Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 3097
Crimea River
Alec's Avatar
Hei,

Jeg sliter litt med at en overvåkningsserver jeg har ikke klarer å nå servere via DNS. Er det noen her som har tips til hva jeg kan prøve?


Her er litt mer info:
DHCP:
IP: 10.0.0.0/24
Gateway: 10.0.0.138
DNS 1: 10.0.0.1
DNS 2: 10.0.0.138
Domain: lan.

DNS:
Opprettet manuelt oppslag for alle servere, f.eks:
IP Address 10.0.0.1
Hostname stewie.lan.

Noen servere
Stewie - 001 - Lokal DNS og DHCP server - ClearOS (CentOS)
Nagios - 004 - Nagios server fra ferdig VM image - CentOS, kjører på Chris.
Chris - 005 - VMware ESXI
Debian - 007 - Debian server

Testing
Fra Windows pc'en min med riktig IP fra DHCP til stewie.lan.
- Funker

Fra Debian til stewie.lan.
- Funker

Fra Nagios til stewie.lan.
- Funker ikke

Fra VMware hosten til stewie.lan.
- Funker ikke (Pinge IP funker)

Any help on this matter is greatly appreciated!
er Management Interfacet på ESXi serveren din i samme VLAN som VM'ene?
Crimea River
Alec's Avatar
Trådstarter
Kan legge til:
Fra f.eks Nagios serveren så har jeg installert et network utility for å hjelpe med å sette riktig innstillinger, det var noe jeg fant via Nagios sin dokumentasjon.
system-config-network-tui

Her inne under DNS Configuration, så har jeg satt følgende:
Hostname: nagios
Primary DNS: 10.0.0.1
Secondary DNS: 10.0.0.138
Tertiary DNS:
DNS search path: lan.

Jeg har lagt ved et punktum etter alle navn som finnes ifbm DNS.

Mye rart på forumet her nå.. Etter å ha postet addon til tråden så ser det ut som at den ikke er postet og jeg prøver igjen - please wait 15 seconds before.. Men posten er jo her.
Ved å redigere står den bare å loader.

Men for å svare på spørsmålet:
Alt kjører på samme VLAN og på samme switch. VLAN tagging på switchen for å sette vlanet.
Tenkte på det samme selv og siden noen av serverne er koblet på en dum switch som igjen står i en av portene på switchen som kan manages, men siden ping via IP fungerer så tror jeg problemet må være et annet sted.
Takk for svar

Mye rart på forumet her nå.. Etter å ha postet addon til tråden så ser det ut som at den ikke er postet og jeg prøver igjen - please wait 15 seconds before.. Men posten er jo her.
Ved å redigere står den bare å loader.

Men for å svare på spørsmålet:
Alt kjører på samme VLAN og på samme switch. VLAN tagging på switchen for å sette vlanet.
Tenkte på det samme selv og siden noen av serverne er koblet på en dum switch som igjen står i en av portene på switchen som kan manages, men siden ping via IP fungerer så tror jeg problemet må være et annet sted.
Takk for svar

Restartet absolutt alt, nå funker det.
Sist endret av Alec; 17. oktober 2014 kl. 18:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Til hjemmebruk, hvor du ikke har behov for redundanse, ville jeg bare byttet ut bind og dhcp-server med dnsmasq. Den vil ordne mapping av dhcp clients opp mot DNS, samt håndtere dhcp for deg, alt i en enkel liten pakke. Det er ganske rett frem å sette opp selv.