Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 739
Jeg har 3 maskiner, en printer og ISDN. Jeg vil dele printeren og muligens internetten på alle 3 maskinene. Hva er den beste løsningen ?
Bruke en av de som server og dele det gjennom den. Krever nesten ingenting med konfigurering. Gjøres i løpet av 5 minutter i Windows, men hvor bra denne løsninger er kan jo diskuteres.

Alternativt kan du dele internett-tilgangen med en ISDN-router.
Til printeren kan du kjøpe en ip-port (koster ca 1500,-), da vil printeren få sin egen ip-adresse og du kan koble den direkte til en hub/switch.
Trådstarter
Det suger, spesielt når man bare har en TP kabel og må bytte den mellom to pcer.
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
hvis du ikke vil bruke penger på en hub til deling av nettverk, kan du jo bruke koaksialkabler mellom pcene. billig, men ikke fullt så raskt.
original reprint
xaff's Avatar
1) PC Med printer deling
2) PC Med internett deling
3) Printer
4) Hub (Trengs ikke hvis det
ikke er flere enn to maskiner
i nettverket som skal dele
internett/printer, kan da byttes
ut med krysset nettverkskabel
(UTP tror jeg) )
En hub/switch koster nesten ingenting, betalte 750,- for en 5 ports switch, og tp-kabler som man lager selv er også ganske billig.
Dessuten kan en hub/switch være ganske praktisk hvis du for eksempel skal linke med noen venner.
Vet at Telebutikken m.m. selger Tråløst nettverk for 1100 kr (ikke WiFi, men det er noe NOKIA greier, men det funker fint til Internett via ISDN samt litt printing og fildeling, et RØVERKJØP hvis du bare har ISDN
noob killer
elukS's Avatar
Gjør som meg:

kjøp en billig ISDN-router (med skriverport), koble alt sammen med en haug TP, konfigurer routeren og du er oppe å kjøre

Ta en titt på setup-sida på www.eluks.tk
løsningen som elukS foreslår vil være den enkleste, kjappeste og beste. kanskje ikke den billigste, men vi vil være glad at du valgte denne når du har den. en router med innebygget printserver, som har isdn port koster ikke all verden, du får dem under 2k hvertfall, om ikke enda billigere. du har jo dem som også har xdsl/cable muligheter, samt isdn, de er litt dyrere, men du slipper å kjøpe ny router når/hvis du får xdsl/cable.
Trådstarter
takker