Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  125 17862
Sitat av Douchebag Vis innlegg
Jeg mener at alle religiøse er religiøse fordi de ikke er opplyste, eller smarte nok til å forstå at èn Gud aldri kan bevises og derfor er det bortkastet tid og energi. Mens religiøse ledere på sin side lover gull og grønne skoger til alle tilhengere.
Vis hele sitatet...
Ja, du mener dette. Dette mener mange! So what? Skal vi utrydde religion? Det har blitt forsøkt før med ganske så horrible resultater.
Syntes ikke dette er noe du burde bruke fryktelig mye tid på å irritere deg over, med mindre du har en revolusjonerende god løsning. Å skulle krige mot religion blir nesten en religion i seg selv hvis du bare blir dedikert nok.
Sist endret av Bothrops; 2. desember 2011 kl. 11:46.
Sitat av vegarrrrd Vis innlegg

Det er forsåvidt ikke noen hemmelighet at kognitiv intelligens nedarves fra generasjoner, men som de sier i del 2 der og er IQ tester kontroversielle ettersom favoriserer en intellektuell tilnærming til virkeligheten.
Vis hele sitatet...
Kontroversielle, mulig, men det betyr ikke at ikke virker, og "rettferdig" graderer inteliligens. Jeg ser at spørsmålene i en IQ test for eks ikke tester sosial intelligens. Men de tester ganske bra evne til å forstå årsakssammenhenger, og analysere og finne sammenhenger og løsninger. For meg er det det jeg legger i begrepet "intelligens" og jeg utelukker ikke at det finnes ikke-ubetydelige gjennomsnittsforskjeller mellom det på rasene. Likesom jeg ikke utelukker at det finnes ikke-ubetydelige gjennomsnittsforskjeller rasene i mellom på andre ting også, for eks idrett, sosial intelligens, og kanskje andre typer intelligens.

Såvidt jeg forstod var det ikke noe større genetisk forkjell mellom de ulike hunderasene, som det er mellom menneskerasene. Og blandt hunderasene var det klare intelligensforskjeller. Hvorfor skulle det da ikke være mulig med mindre gjennomsnittsintelligensforskjeller blandt menneskeraser?
Sitat av barbadius123 Vis innlegg
Såvidt jeg forstod var det ikke noe større genetisk forkjell mellom de ulike hunderasene, som det er mellom menneskerasene. Og blandt hunderasene var det klare intelligensforskjeller. Hvorfor skulle det da ikke være mulig med mindre gjennomsnittsintelligensforskjeller blandt menneskeraser?
Vis hele sitatet...
Har du egentlig nok innsikt i DNA og naturlig seleksjon og slik vitenskap til å kunne stille det spørsmålet? No offense, men jeg mistenker at du sammenligner epler og bananer, uten å være alt for sikker. Tross alt ikke no genforsker jeg heller.
Tipper det er andre faktorer som spiller inn på hvorfor noen hunderaser er "smartere" enn andre. Merk deg hermetegna, for hvordan måler vi smarthet hos bikkjer? Det er jo ikke IQ test, så der har vi en massiv forskjell allerede. Til sist men ikke minst er hunder, i motsetning til mennesker blitt avla frem i relativt kontrollerte former, med spesifikke bruksområder.
Sist endret av Bothrops; 2. desember 2011 kl. 12:02.
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Har du egentlig nok innsikt i DNA og naturlig seleksjon og slik vitenskap til å kunne stille det spørsmålet? No offense, men jeg mistenker at du sammenligner epler og bananer, uten å være alt for sikker. Tross alt ikke no genforsker jeg heller.
.
Vis hele sitatet...
Nei.

Sitat av Bothrops Vis innlegg
Tipper det er andre faktorer som spiller inn på hvorfor noen hunderaser er "smartere" enn andre. Merk deg hermetegna, for hvordan måler vi smarthet hos bikkjer? Det er jo ikke IQ test, så der har vi en massiv forskjell allerede. .
Vis hele sitatet...
Jeg forstod det som at de faktisk hadde målt forskjeller i hundeintelligensen blandt rasene. Hvis det er tilfellet, har de sikkert funnet en metode de syns er pålitelig. Det kan da ikke være så vanskelig. Og det -ER- IQ tester, de er bare ikke utformet akkurat som de som ville bli brukt på mennesker.


Sitat av Bothrops Vis innlegg
Til sist men ikke minst er hunder, i motsetning til mennesker blitt avla frem i relativt kontrollerte former, med spesifikke bruksområder.
Vis hele sitatet...
Det har jo også vært relativt store forskjeller i omgivelsene til mennesker også mellom rasene i ganske mange generasjoner. Det er for eksempel mange mennesker som fremdeles lever i jungelen, helt borte fra all sivilisasjon, mens andre mennesker gjennom generasjoner har levd i sivilisasjon.
Sitat av omba Vis innlegg
Folk tenker kanskje:"Etnisitet, rase og nasjonalitet er jo ofte noe man er født med, og dermed noe man ikke har mulighet for å endre selv ." Det samme gjelder jo for mange andre ting, vitser som diskriminerer på hårfarge, utsende og alder er jo noe vi alle kjenner til. Vi har jo alle blitt oppdradd med "Nordmannen, Dansken og Svensken" og "Svenske-vitser". Disse diskriminerer jo, men hvorfor er ikke de like ille som de rasistiske, i disse vitsene setter man jo også "ting i bås"?

Start diskusjon
Vis hele sitatet...
Det er like ille å disse en fyr fordi han er ginger som å disse en fyr fordi han er ginger. Og "Nordmannen, Svensken og Dansken" er det jo ingen som blir såret av, i de svenske vitsene er det jo Nordmennene som er dumme...
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Har du egentlig nok innsikt i DNA og naturlig seleksjon og slik vitenskap til å kunne stille det spørsmålet? No offense, men jeg mistenker at du sammenligner epler og bananer, uten å være alt for sikker. Tross alt ikke no genforsker jeg heller.
Tipper det er andre faktorer som spiller inn på hvorfor noen hunderaser er "smartere" enn andre. Merk deg hermetegna, for hvordan måler vi smarthet hos bikkjer? Det er jo ikke IQ test, så der har vi en massiv forskjell allerede. Til sist men ikke minst er hunder, i motsetning til mennesker blitt avla frem i relativt kontrollerte former, med spesifikke bruksområder.
Vis hele sitatet...
Bemerk også at IQ tester er ubrukelige, de måler ikke noe annet enn hvor mye kunnskap du har, de måler ikke hvor god du er til å tileigne deg dem. IQ tester kan kanskje gi en indikator, men ikke noe bevis either way.

Per dags dato er det så vidt jeg forstår umulig å fastsette relle forskjeller i, ja hva skal vi kalle det, hjernekapasitet.

Eksempel: Plasser en nylig klonet asiat, europeer, og afrikaner(altså svart afrikaner) sammen ved et testbor, gi dem ordre om å løse en drøss forskjellige matematiske iq tester.

Samtlige av dem vil feile totalt, ingen har noen som helst kunnskaper om matematikk, ergo IQ testen vil påstå at de alle har 0 IQ. Get my point?

Jeg vil også argumentere for at intelligens forskjeller mellom mennesker beror på mer perifere ting, som for eksempel evnen til å huske, en person som med lettethet husker alt som blir lest vil også bruke langt mindre tid på å studere et fenoment, vedkommende slippet å bla opp og lese samme linja flere ganger.

Andre ting som utvilsomt vil kunne påvirker skole prestasjoner er alt tenkelig av sykdommer som indirekte setter deg ut av spill, en person som hele tiden er syk vil naturligvis ikke greie å prestere like godt som andre. Nå snakker jeg ikke om at folk blir hjemme fra skolen ved sykdom, men at hjernen vil ha mindre energi som konsekvens av sykdommen, som igjen fucker opp prestasjonene.

Poenget: Alle disse tingene har til felles at de i relativt stor grad er bestemt av gener, en person som har et sterkere immun forsvar for eksempel er bedre rustet i livet, da også på skolebenken.

En annen ting jeg har hørt er at lykke også er genetisk bestemt til en viss grad. Lykkeligere personer kan jeg tenke meg er mindre tilbøyelige til stress (gjetter nå), som igjen bør øke produktiviteten. Stress er som kjent ødeleggende for prestasjonsnivåer, ens evne til å huske blir drastisk redusert, ens evne til å reflektere går i dass osv. Dette er alle evner man trenger i møte med kompliserte problemer, stress er en respons som i praksis setter deg i "plankekjøringsmodus", en modus som sier jobb fort og kvantitativt ikke kvalitativt. Det er min erfaring ihvertfall, jeg minner igjen om at dette er mine teorier.
Redpilled alfahann
[quote=Petter H;2362169]Bemerk også at IQ tester er ubrukelige, de måler ikke noe annet enn hvor mye kunnskap du har, de måler ikke hvor god du er til å tileigne deg dem.QUOTE] En IQ test er ikke en test i kunnskap, men i evnen til å finne mønstre. De måler med andre ord hvor flink du er til å forstå noe.
Sitat av Mith Vis innlegg
Det er som du sier ukontroversielt å fordømme slike handlinger, men det er helt på jordet å si at slike handlinger utføres _fordi_ de er religiøse, muslimer eller fra Afghanistan.
Vis hele sitatet...
Det er fullstendig rimelig å si at slike handlinger utføres fordi de er religiøse. Hadde de ikke vært religiøse hadde de ikke utført slike handlinger, da handlingene eksplisitt begrunnes i religiøse overbevisninger. Fengslingen av voldtektsofre begrunnes i islamsk lov som forbyr utroskap. Henrettelser av homofile begrunnes i islamsk lov som forbyr homofili. Kasting av syre i ansiktet på utildekkede kvinner begrunnes i islamsk lov som påbyr tildekning.

Det er altså ikke galt å si at handlingene utføres fordi de er religiøse, men det ville selvsagt vært galt å si at alle religiøse utfører eller støtter slike handlinger.

Sitat av Mith Vis innlegg
Det er heller ikke snakk om å tørre å sifra, det er snakk om å respektere andres rett til å tro hva de vil. Hvorfor skal ikke folk få tro hva de vil så lenge de ikke skader noen? Det er ikke nødvendigvis skadelig å leve på en livsløgn, hvertfall ikke i forhold til et tankepoliti som skal definere den absolutte sannhet.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal religiøse oppfatninger være fritatt for kritikk? Hvorfor skal religiøse overbevisninger overbeskyttes i sammenlikning med politiske overbevisninger, konspirasjonsteorier, eller vitenskapelige overbevisninger? Og hvordan kan du være så sikker på at overbevisningene ikke er skadelige? Hvorfor tror du det gikk så lang tid før homofile fikk gifte seg? Hvorfor tror du det tok så lang tid før kvinner kunne bli prester? Hvorfor er det motstand mot stamcelleforskning? Hvorfor pines dyr verden over under halalslakting? Er dette følger av ekstremistiske religiøse overbevisninger? Nei, det er følger av moderate religiøse overbevisninger. Hvorfor skal da moderate, eller for den saks skyld liberale, religiøse overbevisninger fritas fra kritikk? Det er selvsagt like lite snakk om et "tankepoliti som skal definere den absolutte sannhet" i en religiøs sammenheng, som når du forsøker å overbevise en rasist, konspirasjonsteoretiker eller kapitalist om at de tar feil.
Sitat av Douchebag Vis innlegg

Jeg mener at alle religiøse er religiøse fordi de ikke er opplyste, eller smarte nok til å forstå at èn Gud aldri kan bevises og derfor er det bortkastet tid og energi. Mens religiøse ledere på sin side lover gull og grønne skoger til alle tilhengere.
Vis hele sitatet...
Minner meg om denne;
“I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours.”

-Stephen Roberts
Wise words
Sist endret av ImsdalFlaske; 2. desember 2011 kl. 19:13.
Sitat av Lujei Vis innlegg
Mennesker er ikke delt opp i raser, vær så snill SLUTT med det tullet. Grunnen til at vi har annerledes hudfarge er pga under menneskevandringene fra Afrika slo mennesket seg ned rundt på jorden og huden ble vandt til klimaet og pigmentene endret seg.
Vis hele sitatet...
Er ikke f.eks katter heller delt opp i raser da? Er kansje de små kattedyrene er små da, fordi de under kattevandringen fra Afrika slo de seg ned i områder hvor det var lite tilgang på mat og de ble derfor mindre?

Menneskene er delt inn i ulike raser innenfor samme art.
Sist endret av Jigsaw; 2. desember 2011 kl. 19:41.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Sitat av Halalgeir Vis innlegg
Jeg ønsker bare å påpeke at norsk lov ikke skiller mellom hatefulle ytringer mot folk med annen hudfarge, religion eller legning.

Rasismeparagrafen:

Den som forsettlig eller grovt uaktsomt offentlig setter frem en diskriminerende eller hatefull ytring, straffes med bøter eller fengsel inntil 3 år. Likt med en offentlig fremsatt ytring, jf. § 7 nr. 2, regnes en ytring når den er satt frem slik at den er egnet til å nå et større antall personer. Som ytring regnes også bruk av symboler. Medvirkning straffes på samme måte.
Med diskriminerende eller hatefull ytring menes det å true eller forhåne noen, eller fremme hat,forfølgelse eller ringeakt overfor noen på grunn av deres
a) hudfarge eller nasjonale eller etniske opprinnelse,
b) religion eller livssyn, eller
c) homofile legning, leveform eller orientering.
Tilføyd ved lov 5 juni 1970 nr. 34, endret ved lover 8 mai 1981 nr. 14, 10 jan 2003 nr. 2, 3 juni 2005 nr. 33 (ikr. 1 jan 2006 iflg. res. 17 juni 2005 nr. 608).
Vis hele sitatet...
Hva hvis noen har en religion (eller religiøs bok) eller et livssyn som truer eller forhåner, fremmer hat, forfølgelse eller ringeakt mot homofile eller andre med annen religion/livssyn?

Skal de da nektes å praktisere religionen sin (lese høyt fra boken, eller sitere den offentlig/privat), eller går dette imot religionsfrihet? Og hvis vi nekter dem å praktisere religionen, gjør vi da oss selv skyldige i å fremme forfølgelse av noen på grunn av deres religion?

Føler meg litt logisk fastlåst, noen som kan løse knuten?
Sist endret av Vargas; 11. juni 2012 kl. 20:42.
Sitat av Vargas Vis innlegg
Hva hvis noen har en religion (eller religiøs bok) eller et livssyn som truer eller forhåner, fremmer hat, forfølgelse eller ringeakt mot homofile eller andre med annen religion/livssyn?

Skal de da nektes å praktisere religionen sin (lese høyt fra boken, eller sitere den offentlig/privat), eller går dette imot religionsfrihet? Og hvis vi nekter dem å praktisere religionen, gjør vi da oss selv skyldige i å fremme forfølgelse av noen på grunn av deres religion?

Føler meg litt logisk fastlåst, noen som kan løse knuten?
Vis hele sitatet...
Vel, først og fremst er det jo en forskjell på å være av en hatefull overbevisning om homofile, for eksempel, og å ytre den. Hvis man truer eller fremmer hat eller forfølgelse av en gruppe som faller innenfor beskrivelsene i paragrafen, så vil man nok være i risiko for å bli dømt etter den selv om ytringen har et direkte grunnlag i en religiøs overbevisning. At religionsfriheten har begrensninger har man flere eksempler på. For eksempel er det forbudt med kvinnelig omskjæring av alle slag, og halal-slakting uten bedøvelse.
Rasist; En person som slenger ut drit om pakkiser, asiatere osv uten og ha en spesiell grunn til det

Ikke rasist; Klarer og begrunne og har en saklig grunn til hvorfor han ikke liker dem
Jeg kan i hvertfall si min mening om dette med kallenavn. Jeg er usikker på om noen andre har vært borti dette, siden jeg ikke har lest hele tråden.

Her om dagen leste jeg et innlegg i Bergens Tidenes BTbatt, en debattside for ungdom. Forfatteren av innlegget snakket om hvordan h*n var lei av å bli kalt lav, og at vennene ertet han/henne for det en gang i blant. Forfatteren avsluttet med dette: "Tror dere at dere ville likt det om jeg kalte dere vandrene lyktestolper eller?"

Jeg snakket om dette til mine venner, og jeg synes selv det var litt morsomt, noe de også gjorde. De samme vennene mine klager over at de ikke kan bruke ordene "nigga" "neger" eller "svarting". Deres unnskyldning er at svarte mennesker ikke burde bli fornærmet i og med at de ikke ble fornærmet om noen kalte dem "hviting" "hvitost" (Gulost for dere østlendinger) eller "kritt". Dette er akkurat det samme som blir tatt opp i leserinnlegget i btbatt. (På en litt feil måte)
En som er høy vil ikke bli fornærmet om noen kaller h*n for høy, fordi det i mange kulturer blir sett på som attraktivt eller i det minste ikke uattraktivt som noen mener det å være lav er. Det har aldri (ikke som jeg vet om) vært en dum ting å være høy. Gjennom tidene har mennesker sett opp til og verdsatt høyere mennesker, sannsynligvis fordi det innstinktivt er naturlig i og med høye mennesker er generelt sett bedre til å forsvare seg.

Slik er det med minioriteter forskjellige land også, bare at her er minioritetene de lave, og "De hvite" de høye. Det har aldri (igjen, som jeg vet om) blitt sett ned på å være hvit. Derfor vil ikke en hvit bli fornærmet over bli kalt "hviting". Det er ikke, og har aldri vært noe å skamme seg over. For andre raser der i mot, har det vært utrolig mye utfrysning, urettferdig behandling, og hetsing av mennesker med opprinnelse fra andre land. Riktignok mye mindre nå enn før, men det er allikevel til stede i liten grad. Hvis en svart person blir kalt "neger" ligger det noe mer i det. Det ligger flere århundrer med undertrykkelse og hat bak det. Selv om avsender ikke tenker slik over det. Siden det en gang i tiden har vært svært ugunstig å være afrikaner, henger litt av undertrykkelsen, sorgen og smerten igjen. Derfor, ikke kall en av annen hudfarge et stereotypisk kallenavn. Dessuten, hva tjener du på det?
Forskjell på svart og neger.
Svart person=svart person
Neger=Svart person som er idiot
Loner Deluxe
Sitat av Zherxyl Vis innlegg
Forskjell på svart og neger.
Svart person=svart person
Neger=Svart person som er idiot
Vis hele sitatet...
Hvor har du det fra?
Sitat av Generation Vis innlegg
Hvor har du det fra?
Vis hele sitatet...
Ble veldig interressert jeg også
Sitat av Zherxyl Vis innlegg
Forskjell på svart og neger.
Svart person=svart person
Neger=Svart person som er idiot
Vis hele sitatet...
Nei, neger betyr en afrikaner som kommer fra områder sør for Sahara, og det har det gjort i 500 år.
Sist endret av ZELDUR; 11. juni 2012 kl. 22:54.
En definisjon på rasisme:

«...enhver distinksjon, ekskludering, restriksjon eller preferanse basert på rase, farge, avstamning eller nasjonalt eller etnisk opphav som har til formål eller effekt å nullifisere eller svekke anerkjennelse, nytelse eller utøvelse på like vilkår av menneskerettigheter og fundamentale friheter i det politiske, økonomiske, sosiale, kulturelle eller noe annet område i det offentlige liv.»
Sitat av Blåtann Vis innlegg
Nei, neger betyr en afrikaner som kommer fra områder sør for Sahara, og det har det gjort i 500 år.
Vis hele sitatet...
"Neger" kommer av "niger" og betyr da vel "svart"? Eller er jeg rusten i latin?
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Eplekjekk Vis innlegg
"Neger" kommer av "niger" og betyr da vel "svart"? Eller er jeg rusten i latin?
Vis hele sitatet...
Neger kommer fra negro (via niger), som betyr svart. Neger er ganske enkelt et uskyldig ord, men vi er heldige som kan si neger uten å motta skulende blikk.

"Nigger" (engelsk) har blitt brukt nesten utelukkende nedsettende, og er derfor sett på som et fy-ord. Negro har lidt mye den samme skjebnen, "black" er den eneste "godkjente" måten man kan beskrive en svart person på engelsk. Om vi skal bruke neger utelukkende som et nedsettende ord i Norge også, er litt opp til oss selv. Personlig mener jeg neger ikke er et nedsettende ord, og aldri har jeg "missbrukt" det heller.
Sitat av cookiesRGood Vis innlegg
Rasist; En person som slenger ut drit om pakkiser, asiatere osv uten og ha en spesiell grunn til det

Ikke rasist; Klarer og begrunne og har en saklig grunn til hvorfor han ikke liker dem
Vis hele sitatet...
Så hitler hadde rett siden han så "saklig" begrunnet sitt hat for jøder?

Nei gå tilbake til hulen din du.
Sitat av Eplekjekk Vis innlegg
"Neger" kommer av "niger" og betyr da vel "svart"? Eller er jeg rusten i latin?
Vis hele sitatet...
Joda, så begynte portugiserne å bruke det på 1500-tallet om mørke som kommer sør for Sahara.
Å ikke like en person av annen etinsitet er ikke rasisme, men å ikke like en person FORDI h*n er av annen etnisitet er rasisme, og det gjør meg kvalm.
Innvandrere kommer til Norge, gjør faenskap og drit, noen blir tatt til fengsler i Norge (Og lever luksuriøst, merk mine ord.), noen ender opp med å selge seg selv (ekle påtrengende negresser i storbyer flest.), og andre ender opp hos NAV og snyter på trygden, og sist men ikke minst havner de på gaten å tigger hardt arbeidene folk om penger.

Det jeg liker verst av innvandrere, er at de tar med seg en religion som har ingenting i dette landet å gjøre.
Religionens regler bryter mange av norske regler, alikavel utføres det som står i regelboken til den religionen.

Hvis de ikke kan følge norsk lov, slutte å tigge/snyte på staten. Get the fûck out of here.

Det at folk vil ha de ut av Norge, gir stort sett mening. Men, dem vil jo ikke ha vekk dem som faktisk følger loven, jobber, og ikke gjør faenskap?..

Det kalles ikke å være rasist, men rasebevisst. (I mitt hode.)

Men jeg må jammen meg si det var en god tråd, cheers for det
Folk skriver "rasebevisst" i fullt alvor? Gjett om denne tråden har mugnet forbi utløpsdatoen...