Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  213 47120
TVNorges julekalender, "Nissene over skog og hei", tas av skjermen. Grunnen er at Espen Eckbo spiller en person som er mørk i huden, og er således sminket tilsvarende; såkalt "blackface".

Hva synes vi om dette?

Gjør TVNorge et riktig grep som en viktig motpart til hverdagsrasismen, eller er dette et slags spill for det lettkrenkede PK-galleriet?

Burde det vakt reaksjoner da serien premierte for snart ti år siden, og er dette egentlig en rasistisk, undertrykt og latent mikroaggresjon Eckbo innehar i kraft av å være hvit, vellykket og mann?

Respons takk!
Er så dritt lei det her...
Vært år de siste årene så har julesanger blitt sensurert eller endret, juleserier for barn og voksne fjernes og mer til fordi generasjon KRENKA står styrer skuta.
Selv Disney har gått over til remake alt av de gamle tegnefilmene i real action fordi de gamle tegnefilmene var "rasistiske og stereotypiske".
Digga hvordan South Park gjorde narr av hele PK tullet, men det begynner å gå alt for langt nå.

Snart kan vi vel ikke spise ribbe og pinnekjøtt på juleaften engang..
Diplom-is skiftet logo også i fare for å krenke eskimoer visstnok..
Hysterisk å fjerne det.
Hysterisk å hisse seg opp over det.
Bare slappa, ingen kommer for å ta pinnekjøttet ditt
Sist endret av Bothrops; 3. desember 2020 kl. 20:11.
Har ikke sett serien. Men har man ikke oppfattet, eller nekta å oppfatte hva "blackface" representerer. Så løp tilbake til USA's sørstater 1960-ish..

Resten av oss går framover
Bare fint det med selvinnsikt og mer bevissthet rundt hva som er rasistisk.

Er pisse lei folk som bruker krenka som et skjellsord og snakker om generasjon krenka osv. Det handler ikke om å være noe mere krenka for ting enn før men nå kan folk reagere på diskriminering rasisme sexisme uten å miste jobben. Folk er fed up av møkkaholdninger som har holdt på for langt på overtid og har blitt mer opplyst og lyttende til hva av "småting" som er med å bidra til det store problemet.
Sånn som blackface

At hvite skaprasister på nettet tror de kan ha definisjonsmakten for hva som er rasisme og ikke sier en del om den opphøyde posisjonen de tror de har som kan bestemme over de undertrykte hva de føler. Bare de undertrykte - i dette tilfellet svarte kan definere det og det er vår oppgave som hvite medmennesker å lytte og respektere det selvom vi kanskje ikke forstår og trenger å sette oss mer inn i ting for å virkelig forstå det (anbefales).
Komedie skal nå være politisk korrekt, ergo komedie er nå forbudt.
Sitat av celtseus Vis innlegg
Bare fint det med selvinnsikt og mer bevissthet rundt hva som er rasistisk.

At hvite skaprasister på nettet tror de kan ha definisjonsmakten for hva som er rasisme og ikke sier en del om den opphøyde posisjonen de tror de har som kan bestemme over de undertrykte hva de føler.
Vis hele sitatet...
Hvem er det som bestemmer hva som er rasistisk å ikke da? Går grensa der at hvis 1 person er krenket så er det rasime?
Det som jeg synes er ekstra spesielt er de som blir krenka på vegne av andre. Altså den som skulle blitt krenka føler seg ikke krenka, men de som observerte ble krenka på h*nnes vegne. Er ikke det å dra dette med å bli krenka litt vel langt? Og hvor går grensen?
Sitat av Sondre Vis innlegg
Det som jeg synes er ekstra spesielt er de som blir krenka på vegne av andre. Altså den som skulle blitt krenka føler seg ikke krenka, men de som observerte ble krenka på h*nnes vegne. Er ikke det å dra dette med å bli krenka litt vel langt? Og hvor går grensen?
Vis hele sitatet...
Blir ikke mørkhudete krenket av blackface-humor, altså? Var det hvite som fant opp den krenketheten? Hvor har du det fra?
Sitat av Deep Sleep Vis innlegg
Har ikke sett serien. Men har man ikke oppfattet, eller nekta å oppfatte hva "blackface" representerer. Så løp tilbake til USA's sørstater 1960-ish..

Resten av oss går framover
Vis hele sitatet...
Hvis du hadde sett serien og vært kjent med karakterene til Espen Eckbo så ville du visst at han spiller en haug med karakterer. Polsk snekker, tilbakestående ungkar med talefeil, hårsår skalla mann, og altså en adoptert mann med mørk hudfarge som heter Ernst-Øyvind.
Det burde ikke overraske noen. Bruken av "blackface" har blitt mer og mer kontroversielt de siste årene, spesielt i USA. Det har i stor grad medført at filmer / serier hvor dette er inkludert har blitt fjernet eller endret og at komikere, offentlige personer etc som har slikt i historien sin har blitt kritisert. At TVN nå følger i samme spor og øker bevisstheten rundt dette er helt naturlig og burde ikke overraske noen.

Jeg forstår i grunn godt hvorfor det reageres på og har ingen problemer med at TVN blir merk "våkne" på dette området. Det skaper debatt rundt temaet og det er det tydeligvis behov for.

Jeg er ikke overbevist om at det er "andre som blir krenka på andres vegne" her Sondre, men mer at TVN er oppmerksomme på at dette faktisk er rasistisk. Jeg kan være enig i at krenkelseshysteriet til tider tar overhånd, men det er stort sett enkeltindivider på facebook jeg finner det hos, ikke i saker som denne.
Sitat av *pi Vis innlegg
Sitat av Sondre Vis innlegg
Det som jeg synes er ekstra spesielt er de som blir krenka på vegne av andre. Altså den som skulle blitt krenka føler seg ikke krenka, men de som observerte ble krenka på h*nnes vegne. Er ikke det å dra dette med å bli krenka litt vel langt? Og hvor går grensen?
Vis hele sitatet...
Blir ikke mørkhudete krenket av blackface-humor, altså? Var det hvite som fant opp den krenketheten? Hvor har du det fra?
Vis hele sitatet...
Slik jeg leser ham avviser han ikke at det kan være tilfelle her, men uttrykker heller en frustrasjon over fenomenet på generelt grunnlag. Akkurat der må jeg nesten si meg enig: Å bli indignert på andres vegne for noe de selv ikke tar på vei for oppfatter jeg som ganske teit og nedlatende. Jeg forstår at folk blir irriterte når det skjer.
Sitat av Åsburgerbro Vis innlegg
Du er så moralsk overlegen du, 10 godhetspoeng til deg.
Vis hele sitatet...
Å ha respekt for undertryktes stemme gjør en ikke overlegen, det er menneskelig og medfødt empati. Rasisme derimot er tillært møkk.

Sitat av Superspurv Vis innlegg
Hvem er det som bestemmer hva som er rasistisk å ikke da? Går grensa der at hvis 1 person er krenket så er det rasime?
Vis hele sitatet...
Skal vi se... Hva med svarte som folk? Teller ikke alle dem mener du?

Sitat av TylerDurden777 Vis innlegg
Komedie skal nå være politisk korrekt, ergo komedie er nå forbudt.
Vis hele sitatet...
Strengt talt er det ikke noe gøyalt med rasisme. Komedie kan være så mangt og komikere har ganske bredt spillerom. Espen Eckbo mente garantert ikke noe kjipt mot svarte med karakteren men det er nettopp den normaliseringa som bidrar til at rasismen får florere videre og lærer folk som ikke er direkte rammet selv en holdning om at det ikke er så farlig. Men man lærer og tar grep og det er bra! Faen meg på tide etter mange hundre år.

Sitat av Sondre Vis innlegg
Det som jeg synes er ekstra spesielt er de som blir krenka på vegne av andre. Altså den som skulle blitt krenka føler seg ikke krenka, men de som observerte ble krenka på h*nnes vegne. Er ikke det å dra dette med å bli krenka litt vel langt? Og hvor går grensen?
Vis hele sitatet...
Du mener sånne som deg og andre som blir krenka for at andre blir krenka? Come on, etter mange hundre år med grov undertrykkelse har de lov å dra det så langt de må for å kjempe for likeverd. Du skal være glad de undertrykte gruppene (fargede, kvinner og homofile) bare vil ha likestilling og ikke hevn for du hadde nok minst krevd justice og respekt du og om du og familien din hadde blitt tatt til slaver, torturert, undertrykt og latterliggjort som uintelligente og mindreverdige pga den dere er født som.

At hvite har begynt å stå mer opp mot rasisme er ikke å bli krenka på andres vegne heller, men å sette grenser for andres dritt. Det går an å bry seg om uretten andre mennesker opplever selvom uretten ikke rammer en selv.

For dere som ikke gidder å søke opp for å lære:
Blackface var den hvite overklassens mockery-karikatur av de svarte slavene sine, og svarte ble karikatert som dumme klovner og undertrykkende stereotyper som fortsatt lever i dag, for at hvite skulle fremheve seg selv som superior. Disse opptredene var det eneste hvite som ikke selv eide slaver så av det som ble representert som svartes liv og sånn spredde det seg en allmenn holdning blandt hvite at svarte bare var dumme laverestående mennesker. Å fortsette å lage humor ut av blackface ignorerer hele den brutale virkeligheten om torturen og undertrykkelsen svarte har vært gjennom på grunn av hvite.
Sist endret av celtseus; 3. desember 2020 kl. 21:41.
Sitat av celtseus Vis innlegg
Å ha respekt for undertryktes stemme gjør en ikke overlegen, det er menneskelig og medfødt empati. Rasisme derimot er tillært møkk.



Skal vi se... Hva med svarte som folk? Teller ikke alle dem mener du?



Strengt talt er det ikke noe gøyalt med rasisme. Komedie kan være så mangt og komikere har ganske bredt spillerom. Espen Eckbo mente garantert ikke noe kjipt mot svarte med karakteren men det er nettopp den normaliseringa som bidrar til at rasismen får florere videre og lærer folk som ikke er direkte rammet selv en holdning om at det ikke er så farlig. Men man lærer og tar grep og det er bra! Faen meg på tide etter mange hundre år.



Du mener sånne som deg og andre som blir krenka for at andre blir krenka? Come on, etter mange hundre år med grov undertrykkelse har de lov å dra det så langt de må for å kjempe for likeverd. Du skal være glad de undertrykte gruppene (fargede, kvinner og homofile) bare vil ha likestilling og ikke hevn for du hadde nok minst krevd justice og respekt du og om du og familien din hadde blitt tatt til slaver, torturert, undertrykt og latterliggjort som uintelligente og mindreverdige pga den dere er født som.

At hvite har begynt å stå mer opp mot rasisme er ikke å bli krenka på andres vegne heller, men å sette grenser for andres dritt. Det går an å bry seg om uretten andre mennesker opplever selvom uretten ikke rammer en selv.

For dere som ikke gidder å søke opp for å lære:
Blackface var den hvite overklassens mockery-karikatur av de svarte slavene sine, og svarte ble karikatert som dumme klovner og undertrykkende stereotyper som fortsatt lever i dag, for at hvite skulle fremheve seg selv som superior. Disse opptredene var det eneste hvite som ikke selv eide slaver så av det som ble representert som svartes liv og sånn spredde det seg en allmenn holdning blandt hvite at svarte bare var dumme laverestående mennesker. Å fortsette å lage humor ut av blackface ignorerer hele den brutale virkeligheten om torturen og undertrykkelsen svarte har vært gjennom på grunn av hvite.
Vis hele sitatet...
Jeg synes at ting må settes litt i kontekst og du overdriver noe helt sykt.
At man maler fjeset sitt sort betyr ikke at man ignorerer undertrykkelsen av slavene.
Om dette skal være fremtiden vil vi ikke kunne lage humor av noe som helst.
Den «blir ikke skikkelig jul uten blackface» tankegangen er jo skikkelig slavedriver sørstats aktig.
Vedder på at de som vil ha blackface også er Trump tilhengere.
Sitat av lydmannen Vis innlegg
Den «blir ikke skikkelig jul uten blackface» tankegangen er jo skikkelig slavedriver sørstats aktig.
Vedder på at de som vil ha blackface også er Trump tilhengere.
Vis hele sitatet...
Den type idiotisk kommentar er noe Trump kunne twittret selv...
Ernst Øyvind er en kul karakter, laidback som få - og følte det lå kjærlighet i karakteren. Eckbo har en mengde karakterer med forskjellig bakgrunn og å også spille en mørkhuda mann er jo egentlig bare tidsriktig. Å kalle det blackface humor blir bom slik jeg husker serien. Personlig ser jeg ikke rasismen her, og lurer på om det er noen som har gått ut og sagt dem er støtt? Isåfall interessant å se en link.

Mistenker spill for lettkrenkede PK-galleriet
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Slik jeg leser ham avviser han ikke at det kan være tilfelle her, men uttrykker heller en frustrasjon over fenomenet på generelt grunnlag. Akkurat der må jeg nesten si meg enig: Å bli indignert på andres vegne for noe de selv ikke tar på vei for oppfatter jeg som ganske teit og nedlatende. Jeg forstår at folk blir irriterte når det skjer.
Vis hele sitatet...
Enig i det. Men jeg synes også det er teit å dra "krenkelseshysteri-kortet" hver gang, også når krenkelsen faktisk ikke er hysterisk. Det er ikke sånn at ekte krenking ikke finnes, selv om noen er hysteriske. Hvis Sondre ikke mener at dette er et eksempel på krenkelseshysteri, så er det en ganske irrelevant kommentar.
Som en brun fyr synes jeg det er helt greit. Personlig blir jeg ikke støtt, men synes det er helt greit at verden går fremover.
Dere «blackface-elskere» på freak.no...... jeg håper dere kan supplere tråden nå opp mot jul med bilder av dere selv med malte tryner som feirer julen.

Må jo kunne lage humor av blackface elskere som hatere. Blir underholdene.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Jeg synes at ting må settes litt i kontekst og du overdriver noe helt sykt.
At man maler fjeset sitt sort betyr ikke at man ignorerer undertrykkelsen av slavene.
Om dette skal være fremtiden vil vi ikke kunne lage humor av noe som helst.
Vis hele sitatet...
Det er flere kontekster her. Jeg tror ikke et sekund at Eckbo er rasist eller mener noe vondt med karakteren. Det er også riktig at hele greia hans er å spille alle karakterene selv - i en annen serie ville det vært naturlig å la en faktisk mørkhudet mann spille rollen.

En annen kontekst er at hvite som er sminket opp til å ligne en karikert svart person, tradisjonelt har vært sett på som komisk, helt fra borgerkrigen i USA og frem til for ikke fryktelig lenge siden. Dette var utelukkende gjort på en latterliggjørende, nedverdigende og dehumaniserendre måte. Til og med svarte skuespillere måtte gjøre blackface-roller, fordi "latterlig og dum" var den eneste rollen folk var interessert i å se svarte i på scenen. Dette er er også en kontekst å ha i bakhodet når det er morsomt at en hvit mann har sminket seg svart.

Eckbo-karakteren har ikke de overdrevne trekkene og jeg tror ikke det ikke er ansiktet eller fargen i seg selv som bærer humoren i dette tilfellet (har ikke sett det, men Eckbo slår meg ikke som den typen fyr). Likevel, med det bakteppet, kan jeg godt forstå at det kan gi en vond smak i munnen når du, foreldrene dine eller besteforeldrene dine har vokst opp i et samfunn som sier at ansiktet ditt er morsomt og latterlig. Det virker kanskje som et langt steinkast fra de gamle minstrel-showene til dagens underholdning, men det finnes faktisk fortsatt folk som ikke er født på nittitallet.
Sist endret av *pi; 3. desember 2020 kl. 22:40.
Nok personangrep og avsporinger. Hold dere til saken. Eventuelt ekstreme påstander bør dokumenteres med troverdige kilder. Første og eneste advarsel.
Hva tenker vi om bruk av brunkrem egentlig? Er ikke det på en måte blackface i light versjon? Og hvis nei, hvor går grensen for hvor mørkt man kan male ansiktet sitt før det er rasistisk?
Sist endret av andlov5000; 3. desember 2020 kl. 23:18.
Sitat av andlov5000 Vis innlegg
Hva tenker vi om bruk av brunkrem egentlig? Er ikke det på en måte blackface i light versjon? Og hvis nei, hvor går grensen for hvor mørkt man kan male ansiktet sitt før det er rasistisk?
Vis hele sitatet...
Geisha, der går grensa tror jeg
Sitat av LaidbackJack Vis innlegg
Diplom-is skiftet logo også i fare for å krenke eskimoer visstnok..
Vis hele sitatet...
Det samme gjør sportsklubber i USA. Denne tematikken (rasisme, likestilling, rettigheter etc.) er blitt så betent at "mobben" har klart å tie store deler av det vestlige samfunnet gjennom sin form for moderne ostrakisme. Skremmende!

Sitat av celtseus Vis innlegg
Bare fint det med selvinnsikt og mer bevissthet rundt hva som er rasistisk.

Er pisse lei folk som bruker krenka som et skjellsord og snakker om generasjon krenka osv. Det handler ikke om å være noe mere krenka for ting enn før men nå kan folk reagere på diskriminering rasisme sexisme uten å miste jobben. Folk er fed up av møkkaholdninger som har holdt på for langt på overtid og har blitt mer opplyst og lyttende til hva av "småting" som er med å bidra til det store problemet.
Sånn som blackface

At hvite skaprasister på nettet tror de kan ha definisjonsmakten for hva som er rasisme og ikke sier en del om den opphøyde posisjonen de tror de har som kan bestemme over de undertrykte hva de føler. Bare de undertrykte - i dette tilfellet svarte kan definere det og det er vår oppgave som hvite medmennesker å lytte og respektere det selvom vi kanskje ikke forstår og trenger å sette oss mer inn i ting for å virkelig forstå det (anbefales).
Vis hele sitatet...
Espen Eckbo sin karakter er ikke grunnlag for å beskylde serien for rasisme. Tolker du det slik, så er det såre enkelt å tolke mye mer som rasisme. Dette er en usunn kultur i emning.

Jeg tror ikke det er "hvite skaprasister på nettet" som sitter på definisjonsmakten her. Hadde de gjort det ville de ha turt å ytre seg i det offentlige rom. De som sitter på definisjonsmakten virker for meg å være enkelte folk godt planta langt ut på den venstrepolitiske aksen, og taler du de imot risikerer du å bli fryst ut fordi det ser ut som en stor andel mennesker ikke ser konsekvensene av hva som foregår.

Sitat av Holotropiker Vis innlegg
Hvis du hadde sett serien og vært kjent med karakterene til Espen Eckbo så ville du visst at han spiller en haug med karakterer. Polsk snekker, tilbakestående ungkar med talefeil, hårsår skalla mann, og altså en adoptert mann med mørk hudfarge som heter Ernst-Øyvind.
Vis hele sitatet...
Nettopp. I så måte, hvorfor kaller vi ikke alle karakterene diskriminerende?

Sitat av Cikey Vis innlegg
Det burde ikke overraske noen. Bruken av "blackface" har blitt mer og mer kontroversielt de siste årene, spesielt i USA. Det har i stor grad medført at filmer / serier hvor dette er inkludert har blitt fjernet eller endret og at komikere, offentlige personer etc som har slikt i historien sin har blitt kritisert. At TVN nå følger i samme spor og øker bevisstheten rundt dette er helt naturlig og burde ikke overraske noen.

Jeg forstår i grunn godt hvorfor det reageres på og har ingen problemer med at TVN blir merk "våkne" på dette området. Det skaper debatt rundt temaet og det er det tydeligvis behov for.

Jeg er ikke overbevist om at det er "andre som blir krenka på andres vegne" her Sondre, men mer at TVN er oppmerksomme på at dette faktisk er rasistisk. Jeg kan være enig i at krenkelseshysteriet til tider tar overhånd, men det er stort sett enkeltindivider på facebook jeg finner det hos, ikke i saker som denne.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig i første avsnitt. Dette bør ikke overraske noen. Men hvordan kan TVN "være oppmerksomme på at dette er rasistisk", når det finnes en hel del mennesker som ikke er enige i det? Ser man på kontekst er dette vitterlig ikke rasistisk, og jeg forstår ikke hvordan noen kan hevde det. Det er påfallende ofte slik noen over her hevder; at hvite mennesker blir krenket på svartes vegne.

Sitat av celtseus Vis innlegg
At hvite har begynt å stå mer opp mot rasisme er ikke å bli krenka på andres vegne heller, men å sette grenser for andres dritt. Det går an å bry seg om uretten andre mennesker opplever selvom uretten ikke rammer en selv.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig, men det er viktig å skille mellom faktisk rasisme og uskyldig humor. Er serien til Eckbo noe du ville kalt "rasistisk dritt"? I såfall bør du ta en runde med deg selv.

Sitat av *pi Vis innlegg
Blir ikke mørkhudete krenket av blackface-humor, altså? Var det hvite som fant opp den krenketheten? Hvor har du det fra?
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke hørt om noen svarte som har blitt krenket av denne serien, og den har vel rullet en del år over skjermen nå. Det eneste jeg vet er at en instagram-konto ved navn 'rasisme i norge' blir krenket. Slik verdensbildet mitt er i dag ser jeg ikke bort ifra at skaperne av denne kontoen er hvite SJW's.

Sitat av *pi Vis innlegg
Det er flere kontekster her. Jeg tror ikke et sekund at Eckbo er rasist eller mener noe vondt med karakteren. Det er også riktig at hele greia hans er å spille alle karakterene selv - i en annen serie ville det vært naturlig å la en faktisk mørkhudet mann spille rollen.

En annen kontekst er at hvite som er sminket opp til å ligne en karikert svart person, tradisjonelt har vært sett på som komisk, helt fra borgerkrigen i USA og frem til for ikke fryktelig lenge siden. Dette var utelukkende gjort på en latterliggjørende, nedverdigende og dehumaniserendre måte. Til og med svarte skuespillere måtte gjøre blackface-roller, fordi "latterlig og dum" var den eneste rollen folk var interessert i å se svarte i på scenen. Dette er er også en kontekst å ha i bakhodet når det er morsomt at en hvit mann har sminket seg svart.

Eckbo-karakteren har ikke de overdrevne trekkene og jeg tror ikke det ikke er ansiktet eller fargen i seg selv som bærer humoren i dette tilfellet (har ikke sett det, men Eckbo slår meg ikke som den typen fyr). Likevel, med det bakteppet, kan jeg godt forstå at det kan gi en vond smak i munnen når du, foreldrene dine eller besteforeldrene dine har vokst opp i et samfunn som sier at ansiktet ditt er morsomt og latterlig. Det virker kanskje som et langt steinkast fra de gamle minstrel-showene til dagens underholdning, men det finnes faktisk fortsatt folk som ikke er født på nittitallet.
Vis hele sitatet...
Jeg forstår at temaet er sårt av grunnene du nevner, men likevel kan vi ikke ha en verden hvor hvite mennesker skal bli dømt for alt forfedrene våre har gjort de siste par hundre årene. Dette er mennesker som levde i en annen tid og i et annet rom, og handlinger vi ikke kan dømmes for i dag, som gruppe. Vi kan selvsagt lære av de, men jeg tror ikke å sensurere humor eller fjerne ytringsfrihet er til særlig hjelp.
Sist endret av Jørgen Moe; 4. desember 2020 kl. 00:57.
Sitat av andlov5000 Vis innlegg
Hva tenker vi om bruk av brunkrem egentlig? Er ikke det på en måte blackface i light versjon? Og hvis nei, hvor går grensen for hvor mørkt man kan male ansiktet sitt før det er rasistisk?
Vis hele sitatet...
Dette er en kunstig problematisering. Det handler selvsagt ikke om brunkrem, det handler om å lage humor av å sminke på seg et "morsomt" fjes av en annen etnisitet. Jeg har ikke sterke meninger om hvorvidt denne karakteren er over grensa eller ikke, da jeg ikke har sett den. Men jeg mener det bør gå an å forsvare serien uten å late som om man ikke forstår problemstillingen.

Sitat av Jørgen Moe Vis innlegg
Jeg forstår at temaet er sårt av grunnene du nevner, men likevel kan vi ikke ha en verden hvor hvite mennesker skal bli dømt for alt forfedrene våre har gjort de siste par hundre årene.
Vis hele sitatet...
Nei, selvsagt ikke. Jeg kan ikke se at jeg har tatt til orde for det. Jeg har ikke engang kalt serien rasistisk. Alt jeg sier er at om folk blir krenket av dette, så er det en bakgrunn her som gjør at det ikke er så rart som det kanskje høres ut som hvis man ikke er er kjent med den lange tradisjonen med å karikerte svarte fjes i komedie. Det handler vel ikke om at du og jeg er skyldig i fortidens slavehandel, det handler om å forstå og ta hensyn til kontekst.
Sist endret av *pi; 4. desember 2020 kl. 01:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av *pi Vis innlegg
Dette er en kunstig problematisering. Det handler selvsagt ikke om brunkrem, det handler om å lage humor av å sminke på seg et "morsomt" fjes av en annen etnisitet. Jeg har ikke sterke meninger om hvorvidt denne karakteren er over grensa eller ikke, da jeg ikke har sett den. Men jeg mener det bør gå an å forsvare serien uten å late som om man ikke forstår problemstillingen.
Vis hele sitatet...
Det er sant. Kontekst er viktig, men jeg tror likevel at dersom man forsøkte å gå rundt offentlig med en særdeles mørk brunkrem, altså nærmere svart enn brun, ville garantert en del folk riste på hodet sitt. Det er selvsagt en tåpelig ting og nevne, da ingen bruker tilnærmet svart brunkrem.
Sitat av *pi Vis innlegg
Nei, selvsagt ikke. Jeg kan ikke se at jeg har tatt til orde for det. Jeg har ikke engang kalt serien rasistisk. Alt jeg sier er at om folk blir krenket av dette, så er det en bakgrunn her som gjør at det ikke er så rart som det kanskje høres ut som hvis man ikke er er kjent med den lange tradisjonen med å karikerte svarte fjes i komedie. Det handler vel ikke om at du og jeg er skyldig i fortidens slavehandel, det handler om å forstå og ta hensyn til kontekst.
Vis hele sitatet...
Nei, du gjorde vel ikke det. Jeg dro det frem da du nevnte at enkelte svarte fra gammelt av kan la seg krenkes av dette mtp historikken rundt blackface. Likevel er alle, svarte som hvite, nødt til å forholde seg til dagens situasjon. Er du svart, 70 år gammel og blir krenket av Eckbo, så er det greit nok, men det er ingen grunn til å fjerne Eckbo fra skjermen, mener jeg. Hvis vi skulle tatt hensyn til alle i så måte ville verden vært et forferdelig sted å være.
Det er verdt å se klippene fra serien, som rasisme.i.norge har kritisert tv-norge for å sende på instagram. De finnes i denne artikkelen.

Karakteren Ernst-Øyvind presenteres som en komisk idiot, på lik linje med andre komiske idioter i Eckbos karaktergalleri. Det er såvidt jeg kunne se ingen overdrevne trekk eller vektlegging av stereotypisk rasistiske egenskaper. Det er benyttet teatersminke for å skape en karakter som Eckbo spiller, i likhet med de andre karakterene Eckbo spiller. Problemet forklares i at det etiske opphavet til karakteren, ikke er samme som Eckbos eget etniske opphav.

Hvis det er et komisk poeng at Ernst-Øyvind er mørk i huden, hvis det er dette man skal le av, skjønner jeg innvendingene godt. I klippet rasisme.i.norge postet er set up: "Jeg bor i Oslo men er egentlig fra litt lenger sør" ... Punchline: "Lillesand". Dette kan sies å latterliggjøre dine forventninger, og ikke Ernst-Øyvind.

Debatten burde handle om hvorvidt Ernst-Øyvind er en karikatur av sin etniske bakgrunn, eller ikke. Altså etter definisjonen rasisme i norge poster, om det er black face eller ikke. Det kan ikke jeg avgjøre uten å ha sett serien.

Det kan være et annet narrativt grep bak, f.eks å latterliggjøre rasistiske forventninger.

Som en som tidvis skriver manus kan jeg si meg litt bekymret for at vi importerer et kreativt rom som kun åpner for skriving om etnisk-spesifikke erfaringer, og setter spørsmålstegn ved skaping av karakterer som ikke har samme etniske bakgrunn som forfatteren, eller et der etnisk bakgrunn betyr noe som helst for hva slags forfatter du er, eller hva du lager.

At Eckbo også spiller karakterene han skriver, gjør saken mer komplisert, men rasisme er ikke den eneste mulige forklaringen på hvorfor Eckbo valgte å spille Ernst-Øyvind selv. Verden er mer nyansert, og jeg tror de fleste i tråden er enige i at Eckbo ikke er rasist.

At "det å late som man har annet etninsk opphav enn man har" skal være et så grovt overtramp i seg selv kan jeg ikke godta hvis ikke det gjøres med hensikt å hevde et etnisk opphav over et annet. Det synes jeg ikke virker som er tilfelle her, men jeg kan ta feil. Det er iallfall et viktig poeng for meg at det må være mulig for noen av et etnisk opphav, å lage en respektfull skildring av en med et annet etnisk opphav, innenfor sjangerens rammer. Jeg tenker at fantasien, og en felles menneskelighet skaper et utgangspunkt for dette.

I komedie er skillelinjene mellom hva som er en respektfull skildring vanskeligere, siden det å latterliggjøre er del av formen, og det setter større krav til Eckbo. Utifra det jeg så, balanserte han dette elegant, men jeg har ikke sett alt.

Man må være åpen for at noen kan ha forskjellig syn på om dette er rasistisk eller ikke, og jeg som ikke har sett denne serien er åpen for at den faktisk er dét, men bevisbyrden hviler på den som anklager, og man må da komme med argumenter og eksempler. Blackface is blackface is blackface som rasisme.i.norge skriver er ikke et argument som overbeviser meg.

TVNorge referer til rasisme.i.norge når de skriver at
...man [skal] ikke ha enkeltgrupper som er premissleverandører for hva det er greit å tulle med. Det er et viktig grunnprinsipp.
Vis hele sitatet...
Men føyer seg allikevel etter rasisme.i.norge, når disse definerer Ernst-Øyvind som blackface.
blackface er ikke greit uansett hva den opprinnelige intensjonen har vært. Selv når man ironiserer over rasister eller rasisme, så må vi sette strek der.
Vis hele sitatet...
Jeg forstår godt at de ikke føler for å deale med folk som kaller de som er uenige med seg for, f.eks blackface-elskere, hvite skaprasister, folk som tar mer plass enn de har vist seg fortjent til i det offentlige rommet, som i denne tråden tar den med høylytte grunnløse, bunnløse og smakløse anklager, og at TVNorge derfor velger å sensurere en tv-serie som uansett har gått ut på dato.

Men rasebevissthet er et ord jeg har vansker for å skrive uten og føle for å vaske henda. Utviklingen der anklagen om rasisme er nok til å sensurere innhold er en kulturell avstikker gjennom økt rasebevissthet. Den er ikke positiv.
Sist endret av Bær; 4. desember 2020 kl. 01:51.
Sitat av Bearass Vis innlegg
Ernst Øyvind er en kul karakter, laidback som få - og følte det lå kjærlighet i karakteren. Eckbo har en mengde karakterer med forskjellig bakgrunn og å også spille en mørkhuda mann er jo egentlig bare tidsriktig. Å kalle det blackface humor blir bom slik jeg husker serien. Personlig ser jeg ikke rasismen her, og lurer på om det er noen som har gått ut og sagt dem er støtt? Isåfall interessant å se en link.

Mistenker spill for lettkrenkede PK-galleriet
Vis hele sitatet...
Jeg mistenker ikke Eckbo for å være skaprasist eller at han hadde en skjult agenda. Såvidt jeg kan erindre var det ikke noe tema om rasisme når karakteren Ernst Øyvind først rullet på landets skjermer. Men det er jo noen år siden, og det er jo mange ting som har blitt endret på i årenes løp. Hottentotter, gulinger og neger var feks ikke uvanlige benevnelser på folk fra forskjellige regioner i "tidligere tider". Idag er det veldig få som bruker slike ord, og majoriteten av oss vet at slike benevnelser er krenkende. En sjokoladeprodusent byttet logo på produktets gule eske "pensjonistgodis" for mange år tilbake fordi de ikke ønsket å fremme hverdagsrasisme eller bidra til negative holdninger. Så da føler jeg det er helt ok at også Diplom is endret sin figur.

Eckbo selv sa vel at han følte karakteren Ernst Øyvind var en inkluderende karakter, og der virket han oppriktig. At karakteren ble skapt som en tidstypisk skildring av samfunnet der feks en blid sørlending kan ha en annen hudfarge enn de historisk har hatt på sørlandet kan ha vært Eckbos tanke. At han ønsket å vise mangfoldet idag og at vi er norske alle sammen.


Feks nissene på låven hadde jo et gammelt ektepar som var særdeles rasistiske. Slik jeg tror det var ment, var for å vise at hverdagsrasisme fortsatt eksisterer og få frem at en ikke kan gjemmes seg bak alder men må faktisk revurdere egne holdninger selv om lønnen kommer i form av alderspensjon. Kanskje var det noe slikt som var tanken til Eckbo med Ernst Øyvind. Å vise at vi er alle nordmenn?

Men det er jo faktisk ikke opp til Eckbo å avgjøre om noen føler seg krenket. Og om noen blir krenket så er det kanskje ikke serien eller karakteren isolert sett som er årsaken, men at serien bare blir "mer av det samme" når en ser ting i kontekst, som den blackface "humoren" som fantes i USA i slavetiden. Jeg kjente ikke til begrepet blackface før TVN trakk serien. Men jeg er jo hvit og har ikke kjent på undertrykkelse eller blitt vurdert og dømt basert på hvor mine foreldre var født. Men nå når jeg kjenner til blackface så ser jeg og skjønner at folk kan føle seg krenket. Og det er for meg helt ok. Jeg kan ikke definere hva de skal føle.

Eg kjenner ikke hele denne historien godt nok til å vite noe om hva som var tanken når karakteren ble skapt, ikke vet jeg om de som evt. har følt seg krenket kjenner særlig til Eckbo, at han selv spilte aller karakterer og at det er eller kan vere forklaringen på malingen fjeset, eller humoren fra den tiden. Men nå har jo TVN tatt ansvar og jeg respekterer den avgjørelsen.
Sist endret av _abc_; 4. desember 2020 kl. 03:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Så hvis en hvit person lager en karakter med mørk hud er det alltid rasistisk? Hva om en kineser spiller svart mann? Eller en svart mann spiller kineser eller hvit?
Problemet er at det er null rom for nyanser og kontekst. Det er INGEN grunn til å tro at Eckbo er rasist. Han har mange karakterer, en av dem er mørk i huden. Han spiller ikke på typiske stereotypier. Og om han gjorde det, ville det vært rasistisk? Man kan spøke med typiske italienere, franskmenn, russere, tyskere, men altså ikke med afrikanere, samer eller meksikanere. For en utrolig nedlatende holdning, at disse menneskene må beskyttes av velmenende liberale! Jeg er helt sikker på at ikke alle som er mørk i hudfargen er enig med Instagram- og Twitter-mobben. Dessverre har denne amerikanske importen, cancel culture og shaming osv., fått fotfeste i Norge. Det trengs ikke være veldig mange personer som er med på kampanjen før en karriere er lagt i grus, et TV-program er tatt av skjermen e.l.
Jeg ser overhodet ikke problemet i at en hvit mann skildrer en karakter som er mørk i huden. Mobben skildrer det som om Eckbo drev med en slags minstrel show, at han bevisst gjorde narr av svarte. Det virker som det leter med lys og lykt etter ting som kan fjernes fra offentligheten. Problemet er at det vil slå veldig hardt tilbake på dem ved at folk får et behov for å være mer politisk ukorrekte, det tror jeg i hvert fall.
Det beste å gjøre er å ikke la seg herse av disse bøllene.
Og som sagt trenger humor frihet hvis det skal fungere.
Tror det er bra for Espen Eckbo synes den karakteren var særs lite morsom.
Sitat av Flaffersen Vis innlegg
Snart kan vi vel ikke spise ribbe og pinnekjøtt på juleaften engang..
Vis hele sitatet...
Folk prøver å gi innvandrere skylda for at det ikke finnes pølse kiosker lengre også,
men den største innvandrergruppen i Norge er Polakker, og de spiser mer svinekjøtt en de vi gjør.

De siste 20-30 årene har nye generasjoner av helt norske hvite nordmenn endret på julefeiringen sin
og også i en del tilfeller kuttet den ut .
-Noen ønsket å gjøre ting annerledes en det de var vokst opp med.
-Noen ønsket å lage jul for folk som trenger det. Fattige, ensomme, hjemløse.
-Noen prøvde å gå lengre tilbake, til førkristen tid for å feire Blot.
Det tror jeg mange også opplevde som enda vanskeligere å forholde seg til.
-"Ingen" går i kirken lengre.

At den Disney julen som vi har feiret de siste 50 årene er på hell i Norge
( og store deler av den vestlige verden) skyldes først og fremst at mange
opplever det som rart med en så "over the topp" feiring når mange sitter
mitt i en krigs sone eller uten en dritt.
Jeg så en ganske ny film hvor sminkingen var omvendt for litt siden. Altså to afro-amerikanere som sminket seg hvite pga deltagelse i et bankran. Husker ikke navnet på filmen. Er dette mer greit?
Sitat av Taxidriver Vis innlegg
Jeg så en ganske ny film hvor sminkingen var omvendt for litt siden. Altså to afro-amerikanere som sminket seg hvite pga deltagelse i et bankran. Husker ikke navnet på filmen. Er dette mer greit?
Vis hele sitatet...
Nei, antagelig ikke, men det er ikke umulig at du mangler _litt_ historisk kontekst hvis du trekker frem den type "whataboutism" som et vesentlig poeng i denne debatten.
Sitat av Cikey Vis innlegg
Nei, antagelig ikke, men det er ikke umulig at du mangler _litt_ historisk kontekst hvis du trekker frem den type "whataboutism" som et vesentlig poeng i denne debatten.
Vis hele sitatet...
Det er bare en observasjon og et spørsmål. Har hverken ment det ene eller det andre.
Sitat av Bær Vis innlegg
Det er verdt å se klippene fra serien, som rasisme.i.norge har kritisert tv-norge for å sende på instagram. (...)
Vis hele sitatet...
Dette innlegget er et godt forsvar for serien. Jeg har altså aldri sett denne karakteren og kan ikke uttale meg om hvor nær blackface-klisjeen han balanserer, men jeg er helt enig i at blackface is blackface is blackface ikke er et godt argument. Å beskylde folk som forsvarer serien for å ha rasistiske motiver, vitner om en imponerende grad av svarthvitt-tenkning, no pun intended.

En sammenlignbar serie er Borettslaget, der Stoltenberg spiller et par karakterer fra Pakistan (?). Jeg reagerte aldri på det som rasistisk. Jeg tror nok ryggmargsrefleksen raskere slår inn når det er afrikansk utseende som karikeres, av de åpenbare historiske grunnene diskutert i tråden her. Jeg husker jeg syntes karakteren Yngve, som var homofil, var mer i den gata. At det liksom holder med knekk i håndleddet og skrullestemme, så er det morsomt. Men nå er jo Stoltenberg homo selv, da. Poenget er at det er ikke komisk å være homofil, og det er ikke komisk å ha et afrikansk utseende. Humoren må bæres av noe annet enn det.

Sitat av Flaffersen Vis innlegg
Snart kan vi vel ikke spise ribbe og pinnekjøtt på juleaften engang..
Vis hele sitatet...
Takk! Det blir bare ikke adventsstemning før noen kommer med dette
Sist endret av *pi; 4. desember 2020 kl. 09:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Krenket eller ikke - dette er å begrave viktig kultur, akkurat som sensur av sanger som inneholder ord som neger og hottentott.

Det var aldri ondsinnet ment da det ble laget, hvorfor skulle det plutselig være ondsinnet nå?

Hvis det ikke passer i dag, slutt å produser den type kultur, men ikke ta vekk en del av historien.

Jeg er helt overbevist om at Ernst-Øyvind-karakteren aldri har vært ment som et stikk i siden på mørkhudede. Inntil jeg leste om det i går har det aldri falt meg inn at denne karakteren kan krenke noe som helst.

Hva med Robert Stoltenbergs ”Borettslaget”, med Kuram og Ali Silmandar? Skal dette også fjernes, eller er dette noe helt annet, ettersom det gjelder pakistanere og ikke afrikanere?
Sitat av Pope Vis innlegg
Krenket eller ikke - dette er å begrave viktig kultur, akkurat som sensur av sanger som inneholder ord som neger og hottentott.
Vis hele sitatet...
Ja dette er viktig kultur, som beskriver rasisme gjennom tidene.

Blackface har aldri vært greit.

...men hvorblir det av julebildene dere ønsker å ta med blackface? Blir jo ikke jul uten ifølge mange her.
Er jo ett paradox at folk som åpenbart har rasistiske holdninger er så «glad i» blackface. Gleder meg til å høre/se humoren i dette.
Sist endret av lydmannen; 4. desember 2020 kl. 10:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Taxidriver Vis innlegg
Jeg så en ganske ny film hvor sminkingen var omvendt for litt siden. Altså to afro-amerikanere som sminket seg hvite pga deltagelse i et bankran. Husker ikke navnet på filmen. Er dette mer greit?
Vis hele sitatet...
Så to melaninrike skuespillere spilte to melaninrike karakterer som iløpet av filmen brukte 'whiteface' som forkleding i forbindelse med et bankran? Og du lurer på om dette er mer eller mindre greit enn at en melaninfattig skuespiller spiller en melaninrik karakter ved brukt av 'blackface'? Jeg håper du skjønner at du prøver å sammenligne to vidt forskjellige ting her..?
Sitat av *pi Vis innlegg
Dette innlegget er et godt forsvar for serien. Jeg har altså aldri sett denne karakteren og kan ikke uttale meg om hvor nær blackface-klisjeen han balanserer, men jeg er helt enig i at blackface is blackface is blackface ikke er et godt argument. Å beskylde folk som forsvarer serien for å ha rasistiske motiver, vitner om en imponerende grad av svarthvitt-tenkning, no pun intended.

En sammenlignbar serie er Borettslaget, der Stoltenberg spiller et par karakterer fra Pakistan (?). Jeg reagerte aldri på det som rasistisk. Jeg tror nok ryggmargsrefleksen raskere slår inn når det er afrikansk utseende som karikeres, av de åpenbare historiske grunnene diskutert i tråden her. Jeg husker jeg syntes karakteren Yngve, som var homofil, var mer i den gata. At det liksom holder med knekk i håndleddet og skrullestemme, så er det morsomt. Men nå er jo Stoltenberg homo selv, da. Poenget er at det er ikke komisk å være homofil, og det er ikke komisk å ha et afrikansk utseende. Humoren må bæres av noe annet enn det.



Takk! Det blir bare ikke adventsstemning før noen kommer med dette
Vis hele sitatet...
Jeg er tildels uenig. Noen ganger er det morsomt å være homofil eller å ha et afrikansk utseende. Noen ganger er det også humor i å være lys i huden.

I jul i borettslaget snakker f.eks. den pakistanske familiefaren om "han delle fledlik på skavlan". Jeg oppfatter dette som et humoristisk poeng basert ene og alene på at innvandrere fra øst/midt-øst prater "kebab-norsk".

Den samme familiefaren forsøker febrilsk å gifte bort datteren sin.

At Pirka er kronisk påseglet ser hvertfall jeg i lys av at han er finsk, og finner har et visst rykte på seg, sikkert godt hjulpet av tragiske skjebner som Matti Nykinen og Mika Myllylä.

Og vi husker vel alle reklamen med ordene "-Ja, hvor er du fra da?
-Æ? Æ e fra Harstad! Enn du?" (For de som ikke husker/var født var dette en reklame hvor kunden i en taxi, åpenbart etnisk norsk, spør taxisjåforen, åpenbart ikke etnisk norsk, hvor han kommer fra).

Denne reklamen er helt avhengig av en mørkhudet person for å få gjennom poenget sitt.

Jeg har ærlig talt vanskelig for å klare å se hvordan man kan føle seg krenket/rasistisk forulempet eller lignende av dette, uten at det er ispedd en viss mengde offermentalitet (mener ikke at du nødvendigvis er enig/uenig i dette Pi, det har jeg ingen forutsetning for å mene noe om. Hele dette tilsvaret er heller ikke ment på deg)

Alle disse eksemplene tar utgangspunkt i tilsynelatende geografisk tilhørighet. Men at de er rasistiske er en tanke som aldri har slått meg.

Igjen, som flere har nevnt, er kontekst viktig, og i en del tilfeller er kontekst nesten alt.

Det må også være lov å stille spørsmålet om noen grupper ønsker å ta på seg offerrollen. Og for ordens skyld så peker jeg ikke på noen spesifikke grupperinger her, men motivet bak en handling/mening må alltid være åpen for diskusjon - både i lys av eventuell offermentalitet så vel som i lys av eventuell rasisme.

Når bilder av griser må fjernes fra barneavdelingene fordi en enkelt gruppe reagerer, da reagerer jeg også litt. Hvis man som flyktning reagerer på dette vitner det om særdeles lite takknemlighet og null ønske om å faktisk integreres i Norge.
Burde ikke denne filmen bli bannlyst også? https://www.imdb.com/title/tt0381707/
Sitat av Herr potet Vis innlegg
Så to melaninrike skuespillere spilte to melaninrike karakterer som iløpet av filmen brukte 'whiteface' som forkleding i forbindelse med et bankran? Og du lurer på om dette er mer eller mindre greit enn at en melaninfattig skuespiller spiller en melaninrik karakter ved brukt av 'blackface'? Jeg håper du skjønner at du prøver å sammenligne to vidt forskjellige ting her..?
Vis hele sitatet...
Skjønner jeg tråkket på noen såre tær her. Som sagt så var dette en observasjon og et spørsmål, det var IKKE et «sieg heil». Det må få være lov å stille et spørsmål i denne diskusjonen? Jeg er nysgjerrig, og ja, kanskje til og med naiv.
Sitat av *pi Vis innlegg
Jeg husker jeg syntes karakteren Yngve, som var homofil, var mer i den gata. At det liksom holder med knekk i håndleddet og skrullestemme, så er det morsomt. Men nå er jo Stoltenberg homo selv, da. Poenget er at det er ikke komisk å være homofil, og det er ikke komisk å ha et afrikansk utseende. Humoren må bæres av noe annet enn det.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke helt enig i dette. For det første er det faktene og væremåten ved Yngve som gjør at i alle fall jeg kan dra litt på smilebåndet av dette. Å være homofil i seg selv har ikke noe humoristisk verdi, men det er jo klart at det er flere homofile som har en særegen schwung på væremåten sin som tar seg godt ut å parodiere. Humor er jo også selvfølgelig subjektivt, men personlig liker jeg når humoristen er observant og plukker opp fakter og væremåte og tar ting på kornet. Her er både Atle Antonsen, Espen Eckbo og Herman Flesvig dyktige, og sketsjen trenger ikke alltid ha noe særlig dybde for at det skal være morsomt. Enkel humor kanskje, men likeledes morsomt til tider.

Å ha et afrikansk utseende derimot, har ingenting med væremåte eller fakter, det er bare utseende, og da er jeg enig med deg i at det må bæres av noe annet enn det.
Sitat av stranger Vis innlegg
Jeg er tildels uenig. Noen ganger er det morsomt å være homofil eller å ha et afrikansk utseende.
Vis hele sitatet...
Virker ikke som du forstår hva jeg mener, siden du videre argumenterer for at hudfargen noen ganger er vesentlig for karakteren. Det er ikke det jeg argumenterer imot. Poenget er at mørk hud, store lepper, bred nese og krøllete hår ikke er komisk. På samme måte er "haha, han er homo" en relativt billig form for humor som åpenbart kan være sårende når du faktisk er homo og ønsker å bli tatt på alvor som menneske. Det krever ikke så store sjelsevner å sette seg inn i at det er vondt å få utseendet ditt og den man er fremstilt som lattervekkende. At en morsom karakter også kan være mørkhudet eller homofil, og at dette er en viktig del av kompleksiteten til den karakteren, er noe ganske annet. Jeg oppfattet pakistanerkarakterene i Borettslaget som mye mer flerdimensjonale (og morsommere) enn både homoen og finnen som du nevner.

Jeg ser ikkenoe galt i å leke med kulturelle stereotypier i humor heller, men det er definitivt et område som krever fingerspitzgefuhl. Det som er spesielt i disse to seriene er at hele greia baserer seg på at en person spiller alle hovedrollene, da også de mørkhudede. Når man sminker en hvit mann svart, så er det lett for at det ser overdrevent karikert ut. Da er man plutselig farlig nær det blackface gjør, nemlig å latterliggjøre selve det svarte fjeset. Dette er ikke en problematikk som ville oppstått dersom en mørkhudet person spilte karakteren.

Sitat av bendiks Vis innlegg
Jeg er ikke helt enig i dette. For det første er det faktene og væremåten ved Yngve som gjør at i alle fall jeg kan dra litt på smilebåndet av dette. Å være homofil i seg selv har ikke noe humoristisk verdi, men det er jo klart at det er flere homofile som har en særegen schwung på væremåten sin som tar seg godt ut å parodiere.
Vis hele sitatet...
Jeg synes vel bare akkurat den homokarikaturen der er for banal til å være morsom. Det blir litt vel bygderevy, det bør være noe mer der enn haha, homer er femi.
Sist endret av *pi; 4. desember 2020 kl. 11:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Robert Stoltenberg sin Ynge karakter er jo ikke en parodi på "vanlige" homofile.
Det er et bilde av hvordan homofile parodiere seg selv.
En karakter de selv "eier" og kanskje også har skapt litt for å beskytte seg mot at andre skulle ta den.

Ellers må jeg si at jeg har ekstremt litt til overs for den krenketheten som tres nedover hodene våre fortiden.
Og jeg syns det er problematisk at de samme folka som setter standarden for hva som er eller ikke er greit
også setter twitter til å varsle med lyd, kobler opp til stereoanlegget og ligger og onanerer til "likes behovet" sitt.
Sitat av Taxidriver Vis innlegg
Skjønner jeg tråkket på noen såre tær her. Som sagt så var dette en observasjon og et spørsmål, det var IKKE et «sieg heil». Det må få være lov å stille et spørsmål i denne diskusjonen? Jeg er nysgjerrig, og ja, kanskje til og med naiv.
Vis hele sitatet...
Du tråkker ikke på noen tær, og hvis du leste svaret mitt skikkelig ville du skjønt at det er stor forskjell på at karakterer i handlingen benytter white/black-face og det at en skuespiller spiller en karakter av en annen etnisitet enn sin egen ved hjelp av black/white-face.

Det første er i utgangpunktet helt innafor fordi det tar utgangspunkt i at en skuespiller spiller en karakter av sin egen etnisitet som _bruker_ white/black-face for å oppnå noe i løpet av handlingen av handlingen. Dette er ikke det samme som at en skuespiller spiller en karakter av annen etnisitet, som denne debatten handler om.

Når det er sagt så finner jeg denne debatten vanskelig å ta stilling til da jeg synes begge sider egentlig tar dette alt for langt! Det bør være mulig for noen å beskrive og skildre karakterer av annet kjønn, etnisk opphav, legning, religiøst og politisk standpunkt enn sitt eget og alle må tåle å bli gjort narr av. Det er dog forskjell på humor og sjikane, og det er et problem om en minoritet føler seg systematisk trakasert og nedverdiget i mainstream media.

Jeg har ingen gode svar her, men jeg skulle ønske både ytre høyre og venstre kunne tatt seg en bolle og klatret ned fra siste høye hester og barikader og heller forsøkt å være mest mulig tolerante mot hverandre istedenfor å "kjempe den gode sak". Det er jul for faen, jævla kranglefanter!
Sitat av celtseus Vis innlegg
Å ha respekt for undertryktes stemme gjør en ikke overlegen, det er menneskelig og medfødt empati. Rasisme derimot er tillært møkk.
Vis hele sitatet...
Har du noen gang tenkt på at det er ganske kjipt å bli kategorisert som undertrykt basert på ens hudfarge?

Jeg anbefaler å lytte til denne podcasten med Coleman Hughes for å få noen nyanser på dette temaet.
Sitat av lydmannen Vis innlegg
Ja dette er viktig kultur, som beskriver rasisme gjennom tidene.

Blackface har aldri vært greit.

...men hvorblir det av julebildene dere ønsker å ta med blackface? Blir jo ikke jul uten ifølge mange her.
Er jo ett paradox at folk som åpenbart har rasistiske holdninger er så «glad i» blackface. Gleder meg til å høre/se humoren i dette.
Vis hele sitatet...
Nei. Poenget mitt er at mye av det som tolkes som rasistisk i dag hverken var ment slik eller ble tolket slik tidligere. Greit, så har meningen bak begrepet endret seg over tid, og det er helt greit, men la nå historie være historie. Det at man tar frem disse tingene og bruker de som eksempel på rasisme i dag er å ta ting helt ut av kontekst.

Når det gjelder Eckbos karakter er denne såpass fersk at det får være en diskusjon for seg selv. Jeg er uenig at serien skal fjernes, så får andre mene hva de ønsker

edit: Husk at annen hudfarge og fremmedkultur en gang var eksotisk og interessant.
Sist endret av Pope; 4. desember 2020 kl. 11:58.