Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  160 13618
Jeg har prøv meg litt på stjerner som D1 og A1 glitter, Tiger Tail, Chrysantemum etc. og kan godt tenke meg noen med litt mer farge.

Problemet mitt er kjemikalier til disse, som kopper(II)oksid, Strontiumkarbonat etc.

Får ikke svar hos Hans i Sverige, er det noen som har ideer om andre kilder å skaffe dette fra eller å lage selv?
Jeg har lest litt om det på gamle nFF, men de trådene er jo nede.

Noen som tar på seg å lage en guide eller lignende tor temaet?
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Potteri, potteri, potteri :wink:
Hana og Holmens er en av de. Skal du ha mer eksotiske varer, må du kontakte potterier med større utvalg. Ellers må du jo ha de rette oksidantene.
Har hørt om noen som blander rett i svartkrutt, men det må være tull. Har aldri lyktes selv.
viste ikke at hana & holmens leverte stoffer til å lage farget flamme.
det eneste jeg fant som jeg tror kan brukest var:

"pk á 250g kopperoksyd. Kr.48,-" er dette det samme som "Black copper oxide"?
kan det brukest til å lage blå flammer?

og

"pk. á 250g kopperkarbonat *. Kr.88,-"
som også kan brukest til blå farger?

selger de noen andre stoffer der som kan brukest til pyro som jeg har oversett?
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Øh, kobberoksyd/karbbonat er de mest brukte kjemikaliene til blåe komposisjoner.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av BoOoM
selger de noen andre stoffer der som kan brukest til pyro som jeg har oversett?
Vis hele sitatet...
Jernoksid.
Hvis du regner thermite som "pyro". :P
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Om jeg handler på hana holmens blir det skikkelig handleliste! Alle metalloxydene!
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Sitat av Up
Om jeg handler på hana holmens blir det skikkelig handleliste! Alle metalloxydene!
Vis hele sitatet...
Hvis du først skal kjøpe noe ordentlig med oxyder så burde du satse på større potterier,som har mere utvalg. :wink:
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Fortell meg noe jeg ikke vet da. Hana hlomen har 8, værtfall 7 oxyder jeg vil ha. Jeg er fornøyd, det viktigste er der.
heldigvis bor jeg bare 15 km fra butikken

men hva kan du bruka de andre oksydene til?
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Det vil jeg klasifisere som hemmelig.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Øh.. ikke for å være dum, men hvordan lager man disse fargene? Man kan jo ikke bare putte et hvilket som helst oksyd i toppen å se det glitre i ønsket farge?
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
De må ha et pyrogen (f.eks perklorat og red gum)
som produserer høy nok temperatur og ofte en klordonor.
Og hvordan gjøres dette?
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
www.come.to/pfp og www.cannonfuse.com har flere formler. Alt blandes sammen på spesielle måter unik etter komposisjonstype.
Unskyld at jeg bruker posten din til egne spm:P men kan jærnoksyd eller ferro-silisium brukes til noe innenfor pyroteknikk? isåfall har jeg flere hundre kg tilgjengelig.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Jernoksid blir mye brukt som katalysator og i thermit. Det er faktisk en god del formler som bruker det. Ferrosilisium får du ikke mye bruk for.
Sitat av AndersG
Jernoksid blir mye brukt som katalysator og i thermit. Det er faktisk en god del formler som bruker det. Ferrosilisium får du ikke mye bruk for.
Vis hele sitatet...
Ok, er svart/grå jærnoksyd jeg har..er vel rød/brun jærnoksyd som brukes i thermite? eller er jeg helt på jordet nå :?
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Ja rød og brun rust pleier å brukes i thermite men mener det skal gå med svart også! Du kan jo prøve
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Du kan varme svart jernoksid i ovenen på ca 300* til den blir brun.
Sitat av AndersG
Du kan varme svart jernoksid i ovenen på ca 300* til den blir brun.
Vis hele sitatet...
jasså? har 3 kilo svart jernokid som jeg trodde var penger i dass!

men kommer ikke det til å stinke opp kjøkkenet til mor?
sort jernoksid funker finfint til thermite, har testa selv
siden det blir nevt thermite...Hvor i all verden kan jeg, bortsett ifra nettet og ifra å faktisk file en Alu gjenstand, få tak i Alu pulver?
vel du kan jo lage deg en metalgrinding machine, men det er ganske mye jobb, og det kan være at du må mølle aluen etterpå også.
men dette er tatt opp i mange tråder i arkivet. bruk den fantastiske søkefunksjonen du, så finner du mange tråder
Sitat av ymrilix
sort jernoksid funker finfint til thermite, har testa selv
Vis hele sitatet...

hmmm... tror at svart jernoksyd funker ja, men ikke like godt som brunt jeroksyd...

formelen for brun jernoksyd:
Fe2O3

formelen for svart jernoksyd
Fe3O4

som du ser så har brun jeroksyd mer oksygen-atomer pr. jern-atom en svart jernokyd, dermed TROR jeg at thrmite med svart jernoksyd brenner dårligere en med brun jernøksyd.

ikke grill meg for det jeg nettopp sa, dette er en teori som jeg fant ut av å bare se på formelene.
så er det noen som kan si at det jeg kom frem til er rett?
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
Sitat av kai0
siden det blir nevt thermite...Hvor i all verden kan jeg, bortsett ifra nettet og ifra å faktisk file en Alu gjenstand, få tak i Alu pulver?
Vis hele sitatet...
Her: http://www.norbond.no/produkter/fyll.../alupulver.htm
Mener det var kr. 1200 for en 25 kilos sekk.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Det var hydroksid som kunne varmes og reagere til Fe2O3 og ikke Fe3O4. Min feil. Det skal likevel sies at svart oksid skal fungere fint til thermit.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av Bang
Her: http://www.norbond.no/produkter/fyll.../alupulver.htm
Mener det var kr. 1200 for en 25 kilos sekk.
Vis hele sitatet...
Shit. kan hvem som helst bestille der, da skal jeg spare penger en dag!
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
Det er da bare å bestille derfra. Tror ikke de har pyroteknikk i tankene engang, så de er nok bare glade for ethvert salg de kan få :wink:
Aluen er nok ikke egnet til flash, da den er atomisert...
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Hverken jeg eller Up vil lage flash av den. Det finnes utallige andre bruksområder for aluminium. Hvor atomisert er langt bedre enn flak.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Jeg skal bruke det som fyllstoff. Men hvorfor funker ikke atomisert Al til flash?
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Sitat av Up
Jeg skal bruke det som fyllstoff. Men hvorfor funker ikke atomisert Al til flash?
Vis hele sitatet...
For liten overflate. Funker, men gir litt laber effekt. Har brukt det en del i små shells som krever litt kraftigere burst enn BP, men likevel ikke tåler skikkelig heftig flash.
Sitat av Nygaard
Sitat av Up
Jeg skal bruke det som fyllstoff. Men hvorfor funker ikke atomisert Al til flash?
Vis hele sitatet...
For liten overflate. Funker, men gir litt laber effekt. Har brukt det en del i små shells som krever litt kraftigere burst enn BP, men likevel ikke tåler skikkelig heftig flash.
Vis hele sitatet...
I second that. Har en kilo med atomisert Al liggende her som har ligget i overkant av et år nå. Prøvde å lage noen små mengder perkloratflash med det for å sammenlikne med kommersielt. Det var elendig i sammenlikning. På den lyse siden; ANNMAL blir jo ikke noe problem.
fikk svar på pris nå.. er 1700kr pluss frakt for 25 kg.. uansett jæææævlig billig da, det er den fineste typen selfølgelig.. må få med noen i regionen her å bestille jeg ass... viss det er noen som bor på østlandet her og er interressert så pm meg da
Sitat av ymrilix
fikk svar på pris nå.. er 1700kr pluss frakt for 25 kg.. uansett jæææævlig billig da, det er den fineste typen selfølgelig.. må få med noen i regionen her å bestille jeg ass... viss det er noen som bor på østlandet her og er interressert så pm meg da
Vis hele sitatet...
Er det atomisert så er det ikke verdt det. Og 25 kilo? Det er jævla masse. Bruk heller 1700kr på Dark German, da angrer du aldri.
er snakk om bruk i ANNMAL osv da.. funker fett som fy til det.. og får ikke tak i billigere noe annet sted.. funker til termitt og i HE værtfall..
Jeg mener fortsatt at skal du først bruke mye penger på Al, så kjøp av beste kvalitet. Men meg om dét. Kjøp 25 kilo og gå lei, du.
prata på å få spleisa med noen da.. ganska mye kilo ANNMAL av 25kg AL, klar over det.. men uansett så funker det fett til den bruken..
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Har du testa det ymrilix?
Selv så ser jeg ingen logisk grunn til at atomisert ikke skal funke til termobarisk detonasjon.
nei har ikke testa med akkurat den typen, men har jo prøvd med atomisert før.. men ikke akkurat den typen..
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Sitat av Bjølg
Er det atomisert så er det ikke verdt det. Og 25 kilo? Det er jævla masse. Bruk heller 1700kr på Dark German, da angrer du aldri.
Vis hele sitatet...
Grmpf.. Hvorfor det? Jeg bruker langt mer atomisert aluminium enn flak.
Sitat av Nygaard
Sitat av Bjølg
Er det atomisert så er det ikke verdt det. Og 25 kilo? Det er jævla masse. Bruk heller 1700kr på Dark German, da angrer du aldri.
Vis hele sitatet...
Grmpf.. Hvorfor det? Jeg bruker langt mer atomisert aluminium enn flak.
Vis hele sitatet...
Vel, i pyrosammenheng mener jeg at atomisert ikke kan måle seg med skikkelig alu, og det er jeg sikker på at jeg ikke er alene om. Det kan hende at jeg driter meg skikkelig, og at det atomiserte alupulveret jeg har bare rett og slett er skikkelig ræva, og i så fall trekker jeg tilbake alle utsagn.
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
Er du ute etter flash med lynrask hastighet er det flake som gjelder.
Alu kan jo brukes til så mangt, så til f. eks stjerner eller fontener burde denne atomiserte varianten funke fint.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Nei, skal du ha skikkelig rask flash, så kjøper du svenskakemis Aluminium "PZ" <45 µm eller Aluminium "5413 H Super"
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Sitat av Bjølg
Vel, i pyrosammenheng mener jeg at atomisert ikke kan måle seg med skikkelig alu, og det er jeg sikker på at jeg ikke er alene om. Det kan hende at jeg driter meg skikkelig, og at det atomiserte alupulveret jeg har bare rett og slett er skikkelig ræva, og i så fall trekker jeg tilbake alle utsagn.
Vis hele sitatet...

Hva lager du? I flash er flak fint. Til stjerner, som jeg lager mye mer av enn flash, er atomisert flott.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Atomisert og grove flak type aluminium brukes mye oftere enn dark german eller annet. Jeg bruker stjerner mye oftere enn flash. Har faktisk aldri brukt skikkelig flash i shells. Så fort jeg får skaffet anoder til kloratproduskjon blir det H3.
H3 er bare konge!
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
Sitat av Up
Nei, skal du ha skikkelig rask flash, så kjøper du svenskakemis Aluminium "PZ" <45 µm eller Aluminium "5413 H Super"
Vis hele sitatet...
..Og hvilken partikkelform har 5413? Flak, selvfølgelig :wink:
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Men, er det faktsik flak? Dark german typer heter dark fordi de ikke reflekterer lys. Og viss det da er så småe flak at de ikke reflekterer lys, så må det være sinnsykt småe flak. Er du sikker på at det ikke er fine fine partikler?
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Grunnen til at dark german ikke reflekterer lys er pga et karboninnhold på 2-3% som blir med under fremstillingsprosessen :wink: Det finnes også "bright" flak aluminium.
Sitat av Up
Men, er det faktsik flak? Dark german typer heter dark fordi de ikke reflekterer lys. Og viss det da er så småe flak at de ikke reflekterer lys, så må det være sinnsykt småe flak. Er du sikker på at det ikke er fine fine partikler?
Vis hele sitatet...
siden german dark er "kongen av falsh" så burde det være veeeeeeeeeeeldig små flak, tror størrelsen er 3-5um (som er 0,003 - 0,005 mm)
DET er små falk!
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Tjah.. Hadde noe German Black for et års tid siden (gått over til magnalium i flash, fant et billig parti), og det lå vel på rundt 40µm.