Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 7839
Ref denne tråden hvor jeg forsøkte å få liv i en gammel dansematte: https://freak.no/forum/showthread.ph...ght=dansematte

Fikk liv i den og fungerende med usb etter litt knoting, rewiring og lodding.

Problemet nå er at sensitiviteten er helt ræv, spesielt på en pil.

Tror kanskje det har noe med at den er gammel og hvordan den er bygget opp. Forsøkt pads og isopropanol til den store gullmedaljen, men hjalp lite.

Trenger derfor litt elektronikkbistand før jeg begir meg ut på modding.

Den fungerer slik at disse to platene kobles sammen ved trykk:



Aner ikke hva den første platen der heter, men er noe kretskortliknende greier.
Etter litt prøving og feiling viser det seg at en kanal er ground og en annen er "trykk".
Når topp platen pressed ned kobles liksom begge kanalene sammen.

Derimot siden den er "skitten" og gammel tror jeg det blir dårlig kobling mellom som fører til mange missclicks.


Så, hvordan gjøre det bedre? Forslag?

Jeg tenker i retning skrote hele platen og sette inn noe i metall, lodde ground kablene fast i nye platen og selve kontakt kablen i pilen (den søvlfargede).

Da omgår jeg hele circuit driten og vil bare gå metall mot metall. Tenker jeg i riktige baner?

Og, så til det store spørsmålet, hvilke type plater fungerer til slik og hvor får man tak i det billig?
Sist endret av RayMonk; 25. april 2021 kl. 13:51.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Lim kobberfolie på den svarte delen. Du får kjøpt kobbertape som burde fungere utmerka. Lim den på tvers av stripene på den nedre plata.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Lim kobberfolie på den svarte delen. Du får kjøpt kobbertape som burde fungere utmerka. Lim den på tvers av stripene på den nedre plata.
Vis hele sitatet...
Noe sånt vil da altså fungere?
https://www.biltema.no/fritid/hage/p...ape-2000039666

Så da lodder jeg kabel nr 2 til pilen og taper sammen nederste delen for å kombinere de radene?
Sist endret av RayMonk; 25. april 2021 kl. 14:08.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Tar eg ikkje heilt feil er kobbertape nevnt i innlegget som noko du kan bruke.
Siden det er søndag og jeg ikke hadde kobbertape for hånden testet jeg å lodde kabelen fast til pilen. Gav brått mer sens.

Nå tenker jeg å bruke loddetinn for å sammenkoble de «kanalene» eller hva ee heter, vil jo i teorien gi enda større kontaktflate samt kanskje slipper tape
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Nei, altså...

Måten dei fungerer på er at fingrane du ser er to ulike leiarar. Du skal *ikkje* legge loddetinn mellom dei.

Når du trykker på bryteren trykker du et karbonark mot fingrane, slik at det vert kontinuitet mellom dei to delane. Grunnen til at det er fingrer er for å gi stort kontaktareal.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Nei, altså...

Måten dei fungerer på er at fingrane du ser er to ulike leiarar. Du skal *ikkje* legge loddetinn mellom dei.

Når du trykker på bryteren trykker du et karbonark mot fingrane, slik at det vert kontinuitet mellom dei to delane. Grunnen til at det er fingrer er for å gi stort kontaktareal.
Vis hele sitatet...
Nå er jeg ikke helt med, forsto det slik at fingrene som du kaller det er opprinnelig der for å separere to ledere. Ground kabel er loddet til en finger og andre til andre finger. Når pilen trykkes ned skaper det en kobling mellom fingrene, right?

Nå har jeg jo moddet den anderledes ved at jeg lot en finger med ground bli igjen og loddet kabelen direkte til pilen.

Vil ikke da å lodde fingrene sammen skape en større kontaktflate siden den da kan bruke hele platen og begge fingrene?

Trodde hensikten med kobbertapen var å føre fingrene på samme krets?

Hm, sliter uansett med å få festet ledningen med loddetinn på aluplaten jeg postet over, faller bare av med en gang
Sist endret av RayMonk; 25. april 2021 kl. 21:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av RayMonk Vis innlegg
Hm, sliter uansett med å få festet ledningen med loddetinn på aluplaten jeg postet over, faller bare av med en gang
Vis hele sitatet...
Ja, du får ikkje lodda på alu. Det er bortkasta tid. Difor bør du bruke fingerplata som kontakt, og få kobbertape på pila, slik at den skaper kontakt mellom fingrane.
Ja, poenget med tapen er å koble sammen de to forskjellige typene fingre, men *bare når du tråkker på den*. Om du lodder er de i kontakt hele tiden, du vil bare at det skal skje når du trykker platen(nå karbon, senere kobbertape) ned mot fingrene og kobler de sammen. Når ingen står på den er jord-fingrene og pil-fingrene IKKE koblet sammen.
Da ser jeg ikke helt poenget med kobbertapen, tenker du på alu platen? Alu platen er jo den som sørger for selve kontakten, men mulig jeg misforstår noe elementært her nå.
Da er jeg jo tilbake til slik den opprinnelig fungerer. Alu plate gjør at begge fingrene kobles sammen.

Alternativet er kanskje å lage nye fingre selv av kobbertape.

Samtidig driver jeg å ser litt på FSR...
Når du tråkker på platen skal kobbertapen (imotsetning til dagens skitne løsning med dårlig kontakt) skape kontakten imellom linjene på nederste del..

Se f.eks. denne Rubber Dome Switchen: http://xahlee.info/kbd/keyboard_switch_mechanisms.html

Nederste del består av linjer som ikke er i kontakt med hverandre: http://xahlee.info/kbd/ikm/keyboard_rubber_dome.jpg
Øverste del er det som beveger seg når noen trykker på knappen. Du har en del øverst som er skitten og ikke leder strøm skikkelig lenger. Ved å sette på kobbertape (som leder veldig godt) så vil du (men kun når du står på knappen/plata) få god kontakt.

Hvis du lodder nederste del så vil den ALLTID registrere at noen står der. Knappen vil alltid være påslått. Den vil alltid registrere klikk. Den vil aldri registrere brudd i forbindelsen (som den tolker som at ingen står på den plata).
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Når du tråkker på platen skal kobbertapen (imotsetning til dagens skitne løsning med dårlig kontakt) skape kontakten imellom linjene på nederste del..

Se f.eks. denne Rubber Dome Switchen: http://xahlee.info/kbd/keyboard_switch_mechanisms.html

Nederste del består av linjer som ikke er i kontakt med hverandre: http://xahlee.info/kbd/ikm/keyboard_rubber_dome.jpg
Øverste del er det som beveger seg når noen trykker på knappen. Du har en del øverst som er skitten og ikke leder strøm skikkelig lenger. Ved å sette på kobbertape (som leder veldig godt) så vil du (men kun når du står på knappen/plata) få god kontakt.

Hvis du lodder nederste del så vil den ALLTID registrere at noen står der. Knappen vil alltid være påslått. Den vil alltid registrere klikk. Den vil aldri registrere brudd i forbindelsen (som den tolker som at ingen står på den plata).
Vis hele sitatet...
Ja, da er jeg med.
Vidarlo forvirret meg litt med:
"Lim kobberfolie på den svarte delen. Du får kjøpt kobbertape som burde fungere utmerka. Lim den på tvers av stripene på den nedre plata."

Er ingen sort del
Sist endret av RayMonk; 26. april 2021 kl. 13:57.
Vel, den jeg lenket til har en passiv gummidel som skaper kontakt imellom to adskilte kontakter ende (aktive, men leder ikke strøm i kretsen med mindre den passive delen øverst presser ned to to adskilte kontaktpunkter nede).
Din ser ut til å være en aktiv del nede og en aktiv del opp, og de får kun kontakt når øverste del presses ned. Du sliter her med dårlig kontakt imellom de to delene. Så kobbertape (som leder godt) på begge deler kan hjelpe på ditt problem, men kun så lenge de to delene ikke er i kontakt når ingen står på platen.

Uansett, poenget er; Ny og fin kobbertape skaper god strømledende kontakt sammenlignet med din gamle skitne kontaktflate, og lodding her er helt unødvendig og vil mest sannsynlig bare skape normally closed (altså permanent kontakt imellom de to flatene) kontakt som du ikke ønsker. Du ønsker normally open (ikke kontakt imellom de to med mindre noen trykker på knappen/står på plata), og loddetinn har en tendens til å ikke være så tynn og fin som kobbertape ville vært her.
Hm, men den kobbertapen jeg finner er ofte veldig bred som uansett vil føre til at de fingrene kobles sammen hvis jeg taper på det fingerbrettet eller hva det heter. Alternativet er å finklippe bitte bitte små strimler som passer eksakt i fingersporene, men det tror jeg blir unødvendig komplisert.

Andre alternativ er å lage et helt nytt fingerbrett av bare kobbertape.

Ellers har jeg vurdert å lage 2-4 slike sensorer per plate i stedet: https://www.youtube.com/watch?v=msl5fNFXa7U
dog usikker på om det gir noe bedre kontakt.

Så, som nevnt litt lengre opp snuser jeg litt på FSR. Usikker på om kina FSR funker eller ikke, samt må sette meg inn i elektronikk.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sukk. Kobbertapen skal klistrast på aluplata di. Altså den delen du trykker ned.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Sukk. Kobbertapen skal klistrast på aluplata di. Altså den delen du trykker ned.
Vis hele sitatet...
Ja, var det jeg tenkte også, men ble så mye forvirringer her og forskjellige meldinger. Gjør et forsøk i kveld.

Ellers bestiller jeg disse fra kina
Du bør lese litt om grunnleggende elektro. Du burde gjort det en stund siden og spart deg en del strev og tid.
Jeg så den andre tråden du hadde om dette også.
Enten det eller betale noen for å gjøre dette for deg.
Sier ikke dette for å være frekk eller å rakke ned eller noe. Men det blir bare litt vanskelig å hjelpe hvis man ikke har et minimum av det grunnleggende.
Du bør gjøre det i alle fall før du begynner å bestille det der du linker til. For det tror jeg du vil forstå like lite av.
Sitat av Arex_x Vis innlegg
Du bør lese litt om grunnleggende elektro. Du burde gjort det en stund siden og spart deg en del strev og tid.
Jeg så den andre tråden du hadde om dette også.
Enten det eller betale noen for å gjøre dette for deg.
Sier ikke dette for å være frekk eller å rakke ned eller noe. Men det blir bare litt vanskelig å hjelpe hvis man ikke har et minimum av det grunnleggende.
Du bør gjøre det i alle fall før du begynner å bestille det der du linker til. For det tror jeg du vil forstå like lite av.
Vis hele sitatet...
Det burde jeg nok, men utgangspunktet var ikke at dette skulle bli et så omfattende prosjekt så har lest meg litt opp her og der på diverse ting for å komme litt videre.

Link gjerne til noen gode veiledninger så jeg kan lese, men i dette tilfellet var det altså litt forvirring rundt hvor kobbertapen skulle være.

Når det kommer til de sensorene jeg ser på er de relativt enkle å koble nå som jeg vet hvordan selve dansematten fungerer.

Er to kabler per sensor, 4 sensorer per pil. Kablene må spleises sammen til 2 enkeltkabler, altså, 8 kabler blir til 2 som igjen kobles på usb kretskortet. Dette skal jeg få til
Sitat av RayMonk Vis innlegg
Det burde jeg nok, men utgangspunktet var ikke at dette skulle bli et så omfattende prosjekt så har lest meg litt opp her og der på diverse ting for å komme litt videre.

Link gjerne til noen gode veiledninger så jeg kan lese, men i dette tilfellet var det altså litt forvirring rundt hvor kobbertapen skulle være.

Når det kommer til de sensorene jeg ser på er de relativt enkle å koble nå som jeg vet hvordan selve dansematten fungerer.

Er to kabler per sensor, 4 sensorer per pil. Kablene må spleises sammen til 2 enkeltkabler, altså, 8 kabler blir til 2 som igjen kobles på usb kretskortet. Dette skal jeg få til
Vis hele sitatet...
Jeg klarer ikke helt å forstå hva du skal med disse nye sensorene, iallefall ikke før du har prøvd løsningen til vidarlo med å forbedre konduktiviteten og dermed gjøre platen mer sensitiv, noe som var ditt opprinnelige problem. Det blir jo ikke lettere å demontere alle sensorene og deretter installere nye når du allerede er såpass på gyngende grunn med nåværende elektrokunnskap.

Og omfattende?? Er snakk om å lime fast litt kobbertape
Sitat av Jorg Vis innlegg
Jeg klarer ikke helt å forstå hva du skal med disse nye sensorene, iallefall ikke før du har prøvd løsningen til vidarlo med å forbedre konduktiviteten og dermed gjøre platen mer sensitiv, noe som var ditt opprinnelige problem. Det blir jo ikke lettere å demontere alle sensorene og deretter installere nye når du allerede er såpass på gyngende grunn med nåværende elektrokunnskap.

Og omfattende?? Er snakk om å lime fast litt kobbertape
Vis hele sitatet...
Nei altså, en rep. av gjeldende sensor er bare en quick fix så jeg får spilt nå. Fant ut at de vil uansett ikke være sensitive nok for høylevel spilling og da havnet jeg ned i et rabbithole av youtubevideoer, reddittråder og discord kanaler hvor jeg da endte opp med å bestille sensorer ment for japansk arkadespill. Prisen var overkommelig, rett over 200kr så skulle jeg fucke de opp er det ikke verdens undergang.

Litt av sjarmen med dette prosjektet har egentlig vært at jeg nå har lært mer om elektronikk på noen uker enn jeg har hele livet, med motivasjon kommer læring.

Kan forøvrig oppdatere tråden litt, hadde noen minutter i går kveld å pusle litt igjen.

Kobbertape løste ikke problemet. Stusset litt på hvorfor, den ledet godt strøm da jeg testet andre plater. Så første jeg tenkte er at selve fingerplaten er så forbanna skitten at den er helt ubrukelig. Så, hva kan jeg gjøre da som midlertidig løsning, jo lage eget fingerbrett av kobbertapen.

Det jeg derimot fant ut ved en kjapp test er at det ikke fungerer, godt mulig jeg kjøpte feil tape, men den har tydeligvis kun kobber på fremsiden og ikke baksiden (klisteret) og dermed vil ikke føre strøm fra en finger til en annen når de overlapper.

Så, tenkte litt mer og testet litt, for kan det være kablingen det er noe galt med? Tok de mot hverandre og de fungerte fint, hmm.

Etter litt bestemte jeg meg for teste fingerplaten med andre kabler og da fungerte det ganske bra med kobbertape.

Da sto jeg igjen med at det må være kabelen det er noe galt med, så røsket ut ground kablene fra fingermatten, strippet de og utførte test. Da fungerte det med en gang bedre.

Så her er det tydeligvis en dårlig lodding, eventuelt forringet over tid (den er tross alt 15 år gammel).

Så, nå skal jeg lodde fast kablene på nytt til fingerbrettet, men det får jeg nok ikke tid til før et par dager.
En siste kommentar før jeg gir opp:
- Prøv å rense kontaktene, her kalt fingrene, med ett eller annet. Helst elektrorens/Isopropanol/blårens, men annen sprit/aceton/lignende kan også virke så lenge det ikke legger igjen en hinne. Støv, gammelt rust og annen drit kan bygge seg opp og ødelegge lederevnen.
- Koble til USB-kontroller-brettet og test litt innimellom. Feilsøking og reparasjon er mye lettere om du følger med på endringer hele tiden, så du ser hva som evt virker og ikke. Altså: Koble til, test, endre 1 ting, test igjen, endre 1 ting, test igjen, osv. Flere operasjoner på en gang blir fort surr!
- Prøv bare det Vidarlo har sagt helt fra start, jeg tror ikke det har noe for seg å lage nye "fingre". Kobbertape på den hele platen uten streker. AKA Aluplate, AKA den svarte delen.
Er kobberet anløpet, er min løsning å pusse med stålull.
Sitat av UnfairGamer Vis innlegg
En siste kommentar før jeg gir opp:
- Prøv å rense kontaktene, her kalt fingrene, med ett eller annet. Helst elektrorens/Isopropanol/blårens, men annen sprit/aceton/lignende kan også virke så lenge det ikke legger igjen en hinne. Støv, gammelt rust og annen drit kan bygge seg opp og ødelegge lederevnen.
- Koble til USB-kontroller-brettet og test litt innimellom. Feilsøking og reparasjon er mye lettere om du følger med på endringer hele tiden, så du ser hva som evt virker og ikke. Altså: Koble til, test, endre 1 ting, test igjen, endre 1 ting, test igjen, osv. Flere operasjoner på en gang blir fort surr!
- Prøv bare det Vidarlo har sagt helt fra start, jeg tror ikke det har noe for seg å lage nye "fingre". Kobbertape på den hele platen uten streker. AKA Aluplate, AKA den svarte delen.
Vis hele sitatet...
Altså, hvis du leste innlegget mitt over viste det seg at det ikke var noe feil med kontaktplaten.
Har forøvrig forsøkt å rense den med isopropanol flere ganger.

Testet litt i går med andre kabler på samme fingerbrettet med kobbertape og da fungerte det fint.

Endte opp med å wirestrippe groundkabelen og skal feste den igjen på fingerbrettet neste gang. Det var noe dårlig kobling der som var årsaken til dårlig kontakt.