Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1386
jeg ble for en stund tilbake utsatt for et utressingsforsøk. ble fotografert og tatt bilder av bak min rygg ( intim art) , av en jeg trodde jeg hadde et nært forhold til. Bildene ble tatt på et tidsrom gjennom et helt år. han presset meg for et veldig stort pengebeløp og sa han skulle spre bilder pluss ødelegge livet mitt på andre måter, ( velger å ikke skrive flere detaljer pga er redd for å bli kjent igjen) personen hadde også klart å få tak i private papirer og fotografert disse. Jeg har en lang sykehushistorie og han brukte dette som en del av utpressingen.

ting gikk heldigvis min vei til slutt og han ble dømt til fengselstraff. Det jeg lurer på nå er om foreldrene hans for eksempel får vite om han sitter inne ? eller kan han velge å ikke si noe. Kan han for eksempel si til sine foreldre at han skal på ferie ? i såfall er jo dette svært bittert at ingen får vite hva han har gjort når han har prøvd å ødelegge et annet liv.

jeg ble lagt inn på psykriatisk i forbindelse med denne saken, og prøvde å begå mitt liv flere ganger og da ble mine foreldre kontaktet. er det sånn i fengsel også ? han skal jo inn i på en institusjon. vi er begge over 18. skjønner det er belastende for foreldrene hans å få vite hva han har gjort , men det var jo det for mine foreldre også , som til en hver tid ble informert om mine forskjellige selvmordsforsøk.

åssen er reglene på dette ?
Jeg kjenner et par som har løyet på seg jorda rundt-reiser og ferier mens de i virkeligheten sitter inne.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Jeg synes du med god samvittighet skal dele dette rundt så venner og familien hans får vite om det. Gjerne del hva han har gjort i fengslet også, hvis det er mulig å få til, da får han et uhyggelig opphold.
åhh nei Men om du er innlagt på psykriatrisk får jo pårørende vite alt, selv om man gjerne ønsker å skjerme de. Noe så urettferdig!
Sist endret av princess95; 7. oktober 2018 kl. 15:47.
Det må isåfall være fordi man er under 18 år princess95. Ellers står jo taushetsplikt ganske sterkt i helsevesenet.

Huser at etter tsunamien i Thailand 2004 så ble flere savnede funnet igjen i vestlige fengsler. De hadde sakt at de var på ferie i Thailand og så blitt etterlyst når man ikke hørte fra de etter tsunamien.
Når du blir innlagt akutt psykiatrisk slik du ble, da blir du etter loven umyndiggjort; du er ikke lenger i stand til å ta vare på deg selv og dine pårørende vil etter loven varsles.

Er du over 18 (myndig) og blir dømt til fengsel er det ingen som får vite noe som helst, med mindre vedkommende selv ønsker at pårørende skal informeres. Men ringer han noen fra fengsel så vil samtalen starte med noe sånt som: "Du gjøres oppmerksom på at denne samtalen vil bli tatt opp på bånd blablabla", samt at de jo vil se hvilket nummer han ringer fra, og et gulesider søk vil jo vise at det tilhører et fengsel.
Så han må velge da mellom enten a) bare forsvinne eller b) fortelle at han er i fengsel.
Hvis han velger a) så vil jeg jo gå ut i fra at hans pårørende og venner osv. blir bekymret og lurer på hvor han er og vil gå til politiet og melde ham savnet. Så uten å si noe med sikkerthet, så vil jeg anta at de finner ut av dette uansett.

Med mindre han skriver et brev som han gir til sin advokat der han lyver om hvor han er og får advokaten til å sende brevet til de pårørende utenfor fengslet (sendes det fra fenglset vil det jo stå avsenders adresse på konvolutten).

Vanskelig for ham å holde dette skjult, men kan ikke garantere at han ikke kan gjøre det, dersom han virkelig ønsker.

Kan se ut til at jeg misforstod. Han er fortsatt på frifot og vil bli innkalt til soning en plass. Så da kan han bare si til sine foreldre før han skal inn og sone at han skal reise vekk en plass på ferie eller noe sånt.

Så det enkle svaret på spm. ditt er nei, pårørende blir ikke varslet. Ingen blir varslet med mindre han selv ønsker det.

og grunnen til at de kunne varsle dine pårørende er fordi at når det gjelder fare for liv eller helse (som jo suicidforsøk går under) så oppheves ved behov mange av disse taushetspliktene helsevesen normalt sett har. Dette for å komme til bunns i hvorfor pasienten har forsøkt å ta sitt liv. Ved å snakke med de nærmeste pårørende vil de få et unikt innblikk i pasientens psyke. Derfor er det med hjemmel i lov at de kontaktet dine pårørende - for å hjelpe deg som pasient best mulig. Selv om du åpenbart ikke føler det slik.

Enig med de over her. Du har ingenting å skamme deg over. Det er han som er en drittsekk her. Bare stå på videre du, og ikke vær redd for å fortelle historien din til venner og miljøet. Du er offeret og han er idioten. Enkelt og greit.
Sist endret av EzrealR; 7. oktober 2018 kl. 21:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.