Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1438
Hei!

Mamma og pappa er skilt, og siden jeg skal være hos mammaen min på julaften, har pappa lyst til å gjøre noe nyttig. Han tenkte å feire julaften med de som er litt mindre heldige i samfunnet. Problemet er bare at vi ikke er sikre på hvor og hvem vi skal kontakte. Han ønsker ikke å feire en jul med frelsesarmeen på grunn av deres negative syn mot homofile.

Så, hvilke organisasjoner arrangerer dette? Flykningshjelpen? Røde kors? Prosenteret? Tror det er ønskelig å jobbe i Oslo. Flott hvis noen kan komme med noen fine tips!

Takk på forhånd.
Alternativ jul, de hjelper blant annet rusmisbrukere, ensomme og de uten bosted på julekvelden ogtom 2 juledag. Flott arrangement som tar vare på de svakeste. Flere tusen besøkende og 500 frivillige.
Sist endret av ompapa; 19. oktober 2012 kl. 12:09.
Frivillighetssentralene rundt omkring i landet arrangerer "En annerledes jul" hvert år. Der de arrangerer julaften for eldre og andre mennesker som av en eller annen grunn er alene den dagen.

Kan være verdt å ta en telefon til frivillighetssentralen der du bor og høre om de gjør det samme der.
Aslam Assan arrangerer jul for vansklistillte. Han har gjort det i over 20 år. Hør om du kan hjelpe han.
Er det jeg som surrer nå, eller kan det stemme at jeg har hørt at de har altfor mange frivillige som jobber på julaften.
Det har, for mange, blitt en slags trend å jobbe med veldedighet akkurat den dagen. Fryktelig fin trend da, men har de for mange, blir det på en måte litt fjollete.

Hva med å finne på noe orginalt? Gå til de som faktisk ikke har muligheten til å få hjelp av de store?
Da må man kanskje gjøre mer research, jobbe litt mer for det og betale fra egen lomme, men det ville nok jeg gjort.

Tenk på alle som sitter der alene og kanskje er for stolte eller redde til å oppsøke hjelpen selv.
Sist endret av Pope; 19. oktober 2012 kl. 12:25.
Det varierer nok littfra sted til sted, men om Røde Kors er den din far ønsker å kontakte anbefaler jeg han å se innom www.rodekors.no finne sitt lokallag, og se om de har et lag som heter "besøkstjenesten", de er sannsynligvis de som kan hjelpe i din fars situasjon.
Sitat av Pope Vis innlegg
Er det jeg som surrer nå, eller kan det stemme at jeg har hørt at de har altfor mange frivillige som jobber på julaften.
Det har, for mange, blitt en slags trend å jobbe med veldedighet akkurat den dagen. Fryktelig fin trend da, men har de for mange, blir det på en måte litt fjollete.

Hva med å finne på noe orginalt? Gå til de som faktisk ikke har muligheten til å få hjelp av de store?
Da må man kanskje gjøre mer research, jobbe litt mer for det og betale fra egen lomme, men det ville nok jeg gjort.

Tenk på alle som sitter der alene og kanskje er for stolte eller redde til å oppsøke hjelpen selv.
Vis hele sitatet...

Vel det er jo bare å kontakte de som har arrangementer og sjekke om de trenger folk. Er det fylt opp med frivillige så kan han alltids gjøre som du foreslår. Men feks alternativ jul holder på i 3 døgn. Med over flere tusen besøkende. Selv om de har 500 alternativer tror jeg nok ikke det er for mye. De skal jo tilby mer enn bare et varmt lokale og mat. De tilbyr en utstrakt hånd, medmenneskelighet, samvær og samtaler. Og når det kommer på toppen av det praktiske som mat og drikke, julesanger og julepynt så sier det seg selv at det blir mannskapsintensivt.

Men når det gjelder de ensomme og de som er er for stolt eller for psyk til å faktisk oppsøke slike arrangementer så er det nok en gruppe som er nærmest umulig å nå. Vi vet jo ikke hvem som egentlig kunne trengt kontakt og nærhet i julehøytiden. Og siden de ikke oppsøker slikt på egenhånd blir det nok dessverre en stille og ensom jul på dem også i år.

Men for all del, ønsker gjerne at folk bidrar med frivillighet også utenom høytidene. Forsøker å selv bli flinkere på det.
Sist endret av ompapa; 19. oktober 2012 kl. 12:58.