Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 5196
Heisann!

Fikk hjelp av familie til å frakte den stasjonære PCen min hjem i sommerferien, men tenkte egentlig ikke helt på hvordan jeg skulle få den tilbake til studiested. Blir nok litt for mye å ta den med i bagasjen på buss/tog, så derfor tenkte jeg på å sende den i posten. Noen som har erfaring med dette? Er det bare å få den oppi en eske med beskyttelse rundt og sende i vei? Kan eventuelt ta ut harddisker, skjermkort og CPU-kjøler. Tenkte på å bare stappe mest mulig klær rundt kabinettet på alle sider, så slipper jeg forsåvidt å ha det med i bagasjen også.
Så slenge du sender den godt pakket inn, så vil det gå bra. bare husk å pakk den godt. Posten er ikke særlig kjent å behandle pakker bra. få tak i deg esken til et kabinett. så har du isopor rundt pc. da skal det gå fint. samt at du har sjekket at alt fra hovedkort til disk er godt skrudd fast. men du kan som du sier ta ut disker osv. har du SSD, så tåler de mye siden de ikke har plater inni som gamle 3,5" disker har.

Spør også posten om de kan merke pakken med "forsiktig" uten på pakken
Har jobbet i Posten selv før, og av erfaring blir pakker som regel kastet rundt og sluppet i bakken med mindre du skriver «forsiktig» på den. Likevel må du regne med at tyngre pakker kan bli plassert over din pakke. Pakk veldig godt inn med klær og diverse, og prøv å få tak i en hard forpakning og ikke en pappeske.
Bruk postnord eller annet transportfirma. Ja, det er nok litt dyrere, men de bryr seg om innholdet kommer helt frem eller ikke.
Når du kommer hkem bør du sjekke at alle kort sitter godt på plass og ingen ledninger eller andre komponenter har løsnet eller forskjøvet seg, før du starter den opp.

En måte å få den bedre behandlet, er å sende den rekommandert, da behandles den mye mer manuelt og ikke blir lastet med transportbånd.
Uvaksinert 👍
Kan jo prøve nimber.com ? Brukt de noen ganger og fungerer glimrende, selv motorsykkel tok det kun en dag før en med utstyr for å frakte sykkel på trygg måte tok kontakt.
Sist endret av daffe; 5. august 2019 kl. 23:30.
Er du kompetent når det kommer til bygging av stasjonære maskiner, så ville jeg personlig ha koblet alt fra hverandre, for så å pakke alle komponenter i antistatisk embalasje (du vet, de som regel sorte posene skjermkort, hovedkort, etc. kommer levert i).

Komplett kan sende deg en haug av disse hvis ønskelig - det gjorde hvertfall jeg/vi da jeg jobbet for Komplett kundeservice.
Sitat av Not Normal Vis innlegg
Er du kompetent når det kommer til bygging av stasjonære maskiner, så ville jeg personlig ha koblet alt fra hverandre, for så å pakke alle komponenter i antistatisk embalasje (du vet, de som regel sorte posene skjermkort, hovedkort, etc. kommer levert i).

Komplett kan sende deg en haug av disse hvis ønskelig - det gjorde hvertfall jeg/vi da jeg jobbet for Komplett kundeservice.
Vis hele sitatet...

Støtter denne, itilegg til at du sparer kort å HW gennerelt, så ville det gitt meg langt større sjelefred enn om jeg skulle sendt hele boksen med alt montert, mtp støt, vibrasjoner å alt annet man begynne å tenke på mens man venter på at pakka skal komme frem.
Funker det , men brukt bobleplast og ikke bare klær som polstring. Maskina skal ha god plass i esken, jo større luftplass jo bedre, men denne fyller du igjen med bobleplast evn isopor eller klær også. Da sikrer du deg mot støt og slagskader som kommer av håndtering og transport.
Men tenk på at sending er dyrere jo tyngre pakke så bobleplast som fyll blir billigst. Har du istedet mulighet til å ta en lavpris billett på toget/bussen med pcen så blir det ca like billig/dyrt. Solgte en stasjonær harddisk med smal lett lcd skjerm for noen år sida og frakta kom på 400+ med sporing på posten
Sist endret av cowstore; 6. august 2019 kl. 02:52.
Noen som vet hvor man kan få tak i en grei eske? Ser de har bobleplast på Biltema, men sliter med å finne noe å eventuelt sende PCen i.
Sitat av hippitus Vis innlegg
Noen som vet hvor man kan få tak i en grei eske? Ser de har bobleplast på Biltema, men sliter med å finne noe å eventuelt sende PCen i.
Vis hele sitatet...
Du kan til og med si til Komplett at du trenger én eller flere esker for returprodukter. Du skal ikke måtte forklare hva de skal brukes til engang - men om du absolutt må så er det bare å nevne at det ikke er til en konto du eier.
Sitat av Not Normal Vis innlegg
Du kan til og med si til Komplett at du trenger én eller flere esker for returprodukter. Du skal ikke måtte forklare hva de skal brukes til engang - men om du absolutt må så er det bare å nevne at det ikke er til en konto du eier.
Vis hele sitatet...
Så det du anbefaler er å få esker og antistatisk innpakning fra Komplett, pakke alt separat og hive det i en stor eske? Eller mener du å sende alt separat? Virker tryggere å skru alt fra hverandre og sende det, men høres dyrt ut om alt bør sendes separat i egne esker.

Tror de må ha endra på rutinene hos Komplett. Jeg sjekka, men måtte lage en retursak for å få noe emballasje.
Sist endret av hippitus; 6. august 2019 kl. 16:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.