Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 5251
Hei!
Det har seg sånn at jeg er en lærling med en ganske "kjip" arbeidsgiver, er egentlig midt i å bytte plass gjennom fylkeskommunen og venter på en innleggelse.
Det ble en veldig kort forklaring, men jeg er iallefall sykmeldt i en periode.

Det jeg lurer på er om jeg skal delta på kurs som er gjennom jobben?
Det skal være et kurs i dag som jeg kunne hatt stor nytte av å delta på. Med tanke på at jeg er lærling så vil jeg suge til meg den kunnskapen jeg kan få. Jeg var påmeldt før sykmeldingen.

Men jeg vet at om det er en regel om at man mister rett på sykepenger, eller sykmeldingen "går ut" griper arbeidsgiver sjansen til å lage styr med en gang.
Det er også noe av grunnen til at jeg spør her og ikke til personen direkte
Takker for alle svar.
Om du kun drar på kurs, uten å få lønn, så ser jeg ikke problemet. Men ville forhørt meg med NAV bare for å være helt sikker.

Har selv vært sykmeldt i lengre stunder, men har da deltatt på kurs uten problem.
http://www.arbeidstilsynet.no/seksjon.html?tid=206797

Ring og spør disse, eventuelt NAV.

Som synsing og personlig mening, så tror jeg at du kan det. Så lenge det ikke er den jobben du utfører til vanlig og det du er sykemeldt for ikke burde være en hindring for dette. Dette er min peronlige oppfatning og burde ikke tolkes på noen annen måte. HEHE

Men anbefaler å bare ringe og høre, de er veldig behjelpelig der, etter egen erfaring.
Er det ikke bare å oppgi det når du sender krave om sykepenger? Regne ut hvor mange prosent du i perioden har "jobbet"?
På sykemelding så er det jo et valg om at man kan jobbe med tilpasset arbeid. En med skulderskade kan lett delta på kurs etc. Jeg ville snakket med legen din først, og så NAV.
Sitat av zlagther Vis innlegg
På sykemelding så er det jo et valg om at man kan jobbe med tilpasset arbeid. En med skulderskade kan lett delta på kurs etc. Jeg ville snakket med legen din først, og så NAV.
Vis hele sitatet...
Er du 100% sykemeldt så bør dette avklares f.eks med gradert sykemelding. Arbeidsgiver kan faktisk nekte deg å delta på jobb/aktivitet.

Det er og noe solidarisk med å være sykemeldt, ikke bare dukke opp i andre passende anledninger enn det betalt arbeidet du gjør til daglig. Dette kan jo også selvfølgelig avklares på forhånd.