Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 4688
Gikk til SIBA for noen dager siden for å kjøpe noen nye hodetelefoner til en 499 kroner, da jeg kom til kassen ble jeg spurt om jeg ville ha SIBA-medlemskortet (gratis+rabatter osv.) Noe jeg ikke hadde hørt om før, men trodde det var noe likt det Jula har (som er kjekt å ha). Så jeg sa ja til dette, ble spurt om jeg var student, noe jeg er. Gav hun i kassen studentkortet, da tok hun bankkortet som lå på disken og studentkortet og skannet det. Deretter skrev hun inn mine detaljer (dette tok litt tid).

Etter kanskje 5 minutter, og da var det en del kø bak meg allerede, ble jeg spurt om å signere kvitteringen. Gjorde det.. Så skulle jeg signere en kopi, ok.

Så ble jeg bare fortalt at faktura ville komme innen en uke og at jeg ikke skulle betale noe der og da. Ikke før hun var ferdig forstod jeg at det var et kredittkort, og i en bank i Sverige jeg aldri har hørt om.

Et kredittkort er ikke noe jeg vil ha, og angrer på at jeg sa ja til dette. I etterkant har jeg søkt litt om banken og "SIBA-medlemskortet", fant flere saker om folk som hadde hatt problemer med opplegget - ikke mottatt faktura innen forfall - store purregebyrer - årsavgift på kortet - osv.

Det beste hadde vært om jeg bare kunne fått betalt inn de 499 ,- slik at jeg kan få si opp kortet. Jeg får ikke tak i banken på enten telefon eller epost, noe som også bekymrer meg en del.

Jeg har bare kontonummeret som kortet står på, noen som vet hva KID-nummeret evt. er? (Med tanke på at det har noe relasjon til kontonummeret, personnummeret elns. eller må jeg vente til fakturaen kommer?)
Ta kontakt med Siba på mail og forklar det du har skrevet her. Det skal ikke være noe problem å si opp en kredittkortavtale.

Purr også på Siba i forhold til at du ønsker å gjøre opp kjøpet fortest mulig, og spør om Siba har en løsning i forhold til dette. Eventuelt om Siba kan ta kontakt med banken, i og med at du ikke får kontakt med denne, og at Siba skaffer betalingsinformasjonen til deg, slik at du får betalt.
Heisann! Det er bare å si ifra om at du ikke ønsker dette, men jeg vil tro Sira har samme rolle som vi har der jeg jobber, og det er som formidlere av avtalen man har med Resurs Bank. Da vil det nok være en del raskere i ditt tilfelle om du tar direkte kontakt med de. Dette er nok ikke noe problem, da jeg har mye kontakt med de daglig, og også et kort a la sibakortet hos de, og jeg er mye mer fornøyd med deres kundebehandling enn det jeg er med noen av de andre dagligbankene mine. Akkurat den biten med behandling av kreditt og behandling av kunder er de helt rå på, og det er forsåvidt ikke noe problem for deg å bare legge kortet ditt i en skuff og glemme det, da det ikke påløper noen kostnader på dette. Så vet du det ihvertfall!
Sitat av Polesch Vis innlegg
Gikk til SIBA for noen dager siden for å kjøpe noen nye hodetelefoner til en 499 kroner, da jeg kom til kassen ble jeg spurt om jeg ville ha SIBA-medlemskortet (gratis+rabatter osv.) Noe jeg ikke hadde hørt om før, men trodde det var noe likt det Jula har (som er kjekt å ha). Så jeg sa ja til dette, ble spurt om jeg var student, noe jeg er. Gav hun i kassen studentkortet, da tok hun bankkortet som lå på disken og studentkortet og skannet det. Deretter skrev hun inn mine detaljer (dette tok litt tid).

Etter kanskje 5 minutter, og da var det en del kø bak meg allerede, ble jeg spurt om å signere kvitteringen. Gjorde det.. Så skulle jeg signere en kopi, ok.

Så ble jeg bare fortalt at faktura ville komme innen en uke og at jeg ikke skulle betale noe der og da. Ikke før hun var ferdig forstod jeg at det var et kredittkort, og i en bank i Sverige jeg aldri har hørt om.

Et kredittkort er ikke noe jeg vil ha, og angrer på at jeg sa ja til dette. I etterkant har jeg søkt litt om banken og "SIBA-medlemskortet", fant flere saker om folk som hadde hatt problemer med opplegget - ikke mottatt faktura innen forfall - store purregebyrer - årsavgift på kortet - osv.

Det beste hadde vært om jeg bare kunne fått betalt inn de 499 ,- slik at jeg kan få si opp kortet. Jeg får ikke tak i banken på enten telefon eller epost, noe som også bekymrer meg en del.

Jeg har bare kontonummeret som kortet står på, noen som vet hva KID-nummeret evt. er? (Med tanke på at det har noe relasjon til kontonummeret, personnummeret elns. eller må jeg vente til fakturaen kommer?)
Vis hele sitatet...
Du må lære deg en viktig ting her i livet, ma boy I banken er ikke rådgiverene feks en rådgiver, de er selgere. I SIBA og andre butikker (der har de spørt og diskutert med meg mange ganger) sier de ditt og datt og at alt de kan gi deg er bra og gratis... BULL*** Du må aldri, og jeg understreker, aldri høre på en selger i en butikk! Du må alltid være din egen sjef og ha egne sterke meninger. Jeg har til og med fått store avslag i priser på nye varer, bare fordi selgeren ser at jeg er usikker og at jeg ikke gir etter. Og slike kort de tilbyr, fuck it, det er alltid kredittkort i en eller annen form av at de satser på du skal bruke det og kjøpe ting, deretter tjener de penger på deg.
De sier det er gratis og at du får rabatt fordi.... du skal handle! Bingo!

Om du ikke har et kort/kredittkort, så er det mindre sjanse for at du blir fristet til å kjøpe noe, dermed har de tapt. Derfor reklame fins, alt høres for godt ut til å være sant, og det er det og. Dette er bare tips fra meg som er 24år og har erfart en del, men jeg er jo også litt minimalist da.

Eneste tingen du kan bruke kredittkort til eg å handle varer på nett fra utland eller bruke kortet i utlandet, i tilfelle varer forsvinner eller du blir frastjålet kortet ditt, så er det bare kreditt du har brukt og ikke dine egne penger. Det er forsikring i kredittkortene som regel, dermed fikser banken resten om slike ting skjer i utlandet
M72
Ambivalent bruker
M72's Avatar
Antar du har vært på SIBA Kvadrat? Unngå å handle der! Nåværende butikksjef er den største idioten som noen sinne har satt fot på denne planeten. De lærer selgerne å pushe på kredittavtaler til kunder uten å informere om hva det faktisk innebærer. Dette tjener selgerne bonus på og butikken drar inn ekstra cash. Kortet i seg selv er helt ok om du har styring på økonomien din - det gir deg tross alt rabatter i butikken (etter oppspart bonus). Ring til Resurs Bank: 22 56 37 33 og be dem om å oppgi KID-nummeret slik at du kan betale. Etter ca 1 uke er betalingen registrert og du må ringe igjen for å kansellere kortet.

Til dere som har SIBA-kort og handler der; personnummeret ditt og all personalia er registrert på et papir i klartekst som de arkiverer. Kontrakter som skal til makulering blir aldri makulert. De blir kastet som vanlig søppel.
Når de skal registrere kjøp på kortet er også personnummeret ditt kontrollnummeret de må oppgi. Alle kunder som står ved en terminal eller i kassen kan dermed se alle dine opplysninger. Skumle saker...

Hilsen tidligere ansatt ved SIBA.
Sist endret av M72; 11. februar 2014 kl. 16:56.
Takk til dere alle for gode svar, skal få fikset opp i dette!

Sitat av M72 Vis innlegg
Antar du har vært på SIBA Kvadrat? (...)
Vis hele sitatet...
Var på SIBA Kvadrat ja, og selgerne var ganske aggressive. Min første respons er alltid å si nei til ting jeg ikke er godt kjent med, og det var det jeg gjorde i kassen der også. Sa "neida" to ganger, sa også at jeg handler der ganske lite, men med en gang jeg merket at prosessen ville gå raskere/enklere om jeg bare sa ja så gjorde jeg det. Blir siste gang jeg handler der.
M72
Ambivalent bruker
M72's Avatar
Sitat av Polesch Vis innlegg
Takk til dere alle for gode svar, skal få fikset opp i dette!

Var på SIBA Kvadrat ja, og selgerne var ganske aggressive. Min første respons er alltid å si nei til ting jeg ikke er godt kjent med, og det var det jeg gjorde i kassen der også. Sa "neida" to ganger, sa også at jeg handler der ganske lite, men med en gang jeg merket at prosessen ville gå raskere/enklere om jeg bare sa ja så gjorde jeg det. Blir siste gang jeg handler der.
Vis hele sitatet...
Litt off topic:
Hvis du skal handle der, så snakk med Marie eller Mayo (les navneskiltene), de er de eneste reale folkene som er igjen i butikken så vidt jeg vet. Å være aggressiv er en del av den lille opplæringen de får. Presterer de ikke, er det på hodet og ræva rett ut.

Ta kontakt med banken så ordner det seg. Resurs har veldig hyggelige kundebehandlere.
Sist endret av M72; 11. februar 2014 kl. 17:10.
Sitat av M72 Vis innlegg
Litt off topic:
Hvis du skal handle der, så snakk med Marie eller Mayo (les navneskiltene), de er de eneste reale folkene som er igjen i butikken så vidt jeg vet. Å være aggressiv er en del av den lille opplæringen de får. Presterer de ikke, er det på hodet og ræva rett ut. (...)
Vis hele sitatet...
De to bak kassen da jeg var der var svenske, vet ikke om det sier noe.

(Regner tråden som ferdig?)