Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 925
Hei! Har til nå brukt en brukt Samsung Galaxy Note 4, med fingeravtrykkleser til å låse opp skjermen. Plutselig et par uker siden skjedde det noe. Jeg brukte mobilen, låste den opp på vanlig måte, med fingeravtrykkleseren. Låste den igjen, og når jeg skulle åpne den minutter etterpå, får jeg ikke opp valget om å bruke fingeravtrykkleseren, kun reservepassordet, men da får jeg opp feilmelding om at passordet er feil. Har brukt samme passordet jeg har hatt på en annen enhet i flere år, så det er egentlig ikke feil. Har prøvd å låse opp gjennom Device Manager fra Google og Samsung, men den får ikke kontakt.

Spørsmålet er om det er mulig å bytte det innebygde minnekortet til en annen Note 4, og da kanskje den vil spørre om fingeravtrykket som vanlig, hvis problemet var at den var defekt. Det forklarer dog ikke hvorfor reservepassordet ikke funker, men kanskje jeg har tastet samme feil to ganger, men ganske tvilsomt.

Har prøvd 3 forskjellige Telenorbutikker, samt en Samsungbutikk, det var ingenting de kunne gjøre, annet en Fabrikk reset, men som dere sikkert skjønner så er det mange filer på den ødelagte Note 4 jeg vil beholde.

Hvis noen her gjør har peiling, setter jeg veldig pris på hjelp!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Om du har ting på telefonen du vil behalde vil det jo uansett forsvinne om du skulle få til å bytte minnebrikka - og nyare android-versjoner krypterer jo data, så du får det aldri tilbake utan rett nøkkel uansett.

Så prøv factory reset - for du har ingenting å tape på det om telefonen er kryptert, og du ikkje har passordet.
Meldem
Trådstarter
Okey, det viste jeg ikke. Takk! Har du noen innsikt i hvordan feks. Kripos hadde fått ut info og filer hvis de hadde beslaglagt telefonen i en straffesak? De har vel mere avansert utstyr.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Bomboklat Vis innlegg
Okey, det viste jeg ikke. Takk! Har du noen innsikt i hvordan feks. Kripos hadde fått ut info og filer hvis de hadde beslaglagt telefonen i en straffesak? De har vel mere avansert utstyr.
Vis hele sitatet...
Er telefonen kryptert så får dei ikkje ut data. Om den ikkje er kryptert kan du teoretisk sett interface flashbrikka direkte - men det er meir teoretisk enn praktisk, og om du mistenker problemet er flashbrikka (kvifor?) så er det jo liten sjans for å få ut noko uansett.
Meldem
Trådstarter
Flashbrikke er det samme som minnebrikke? Det jeg mistenker, og har fått høre, er at det sannsynligvis er fingeravtrykkleseren som er defekt, derfor jeg kun får valget om reservepassord, men somsagt det forklarer ikke hvorfor passordet ikke funker. Der kan det(mest sannsynlig iallefall) være at jeg har tastet et annent reservepassord enn jeg tenkte, to ganger, nå jeg konfigurerte fingeravtrykkleseren.

Jeg har ikke kryptert data selv, men som jeg forsto det i første posten din er data kryptert uansett i de nyere andriod-versjoner.
Sist endret av Bomboklat; 12. januar 2016 kl. 17:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Okay, om du mistenker at det er fingeravtrykksleseren så bytter du den, ikkje minnekortet.
Meldem
Trådstarter
Det var lurt, hehe Takk for hjelpen.
send den inn til ett sertifisert verksted, og si at fingersensoren ikke fungerer, og at du evt ikke vil miste data ved reperasjon. Hvis det viser seg at det er noe galt med hovedkort, går det som regel greit å få ut bilder, meldinger osv. Men det koster som sagt litt.
Meldem
Trådstarter
Sitat av tennbrikket Vis innlegg
send den inn til ett sertifisert verksted, og si at fingersensoren ikke fungerer, og at du evt ikke vil miste data ved reperasjon. Hvis det viser seg at det er noe galt med hovedkort, går det som regel greit å få ut bilder, meldinger osv. Men det koster som sagt litt.
Vis hele sitatet...
Skal forhøre meg med forsikringen hva de dekker. Takk