Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1800
Det har seg slik at jeg er i en fase av livet der jeg skal ta et av mine viktigste valg. Jeg skal gyve løs på studier, og kunne trengt noen forskjellige meninger fra dere.

Det har seg slik at jeg har et inderlig ønske om å bli lege, og i motsetning til mange andre har jeg virkelig gått inn for å bestemme meg for å bli det. Jeg har klart å lure meg inn på en fedmeoperasjon, jeg jobber foreløpig på et sykehus og jeg har snakket masse med en overlege om temaet. Alt er egentlig tilrettelagt for at jeg skal starte å studere, men jeg har fortsatt et stort problem: jeg er ikke en realist. Jeg har bare generell studiekompetanse fra skolen med et OK snitt, men jeg har alltid brydd meg om mennesker, jeg er sosial og jeg er sikker på at jeg kommer til å bli en utmerket lege.

Etter tips fra en bekjent har jeg funnet Atlantis Medisinske Høyskole (AMH) der jeg kan komme inn på bachelor i medisin med generell studiekompetanse. Etter tre år på AMH kan jeg komme inn på medisinstudie i Polen og studere der i fire år og få tittelen lege etter endt turnustjeneste.

Så kommer det endelige spørsmålet mitt. Kan jeg klare dette? Jeg er som sagt ikke en realist, men jeg er så sikker som det går an på at legeyrket er noe for meg! Ingen i familien min er realister heller, men alle er veldig humane og har jobbet i skoleverket og i barnehager. Skal jeg melde meg på, få en solid studiegjeld og måke meg igjennom syv år med studier, eller burde jeg finne noe annet?

Jeg har pratet masse med en studieveileder om det også, men hadde vært fint med en tilbakemelding fra en som kanskje hadde vært i samme situasjon?
Hva har det å si om du er en "realist" eller ikke? Det er vel samme hva du tror du "er", bare ta studiene og gjør det du vil gjøre ...
Hvorfor ikke studere hjemme og ta noen av fagene du mangler som privatist? Det krever jo en god del med jobbing, men om du er motivert så får du jo til det meste! Hvor gammel er du? Finnes jo mange skoler som tilbyr et ekstra på bygg år for å bygge på studiekompetansen.
Ja hvis du selv føler dette er noe du har lyst til så peis på og studer. Årene går fort og vips så er du ferdig. Nå skal det sies at å bli lege er nok veldig mye jobbing og et yrke med stort ansvar, og om du kan klare dette studiet er det nok bare du selv som kan svare på..
En realist er en person som alltid ser ting som de faktisk er. Om du ikke ser ting som de faktisk er, bør du ikke bli lege :P

Tror du blander realist med "person-som-er-flink-i-realfag-som-matte-og-kjemi-etc."
Om du virkelig bryr deg om legeyrket og vil bli lege, så tar du opp evt dårlige fag og gjør det skikkelig. Menneskers liv og helse bør være viktigst for deg og mye viktigere enn om du blir lege raskt nok.
Sist endret av Nougatti; 4. mars 2012 kl. 21:43.
Go for it! Er jo livet ditt det står om..
Sitat av trailerkn Vis innlegg
Go for it! Er jo livet ditt det står om..
Vis hele sitatet...
nuff said.
True phreak.
Sitat av Nougatti Vis innlegg
En realist er en person som alltid ser ting som de faktisk er. Om du ikke ser ting som de faktisk er, bør du ikke bli lege :P

Tror du blander realist med "person-som-er-flink-i-realfag-som-matte-og-kjemi-etc."
Om du virkelig bryr deg om legeyrket og vil bli lege, så tar du opp evt dårlige fag og gjør det skikkelig. Menneskers liv og helse bør være viktigst for deg og mye viktigere enn om du blir lege raskt nok.
Vis hele sitatet...
En realist er også en person med realfaglig utdanning.
Sist endret av Orph; 4. mars 2012 kl. 21:48.
Tenker på det samme som deg! Jeg gikk for realist, kan bli mere!