Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1787
Vi er en gjeng på tre stykker som har tenkt å flytte ut fra hybelen som vi flyttet inn i nettopp. Vi har bodd her i tre år, men sa opp kontrakten i vår og bor her nå etter muntlig avtale(?), der vi ikke har hørt noe om oppsigelsesfrist. Den var i kontrakten på 3 måneder, men vi takler ikke lenger å bo her. Utleier tar seg den friheten å gå inn i hybelen når den var åpen, når vi var borte bare en liten stund. Grunnen til at vi vil flytte er pga de rasistiske utsagnene han kommer med når vi snakker med han, og han har også vært frekk mot meg når jeg har spurt om kvittering på en ovn, der vi hadde en garanti sak. Det endte opp at jeg måtte betale for det som gikk i stykker, ettersom han ikke ga oss kvittering før lenge etterpå.

Vi vil helst ikke bo her etter at vi har sagt opp nå, ettersom vi vet aldri hva denne fyren finner på. Han er ikke helt stabil, og er ekstremt grådig. Så vi vet aldri hva som kan skje i den tiden. Hvilke rettigheter har vi som leiere?
Sist endret av SemiColon; 23. august 2012 kl. 18:48.
Hvis dere har betalt inn leie på en sporbar måte har dere en leiekontrakt som følger hovedreglene i husleieloven. Hvis jeg husker rett (er litt for lat til å sjekke) vil oppsigelsesfristen være tre måneder.

Han har ikke rett til å gå inn. Send han en mail om at hvis han gjør det igjen hever dere avtalen. Hvis han gjør det igjen kan dere nok bare flytte uten noe videre stress.

At han er en kuk derimot, er litt vanskeligere å begrunne flytting med.
Ekkel
SemiColon's Avatar
Trådstarter
Sitat av Bjønnfaen Vis innlegg
Hvis dere har betalt inn leie på en sporbar måte har dere en leiekontrakt som følger hovedreglene i husleieloven. Hvis jeg husker rett (er litt for lat til å sjekke) vil oppsigelsesfristen være tre måneder.

Han har ikke rett til å gå inn. Send han en mail om at hvis han gjør det igjen hever dere avtalen. Hvis han gjør det igjen kan dere nok bare flytte uten noe videre stress.

At han er en kuk derimot, er litt vanskeligere å begrunne flytting med.
Vis hele sitatet...
Problemet er at vi ikke vet når han går inn, dette gjorde han da vi var ute å trente. Men har han noen sak hvis vi bare flytter ut på dagen, og sier ifra da? Hvordan skal han kunne kreve inn husleie av oss? Denne fyren er sleip, så er null problem for meg å være like sleip.
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Problemet er at vi ikke vet når han går inn, dette gjorde han da vi var ute å trente. Men har han noen sak hvis vi bare flytter ut på dagen, og sier ifra da? Hvordan skal han kunne kreve inn husleie av oss? Denne fyren er sleip, så er null problem for meg å være like sleip.
Vis hele sitatet...
Litt etter hvor oppdatert han er og hvor mye stress han orker.

Det er ikke sikkert han er oppdatert på jussen her (mest sannsynlig ikke siden han ikke har fiksa kontrakt, på det store og det hele er det en vanvittig ulempe for utleier.). Det går jo an å bare flytte, betale ut måneden dere har flytta og holde hardt på at dere hadde kontrakt på en måneds oppsigelse.

Eller bare send han en mail - noe a la "Vi viser til avtale og gir hermed vår oppsigelse med fjorten dagers frist" og holde hardt på historien om at det var avtalen.
Har dere betalt depositum?
Ekkel
SemiColon's Avatar
Trådstarter
Nei, han satt en garanti på 5000,- på kontrakten som vi sa opp i vår.
Da er det bare å flytte.
Finn noe å plukke på, det finnes visse regler når du leier ut.
De fleste oppgir ikke noe til Skatteetaten, så presse med de kan hjelpe, må skatte 28% av leieinntekter hvis det overstiger 20000,- i året.

Selv har jeg ikke noe kontrakt, å ikke har han noe kontrakt å vise til, så egentlig så "Bor" jeg ikke her.
Hvis avtalen er muntlig, kontrakten er oppsagt og han ikke er helt stø på kvitteringer og papirer, kan dere bare leie flyttebil og stikke. Hvis dere ikke har folkeregistrert adresse der, skal det litt til å spore dere opp igjen. Men sats på å gjøre det en dag han ikke dukker opp, og ikke fall for fristelsen til å la vannet stå på eller noe slikt.
Sett opp webkamera med programmet Ispy. så aktiveres denne når det er bevegelse i leiligheten. Da har dere gode beviser. Dette er faktisk ulovlig av husverten. Han kan sjekke leiligheten, men da kun om dere har fått beskjed i god tid i forveien, og dere skal kunne være der da.
En muntlig avtale er like bindende som en skriftlig avtale, dog åpenbart ikke like dokumenterbart.

Men at utleier tar seg inn i leiligheten er absolutt ikke lov uten særskilte omstendigheter (brann, vannlekasje osv) ellers skal det avtales i god tid og gi mulighet til leietaker å være hjemme. Gi han en skriftlig beskjed, helst send et rekommendert brev (da dette er sporbart og du kan se at han har hentet brevet som blir oppfattet som mottatt i retten) der du/dere ber h*n ikke tar seg til rette i deres leilighet og viser til husleielovens § 5-6:

Utleierens adgang til husrommet

Leieren plikter i nødvendig utstrekning å gi utleieren eller utleierens representant adgang til husrommet for tilsyn.

Leieren plikter å gi utleieren eller andre adgang til husrommet i den utstrekning det trengs for å gjennomføre pliktig vedlikehold, lovlige forandringer eller andre arbeider som må utføres for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig. Medfører arbeidene ulempe for leieren, kan leieren kreve avslag i leien etter § 2-11 annet ledd forutsatt at ulempen ikke er ubetydelig. Bestemmelsen i forrige punktum gjelder ikke dersom mangelen beror på forhold på leierens side.

Leieren skal ha melding i rimelig tid før det foretas tilsyn eller vedlikeholdsarbeider. Før arbeider som nevnt i § 5-4 påbegynnes, skal leieren ha melding med frist som nevnt i § 9-6 første ledd. Bestemmelsene i første punktum gjelder ikke hvis det er nødvendig med tiltak for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig, og det ikke er mulig å varsle leieren.

EDIT

Angående ovnen som dere måtte dekke, er denne beregnet som en fast del av bopelen? Eller er dette deres og dere vil ta denne med dere?

Det er nå kanskje for sent nå i og med at dere allerede har betalt for denne, men dere kan si til utleier at dere har erstattet ovnen (HVIS den er en del av leilighetens faste inventar) og viser til kvittering for beløp og trekker dette fra neste husleie. Feks husleie på 5000,- minus ovn på 600,- = 4400,- i husleie for en mnd.
Sist endret av smokeeye; 29. august 2012 kl. 09:36.