Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1028
Hei, er ny i "fotoverdenen", men jeg har bestemmt meg for å kjøpe et Canon 600D, som hovedsaklig skal blir brukt til foto og filming til høsten. Det er ikke nødvendig at jeg skal ha før (ikke at det skader).

Nå står jeg med et dilemma, det er et tilbud på dette speilreflekset, som slutter denne uken(her er det 1000 kr å spare). Nå lurer jeg på om jeg skal slå til på tilbudet, eller vente til det muligens kommer en oppdatering (nytt kamera i canon EOS serien i samme prisklasse)?

Er det en stor sannynelig at det kommer kommer en slik oppdatering? Som sagt er jeg helt ny innen "fotverden".

Foresten, vist noen andre har noen andre forslag til et DSLR i samme prisklasse (5000kr) så kom med forslag!
1. Dra innom en fotobutikk. Prøv å få holdt alle kameraene i hendene så du kjenner hvordan de er å jobbe med. Dette er kanskje det aller viktigste, da stort sett alle kamerare i den prisklassen gjør jobben de er laget for.
2. Vurder å kjøpe brukt. Du kan få mye igjen for pengene, om du er litt forsiktig og unngår å kjøpe noe som er ødelagt.
3. Vurder hybridkameraer. Speilløst er inn om dagen, og mange av de har like gode linser og sensorer som canon-kameraene.

Det viktigste er ikke egentlig om du har det nyeste eller beste kamerahuset. Invester i linser hovedsaklig, og kamerahus som andreprioritet.
Sist endret av ulldott; 21. oktober 2011 kl. 00:18.
omba's Avatar
Trådstarter
Ok, tenker meg at kameraet skal bli brukt 50/50 til filming og foto. Etter det jeg har lest så er Canon kameraene best til filming.

Har desverre ikke annledning til å ta turen ut til en fotobutikk før mandag, ellers så hadde jeg gjort det. Men jeg har en del venner som holder på med Foto, så jeg har prøv Conon 600D, 550D, 7D og et Nikon D5100.

Først så kom 7D, etter 600D, men 7D er litt utenfor min prisklasse.
Frankrikes Solkonge
Hvis du har tenkt til å filme, og vil ha en smooth slowmo-effekt, kan det være lurt å investere i et canon 550D. Den kan filme i 50/60 fps i HD-kvalitet.
link til tilbudet? jeg tenker også på å kjøpe dette kameraet
Såpekoker av rang
Du kan, med trygghet, kjøpe et 600D.
Den yngre broren til den ene kameraten min har et Canon 60D med ca. en million accessories til en sum av ca. 20.000 eller noe slikt. Helt vanvittig bra å filme med. Vet dog ikke hvordan 600D er kontra 60D.
Kjøpte ett 600D før ferietur i sommer, og er helt GULL! Når er jeg amatørfotograf med stor *AMATØR*, men funksjonsrikdommen+utrolig god bilde/film kvalitet er helt fantastisk.

Eneste negative er at dersom man bruker skjermen til å sikte med,(f.eks i en selvportrettssituasjon) er autofokusen nesten ubrukelig. (Uhorvelig treg). Autofokus mens jeg filmer har jeg ikke funnet enda, men tipper det ikke finnes.

Min samboer som studerer Grafisk Design låner kameraet støtt og stadig, og hun elsker det hun å.:-)

Thumbs up fra meg hvertfall ;-)
omba's Avatar
Trådstarter
Tilbudet er på fotovideo.no

Kameraet er bestillt foresten, takk for gode svar!
Sist endret av omba; 21. oktober 2011 kl. 15:39.
Sitat av MagicalTrevor Vis innlegg
Kjøpte ett 600D før ferietur i sommer, og er helt GULL! Når er jeg amatørfotograf med stor *AMATØR*, men funksjonsrikdommen+utrolig god bilde/film kvalitet er helt fantastisk.

Eneste negative er at dersom man bruker skjermen til å sikte med,(f.eks i en selvportrettssituasjon) er autofokusen nesten ubrukelig. (Uhorvelig treg). Autofokus mens jeg filmer har jeg ikke funnet enda, men tipper det ikke finnes.

Min samboer som studerer Grafisk Design låner kameraet støtt og stadig, og hun elsker det hun å.:-)

Thumbs up fra meg hvertfall ;-)
Vis hele sitatet...
Tror ikke den har autofukus nei, 5D mkII som vi bruker på skolen har i hvert fall ikke.
Har akkurat skaffet meg 600D selv. DIGGER det hittil.. Før jeg kjøpte det, prøvde jeg Sony a33, som er nesten likt, bortsett fra noen småting som gjør 600D mye bedre.

Har ikke hatt noe problem med det hittil, og funker veldig bra til filming og bilder. Er det en ting jeg må påpeke med kameraet (som er på de fleste DSLR kameraer), så er det LCD skjermen. Får du direkte sollys, er det veldig vanskelig å se om du har riktig fokus osv. Men igjen, så er det et problem på de fleste DSLR kameraer.

Hvis det er på tilbud vil jeg anbefale deg å kjøpe det, da du kan bruke de 1000kr til sparing til bedre linser enn kit linsa.