Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1374
Hei!
Har lagt til et bilde av en tatovering en kompis av meg har tatt, som vedlegg. Tatovøren skulle tatovere et motiv på armen hans, men fikk beskjed om å ikke tatovere skriften - vel, det gjorde han. Har prøvd det meste av ordbøker på nettet, men er nok litt for vanskelig å overette dette på egen hånd. Noen som kan hjelpe?
Kanskje ikke så mye hjelp, men... Det uttales "Ganashaya nama". Dessverre kan jeg bare lese bokstavene, ikke forstå språket. Jeg har ikke funnet det i noen av ordbøkene jeg har. Men hvis du googler det (गणशाय नम) får du masse treff i Google Books, så det er i alle fall et begrep som finnes. Det ser litt ut som noe gammeldagse, religiøse greier. Hindu, i så fall. Men jeg anbefaler egentlig å spørre noen fra India, hvis du får sjansen til det. Bare husk at dette er gammeldags sanskrit, ikke moderne hindi. Det er litt som latin kontra italiensk, så det er ikke sikkert en vanlig inder skjønner det.
Det betyr ''Du skulle ikke pruta på prisen, din gris.''
Vist "Ganashaya nama" er tilfelle, så vil google ha meg til at "Ganeshaya namah" er mere korrekt.

Vist "Ganeshaya namah" er det riktige så er dette en "chant" for Guden Ganesh.

The name Ganesha is a Sanskrit compound, joining the words gana (Sanskrit: गण; IAST: gaṇa), meaning a group, multitude, or categorical system and isha (Sanskrit: ईश; IAST: īśa), meaning lord or master. The word gaņa when associated with Ganesha is often taken to refer to the gaņas, a troop of semi-divine beings that form part of the retinue of Shiva (IAST: Śiva).

Ganesha is Vighneshvara or Vighnaraja, the Lord of Obstacles, both of a material and spiritual order. He is popularly worshipped as a remover of obstacles, though traditionally he also places obstacles in the path of those who need to be checked

According to Kundalini yoga, Ganesha resides in the first chakra, called Muladhara (mūlādhāra). Mula means "original, main"; adhara means "base, foundation". The muladhara chakra is the principle on which the manifestation or outward expansion of primordial Divine Force rests.

Vakratunda Mahaakaaya
Suuryakoti Samaprabha
Nirvighnam Kurume Deva
Shubha Kaaryeshhu Sarvadaa


There are many chants to Ganesh, but a simple and powerful one is this:

Om gam ganapataye namaha!

A very loose translation might be:

Om = Salutations! Everyone wake up!

Gam = The secret power sound of Ganesh. It is his "seed syllable" or bija mantra.


Ganapataye = Another name of Ganesh, the breaker of obstacles.


Namaha = Yo! Ganesh! You da God!
Vis hele sitatet...
Så jeg tror det går i en hyllest eller bønn til Ganesh en Indisk Gud.

Correct me if I`m wrong! ... var bare litt googling, har ingen peiling på språket, og vet nå etter 10 min googling et lite sandkorn om Indiske Guder
Trådstarter
2 0
Takk for svar folkens. Skriften er en del av en bok Ghaneshaen holder, så føler Ganeshaya namah kan stemme veldig godt. Vi har googlet som om vi aldri har googlet før, men var visse bokstaver vi ikke fant, og da er freakforum greit å ha Har i tillegg sendt bilde til en inder som skal sjekke opp for oss, men igjen; tusen takk!