Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 1297
Crimea River
Alec's Avatar
Jeg driver å setter opp en del hjemmeautomasjon for tiden og ønsker å starte med neste steg etter lysbrytere og stikkontakter: Kaffemaskin, hjemmekino, etc.

Om man ønsker å gjøre kaffemaskinen smart, hvordan går man frem? Hvilket deler trenger man?
Jeg ser jo gjerne etter noe som vil funke til alt. Et Z-wave enablet board hvor jeg kan koble inn f.eks 5 input wires for å simulere at noen trykker på knappen.

Kanskje noe alá Fibaro sin universal sensor: https://www.tronika.no/no/zwave-sikk...aro&results=15
Man kan desverre ikke kontrollere output signalene, kun forwarde eller stoppe de som kommer inn på output. Den passer derfor bedre til å sette imellom ting som uansett skal være manuelle som en ringeklokke.


Noen som har forslag?

Jeg kan legge til at for ting som kun trenger å slås av/på, så holder det kanskje med en FGS-212, en enveis bryter man kan ha alternativ strømforsynning koblet til.

Den vil jo fungere til powerknappen. Men jeg tenker mer på ett brett hvor jeg kan lodde på alle 5 knappene:
- Powerknappen
- 4 kaffeknapper

I Z-wave/Homeseer kan jeg da legge opp en device med en child device per knapp jeg har satt på, og på den måten kan trykke på de fra HomeSeer.
Sist endret av Alec; 17. oktober 2015 kl. 17:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det viktigste spørsmålet er vell gjerne: Hvilken kaffemaskin er det snakk om?

Om du har en helautomatisk kaffemaskin med vannbeholder/tilkoblet vann og pulver/bønner, så bør det ikke være stort problematisk å åpne opp og modifisere de aktuelle knappene som må trykkes på for å få en kopp kaffe ut.


Anbefaler 2veis brytere, slik at du alltid har oversikt om bryterne er på eller ikke.