Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  77 7067
Sitat av pappagutt Vis innlegg
Du er en av mange som dessverre lar seg påvirke av media sitt "hat" mot FRP. Gutten ble informert om at dersom han mente noe ulovlig hadde skjedd måtte han anmelde dette. Det er ikke FRP`s jobb å gjør det.
Vis hele sitatet...
Hvordan i alle dager kan du mene at FRP ikke har noe ansvar i denne saken? Birkeland utnyttet sin lederposisjon overfor mindreårige i FpU.

Dersom en fotballtrener utnyttet sin posisjon og overgrep en mindreårig gutt på laget sitt, ville det da vært riktig av ballklubben å gjøre det samme som FRP?

Å si til en 15-åring at de ikke kommer til å ta dette seriøst før han anmelder er bare sykt.

Hele saken viser hvor dessuten inkonsekvent hele partiet er. FRP er gang på gang ute og fordømmer seksuelle overgrep, men så fort det skjer internt i partiet er det INGEN som løfter en finger. I tillegg har de samvittighet til å lyve om saken ved hver eneste mulighet.
Sist endret av danielsk; 25. mars 2011 kl. 22:28.
Kraftig innlegg Provo. Med så mye rot og oppstyr rundt saken er det godt å se det bli ramset opp på en oversiktlig måte. Fikk meg til å revurdere mitt eget ståsted, og det falt meg tungt for hjertet siden politikken deres virker fornuftig på så mange områder. Nå har jeg ingen sympatier med FrP overhodet, for hvis ledelsen er korrupt er det ingen garantier for at ikke eplene rundt er dårlige også. Løgn fra politikere er dødssynd og slik skal det være. Det er et tillitbasert system. Hvis det blir et komplett lederskifte skal jeg vurdere igjen - om noen år.
Politikere er hyklere, lyver, mangler moral og koser seg med "mindreårige". Hva er sensasjonen med dette her? Same shit as yesterday. Intet nytt.

Synd at FRP hatere(ironisk nok blant landets mest intolerante mennesker) får mye ny ammunisjon de kan bruke til å livnære hatet sitt.

"Ikke stem FRP. FRP er intolerante og lyver for å ikke miste stemmer! Disse kan man ikke stole på!" Fantastisk argument som viser total mangel på refleksjon og selvinnsikt.

Politikere er en politiker uavhengig av hvilket parti de representerer. Dette gjelder alle partier og er et resultat av god skolering hvor man lærer å være en politiker. Og det er åpenbart mange som ikke forstår hva en politiker er. Om du føler deg truffet, se første setning av dette innlegget.
Sitat av toeless Vis innlegg
Politikere er hyklere, lyver, mangler moral og koser seg med "mindreårige". Hva er sensasjonen med dette her? Same shit as yesterday. Intet nytt.

Synd at FRP hatere(ironisk nok blant landets mest intolerante mennesker) får mye ny ammunisjon de kan bruke til å livnære hatet sitt.

"Ikke stem FRP. FRP er intolerante og lyver for å ikke miste stemmer! Disse kan man ikke stole på!" Fantastisk argument som viser total mangel på refleksjon og selvinnsikt.

Politikere er en politiker uavhengig av hvilket parti de representerer. Dette gjelder alle partier og er et resultat av god skolering hvor man lærer å være en politiker. Og det er åpenbart mange som ikke forstår hva en politiker er. Om du føler deg truffet, se første setning av dette innlegget.
Vis hele sitatet...
Haha! Hvem som mangler refleksjon og selvinnsikt sa du? Akkurat nå er det FRP og de som fortsatt støtter partiets håndtering av denne saken. Virkelig treffende ord du velger å bruke om andre. Er vel det som heter å kaste kampesteiner i et ekstremt tynt glasshus.

Å avfeie all berettiget kritikk mot FRP som "vås fra disse frp-haterne" det er det som er et "fantastisk argument som viser total mangel på refleksjon og selvinnsikt."
Alle som sier et feil ord angående Israel må avfeies som antisemittiske og da? Virkelig god argumentasjonsteknikk, men du skyter deg selv i foten.
Du babler om da?

Var det noe med at politikere lyver og mangler moral som du ikke forstod?

Problemet er at man fremstiller FRP som det eneste partiet hvor dette gjelder. Åpenbart en merkelig tanke.
Norskehesten
Alden's Avatar
Sitat av toeless Vis innlegg
Du babler om da?

Var det noe med at politikere lyver og mangler moral som du ikke forstod?

Problemet er at man fremstiller FRP som det eneste partiet hvor dette gjelder. Åpenbart en merkelig tanke.
Vis hele sitatet...
http://www.dagbladet.no/2011/03/26/n.../krf/15957025/
FRP er alltid glad i å ta offerrollen når noe skjer. Ikke bare FRP tar automatisk denne rollen, men også FRPs sine velgere. Forskjellen på FRP of andre partier er at hvis noen andre partier hadde gjort noe av det samme hadde velgerene straffet dem hardt. Det gjør ikke FRP velgere siden de alltid ser på seg selv som et offer. Få vekk Siv Jensen og Geir Mo fra politikken umiddelbart.
Det han mener er at dette hender hyppigere i FRP enn i alle andre partier.
Sitat av toeless
Politikere er hyklere, lyver, mangler moral og koser seg med "mindreårige". (...) Problemet er at man fremstiller FRP som det eneste partiet hvor dette gjelder. Åpenbart en merkelig tanke.
Vis hele sitatet...
Sitat av Alden Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Problemet er at FrP ikke tok handling, ikke fratok han sine tillitsverv, ikke umiddelbart gikk til politiet med informasjonen de satt på selv etter saken ble kjent, men måtte konfronteres med konkrete vitnesbyrd om at de hadde informasjon, og i følge overgrepsofferet ikke tok han alvorlig da han meldte fra til ledelsen, men heller løy om at de ikke kjente til saken. Det er hinsides respektløst ovenfor personene dette gjelder. Å prøve å unnskylde dette med påstander som at "jaja, alle politikere er seksuelle overgrepsmenn" er totalt idiotisk, og dere fremstår som useriøse, kunnskapsløse og respektløse klovner.
Sist endret av Provo; 26. mars 2011 kl. 13:58.
Så problemet er ikke at en 15åring påstår at han har blitt utsatt for overgrep og at en person har blir forhåndsdømt i media?

At problemet ligger i at Siv Jensen lyver, tilbakeholder informasjon og ikke tar andre mennesker på alvor var jeg sannelig ikke klar over. Dette er virkelig en nyhetssensasjon i norsk sammenheng. La oss fokusere mer på alle feilene vi finner hos Siv Jensen og co. Dette vil garantert være bra for samfunnsutviklingen. Vi kan garantert endre politikeres mindset!

http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle4072315.ece

Men hva vet vel denne fyren her?

Og her er det ingen som har sagt at alle politikere er seksuelle overgrepsmenn. Så slutt å snakk tull.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
toeless: for å gjenta det: problemet er at Siv Jensen går ut og benekter kjennskap. To dager etterpå går andre FRP-topper ut og seier at joda, Siv Jensen var klar over det. Siv Jensen bekrefter at ho var klar over det. Ho, og FRP, er tatt med buksa nede. Dei seier sjølv at dei laug til pressa i ei rimelig alvorleg sak. Og det som meir er - dei gjorde NØYAKTIG det samme når herr Søviknes vart tatt med buksa på knea.
Sitat av toeless Vis innlegg
Så slutt å snakk tull.
Vis hele sitatet...
Må bare si det samme til deg.

Hva mener du at artikkelen du linker til skulle oppklare? FRP har ikke fra et juridisk perspektiv gjort noe galt ved å ikke anmelde saken selv, men det er da vitterlig ikke dette denne debatten handler om heller.
Sist endret av danielsk; 26. mars 2011 kl. 14:37.
Sitat av Alden Vis innlegg
http://www.frp.no/Siste+om+Birkedal-...25-TxlfS5g.ips

her står det litt om hva FRP fikk vite i 2009 ang birkedal og hva de gjorde med dette..
blandt annet at de aldri har viste at birkedal filmet noen ulovlig... jeg syns fremdeles at det er veldig feil at FRP som parti skal lide for hva som har skjedd i denne saken..
Vis hele sitatet...
Nei, der står det hva FrP sier at de visste/fikk vite om saken på det tidspunktet. For noen dager siden sa de at de ikke visste NOE om det, men etterhvert har de allikevel måttet innrømme at de ihvertfall visste noe. De har altså allerede løyet EN gang i denne saken, og det ville være veldig i deres interesse å få folk til å tro på at de visste så lite som mulig, så jeg vet ikke helt om jeg har så stor tillit til de uttalelsene der.

Og hva er egentlig problemet med at de ikke har anmeldt dette, hvis de visste noe? En ting er jo at de selv uttalte for under ett år siden at den katolske kirken hadde en moralsk plikt til å anmelde overgrep hvis de fikk kjennskap til det, så hvorfor skal da ikke FrP selv ha en tilsvarende moralsk plikt til det?

Dette er vel såvidt jeg har fått med meg noe som har blitt foreslått som en lovendring av regjeringen for en stund siden, at det skal bli straffbart å unnlate å si fra dersom man har/får kjennskap til alt av seksuelt misbruk av barn under 16 år, ikke bare under 14 generelt og under 16 for incest, som nå.

Joda, det skjer definitivt også at andre partier har medlemmer som forgriper seg på barn, ingen sier noe annet. Den store forskjellen er at partiet her faktisk har visst om dette, i tydeligvis minst to forskjellige tilfeller der de heller har fortiet det og unnlatt å anmelde sakene.

Loven skal tydeligvis ikke gjelde for FrP-medlemmer som er høyt nok opp i systemet, syns FrPs sentralstyre. Dette er da "lov-og-orden"-partiet som ellers roper høyt om strengere straffer i hytt og pine.
Sitat av toeless Vis innlegg
Så problemet er ikke at en 15åring påstår at han har blitt utsatt for overgrep og at en person har blir forhåndsdømt i media?
Vis hele sitatet...
Du griper etter halmstrå. Problemet som partiet FrP, og personene i FrP-ledelsen, kan klandres for er hvordan FrP har håndtert saken.

Sitat av toeless
At problemet ligger i at Siv Jensen lyver, tilbakeholder informasjon og ikke tar andre mennesker på alvor var jeg sannelig ikke klar over. Dette er virkelig en nyhetssensasjon i norsk sammenheng. La oss fokusere mer på alle feilene vi finner hos Siv Jensen og co. Dette vil garantert være bra for samfunnsutviklingen. Vi kan garantert endre politikeres mindset!
Vis hele sitatet...
Så du mener vi ikke bør fokusere på direkte løgnaktige påstander fra en partiledelse som går på direkte bekostning av fornærmede i en overgrepssiktelse og flere ofre for hans innrømte seksuelt krenkende atferd ved skjulte videoopptak av uvitende nakne mennesker? Og det faktum at de tidligere har uttalt at det er moralsk forkastelig å ikke gå til politiet med opplysninger av den typen de selv satt inne med, og faktisk stemte for en innstramming av denne meldeplikten, og samtidig handlet stikk i strid med sine egne uttalte meninger? Det er helt problemfritt mener du? Kan du forsvare dette litt mer i detalj?

Sitat av toeless
Men hva vet vel denne fyren her?
Vis hele sitatet...
Det tok meg fire sekunder å finne en annen jusprofessor som mener FrP-ledelsen kan ha brutt lovverket de selv enstemmig stemte for i fjor – straffeloven § 139. Så du kommer ikke særlig langt med den. Det er også en forskjell på juridisk ansvar og moralsk ansvar.

Sitat av toeless
Og her er det ingen som har sagt at alle politikere er seksuelle overgrepsmenn. Så slutt å snakk tull.
Vis hele sitatet...
Du forsøkte å blåse det hele vekk med å si "Politikere er hyklere, lyver, mangler moral og koser seg med 'mindreårige'". Her sier du helt tydelig at politikere er overgripere, og insinuerer at det derfor er å forvente og er helt i orden.
Sitat av slashdot Vis innlegg
toeless: for å gjenta det: problemet er at Siv Jensen går ut og benekter kjennskap. To dager etterpå går andre FRP-topper ut og seier at joda, Siv Jensen var klar over det. Siv Jensen bekrefter at ho var klar over det. Ho, og FRP, er tatt med buksa nede. Dei seier sjølv at dei laug til pressa i ei rimelig alvorleg sak. Og det som meir er - dei gjorde NØYAKTIG det samme når herr Søviknes vart tatt med buksa på knea.
Vis hele sitatet...
Ja, og i motsetning til resten av verden så kommer ikke dette på meg som et sjokk.
Sitat av toeless Vis innlegg
Ja, og i motsetning til resten av verden så kommer ikke dette på meg som et sjokk.
Vis hele sitatet...
Rimelig flyktige argumenter, må jeg si. Hva skal dette være et argument for? Hva med å ta tak i de faktiske problemstillingene du blir konfrontert med? Du blir ikke overrasket av at FrP lyver om noe så alvorlig, og derfor er det greit at de gjør det? Derfor bør vi ikke reagere på det? Derfor bør det ikke kritiseres? Derfor bør det ikke få fokus? Det er heller ikke overraskende at det forekommer drap, så da bør vi i følge samme logikk ikke reagere på det heller, da? Du kommer jo bare med tull fra ende til annen.
Skrev ikke jeg noe om at det er en fordel å være konsekvent om man skal kritisere politikere som lyver? Og at dette er noe de fleste ikke har tid til.

Merklige greier.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av toeless Vis innlegg
Skrev ikke jeg noe om at det er en fordel å være konsekvent om man skal kritisere politikere som lyver? Og at dette er noe de fleste ikke har tid til.
Vis hele sitatet...
Nei. Two wrongs don't make one right. Det er òg ein vesentleg skilnad på å ikkje nødvendigvis oppfylle alle løfter ein kjem med i valkampen, og å faktisk sei to forskjellige ting med eit par dagers mellomrom. Det siste er aktiv løgn, i dette tilfellet eit forsøk på å redde eiga ræv.

I følgje din logikk skal vi ikkje kritisere nokon så lenge vi ikkje kritiserer alle?
I tillegg til det slashdot skriver så bør du huske på at når FrP sier at de ikke hadde noen kjennskap til saken før den stod i avisen, så går de aktivt og urettmessig til angrep på troverdigheten til de ofrene i denne saken som faktisk snakket sant om at ledelsen var informert, kun for å redde eget ansikt! Det er mildt sagt ekstremt alvorlig, og kan på ingen måte avfeies som vanlig politikeratferd!
Sitat av toeless Vis innlegg
Skrev ikke jeg noe om at det er en fordel å være konsekvent om man skal kritisere politikere som lyver? Og at dette er noe de fleste ikke har tid til.

Merklige greier.
Vis hele sitatet...
Nå skal jeg bruke en link posted tidligere for å underbygge dine "argumenter".

Dagbladet: Både Høyre og Ap har hatt overgrepssaker i løpet av de siste årene. Flere tillitsvalgte har måttet gå.

Frp, Høyre og Ap har alle hatt overgrepssaker å håndtere. Men Ap og Høyre har i alle fall tilsynelatende vist handlekraft og tatt tak i problemene, imotsetning til Frp. Så det at ingen kritiserer andre partier for deres håndtering av skandaler er ikke fordi vi er inkonsekvente, men fordi det meg bekjent ikke er stort å kritisere. Jeg klandrer ikke Siv Jensen eller Mo for at overgrepet skjedde, for det tror jeg ikke det var noen som kunne forutse - man lar jo tvilen komme folk til gode. Jensen & Mo's behandling av saken i ettertid derimot er mildt sagt meget kritikkverdig, og all den tid jeg til en viss grad har respektert Frp og Siv for å være relativt smarte så kan jeg ikke gjøre annet enn å tenke at her har Siv & Mo skutt seg selv og partiet i magen og vist for hele Norge hvor lite integritet de faktisk har.

Om ikke annet så tror jeg er til det beste for Frp at Siv Jensen og Geir A Mo nå tar hatten og takker for seg. At de stod for en politikk jeg hadde lite til overs for er en ting men måten de har løyet og uttalt seg i etterkant nå viser jo tydelig at det ikke ganger Frp som parti at Siv Jensen og Mo styrer skuta. Alle kan være uheldige og støte på uvær, men de fleste har i alle fall vett til å seile utenom. Dette er andre gang Siv seilte rett inn i uværet og nesten senket skuta, jeg hadde i alle fall forventet at hun hadde lært noe av uværet rundt Søviknes.

Det er nesten så jeg synes synd på Frp's grasrotbevegelse. Men man høster jo som man sår..
Sist endret av emphi; 26. mars 2011 kl. 18:30.
Ah, se der ja, lovendringen var jo tilogmed vedtatt, jeg trodde det bare var et forslag. Jaja, kanskje vi snart kan se hele FrP-ledelsen i spjeldet da Wohoi! Aldri så gæærnt at det ikke er godt for noe!!
Sitat av atomet Vis innlegg
Ah, se der ja, lovendringen var jo tilogmed vedtatt, jeg trodde det bare var et forslag. Jaja, kanskje vi snart kan se hele FrP-ledelsen i spjeldet da Wohoi! Aldri så gæærnt at det ikke er godt for noe!!
Vis hele sitatet...
Plikten til å melde gjelder bare om det er overhengende fare for at lovbrudd blir begått på nytt, noe det neppe var i denne saken. Dessverre må vi nok leve med denne gjengen blant oss en stund til. Jeg håper bare på at presset nedenfra blir stort nok til at ledelsen trekker seg....
Det virker jo som han HAR gjort flere ting i løpet av de siste årene, så at faren var overhengende kan man ihvertfall i ettertid si at var 100% sikkert. Spørsmålet er vel egentlig om de burde ha forstått at det var overhengende fare for flere overgrep, eller ikke. Hvis det var en velkjent sak i FrP at han hadde "et høyt forbruk av unge gutter", så syns jeg det virker ganske spes å ikke anse det som en stor fare for flere overgrep.

Men samme hva - det er jo lov å håpe Tenk så gøy det hadde vært å la FrP få vilja si om strengere straffer med hele ledelsen deres som anklagede
Sist endret av atomet; 26. mars 2011 kl. 19:35.
Ja, FRP tabber seg ut - IGJEN. Siv lager liv.

Uansett, hadde 15åringen sparka Birkedal i balla ( utført vold) , hadde Birkedal vært offeret her, men når 15åringen utfører oralsex på Birkedal, blir 15åringen automatisk offeret i saken. Lurer fortsatt hvorfor 15åringen valgte å besøke Birkedal alle gangene, sove i samme seng som Brikedal, osv..
Sist endret av Evig_liv; 27. mars 2011 kl. 22:03.
Sitat av Hellblazer Vis innlegg
Ja, FRP tabber seg ut - IGJEN. Siv lager liv.

Uansett, hadde 15åringen sparka Birkedal i balla ( utført vold) , hadde Birkedal vært offeret her, men når 15åringen utfører oralsex på Birkedal, blir 15åringen automatisk offeret i saken. Lurer fortsatt hvorfor 15åringen valgte å besøke Birkedal alle gangene, sove i samme seng som Brikedal, osv..
Vis hele sitatet...
Kanskje han var stolt over å få oppmerksomhet av lederen i organisasjonen, eller kanskje ham var forelska. Uansett hvilket forhold de hadde er det straffbart at en tredve år gammel mann suger en femtenåring.

Det er ingen som har påstått at det var en voldtekt og femtenåringen selv sier at det var frivillig sex, men det er like mye et overgrep rettslig sett.
Sitat av Hellblazer Vis innlegg
Uansett, hadde 15åringen sparka Birkedal i balla ( utført vold) , hadde Birkedal vært offeret her, men når 15åringen utfører oralsex på Birkedal, blir 15åringen automatisk offeret i saken.
Vis hele sitatet...
Du kan jo komme med alternative handlingsforløp så mye du vil men jeg ser ikke hva det har med noe som helst å gjøre. Birkedal hadde uansett ikke vært mindre overgriper selv om han hadde blitt sparka i balla.

Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Uansett hvilket forhold de hadde er det straffbart at en tredve år gammel mann suger en femtenåring.
Vis hele sitatet...
Tviler på at en slesk jævel som birkedal tok med seg 15-åringen til rommet sitt for å gi han en BJ... Nei, det var vel heller omvendt. Veldig viktig dette
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Et spørsmål til forumets Frp-velgere: hva synes dere om straffeutmålingen på 60 dager fengsel hvorav 20 dager ubetinget?
Synes det er alt for lite. Men må si han er nå modig som tør å la seg intervjue etter alt det gale han har gjort. Kan umulig være morsomt for verken han eller familien... Men man kan spørre seg hva som er galt med straffene her til lands. De er alt for lave, og det virker som rettsvesenet er alt for snille med enkelte. Kan nevnes da en av de barnedrapsdømte fra Baneheia fikk juleperm for noen år siden.Hvor mange andre land tror dere det hadde skjedd? Ikke mange tror nå jeg..En hån mot ofrene og de etterlatte!