Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 3349
Trenger litt tips til hvordan jeg best feilsøker hjemmenettet.
Har vært veldig ustabilt siste tiden, på alle enheter. Trådløse dropper ut sånn innimellom, så litt avhengig av hva man driver med merker man det.

Se netflix via dekoder / apple tv, null problem.
Spille litt, faller innimellom ut. Eller at nettet bare brått stopper opp noen sekunder.

Tok kontakt med telenor, de ba meg resette modemet, men det virker ikke som hjalp noe spesielt.

Spørsmålet er egentlig hvordan feilsøker man dette på best måte? Cluet er vel å finne ut om det er modemet, routeren eller selve linjen inn til huset som er problemet.

Kjørte en kjapp ping runde fra cmd nå, snitt 21ms.

Syns det er greit å ha prøvd ut ting på egenhånd før man ringer supporten til telenor, for da får man bare restart router, restart modem.
Eg hadde liknande problem med snøhettarouteren til Telenor. Rakk knapt å forklare anna enn at eg hadde prøvd restart og mistenkte routeren, før dei valde å sende meg ny router. Det fiksa det heile.

(Eg trur routeren er veik for varme, og at ein eller begge sendarane lett vert dårlege...)
Har du prøvd hvordan det er på kabel?
Sitat av snegler Vis innlegg
Eg hadde liknande problem med snøhettarouteren til Telenor. Rakk knapt å forklare anna enn at eg hadde prøvd restart og mistenkte routeren, før dei valde å sende meg ny router. Det fiksa det heile.

(Eg trur routeren er veik for varme, og at ein eller begge sendarane lett vert dårlege...)
Vis hele sitatet...
Snøhette, er det denne? https://www.telenor.no/kundeservice/...er/wifi-ruter/
hvis ja er det iallfall samme som jeg har. Kan forsøke å ringe de igjen.

Sitat av Neipådeg Vis innlegg
Har du prøvd hvordan det er på kabel?
Vis hele sitatet...
Nei. Da det ikke er kronisk dårlig og jeg ikke har kablet opp kontorplassen blir det litt hassle å "teste" kablet. Dvs jeg må koble opp laptoppen foran tven i stua og sitte på gulvet, så med mindre noen har ett eller annet verktøy hvor jeg kan la den kjøre og "feilsøke" så sammenlikne wifi og kablet så får jeg ikke gjort det.
men TV dekoderen er OK, og den er vel kablet?

Så da kan du nok anta at radioene i ruteren er dårlig.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Du kan prøve å koble en annen router til modemet og se om det blir bedre da. På den måten får du testet om det er routeren eller modemet/linja som er problemet.
Sitat av Toreokjeks Vis innlegg
men TV dekoderen er OK, og den er vel kablet?

Så da kan du nok anta at radioene i ruteren er dårlig.
Vis hele sitatet...
På trådløst den også.

Sitat av datagutten Vis innlegg
Du kan prøve å koble en annen router til modemet og se om det blir bedre da. På den måten får du testet om det er routeren eller modemet/linja som er problemet.
Vis hele sitatet...
Har ingen for øyeblikket, hadde en asus da jeg flyttet hit, men den fungerte helt elendig så byttet til telenor routeren.

Hvis jeg kjører ping i cmd over en stund, vil pakketap indikere brudd?
Sist endret av RayMonk; 16. september 2021 kl. 11:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Linje har du? Fiber, coax, eller kobber?
Anbefaler å fjerne ruteren og koble datamaskin direkte til modem. Kjør en kontinuerlig pingtest med -t for og utelukke pakketap. Opplever du pakketap eller ustabil ping må du kontakte isp. Er alt i order kjøper anbefaler jeg å kjøpe en Asus ruter til 1000+, da ordner deg seg.