Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 2555
Hei og god dag. Driver fortiden å hjelper til med å starte en bistro bar, fikk ansvaret med å lage et barkart, da jeg skal jobbe mye bak baren. Er ikke bartender per-se men har litt erfaring og kan grunnleggende bartending og oppskrifter. Stedet skal servere mat, og ha mye fokus i bar og nattliv, tema er hipt, casual og chill. Vet det er noen gode bartendere her, kanskje dere kan hjelpe meg litt.

Legger ved et utkast av et barkart, så kan dere se hva dere synes, komme med innspill, forslag til forandring osv. Hadde satt stor pris på det

Longdrinks
Mojito
Gin n Tonic
Moscow Mule
Fjellbekk
Long Island
Tom Collins
Dark n Stormy
Tequila Sunrise
Akkuratt(4cl akevitt 2cl limesaft 1ts vaniljesukker ingefærøl og garnert med mynte og evt vaniljestang)
Asian Hooker

Short Drinks
Caiprinia
Whiskey Sour
White Russian

Cocktails
Margarita
Cosmopolitan
Dry Martini
Singapore Sling
Grasshopper

Kanskje noen er feil kategorisert, kanskje menyen er merkelig komponert og kanskje man bør ha en annen kategori også, feks Classics, med Old Fashioned, Dry Martini osv.

Hvis noen kan hjelpe meg, tusen takk!

Fikk forøvrig en del hjelp av Moret forrige tråd, kanskje han er er nå også?
Drinkene er vel ikke hverken veldig "hippe" eller moderne. De fleste er slagere, av en grunn vel og merke, men dere trenger litt frekkere utvalg enn hva alle andre har hvis dere ønsker å fremstå slik du fremlegger.

Få tak i en skikkelig barsjef som har ansvaret for slike ting. Det er det som er jobben dems, og det er alltid bedre å delegere ting til folk som har greie på det. Sier ikke at du ikke har det på noen måte, men det ligger MYE mer bak å drifte både bar og restaurant enn det folk tror. Det er en grunn til at det popper opp nye restauranter og barer hele tiden.

Lykke til uansett!
Det var en liste med ekstremt kjedelige drinker. Noe som er relevant er for så vidt om dette er på Grünerløkka eller i indre Troms.

Tequila Sunrise og Mojito, for å ta noen eksempler, er klassikere som ikke trenger å stå på en meny. En hver bartender med en halvt snev av kunnskap kan lage disse.

Jeg tror at for å være effektivt (les: dra inn mest profitt), så må drinkkartet kuttes drastisk ned, og alle drinkmiksinspirerte drinker bort.

Mitt forslag:

4 drinker dere finner opp selv, som er inspirert av noe i nærmiljøet. Øverst på lista setter dere den drinken dere ønsker å pushe mest av. Det bør være den drinken dere har færrest kostnader på. Tenk også godt igjennom hvor fort drinkene kan lages. Ikke kutt det ned til drinkmiksnivå, men lag ukompliserte drinker som bartenderne kan pushe mye av og lage fort.

2 shots - en søt og jævlig en som damene vil like og en mer mannlig en.

Dersom du ikke er i en storby og høydepunktet for omsetningen er mellom 00:30 og 02:00, anbefaler jeg å ansette nok folk bak baren til at det ikke blir kø. Det er et simpelt regnestykke. Folk i kø drikker ikke, og du må selge et par, tre drinker for å finansiere en bartende i rushet.

Til slutt; restaurant på dagen og bar på kvelden funker dårlig. Gå for en flott restaurant, eller skap en bar med lettbent mat. Å ikke skille på disse tingene ender som regel opp i identiteskrise.

Pløy deg igjennom noen sesonger med Bar Rescue, og lær det mest grunnleggende. Å drive solid i utelivsbransjen krever at man holder omsetningen hvit og at man ser på det som en ordentlig forretning.
Jeg har et par enkle forslag til drinker som fort blir populære. Disse går det ihvertfall mange av på landet her jeg bor.

1. "Sure Sivert"
2 cl vodka
1 cl Sourz apple
1 cl Pisang Ambon
En liten dæsj med fløte/krem
Toppes med Sprite

2. "Ace of Spades"
2 cl Jägermeister
1 cl Peachlikør (f. eks Koskenkorva Peach)
1 cl Sourz Apple
Toppes med Sprite

Edit: Du må vel også ha med "Lennart" på barkartet? Spør du meg er denne et must.
Sist endret av Landsbyidioten; 3. desember 2015 kl. 19:24.
Tom Collins, Tequila sunrise, dry martini og Singapore sling i 2015?


Du må nok få inn freshere ting enn det der for å fremstå som hipp og chill