Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  46 7750
Siden freak var stedet jeg lærte meg å steke en hamburger skikkelig én gang for alle, så tar jeg sjansen på å forhøre meg her.

Jeg har kjøpt meg en pakke koteletter. Dette har jeg aldri stekt før. Jeg søkte opp fremgangsmåte, og det virker jo ganske rett frem, men alle sier at man må ha lokk på stekepanna i siste del. Jeg har rett og slett ingen lokk til min stekepanne. Er løpet kjørt? Hva kan jeg eventuelt gjøre for å veie opp for mangelen av lokk? Burde jeg heller bare ha de i ovnen? Leste etter jeg handla at nakkekoteletter, som er det jeg kjøpte inn, er best å steke i ovn uansett. Noen som vet?
Har du gryte eller en litt stor kasserolle da?
Definitivt best i ovn. Putt dem i en form med noe væske, som fløte og/eller kraft/buljong, kanskje litt øl eller vin. Putt andre ting du liker oppi, f eks løk, hvitløk, div grønnsaker.
Sist endret av *pi; 27. august 2021 kl. 15:09.
Når jeg var student brukte jeg mye kreative ting som lokk. Tallerkener og skjærefjøler brukte jeg ofte.
Heisann!
Fremgangsmåten for å steke koteletter er som mange sier over, men tingen er hva blir hele måltidet?

Et tips fra kokk er å steke Kjapt og hardt på begge sider så man får stekeskorpe, når dette er gjort har du liten dæsj med vann og lokk over, skru også tempen ned da du ikke vil ha en tørr kotelett.

Har du ikke lokk kan du lage dette enkelt ved å brette aluminiumsfolie over stekepannen, gjør dette før du steker så du får formet og at du ikke brenner deg i kantene når pannen er varm.

Husk også la kjøttet hvile så saften i kjøttet går tilbake til hele stykket istedet for å være konsentrert i midten og renner ut på tallerken når du skjærer i kjøttet
Hvis du har et stekebrett med høye nok kanter så fyll vann til høyde med kotelettene. Fyll så brettet med oppskjært gulrot og hvitløksfedd. Husk å krydre kotelettene først!

Mener å huske 1 time på 200 grader, men pleier egentlig bare å la det stå til de er mørkebrune og fine.
Stek først på begge sider før du slenger de i en kasserolle med vann og grillkrydder, kokes så lenge. Jo lengre du koker dem jo mørere blir dem. Vannet kan du bruke som saus etterpå. Å gjøre det slik er 100 ganger bedre en å kun steke dem. Du trenger heller ikke lokk, men du må ha vann slik at det dekker kotelettene.

Koteletter i form stekt i ovn= de tørreste og kjedeligste kotelettene du får er min erfaring...
Sitat av JohnnyNonsens Vis innlegg

Koteletter i form stekt i ovn= de tørreste og kjedeligste kotelettene du får er min erfaring...
Vis hele sitatet...
Nei de må jo koke i ovnen. Eller braisseres eller hva det egentlig heter. Tørre koteletter er nitrist mat.
Du kan krydre de etter smak, hive de i en panne sammen med litt matfett, steke de på middels varme til det begynner å pipple kjøttsaft på overflaten. De er da klare til å snus, gjenta og ferdig.
Mange interessante svar her! Koke et stykke kjøtt høres helt feil ut i mitt hode, men det høres altså ut som en helt kurant del av fremgangsmåten når det gjelder koteletter. Interessant. Skal se litt på hva som er på kjøkkenet, sammenligne litt med de fremgangsmåtene jeg søkte meg frem til, så ser det jo ut som det kan bli et greit måltid til slutt denne gangen også
Sitat av JohnnyNonsens Vis innlegg
Koteletter i form stekt i ovn= de tørreste og kjedeligste kotelettene du får er min erfaring...
Vis hele sitatet...
Hvis de blir tørre så har du ikke gjort det riktig. Det er viktig å fylle vann(eller annen ønsket veske) opp til kanten på kotelettene, vesken skal ikke overstige kotelettene. Dersom vesken har minsket drastisk halvveis så bør det fylles på.
Sitat av drewjuice Vis innlegg
Mange interessante svar her! Koke et stykke kjøtt høres helt feil ut i mitt hode, men det høres altså ut som en helt kurant del av fremgangsmåten når det gjelder koteletter. Interessant. Skal se litt på hva som er på kjøkkenet, sammenligne litt med de fremgangsmåtene jeg søkte meg frem til, så ser det jo ut som det kan bli et greit måltid til slutt denne gangen også
Vis hele sitatet...
Du burde definitivt utvide horisonten litt hvis du ikke har spist kokt kjøtt. Nå er det snart fårikålsesong, for eksempel
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Brasering osv er en helt grei måte å tilberede kjøtt på, men det blir ofte brukt til litt mindre imponerende kjøttstykker for å gjøre seigt faenskap mørere. Kvalitetskjøtt høres ikke ut som noe å koke. Koteletter kan kokes til helvete og tilbake.
Sist endret av robhol; 27. august 2021 kl. 18:20.
Ts du trenger ikke lokk. Du kan starte på lav varme og flippe kotelettene. Det gjør samme nytten. Se under der jeg svarte Pi.

Sitat av *pi Vis innlegg
Definitivt best i ovn. Putt dem i en form med noe væske, som fløte og/eller kraft/buljong, kanskje litt øl eller vin. Putt andre ting du liker oppi, f eks løk, hvitløk, div grønnsaker.
Vis hele sitatet...
Definitivt god i ovn og ennå bedre i ovn om en følger dine tips. Men aller best i stekepanne, der en får en skikkelig fin stekeskorpe, som om man steker biff. Selv pleier jeg kun å steke lammekoteletter i ovn siden de har mye fett Svinekoteletter/nakkekoteletter foretrekker i stekepanne.

Helt uten lokk:
For koteletter anbefales lav varme i ca ti+ min på hver side, så kan man frese litt på med varmen. Bruk gjerne olje i panna helt på starten. Så før en skrur opp varmen og lar de få stekeskorpe kan en enten ha i klarnet smør eller bare en kladd meierismør. Da må en dog passe litt på varmen og stoppe på nøttebrunt smør for å unngå brent og bitter smørsmak. Men det hjelper om man har brukt olje i starten, da øker tålegrensen/smkokepoint på smøret. Legg evt. i urter i smøret og bruk en skje/liten øse og slå det varme smøret over kotelettene, da får man raskere stekeskorpe på begge sider uten at kjøttet tørker ut.
Sist endret av _abc_; 27. august 2021 kl. 18:42.
Sitat av *pi Vis innlegg
Du burde definitivt utvide horisonten litt hvis du ikke har spist kokt kjøtt. Nå er det snart fårikålsesong, for eksempel
Vis hele sitatet...
Har spist mye fårikål. Det virket bare veldig merkelig å koke et helt stykke kjøtt, men du har et poeng, det er jo ikke akkurat uvanlig å kokke kjøtt.

Sitat av robhol Vis innlegg
Brasering osv er en helt grei måte å tilberede kjøtt på, men det blir ofte brukt til litt mindre imponerende kjøttstykker for å gjøre seigt faenskap mørere. Kvalitetskjøtt høres ikke ut som noe å koke. Koteletter kan kokes til helvete og tilbake.
Vis hele sitatet...
Dette gir mening. Har aldri hatt noen formening om hvor kotelett er på kvalitetsskalaen, så i mitt hode ble det nøyaktig det samme som å skulle koke et stykke biff. Så for meg Gordon Ramsay komme løpende inn på kjøkkenet mitt for å kalle meg idiot.

Sitat av _abc_ Vis innlegg
Helt uten lokk:
For koteletter anbefales lav varme i ca ti+ min på hver side, så kan man frese litt på med varmen. Bruk gjerne olje i panna helt på starten. Så før en skrur opp varmen og lar de få stekeskorpe kan en enten ha i klarnet smør eller bare en kladd meierismør. Da må en dog passe litt på varmen og stoppe på nøttebrunt smør for å unngå brent og bitter smørsmak. Men det hjelper om man har brukt olje i starten, da øker tålegrensen/smkokepoint på smøret. Legg evt. i urter i smøret og bruk en skje/liten øse og slå det varme smøret over kotelettene, da får man raskere stekeskorpe på begge sider uten at kjøttet tørker ut.
Vis hele sitatet...
Takk for en detaljert fremgangsmåte! Her er det også noen varsellamper som blinker for meg, men det kan godt hende de blinker fordi jeg ikke har peiling. I andre tilfeller skal man alltid begynne med høy varme og så skru ned. Gjør man det i omvendt rekkefølge her fordi man faktisk ønsker kokeeffekten, i motsetning til når man steker en burger?
Takk for en detaljert fremgangsmåte! Her er det også noen varsellamper som blinker for meg, men det kan godt hende de blinker fordi jeg ikke har peiling. I andre tilfeller skal man alltid begynne med høy varme og så skru ned. Gjør man det i omvendt rekkefølge her fordi man faktisk ønsker kokeeffekten, i motsetning til når man steker en burger?
Vis hele sitatet...
Kotelettene i seg seg selv er hverken veldig møre eller veldig seige. Det er stykningsdeler fra nakken. For at kjøttet ska bli mørt bruker mange varianter av koking/brassering. Feks stekeskorpe, så under lokk med buljong, kraft, vin eller vann i pannen så varmebehandles kjøttet under lokket. Det er skånsomt og tørker ikke ut kotelettene, de blir lett tørre som helvete om de får mye varme for lenge.

Så ja, metoden jeg beskrev fungerer kjempefint uten lokk. Og det er null stress å få stekeskorpen på tampen av varmebehandlingen. Den blir akkurat like god på den måten. Du kan jo gjøre et eksperiment. Del pakken i to og lag halvparten slik jeg beskrev, også reverserer du min metode på siste halvdel. Da starter du med varm panne, gjerne både olje og smør, stikk gal ende av en tre sleiv i fettet i pannen, når det "bruser" rundt skaftet er pannen varm nok. Legg i kotelettene i par minutter på hver side og ta kotelettene ut av pannen, så varmen ned lav og vent noen minutter slik at pannen kjøles ned før legger tilbake koteletter og steker på svak varme i 10+ min på hver side.

Da vet du hva du liker best til neste gang.
Sist endret av _abc_; 27. august 2021 kl. 19:09.
Sitat av drewjuice Vis innlegg

Dette gir mening. Har aldri hatt noen formening om hvor kotelett er på kvalitetsskalaen, så i mitt hode ble det nøyaktig det samme som å skulle koke et stykke biff. Så for meg Gordon Ramsay komme løpende inn på kjøkkenet mitt for å kalle meg idiot.
Vis hele sitatet...
Stemmer at lang varmebehandling gir mørere kjøtt, på stykningsdeler som er seige pga bindevev. Men det er ikke dårlig kjøtt! Skanker f eks er seige som faens oldemor, men det kan være helt sykt godt hvis det er laget riktig. Det opphenget folk har på indrefilet og sånn, at alt skal være så ekstremt mørt, er bare fordi folk flest ikke har tid eller kunnskaper til å lage god mat som tar mer enn ti minutter.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Kotelettene i seg seg selv er hverken veldig møre eller veldig seige. Det er stykningsdeler fra nakken. For at kjøttet ska bli mørt bruker mange varianter av koking/brassering. Feks stekeskorpe, så under lokk med buljong, kraft, vin eller vann i pannen så varmebehandles kjøttet under lokket. Det er skånsomt og tørker ikke ut kotelettene, de blir lett tørre som helvete om de får mye varme for lenge.

Så ja, metoden jeg beskrev fungerer kjempefint uten lokk. Og det er null stress å få stekeskorpen på tampen av varmebehandlingen. Den blir akkurat like god på den måten. Du kan jo gjøre et eksperiment. Del pakken i to og lag halvparten slik jeg beskrev, også reverserer du min metode på siste halvdel. Da starter du med varm panne, gjerne både olje og smør, stikk gal ende av en tre sleiv i fettet i pannen, når det "bruser" rundt skaftet er pannen varm nok. Legg i kotelettene i par minutter på hver side og ta kotelettene ut av pannen, så varmen ned lav og vent noen minutter slik at pannen kjøles ned før legger tilbake koteletter og steker på svak varme i 10+ min på hver side.

Da vet du hva du liker best til neste gang.
Vis hele sitatet...
Takk igjen! Jeg noterer flittig! Et siste spørsmål: hvordan vet man når kjøttet er skikkelig stekt? Jeg er sykelig redd for matforgiftning, så jeg liker å vite hvordan jeg kan være sikker på at maten er trygg, men ingen fremgangsmåter sier noe om akkurat det.

Sitat av *pi Vis innlegg
Stemmer at lang varmebehandling gir mørere kjøtt, på stykningsdeler som er seige pga bindevev. Men det er ikke dårlig kjøtt! Skanker f eks er seige som faens oldemor, men det kan være helt sykt godt hvis det er laget riktig. Det opphenget folk har på indrefilet og sånn, at alt skal være så ekstremt mørt, er bare fordi folk flest ikke har tid eller kunnskaper til å lage god mat som tar mer enn ti minutter.
Vis hele sitatet...
Jeg bruker lang tid på å lage mat. Unormalt lang tid. Heldigvis synes jeg det er gøy å holde på, så lenge ingen står og venter. Indrefilet blir for dyrt så det brukes aldri.
Sitat av drewjuice Vis innlegg
Jeg bruker lang tid på å lage mat. Unormalt lang tid. Heldigvis synes jeg det er gøy å holde på, så lenge ingen står og venter. Indrefilet blir for dyrt så det brukes aldri.
Vis hele sitatet...
Mye god, men tidkrevende, mat som er rimelig. God ressursutnytting er det også, det er liksom ikke bare biffer på et dyr. Du får kjøpe deg en høne, noen lammeskanker eller en svineknoke f eks
BRAND ∞ STRONG
I panne
Snitt i fettranden flere steder slik at kotelettene ikke krøller seg.
Brun kotelettene raskt i varm panne 2-3 minutter på hver side og dryss på salt og pepper.
Trekk pannen vekk fra platen og legg et lokk over.
La kotelettene ettersteke i ca. 5 minutter.

Ovnsstekt i form
Brun dem på begge sider i smør i en varm stekepanne.
Ha kotelettene i en ildfast form sammen med ønsket tilbehør og kraften.
La kotelettene steke i ovnen på 200 grader i ca 30 minutter.
koteletter er egentlig en veldig grei test. Hvis du sliter med det, vel, da er det ikke disse droidene du leter etter. Finn en annen interesse
Sitat av *pi Vis innlegg
Mye god, men tidkrevende, mat som er rimelig. God ressursutnytting er det også, det er liksom ikke bare biffer på et dyr. Du får kjøpe deg en høne, noen lammeskanker eller en svineknoke f eks
Vis hele sitatet...
Jeg har storfekjaker liggende i fryseren, uheldigvis så er det 5kg som er fryst sammen i en klump. En vakker dag så blir det kjakelag på hedmarken
Stek i pannen, og så en time el to i ildfast form i ovnen, gjerne fat med lokk om du får skaffet deg. Husker muttern og bestemor pleide å prate om at det er nødvendig med dagens koteletter for å få de møre. Hold vist med å steke de i pannen i gamle dager.
Godt med fløte i formen f.eks, eller buljong.

Mvh
Sist endret av Bobben79; 27. august 2021 kl. 22:42. Grunn: Tyrkleif
Sitat av Fulmen Vis innlegg
koteletter er egentlig en veldig grei test. Hvis du sliter med det, vel, da er det ikke disse droidene du leter etter. Finn en annen interesse
Vis hele sitatet...
Det er jo bare tull. For det første trenger de aller fleste å lage mat stort sett hver eneste dag, ikke bare nå men for resten av livet. Og da er det jo greit å lage mat som smaker. Det å lage smakfull mat er kun øvelse og innsats som det meste annet i livet. Om noen tar lett på det og ikke legger ned innsats eller søker inspirasjon eller forsøker å lære seg nye teknikker så blir resultatet fort kjedelig, med det resultat at det blir mye ferdigmat eller take away. Å lage mat selv er noe alle kan klare, det blir smaksrikt og det er både billig og trivelig. Også er det noe med mestringsfølelsen. Kjøkkenet blir en liten arena der en nesten hver dag får en liten seier. Og de gangene en ikke lykkes helt som forventet så kan en jo bare tenke gjennom hva en gjorde som ga det resultatet også kan man endre fremgangsmåte, ingredienser eller teknikken neste gang.
Å lage mat er jo som alt anna, man lærer jo mest av feilene man gjør underveis. Og for å slippe å gjøre alle feilene selv så kan man spørre andre om råd og tips, slik som ts gjør.

Selv kan jeg stå på kjøkkenet å se på at poteter bli ferdig kokt. Man må legge kjærlighet og tid i det.
Sitat av Fulmen Vis innlegg
koteletter er egentlig en veldig grei test. Hvis du sliter med det, vel, da er det ikke disse droidene du leter etter. Finn en annen interesse
Vis hele sitatet...
Øvelse gjør mester sies det. Man kommer jammen ikke langt om man bare gir opp på alt man ikke får til.
Selvfølgelig ikke, men koteletter er faktisk litt tricky. Så det er etter min mening en grei test for å skille klinten fra hveten. Og ja, på en selv kjenner en andre. Jeg er tragisk dårlig foran komfyren. Jeg kjenner nok de fleste av triksene, men akkurat hvor varmt, hvor lenge osv vil for alltid være et mysterium for meg.
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Selvfølgelig ikke, men koteletter er faktisk litt tricky. Så det er etter min mening en grei test for å skille klinten fra hveten. Og ja, på en selv kjenner en andre. Jeg er tragisk dårlig foran komfyren. Jeg kjenner nok de fleste av triksene, men akkurat hvor varmt, hvor lenge osv vil for alltid være et mysterium for meg.
Vis hele sitatet...
Da forstår jeg litt bedre hva du mente med den første kommentaren. Jeg tror det var lett å oppfatte deg feil, og trodde du mente at koteletter er så enkelt at hvis du ikke klarer det engang er det bare å gi seg. Kan være enig i at det er noen ting som egentlig er ganske "basic", men som krever at man gjør noe riktig for at det skal bli bra, og som blir gode pekepinner på hvor god kontroll man har. Steking er jeg ikke god nok på enda, og første koteletten ble ikke noe særlig, men jeg prøver meg på nytt. Tilbehøret ble derimot nydelig!
Alufolie funker som nødlokk
Sitat av drewjuice Vis innlegg
Da forstår jeg litt bedre hva du mente med den første kommentaren. Jeg tror det var lett å oppfatte deg feil, og trodde du mente at koteletter er så enkelt at hvis du ikke klarer det engang er det bare å gi seg. Kan være enig i at det er noen ting som egentlig er ganske "basic", men som krever at man gjør noe riktig for at det skal bli bra, og som blir gode pekepinner på hvor god kontroll man har. Steking er jeg ikke god nok på enda, og første koteletten ble ikke noe særlig, men jeg prøver meg på nytt. Tilbehøret ble derimot nydelig!
Vis hele sitatet...

Hva tenker du ble feil? Har du forresten hørt om sous vide? Forsøk det neste gang du skal ha koteletter, garantert møre, veldig saftige og etter at de er ferdig sous vide så slenger du dem (tørket av så overflaten er tørr) i varm stekepanne og gir dem stekeskorpe. Du kan gå all inn og kjøpe vacuumpakker, sous vide sirkulator og få det helt perfekt. Eller du kan bruke zip pose i en kjele, og måle temperature med et billig thermometer. Temp fra 55 og kanskje helt opp til 63 grader i et par tre timer. Da er det tiden og skånsom varmebehandling som gjør kjøttet mørt, og beholder saftigheten også er det stekeskorpen som gir den gode smaken.

Du kan også slenge på litt MSG om du vil, for å sprite opp opplevelsen. Husk at svinekjøtt tåler krydder veldig bra. Så du kan være litt raus.

Sous vide er kjempefint, men det krever en plan stort sett. Men vet du hva du skal spise neste dag så kan du faktisk gjøre sous vide delen ferdig kvelden føre og bare gi kotelettene en dukkert i isbad for rask nedkjøling (med plasten på) også er det gjort i en fart neste dag å tilberede. Alt du trenger gjøre er å gi dem stekeskorpe også kan de hvile i pannen ca 5 min etterpå. Husk å trekke pannen tilside.

En liten advarsel er dog på sin plass. Forsøker du sous vide så er sjansen veldig store for at du blir grisehekta. For det blir seier hver gang. Og du kommer til å forsøke å tilberede alt mulig sous vide i en lang periode. I praksis betyr det at du kommer til å spise variert og smakfull mat hver dag i lang tid fremover.
Sist endret av _abc_; 28. august 2021 kl. 20:17.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Hva tenker du ble feil? Har du forresten hørt om sous vide?
Vis hele sitatet...
Jeg tulla nok med temperaturen under steking. Ene siden av stykket var litt tynnere, og det ble skosåle, mens andre siden var tykkere og virka ikke helt ferdigstekt. Prøvde meg på å lese av temperatur med steketermometer etter hvert, men stoler ikke helt på termometeret som i dette tilfelle viste ~56 grader nær slutten av stekinga.

Har hørt om sous vide ja! Det er veldig interessant, men har aldri funnet helt ut av hva jeg egentlig trenger for å prøve det. Får se om ikke jeg kan få prøvd det neste gang
Du har nok brukt for høy temperatur for lenge. Stekeskorpe er konge uten tvil, det gir masse god smak. Men ønsket om stekeskorpe må balansere med ønsket om saftig og mørt kjøtt. Forsøk nakkekoteletter av svin neste gang. De har mer intramuskulært fett. Ikke mye men mer, og blir gjerne saftigere. Da ønsker du at fettet du ser i kotelettene skal "smelte"

Sous vide vacuum pakker og sous vide sirkulator har kommet ned i pris, og du får dette fra ca 1000 kr totalt og oppover. Så ingen voldsom investering. Vel verdt pengene. Og langt mindre styr enn zip poser, og det med å hele tiden holde øye på temperatur i kjelen med vann manuelt. Elkjøp har en sirkulator på salg nå, 599.

Grunnen til at jeg anbefalte fremgangsmåten var for at det skulle bli enklere med temperaturkontroll. Og kjøttet skulle få lang nok tid på svak varme til å mørne. Når en da øker temperaturen for å få stekeskorpe er det greit å ta kjøttet ut av pannen rett før den indre tempen når måltallet. Så gir en kjøttet noen minutter hvile. Tempen i kjøttet vil øke, under hvilen. Kjøttet oppleves også mørere etter hvilen enn om du spiser det direkte fra stekepannen.

Du finner nok ut av det.
BRAND ∞ STRONG
@_abc_ Gir du kjøttet en "omgang" i panna etter at du har Sous vide det,
så resultatet ikke bare blir kokt kjøtt uten stekeskorpe tenkte jeg?
Sitat av vindaloo Vis innlegg
@_abc_ Gir du kjøttet en "omgang" i panna etter at du har Sous vide det,
så resultatet ikke bare blir kokt kjøtt uten stekeskorpe tenkte jeg?
Vis hele sitatet...
Ja da. Etter sous vide så tørkes kjøttet av så overflaten er tørr. Kan fint luftkjøles et kvarter eller så. Også brunes kjøttet i varm stekepanne slik at det blir en fin stekeskorpe og en får den nydelige Maillard effekten vil alle elsker.

Siden kjøttet alt har fått langtidsvarmebehandling sous vide er korrekt kjernetemp alt oppnådd. Så kjøttet er per definisjon "spise klart", altså ikke lengre rått. Men får å få den riktige smak og ikke minst konsistens er det nødvendig med stekeskorpe og en runde i stekepannen. Dette går veldig raskt, kanskje bare 30 sek til 1 min på hver side siden kjøttet er tørket av og ikke fuktig utenpå er det ingenting som først må fordampe før bruning starter. Derfor høy varme på pannen slik at bruning skjer raskt og effektivt uten at kjøttet tørker ut.

Fotnote; Vil legge til for de som sjekket ut lenken at når en koker kraft, buljong eller reduserer dette til fond så har en gjerne sørget for maillard effekten på forhånd. Feks lager jeg fond på oksehaler. Før oksehalene kokes i mange timer så bruner jeg først oksehallene i stekeovnen for å få frem maillardeffekten og maksimere dermed smaken i sluttproduktet som blir fond, en sterk redusert kraft/buljong som jeg bruker i sauser blant annet.
Sist endret av _abc_; 29. august 2021 kl. 09:54.
Altså jeg koker poteter og grønnsaker men kjøtt har jeg aldri kokt. Det skal bare «surres, småkokes, varmehandles kall det hva dere vil på lav varme, kokes det er vel lapskaus og annen bikkjemat.

Salt peppper, muskat og ingefær.
Brunes på hver side.
Surres med fløte og vann til passene konsistens.
Ferdig. Spis.
Sitat av Dough Vis innlegg
Altså jeg koker poteter og grønnsaker men kjøtt har jeg aldri kokt. Det skal bare «surres, småkokes, varmehandles kall det hva dere vil på lav varme, kokes det er vel lapskaus og annen bikkjemat.

Salt peppper, muskat og ingefær.
Brunes på hver side.
Surres med fløte og vann til passene konsistens.
Ferdig. Spis.
Vis hele sitatet...
Da går du glipp av mye god mat

Jeg skjønner hva du mener, du koker ikke kjøtt som du koker egg. Men det er vel ikke akkurat det folk har ment heller? Det er vel mer korrekt å bruke "kokkebegreper" og faguttrykk som brassering osv. men det folkelige begrepet koking sier mye for oss som ikke er fagfolk og kokker av yrke og utdanning.

Feks, storefeskank eller kalveskank er jo en klassisk kokkerett som en kan finne på menyen på finere restauranter. Den retten kalles gjerne osso bucco men det er jo bare kokt skank. Smaksrik og en skikkelig høst/vinter rett. Den er veldig enkel å lage og smaker fantastisk. Og for de som feks har "slow cooker" så lager jo retten seg helt av seg selv mens du gjør andre ting.Eller du kan slenge en dertil egnet gryte m/lokk i stekeovnen også lager retten seg også der. Men for oss vanlige folk som ikke er kokker så er det jo fortsatt bare kokt skank. Skank kan også byttes ut med oksehaler eller kombinere skank og haler. Nydelig mat.
Sist endret av _abc_; 29. august 2021 kl. 10:13.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Dough Vis innlegg
Altså jeg koker poteter og grønnsaker men kjøtt har jeg aldri kokt. Det skal bare «surres, småkokes, varmehandles kall det hva dere vil på lav varme, kokes det er vel lapskaus og annen bikkjemat.

Salt peppper, muskat og ingefær.
Brunes på hver side.
Surres med fløte og vann til passene konsistens.
Ferdig. Spis.
Vis hele sitatet...
Masse kjøtt man med kan koke med godt resultat.
STORFEKJØTT
Høyrygg, bog, bryst og bibringe
SVINEKJØTT
bog, nakke, ribbe og svineknoke

Eller har du aldri spist Fårikål for eksempel?
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Da går du glipp av mye god mat

Jeg skjønner hva du mener, du koker ikke kjøtt som du koker egg. Men det er vel ikke akkurat det folk har ment heller? Det er vel mer korrekt å bruke "kokkebegreper" og faguttrykk som brassering osv. men det folkelige begrepet koking sier mye for oss som ikke er fagfolk og kokker av yrke og utdanning.

Feks, storefeskank eller kalveskank er jo en klassisk kokkerett som en kan finne på menyen på finere restauranter. Den retten kalles gjerne osso bucco men det er jo bare kokt skank. Smaksrik og en skikkelig høst/vinter rett. Den er veldig enkel å lage og smaker fantastisk. Og for de som feks har "slow cooker" så lager jo retten seg helt av seg selv mens du gjør andre ting. Men for oss vanlige folk som ikke er kokker så er det jo fortsatt bare kokt skank. Skank kan også byttes ut med oksehaler eller kombinere skank og haler. Nydelig mat.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke finlest alt her bare ser flere svarer med koking og tenkte det er greit å nevne at det ikke er vanlig å koke koteletter. Mulig jeg har gått glipp av kokte koteletter, blir uansett ikke i dag jeg skal prøve det.

Sitat av vindaloo Vis innlegg
Masse kjøtt man med kan koke med godt resultat.
STORFEKJØTT
Høyrygg, bog, bryst og bibringe
SVINEKJØTT
bog, nakke, ribbe og svineknoke

Eller har du aldri spist Fårikål for eksempel?
Vis hele sitatet...
Oh lord the ironi..
Jeg svarte på koking av kotelletter.
Sist endret av Dough; 29. august 2021 kl. 10:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
BRAND ∞ STRONG
Ironi?
Du kan koke hva faen du vil for min del.
Fettmarmorering er avgjørende for at koteletter blir tørre eller ikke dersom man ikke vil bruke væske. Har sikkert stekt 100-200 koteletter i ovn uten væske de siste 3 årene og så lenge koteletten består av minst 1/4 fett og at fettet er spredt litt utover kjøttstykket så blir de sjeldent tørrstekte. Mye av fettet smeltes om til baconfett som sprer seg rundt om i kjøttstykket og skaper dermed god smak samt holder på saftigheten. Du slipper å tygge på det med andre ord.

Kotelettene bør se nogenlunde sånn ut:


Så lenge du steker de lenge nok, gjerne med varmluft samt lavere temperatur enn 180 grader (188 er røykepunktet for ister/svinefett) så blir de møre, saftige og crispy utapå uten å bli brent. Pleier selv å ha ovnen på 150-160 grader og steke de i 1-2 timer, vurderer på øyemål når de ser ferdige ut.

Den fremste delen av svinekammen, nær nakken, er gjerne mer marmorert enn den bakre delen. På storfe blir denne fremste delen kalt entrecote men vi regner den som en del av kammen eller nakken på svin.
Sist endret av andlov5000; 29. august 2021 kl. 12:52.
Eller slik for nakkekoteletter;



Det var en uvanlig høy marmorering på de kotelettene. Kan ikke huske jeg sist kom over godsaker som det.
Dette her er vel mer vanlig marmorering?



Er det noe "håndverksgris" du kjøper om du får så fin kvalitet eller er du bare flink til å sortere ut de beste i butikken eller hos slakter'n?
Sist endret av _abc_; 29. august 2021 kl. 13:49.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Eller slik for nakkekoteletter;



Det var en uvanlig høy marmorering på de kotelettene. Kan ikke huske jeg sist kom over godsaker som det.
Dette her er vel mer vanlig marmorering?



Er det noe "håndverksgris" du kjøper om du får så fin kvalitet eller er du bare flink til å sortere ut de beste i butikken eller hos slakter'n?
Vis hele sitatet...
Har funnet flere i nærheten av det bildet jeg linka blant vanlige butikker, men de er definitivt sjeldne. Som regel går jeg for nakkekoteletter av den grunnen, men det gjelder å se på flere pakker før du bestemmer deg. Av og til er det en pakke eller to med særdeles mer marmorering enn de andre, så da slår jeg til.

Alternativet er å kjøpe fra Reko-ringer o.l. som selger frilands gris, mangalica/ullgris eller dra på high end kjøttbutikker som Maschmanns og Strøm Larsen.
Hi end utgår pga økonomi. Om eg var bedre stilt økonomisk ville eg glatt ete mer hi end. Men ting er som de er så får ete so eg gjær.
Da hjelper det med triks som sous vide og åpen grense til Sverige.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Hi end utgår pga økonomi. Om eg var bedre stilt økonomisk ville eg glatt ete mer hi end. Men ting er som de er så får ete so eg gjær.
Da hjelper det med triks som sous vide og åpen grense til Sverige.
Vis hele sitatet...
Ser den. Du får speide litt når du er i kjøttdisken Har funnet mye bra på Coop, Meny og Rema butikker. Kiwi har av en eller annen grunn nesten bare magert kjøtt, uavhengig av dyreslag.

Kan være gunstig å forhøre seg med kjøttleverandører om å kjøpe i større kvantum (10-20-30kg) og få rabatt.
Går bra, pleier å storhandle kjøtt i Sverige. Svinekoteletter, nakkekoteletter, entrecote, oksehalve, kalveskank, svinenakke og svinekjaker, tri tip biff, andebryst og kyllinglår og bryst. Sjeldent dårlig utvalg i min fryser, selv om det er handlet inn etter pris og kvaliteten ofte blir lavere enn mer kostbart kjøtt. Skulle gjerne spist wagu biff hver helg eller helgrillet spansk pattegris. for det er unike smaker men for dyrt. Det fine med mat er jo at om en anstrenger seg og gjør det beste ut av råvarene så blir det jo alltid smakende bra mat og et måltid som metter. Og når en sitter der, med kaffen etter middag så tenker en jo ikke over om entrecoten kom fra svensk mjølkeku og at det hadde smakt så mye bedre om det var fra en okse med riktige gener. En er jo bare mett og god og fornøyd.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Fant dette snadderet på Coop Mega til 59,90 kr/kg. Godt eksempel på bra marmorering: