Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 5176
Jeg er på jakt etter et eller annet som jeg kan erstatte brusdrikkingen min med. Jeg drikker 1.5l/2l brus, i tillegg til 1-2 bokser med energidrikker HVER dag, sunn uvane fra ungdommen, jeg vet at dette ikke er bra for meg men jeg klarer ikke å slutte uten å erstatte det med noe, vann gjør liksom ikke opp for brus elsket mitt.
Jeg har drukket enorme mengder med brus hver dag i rundt 12 år, jeg må rett og slett slutte.

Er det noen som har noen erfaringer med f.eks noe smakstilsetninger eller lignendes som kan brukes i vann? Jeg har prøvd vann med sitrondråper, er helt ok, men ikke noe mer. Liker ikke farris med kullsyre, men tror kanskje det kunne vært godt dersom jeg kan finne noe å smakstilsette den med.

Regner med det er noen andre som har komt seg ut av denne sukker(brus)avhengigheten som har noen konge forslag
Sist endret av rödpant3r; 4. august 2021 kl. 19:24. Grunn: Skrivefeil
Lerum sukkerfri Husholdningssaft. 97% frukt og bær gjør susen her i heimen.
Sist endret av BeardedFreak; 4. august 2021 kl. 19:43.
Fun light saftene brukes mye her. Sikkert ikke sunt med enorme mengder av disse heller, men man slipper sukkeret.

https://www.funlight.no/products/
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Jeg ville begynt med å gjøre bevisste forsøk på å trappe ned uten å slutte i første omgang, hvis det var meg. Så kan du sørge for å holde deg unna sukkerbrusen i neste omgang, og bytte til (helt) usøtet kullsyrevann etter det. (Jeg er fan av Bris og Taffel og sånt med tilsatt smak, ikke sukker/søtningsstoffer og smaker nok til å ikke bli for kjedelig.)

Så klart, dette er brus og ikke heroin, så det er godt mulig du klarer dette på færre "steg".
Sist endret av robhol; 4. august 2021 kl. 19:51.
Har vert i samme problemet som deg bare med energidrikk, drakk kanskje 4 bokser om dagen, ikkje for energiens skyld men for smaken.

Damen har også vert i samme problemet bare med Pepsi max og redbull.

Når kjøleskapet våres takket for seg så slo vi på stortrommen og kjøpte oss et med kullsyrevann dispenser og etter dette har vi stort sett klart å holdt oss unna energidrikker og brus og heller gått over til sukkerfri saft, sitronbåter og slikt.

Er ikkje helt det samme, men etter vi tok et skippertak og litt om og men så har vi lagt frå oss brusen/energidrikken når vi er hjemme.

Kanskje ikkje aktuelt for din del og kjøpe et slik kjøleskap, men tenker en sodastream eller FirstPrice kullsyrevann kan være et godt alternativ dersom du vil prøve å blande det med litt saft og slikt
Har tidligere hatt brus og energidrikk avhengighet.. Mulig dette ikke hjelper for deg, men jeg kjøper en pose med iste (pulver) å deler opp i 2stk 0,5 flasker å drikker gjennom dagen.. Så kompanserer jeg med 1 kopp kaffe også.

Klarer å holde brus og energidrikkingen i sjakk, til en viss grad ivertfall.. Blir noen bokser i uka da

Sist endret av perulv291; 4. august 2021 kl. 20:14.
Koffein brusetablett uten sukker
Smakssatt boble sprudlevann (her kan du selv velge, også kjøpe egen karboneringsmaslin) og noe oy! Eller FUN saft å blande det med. Det har vært min kalorifrie brus ihvertfall. Jeg synes det er greit.
First price cola sukkerfri, den som er blå med blå kork er sukkerfri å den som er rød er med sukker, nå er jo det brus det å, men det er ihvertfall bedre.
Fun light (feks den helt gjennomsiktige med sitronsmak) og vann med kullsyre smaker tilnærmet likt som sprite, faktisk hakket bedre for den er ikke like søt.
Jeg drikker ganske mye brus om dagen, er vell der jeg får all vannintaket mitt fra.. ca 3 liter om dagen.

er 192 høy og veier 87kr.. jeg kunne godt tenke meg å slutte med brus men for meg har verken sodastreamer, saft eller sukkerfri fungert. det har fungert i perioder også detter jeg rett på coca cola med sukker alikevell.. ser også frem til gode tips i denne tråden.
Du skriver at du har prøvd å erstatte brusen med vann i en periode før men at det ikke endte med særlig suksess

Jeg møtte på en mann i badstua på badeland en gang som hadde gått ned 40kg på ett og et halv år ved å kutte ut brusen med vann

Vet ikke hvor lenge du prøvde å erstatte brusen med vann men med tanke på hvor lenge denne avhengigheten har vart så er det å forvente seg noen uker med lite motivasjon hvor du føler dette ikke funker før du faktisk tilpasser deg å kutte det ut helt

Jeg synes ikke du trenger å kutte ut brusen helt men kanskje det kan være gunstig å kjøpe inn sukkerfri brus i første omgang som Pepsi Max, Cola Zero, Solo Super osv for å så trappe videre ned til saft uten sukker også ned til vann etter det

Hvis det hjelper med å gratulere seg selv underveis kan du jo også drikke brus i helgene som en reward etter en uke fylt med kun vann som drikke. Det er kanskje litt ‘barnslig’ å kun drikke brus i helgene men jeg er skråsikker på at helsa di vil takke deg om 20 år
Det kan sammenlignes veldig med dette å være på diet. Drop brus i uka og drikk det kun fredag og lørdag, det er overkommelig fordi du har noe å se frem til.

Etter en stund blir det enklere men de første ukene er tøffe.
Problemet mange har når de skal slutte med en avhengighet er at de går all out, balls to the walls med en gang, skal gjøre alt riktig og ikke gjøre noe feil. Så går det et par uker med jernhånd, før man glir tilbake i gamle vaner.

Det funker ikke for meg, og jeg tipper de fleste andre ikke klarer å slutte når de gjør det på den måten heller.

Ville begynt med å droppe brus én dag i uka først. På de dagene ville jeg byttet ut brusen med sukkerholdig saft, gjerne en som ikke er tilsatt ekstra sukker. Legg til en ekstra dag etter noen uker, kanskje en måned?
Sett opp et fast budsjett eller mengde du ikke skal overskride for de dagene du ikke kutter brusen. Dette er bare mitt forslag, du må finne det som funker for deg.

Det er 12 ÅR med uvaner, å skulle legge det ifra seg på et par uker vil jeg si er dømt til å feile og i beste fall litt naivt å tro. Bruk tiden du trenger, og husk at et steg tilbake ikke er verdens ende, så lenge du går i en positiv retning i det store og hele. Lykke til!
For noen uker tilbake innså jeg at jeg og var litt avhengig av sukker, og kutta det tvert. Uten å særlig tenke over det, noen dager etterpå, handla jeg inn massevis av tørket frukt som jeg begynte å spise på. Nok til å bli sittende på ramma og godta nederlaget. Det var nok cravings som utløste handlingen min.

Uten at jeg skal gå god for forskningen, later det til fra opptil flere anekdotiske sammenstillinger og bevis at det er en viss bakterieflora som dannes av det du spiser. En endring i dette, gjerne i form av sukker/karbohydratinntak så vil gjerne "magen" fortelle deg at sukker er akkurat det du trenger, og effekten er nevnt som tidligere; cravings. Tilsynelatende består vi av en ikke-insignifikant andel av både bakterier og nevroner som mater informasjon rett inn i hjernebarken og fungerer på nesten en Ophiocordyceps unilateralis metode i å få deg til å innta det samme som har dannet nevnte flora.

Fra en anekdote til en annen: sukkerjaget blir å opphøre og du *må* ikke erstatte det med noe annet søtt. Noe av det vi gjør mest av i vårt liv er urovekkende nok tilsynelatende et felt vi definitivt vet lite om. Det kan godt være at jeg ikke godt nok kjenner kroppens virkningsmetoder men omtrent alle artikler og papers jeg har lest om energiinntak har en viss eim av "tjæ over seg". Dog, hver bidige gang jeg har følt noen form for craving eller "jag" av noe bestemt har det vært i mangel av et spesifikt mineral (blodprøvetest), eller ved radikale endringer av matinntak (anekdotisk).

Hvorvidt det er medisinsk korrekt og begrunnet opp og i mente med grafer pekende i alle mulige og umulige kardinalretninger, skal jeg ikke uttale meg om, men tankemønsteret har hjulpet meg i å ignorere suget.
Sist endret av m0b; 4. august 2021 kl. 23:58.
Sitat av VitoScaletta Vis innlegg
Jeg drikker ganske mye brus om dagen, er vell der jeg får all vannintaket mitt fra.. ca 3 liter om dagen.

er 192 høy og veier 87kr.. jeg kunne godt tenke meg å slutte med brus men for meg har verken sodastreamer, saft eller sukkerfri fungert. det har fungert i perioder også detter jeg rett på coca cola med sukker alikevell.. ser også frem til gode tips i denne tråden.
Vis hele sitatet...
Hvor lang er disse brusfrie periodene? For meg tok det kanskje opp mot et halvt å venne meg til vann fremfor brus. Og det sykeste er at jeg droppet alle former for smak i vannet. Ikke saft eller sitron eller noe. Og etter en lang periode uten brus så oppdaget jeg plutselig hvor godt vann smaker. Vann smaker helt utrolig deilig. Og vann kan også smake forskjellig. Vann fra oppkom og kilder har en egen smak. Og vannsmak fra by til by kan variere på smak. Det ante jeg ingenting om mens jeg var brusdrikker. Tror smaksløkene var "bedøvet" av all brusen

Sitat av kattefjeset Vis innlegg
J
Er det noen som har noen erfaringer med f.eks noe smakstilsetninger eller lignendes som kan brukes i vann? Jeg har prøvd vann med sitrondråper, er helt ok, men ikke noe mer. Liker ikke farris med kullsyre, men tror kanskje det kunne vært godt dersom jeg kan finne noe å smakstilsette den med.

Regner med det er noen andre som har komt seg ut av denne sukker(brus)avhengigheten som har noen konge forslag
Vis hele sitatet...
Om du er en seig jævel så kan du bare gå cold turkey og erstatte brus med vann. Aldri gi etter for lysten på brus uansett hvor ille det blir. Plutselig en dag er trangen til brus helt vekk og du kommer til nyte et glass vann. Helt ordinært vann fra springen smaker helt konge når en bare blir vant.

For meg tok det kanskje opp mot et halvt år å bli helt kvitt suget etter brus. Og pga søvnproblemer så skulle jeg ikke ha koffein så jeg droppet kaffen også. De første 3 el kanskje 4 ukene var direkte blytunge så ble det gradvis lettere uke for uke helt til jeg en dag oppdaget hvor godt vannet smakte og hvor glad jeg ble for smaken av vann.

Dette er noen år siden, og det hender jeg tar et glass brus om noen byr feks til pizza. Men brus frister så lite at jeg kjøper aldri brus selv. Om jeg er på tur feks å må ta et kjapt måltid på hull i veggen eller bensinstasjon så blir imsdal el farris til maten om drikkeflasken med vann jeg drar rundt på er tom. Det var deilig å bli kvitt suget etter brus. Vel verdt kampen.

Forresten jeg sparte pengene jeg ellers ville brukt på brus i en blomsterpotte og da jeg oppdaget at vann faktisk har masse smak og er digg så kjøpte telte jeg over pengene i blomsterpotten og bestilte masse skrot på nett. Ble en flott bonus og det hjalp sikkert også mentalt underveis når jeg så at "pengebingen" vokste.

Om du føler du trenger en mykere start så kan du teste ut sukkerfri saft. De finnes i veldig mange smaker. Sikkert noen du vil like. Men gi det noen uker å bli vant til å ikke drikke sukkerlake. For akkurat nå er du vant til at brus er søtt. Og kanskje forventer du da helt ubevisst at også saften skal være sukkersøt, men det er den jo ikke. Det smaker fun light av fun light liksom. Men man venner seg til det meste.
Sist endret av _abc_; 5. august 2021 kl. 01:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Er 2l enorme mengder? Fruen drikker 6l :O

Hun fikk skjelvinger pga sukkeret, dette forsvant + vekttap når hun gikk over til pepsi max. Men å redusere brusdrikkingen er en tapt sak da den avhengigheten er på linje med opiater.
Sitat av Unsub Vis innlegg
Er 2l enorme mengder? Fruen drikker 6l :O

Hun fikk skjelvinger pga sukkeret, dette forsvant + vekttap når hun gikk over til pepsi max. Men å redusere brusdrikkingen er en tapt sak da den avhengigheten er på linje med opiater.
Vis hele sitatet...
Når anbefalt mengde væske på en dag er 2-2,5 L så vil jeg si at 6L er ganske mye! https://nhi.no/kosthold/ernaring/van...ebehov/?page=2
Sitat av Yochi Vis innlegg
Når anbefalt mengde væske på en dag er 2-2,5 L så vil jeg si at 6L er ganske mye! https://nhi.no/kosthold/ernaring/van...ebehov/?page=2
Vis hele sitatet...
Skal nevnes at hun har fått beskjed av lege om å ha høyt væskeinntak pga. Medisiner, men det brukes nok mer idag for å rettferdiggjøre avhengigheten.
Jeg kjøpte en sodastreamer og tvang meg til å like det. Nå drikker jeg så og si aldri brus og elsker vann med kullsyre.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Hvor lang er disse brusfrie periodene? For meg tok det kanskje opp mot et halvt å venne meg til vann fremfor brus. Og det sykeste er at jeg droppet alle former for smak i vannet. Ikke saft eller sitron eller noe. Og etter en lang periode uten brus så oppdaget jeg plutselig hvor godt vann smaker. Vann smaker helt utrolig deilig. Og vann kan også smake forskjellig. Vann fra oppkom og kilder har en egen smak. Og vannsmak fra by til by kan variere på smak. Det ante jeg ingenting om mens jeg var brusdrikker. Tror smaksløkene var "bedøvet" av all brusen
Vis hele sitatet...


Jeg aner ikke for plutselig drifter jeg over til at jeg handler brus på butikken vil tippe en par tre måneder også driftes det over på brus.. sodasteam er vell den som har greid å holde meg lengst borte fra brus men plutselig går jeg tom for smak eller kullsyre også er det tilbud på 8 pack / 6 pack med cola og boom, cola at home.
Sitat av BeardedFreak Vis innlegg
Lerum sukkerfri Husholdningssaft. 97% frukt og bær gjør susen her i heimen.
Vis hele sitatet...

Er lerum sunnere enn fun?
Sitat av MittBrukernavn Vis innlegg
Er lerum sunnere enn fun?
Vis hele sitatet...
Det som er litt artig her er egentlig markedsføringen og hvordan den veldig lett kan lure deg til å to at du kjøper noe annet enn du tror de annonserer.

97% husholdningssaft fra lerum koster på meny 35kr for 0,8 liter og fun light til 38,60 for 0,9 liter. Når du kaster et kjapt blikk på flaska til lerum står det i hvit skrift på grønn bakgrunn "UTAN SUKKER" og på fun sin flaske står det "DEN UTEN SUKKER" med hvit skrift på blå bakgrunn. En skulle ved første inntrykk som Ola Dunk konsument tro det var smaken som skilte seg fra disse og stort sett det.

En kjøper kanskje 97% hushaldning fra Lerum. Men når du kommer hjem og inspiserer flaska nærmere oppdager du at det står faktisk ikke "UTEN SUKKER" med hvit skrift på grønn bakgrunn. Eller, det gjør jo det og det er forsåvidt rett nok det. Men ordet mellom "UTEN" og "SUKKER" er helt tilfeldigvis skrevet i lysegrønn tekst på grønn bakgrunn, med en helt annen font som lett kan mistolkes som dekorasjon: "TILSETT".



Går du nærmere i sømmene og ser på næringsinnholdet så viser flaskene fra Lerum og FUN henholdsvis 45 kj (11kcal) og 3 kj (1kcal) uten å videre spesifisere (i alle fall på meny sine nettsider) over hvor stort volum. Manglende informasjon fra de begge, eller meny. Er energimengden basert på blandet eller ublandet produkt? Det må fuglarna vite.

Lerum skryter av å ikke tilsette sukker til den allerede eksisterende sukkerlaken, mens FUN ser ut til å bruke en litt annen tilnærming ved å faktisk opplyse om at det ikke er sukker i innholdet.

Sitat av BeardedFreak Vis innlegg
Lerum sukkerfri Husholdningssaft. 97% frukt og bær gjør susen her i heimen.
Vis hele sitatet...
Spørsmålet er da som følger, var du klar over at husholdningssaften som gjør susen i ditt hjem, inneholder sukker? Avhengig av hvorvidt du regner i blandet eller ublandet forhold kan være opptil like sukkerholdig (eller kalorimessig?) som vanlig brus? Jeg kjøpte faktisk en flaske på din anbefalning uten å inspisere etikett selv, men ble veldig mistenksom etter at jeg sølte og la merke til at det etterhvert halvveis størknede produktet var veldig sticky. Noe som i seg selv gir veldig mening, for den sukkerkrystalliserte tuten etter noe bruk og slepphendig påskruing av kork er et godt signal på sukkerforekomst.

Så er Lerum sunnere enn fun? Neppe. Hvis en tar til hensyn utelukkende kaloriinntak så vil Lerum helt klart gå ut som taper, spørsmålet er egentlig i hvor stor grad når en tenker på energitetthet som kan være basert på blandet eller ublandet produkt.
Sist endret av m0b; 6. august 2021 kl. 03:13.
Oida, det var en enorm respons

Tusen takk for gode råd og tips, jeg ender nok opp med en sodastream her.

Og til han som sa at brusavhengighet/sukkeravhengighet er på nivå med opiater, 100 poeng til deg.
Jeg drikker også to halv liters flasker hver dag. Nesten ikke vann. Dette har foregått i mange år. Pleide også å drikke Burn hver dag på jobb, men heldigvis er den vanen borte nå pga hjemmekontor.

Jeg kjøpte Sodastream, men dessverre har det ikke hjulpet meg. Jeg liker ingen av smakene...
Prøvd litt forskjellige løsninger, men det har aldri gått bra. Fortsetter å kjøpe par flasker brus så å si hver dag.
Rart at ingen har nevnt koffeininntaket ditt. Joda, sukker er vanedannende det og men koffein gir sterkere abstinenser og er sannsynligvis en del av problemet ditt med å slutte. Folk undervurderer hvor mye koffein det er i brus. Energidrikk har 32mg/100ml, pepsi max har 15-20mg/100ml. Det vil da si at det er 225-300mg koffein per 1.5 liter pepsi max. Om du også drikker en 0.5 energidrikk så kan du plusse på 150 mg koffein. En kopp kaffe inneholder 100-150mg koffein. Så gitt at du drikker en 1.5 pepsi max, og en 0.5 energidrikk så drikker du tilsvarende 3-5 kopper kaffe hver dag.

Når du slutter burde du få på kaffe og te, typ 3-5 kopper om dagen. Etter noen uker uten brus hadde jeg personlig også kuttet ned på koffeininntaket. Har du søvnproblemer eller? Her er årsaken din.
Sist endret av Vekst; 6. august 2021 kl. 11:47.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Liten oppdatering til de som skulle være interessert i det:

Drikker betydelig mindre brus nå om dagene og gjort det siden trådstart, kanskje 0.5l i snitt til dagen; resten er byttet ut med fersken iste som gjør susen for meg. Har ingen planer om å gå tilbake til det idiotiske forbruket jeg hadde heller forsåvidt
Kanskje investere i en Sodastream?
Jeg prøvde din ting med iste men fant ut at jeg pissa så jævlig mye da... så slutta med det.
En ting jeg selv har lagt merke til er at som med alt annet, så kan det å drikke brus(spesielt m/ sukker!) være ekstremt avhengighetsskapende. Jeg tenker at som med alle andre substanser man kan bli kjemisk avhengig av og hvor selvkontrollen så og si ikke er til stede, så handler det om å hele tiden være bevisst på at man er avhengig og at suget vil gå over etterhvert. Ja, det er slitsomt å 24/7 å gå bevisst å tenke over hva man skal prøve å unngå, men alternativet er ofte at da at man bruker 24/7 på å bruke substansen i stede. Rett og slett mindfulness. Det å være bevisst om sine tanker og følelser, og at en følelse ikke er noe annet enn det. En følelse. Handlinger og følelser er to ting som ofte går hånd i hånd hvis man er avhengig av noe, og da spesielt de som lider av rusmiddelavhengighet. Hvis man lærer seg å ikke handle av følelsesmessige grunner, så er det helt utrolig hvor stor kontroll man kan få over livet generelt.

Litt offtopic, men det sies jo at de som er ekstremt suksessfulle i store selskaper som (bare et eks) feks Coca-Cola må ha en litt narsissistiske personlige egenskaper begrunn av valgene de må. Det er selvfølgelig ikke sånn det GARANTERT er, men du kan banne på at mange suksessfulle mennesker har en ting til felles. De tar ikke valg basert på følelser.