å kjøre til jobb har kostet meg mer enn de summene. Jeg lurer på hvordan andre har råd til det. Man må ha minst 500 000 brutto i året for å gå til tannlege uten å fremkalle en svetteperle i panna i dag. Det er det ikke alle som har.

Nei, jeg tror alle hadde fått det bedre om vi gjorde alt litt likere for alle. Det er uetisk å holde på sånn som det er i dag. Barn har ikke råd til å gå på fotballtrening fordi rike foreldre spekulerer i at barna skal bli proffe, så prisen blir for dyr for de fattige. Bloggere, idrettsfolk og gamere tjener mer penger på tull og tøys enn vanlige folk gjør i ærlig samfunnsnyttig jobb. Det begynner å bli amerikanske tilstander i lille Norge med 5 millioner innbyggere. Det burde ikke være et tema en gang, særlig ikke med alle billionene vi har på bok. Det burde vært jobb til alle for alle som vil jobbe med hva de vil, og alle burde få gratis utdannelse helt til de fant sin lott her i livet.

Stem RØDT!
Vis hele sitatet...
Ser at du refererer til tannleger, leger osv.. hvordan ser du for deg å kunne motivere noen til å ofre så mange år på skole benken, for å kunne kvalifiseres til disse, og andre yrker med lang skole gang? Da er det vel bedre å gjøre ingenting, og leve på gratis strøm, hus, mat, og borgerlønn? Da har mann tross alt mer tid til alt annet?
Sitat av BeardedFreak Vis innlegg
Hva tenker freakerne ? Jeg vakler og søker innspill
Vis hele sitatet...
Det er jo ikke stortingsvalg. Da blir det vanskelig å gi tips med mindre man vet hvor du bor.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Trigger_Dog Vis innlegg
Ser at du refererer til tannleger, leger osv.. hvordan ser du for deg å kunne motivere noen til å ofre så mange år på skole benken, for å kunne kvalifiseres til disse, og andre yrker med lang skole gang? Da er det vel bedre å gjøre ingenting, og leve på gratis strøm, hus, mat, og borgerlønn? Da har mann tross alt mer tid til alt annet?
Vis hele sitatet...
Det er fullt mulig å ønske å gjøre noe godt likevel. Mange som velger yrker man ikke tjener fett på - ta USA som eksempel. Selv om f.eks. mange leger tjener bra "til slutt" tar det lang tid å komme dit, gjennom et utdanningsløp der man først opparbeider seg ti-/hundretusenvis av dollar i gjeld, og så tjener ~kelnerlønn i årevis som praktikant før man blir en mer eller mindre ferdigutdannet lege. Økonomien er bare én av flere faktorer som gjør dette til et svært stressende valg, og likevel er det ganske mange som velger det. Da kan man velge å anta at alle gambler på sjansen til fremtidig høy lønn, men det er såpass kynisk at selv jeg reagerer.

At "gratis penger" i alle former fører til lathet er ikke en så vedtatt sannhet som mange, særlig på høyresiden, vil ha det til. I f.eks. Finlands forsøk med borgerlønn går det fram at den ubetingede støtten ikke gjør at folk jobber mindre. At folk generelt får det bedre med garantert økonomisk støtte regner jeg med er innlysende.
Jeg finner ikke ruspolitikken nevnt i en eneste valgomat, enda den står høyt på agendaen i år. Blir ikke det litt villedende av media å utelukke ?
Sitat av BeardedFreak Vis innlegg
Jeg finner ikke ruspolitikken nevnt i en eneste valgomat, enda den står høyt på agendaen i år. Blir ikke det litt villedende av media å utelukke ?
Vis hele sitatet...
Lokalpolitikere kan ikke vedta noe om lovligheten av rusmidler (utover skjenketider)?
Det må bli i Stortingsvalget om to år.
Men jo mer fotfeste partiet får i kommunevalget, jo bedre vil de gjøre det i stortingsvalget ?
Sitat av BeardedFreak Vis innlegg
Men jo mer fotfeste partiet får i kommunevalget, jo bedre vil de gjøre det i stortingsvalget ?
Vis hele sitatet...
Nei. Kommune, Fylkes og Stortingsvalg er separate valg.
Sitat av Trigger_Dog Vis innlegg
Ser at du refererer til tannleger, leger osv.. hvordan ser du for deg å kunne motivere noen til å ofre så mange år på skole benken, for å kunne kvalifiseres til disse, og andre yrker med lang skole gang? Da er det vel bedre å gjøre ingenting, og leve på gratis strøm, hus, mat, og borgerlønn? Da har mann tross alt mer tid til alt annet?
Vis hele sitatet...
Personlig sett så vil jeg påstå at drivkraften til å ta et slikt langt studie burde overhode ikke være penger.

Samfunnet i dag er såpass basert på materialisme (hovedsakelig penger) som ytre motivasjon at noen faktisk ikke vurderer yrke ut ifra hva man ønsker å gjøre her i verden - det man ønsker å bidra med. Dette mener jeg er helt feil. Ja, det tar lang tid å finne ut av hva man vil, man må lete rundt, prøve og feile. Noen sliter livet ut, andre finner det relativt fort.

Å ha slik ytre motivasjon som hoveddriveren for yrke, så vil kvaliteten på arbeidet gå ned. Folk vil ønske å effektivisere arbeidet og hverdagen sin, og de fleste gidder ikke putte i det lille ekstra som kreves for at det man gjør er "top notch". Jeg liker å bruke dørselgere her som et eksempel: Det er et yrke der hvor mye av lønna er avhengig av resultatet du gir. Det tyr til at folk strekker seg uetisk langt for å få slike salg. Hvite løgner og halve sannheter er key og om man får lurt folk med på ting de kanskje ikke hadde ønsket, så so what? Man får jo tross alt dobbel-trippel lønn for dagen

Jeg mener ikke at alle skal ha prikk lik lønn, da det trengs litt forskjeller for at folk skal ha et fruktbart samfunn å leve i. Men at folk ikke kan dra til tannlegen fordi de ikke har råd? Det er ikke annet enn rottent gjort. Så stem på et parti som velger folks velvære ovenfor profitt. Det er bærekraftig for samfunnet.
Sitat av Trigger_Dog Vis innlegg
Ser at du refererer til tannleger, leger osv.. hvordan ser du for deg å kunne motivere noen til å ofre så mange år på skole benken, for å kunne kvalifiseres til disse, og andre yrker med lang skole gang? Da er det vel bedre å gjøre ingenting, og leve på gratis strøm, hus, mat, og borgerlønn? Da har mann tross alt mer tid til alt annet?
Vis hele sitatet...
Folk studerer både like lenge og lengre enn tannleger og leger og tjener halvparten. Inkludert folk med doktorgrader. 5 år (tannleger) er like langt som et hvilket som helst masterstudium. OK, medisinstudiet er et år lengre, men der er svært mange som bruker både 6 og 7 år før de har gjort seg ferdig i mindre strømlinjeformede studieprogram. De har også muligheten til å jobbe på studentlisens med en lønn som gjerne overgår folk med mastergrader etter ni semester.

Jeg kjenner mange, mange leger - inkludert flere nære venner. Jeg er helt sikker på at de setter pris på å ha god økonomi, men jeg hørte aldri noen av dem vurdere det høyt på lista når de valgte. Sikker jobb, status (tenker spesielt på arbeidsplassen, å være høyt på rangstigen reduserer stress), svært priviligerte som studenter (flere har uttalt at det er vanskeligere å komme inn på studiet enn å gjennomføre - det brukes enormt med ressurser på dem) og at studiet er interessant er grunnene. Det er på ingen måte slik at de føler de ofrer noe som helst ved å bruke 6 år på disse studiene, de innser at de er ekstremt priviligerte lenge før man begynner å snakke om lønn.

Jeg mener mange leger tjener for mye sammenlignet med andre profesjoner. Minstelønn som ny lege på sykehus er ikke allverden (de tjener imidlertid ok med alle tilleggene de får), men etterhvert blir gapet enormt. De er, jevnt over, ikke mer slitne eller investerer mer i jobben enn jordmora, fysioterapeuten med spesialisering eller andre med omtrent like lang eller til og med lengre utdanning enn dem. De kan fort tjene opp mot det dobbelte på et sykehus. Det er helt greit at de tjener mer, men forskjellene er for store. De har ekstremt gode avtaler for feks utdanningspermisjon med lønn - hele fire måneder sammenhengende hvert femte år. Tro meg, det er et fåtall som gjør veldig mye mer enn å bla i noen artikler mens de pusser opp hytta eller "gjester" et sykehus på feks Hawaii.
Sitat av Trigger_Dog Vis innlegg
Ser at du refererer til tannleger, leger osv.. hvordan ser du for deg å kunne motivere noen til å ofre så mange år på skole benken, for å kunne kvalifiseres til disse, og andre yrker med lang skole gang? Da er det vel bedre å gjøre ingenting, og leve på gratis strøm, hus, mat, og borgerlønn? Da har mann tross alt mer tid til alt annet?
Vis hele sitatet...
Det er en interessant hypotese, men akademia motbeviser den med sin blotte eksistens: Det er attraktivt å bli universitetsprofessor! Kampen for en fast vitenskapelig posisjon er beinhard, og de aller fleste som ønsker en vitenskapelig karriere må i steden finne seg noe annet å gjøre. Det er ikke helt på nivå med å bli profesjonell fotballspiller, men det er pokker ikke langt unna. Lønna er latterlig lav sammenligna med hva disse folkene kunne tjent i det private, de aller fleste jobber langt mer enn arbeidsmiljøloven tillater og overtidsbetaling finnes ikke. Utdanninga som kreves for å lande et professorat er en doktorgrad som et absolutt minimum, samt typisk en 10-15 år med midlertidige stillinger rundt omkring i verden - og der bør man ha levert, for å si det forsiktig.


Og alt dette for å få lov til å forske på akkurat hva de selv vil. Som kan være grantrærnes livssyklus, estiske diktere fra fjortenhundretallet eller pur, abstrakt matematikk. Det er med andre ord ikke manko på folk som med glede forsaker absolutt alt som normalt assosieres med fornuftige karrierevalg og jobber ræva av seg utelukkende fordi de vil nerde i vei med sine egne nerdete interesser. Hvis du hadde rett i dine antakelser om menneskets preferanser, så burde vel universitetene måtte skilte med litt mer enn akademisk frihet dersom de ønsket vitenskapelig ansatte?