Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1263
Jeg har nettopp flyttet til Polen inn i et hus sammen med fire andre studenter. Problemet vårt er at bare èn kan koble seg til Internett samtidig. Vi kan alle koble til ruteren, men bare èn av oss får Internett. I går var det jeg som hadde Internett, men i dag er det en annen som har Internett. Vi har snakket med huseieren og han svarte dette:
You can use at the moment internet only on 2 devices at once - my internet provider rules

If you want to use another device you need to restart the router because it remembers those first 2 devices.



I have talked to my internet provider and I have changed possibility of using the internet from 2 to 4 devices. I got information that it should be ready on tuesday !!



And again if you use for example 4 computers at once and you want to turn off 1 computer to use mobile internet it will not work because the router remembers those first 4 computers so you have to restart the router...

Welcome to Poland
Vis hele sitatet...
Er det noen som helst måte å fikse dette på? Selv har jeg aldri hørt om dette problemet før. De som ikke har Internett får "resolving host/løser vert" i nedre venstre hjørne av nettleseren. Løsninger mottas med stor takk!
Antar her at det er ISP'n din som har levert routeren som står inne hos dere og at begrensningen her er på antall publice IP'r.
Her burde det være mulig å koble en ekstra router (heretter R1) i routeren fra ISP'n (heretter R2) og så kjøre fast ip mellom R1 og R2 + PAT fra R1 til deres PC'r.
Selv om det kan hende ISP'en har et veldig, veldig rart oppsett, tipper jeg han ikke har en ruter i det hele tatt, men kun ett modem/switch (eller en ruter med DHCP/NAT skrudd av, som i praksis oppfører seg nærme en switch).. og at det er IP-adresser ute på det ekte internettet han kun får 2/4 av.

Uansett hva rart han har gjort, så er løsninga enkel, kjøp en helt vanlig ruter som dere kobler til denne såkalte ruteren. Dere kobler til ruteren deres, og ISP'en vil i praksis aldri merke at det er flere maskiner koblet på.

Om dere faktisk ender opp med å bli sittende bak to fungerende rutere med NAT så vil normal internett-bruk være fullstendig uproblematisk, men dere kan ende opp med interessante problemer med å kjøre spillservere og andre protokoller som krever mulighet for å opprette inngående forbindelser... men det er uansett vesentlig bedre enn at kun to maskiner får koble seg på.
Sist endret av DumDiDum; 14. oktober 2013 kl. 16:10.
Vi har kjøpt en ny ruter nå og prøver forgjeves å få det til. Den gamle ruteren vi har er en Cisco EPC 2425, så jeg veit ikke om det er noe spesielt med denne eller hva det er. Må jeg sette opp PAT selv? Og skal det være static PAT?
Sist endret av bendiks; 14. oktober 2013 kl. 18:47.
PAT (også ofte kalt NAT overload eller bare NAT på routere) er i de fleste tilfeller allerede aktivert på routeren ut av boksen.
Burde være mulig å bare sette opp R1 med DHCP først for å se hvilken ip-adresse den mottar, så sette opp R1 med fast ip etterpå (som er lik den DHCP-tildelte adressen).

Du kan lese mer om NAT/PAT her.
Kabelen du normalt skulle puttet inn i PC'en går til 'internet' på den nye ruteren. Deretter tar du 1 kabel fra pc'en til en av LAN-portene (de som ikke er internett) på den nye ruteren.

Hvis du får internett normalt uten noe som helst oppsett igjennom første kabelen skal du få internett nå også. Virker det, kobl på resten av pc'ene også.

NAT/PAT er noe som vanligvis skrus på når du skrur på DHCP. Du finner det normalt ikke noe sted i oppsettet. Det er skrudd på absolutt rutere når du kjøper dem. Du skal ikke trenge å røre noe som helst av oppsett for å få det til å fungere med kabler.

Kabelen som fulgte med ruteren kan være en krysset kabel derimot (ment til å brukes ruter-ruter eller pc-pc, istedenfor pc-ruter), og da trenger du en vanlig kabel istedenfor. De ser dessverre dønn like ut, selv om krysset kabler ofte har annen farge (blå om jeg husker rett).

Ellers, finn noen i nærheten som har peiling og spander en øl eller to. Det pleier ikke være vanskelig å finne noen

Edit: Nå vet jeg hva PAT er :-)
Sist endret av DumDiDum; 14. oktober 2013 kl. 21:41.
Dumdidum: hva mener du med at pat er ingenting? er som nevnt over her nat overload, eller port address translation som du teoretisk kan ha 1000vis av klienter bak men som har 1 public ip, pat bruker porter for å holde styr på hvem som skal ha hva.

Ts hvilken router er det du har kjøpt? Det er ipv4 som er din public ip ikke sant? Og er det kabel eller trådløst du skal bruke? Hvilken ip får de som ikke har nett og hvilken ip får de som har nett?