Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 1767
Eg er ikkje den personen som har mest kunnskap når det gjeld kjøp eller bruk av speilreflekskamera. Men eg treng eit bra speilreflekskamera som gir både bra bildekvalitet og kan brukast til UE.
Sist endret av Darkerface2; 11. mars 2012 kl. 17:54. Grunn: Skrivefeil.
Vanskelig å si når du ikke gir hverken budsjett, ambisjoner eller tidligere erfaringer. Jeg ville valg Canon EOS 1D X med EF 16-35mm. Da har du utstyr som tar bra bilder og tåler både vann og skit.
Sitat av Corre Vis innlegg
Vanskelig å si når du ikke gir hverken budsjett, ambisjoner eller tidligere erfaringer. Jeg ville valg Canon EOS 1D X med EF 16-35mm. Da har du utstyr som tar bra bilder og tåler både vann og skit.
Vis hele sitatet...
3000-7000,-? Er ganske ny innen UE og fotografering. Har ikkje mykje erfaring med andre ord.
Sist endret av Darkerface2; 11. mars 2012 kl. 18:13. Grunn: Skrivefeil.
Om du bare skal dokumentere, ville jeg tatt et vanlig kamera.
hvilket som helst med høy ISOverdi. Ganske nyttig i områder med lite lys.
Et stativ/tripod er også ganske greit å ha med, da kan man ha litt lengre lukkertider og større blendertall uten at det blir skjelving i bildet.

Syntes å huske at Nikon gir bedre bilder generelt med høy ISO enn Canon. Det pleier og stå om det i kameratestene til Digital Fotografi, men jeg orker ikke finne akkurat det bladet jeg leste om det i nå x)
Skal dokumentere, og ta bilder. Har også GoPro x2.
Sitat av Corre Vis innlegg
Vanskelig å si når du ikke gir hverken budsjett, ambisjoner eller tidligere erfaringer. Jeg ville valg Canon EOS 1D X med EF 16-35mm. Da har du utstyr som tar bra bilder og tåler både vann og skit.
Vis hele sitatet...
Er litt problematisk for en med et budsjett på 3-7000 når 1D X koster 55.000kr?

Canon 550D er et ganske bra allround kamera så vidt jeg har brukt det, og med litt ekstrautstyr etter hvert kan du klare deg lenge med det.
Sitat av Deadlock Radium Vis innlegg
Er litt problematisk for en med et budsjett på 3-7000 når 1D X koster 55.000kr?

Canon 550D er et ganske bra allround kamera så vidt jeg har brukt det, og med litt ekstrautstyr etter hvert kan du klare deg lenge med det.
Vis hele sitatet...
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=585660 ? Vil det gi bra bilde i mørket?
Sitat av Hønsehauk Vis innlegg
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=585660 ? Vil det gi bra bilde i mørket?
Vis hele sitatet...
Kommer ann på hvor lyssterkt objektivet du bruker er.

Samt hvilken ISO-verdi du tar bildet med.
Du kan alltids kjøpe en ekstern blitz med diffuser eller softbox, så får du bilder i mørket som ser helt greie ut. På 550D er min smertegrense for bildestøy på rundt ISO 1600. 3200 er mulig, men spesielt fine bilder blir det ikke. Du kan til en viss grad redusere bildestøy i etterarbeid. Sørg for å ta råfiler.

Veldig lite og godt kamera, med god videofunksjon, om det er interessant. Ville ikke gått for 18-55mm f/3.5-5.6. Se på Tamron sin 17-50mm f/2.8. Skal gi veldig gode bilder. Om du går for utgaven med bildestabilisator vil du kunne bruke lengre lukkertider også, selv når det er håndholdt.
Hvis du på en måte skal ta flotte bilder er 550d veldig fint, men om du bare skal dokumentere, altså vise hvordan ting ser ut så trenger du et greit kompaktkamera.
Anbefaler 550D med en Canon 24mm 1.4 eller Sigma sin 30mm 1.4(video)
Hvis du bare har behov for og bare ta bilder funker Tamron 17-50 2.8 godt med et stativ!
Sitat av tissemannX Vis innlegg
Hvis du på en måte skal ta flotte bilder er 550d veldig fint, men om du bare skal dokumentere, altså vise hvordan ting ser ut så trenger du et greit kompaktkamera.
Vis hele sitatet...
Har lyst å ta fine bilder, dokumentasjon blir vell via GoPro!
Du kan se på en GorillaPod også. Den kan plasseres stort sett overalt - til og med henges opp ned om ønskelig - og er veldig lett å ta med. Da kan du bruke så lang lukkertid som du måtte ønske med ISO 100 og få veldig lite støy i bildet. Da spiller det ikke like stor rolle hvilket kamera du har.
Takker for gode svar. Har bestilt Canon 550D.
Sitat av Hønsehauk Vis innlegg
Takker for gode svar. Har bestilt Canon 550D.
Vis hele sitatet...
Godt valg. Standardobjektivet er veldig godt til slike formål.
Om du skal kjøpe et objektiv så pass på lyssensitiviteten. På billige objektiver ligger den på 5-6, og har betegnelsen F. Dama skal selv kjøpe et objektiv nå, som har F 2,1, noe som er veldig godt. Jo nærmere 0 jo bedre

Bedre sens = lavere iso = høyere bildekvalitet.

Dette er ingen mal, men finner du et objektiv som ser allright ut, ALLTID sjekk lyssensitiviteten. Er som regel den som skiller dyre og billige objektiver.
Såpekoker av rang
Til UE anbefaler jeg deg sterkt et stativ. Det trenger ikke være kjempebra, men du bør ikke gå under 800kr.
Det som skiller et bra og et dårlig stativ er hvor solid det er og videre hvor tungt det er.

Jo tyngre, jo mer støtt står det. Har du et godt stativ kan du ta flotte bilder med lav ISO i under de fleste forhold.
Jo lavere ISO, jo mindre støy får du på bildene dine, og de blir klare og fine. Høy ISO ser jeg på som en nødløsning i
vanskelige forhold.

Stativ er likevel ikke noe du absolutt må ha til å begynne med, men det er ofte under UE-missions at du vil finne deg selv
i dunkle omgivelser der det er vanskelig å få gode bilder på strak arm.

Ellers vil jeg påpeke at du har gjort et godt kjøp med ditt 550D! Gratulerer, og kos deg!
Sist endret av monoid; 12. mars 2012 kl. 16:54.
Vurderer sterkt å gå til innkjøp av 55D jeg også.

Hønsehauk: har du fått prøvd kameraet nå?
Bra intrykk?
Sitat av olavXO Vis innlegg
Vurderer sterkt å gå til innkjøp av 55D jeg også.

Hønsehauk: har du fått prøvd kameraet nå?
Bra intrykk?
Vis hele sitatet...
Jepp. Kjempebra!

http://i1052.photobucket.com/albums/s451/Honsehauk/Urban%20Exploring%202012/IMG_0279.jpg

http://i1052.photobucket.com/albums/s451/Honsehauk/Urban%20Exploring%202012/IMG_0316.jpg