Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 6195
Hei!

Jeg kjøpte nylig en pc på tilbud påpower. Har nå en som vil kjøpe den for mer enn jeg betalte for den.

Har valget mellom å levere den inn til power og få pengene tilbake eller selge den og tjene meg 1500kr.

Jeg har sagt til han i melding på Finn om at jeg ønsker å ikke stå ansvarlig om det skulle oppstå mangler på varen, det får han ta opp med Power.

Har jeg mitt på det rene når vi har avtalt dette skriftlig på Finn sin meldingsfunksjon?
Det er jo garanti på PC, så bare send med kvitteringa så er det hannes problem.
Trådstarter
68 1
Tenkte bare hvis han vil være en skikkelig jævel og begynner å gå etter meg om noe blir ødelagt, så vil jeg være sikker på at jeg ikke har noen form for ansvar
Trådstarter
68 1
Ja, kanskje kontrakt er veien å gå��
Sitat av Reite95 Vis innlegg
Tenkte bare hvis han vil være en skikkelig jævel og begynner å gå etter meg om noe blir ødelagt, så vil jeg være sikker på at jeg ikke har noen form for ansvar
Vis hele sitatet...
Er du redd for det, så ikke selg noe privat. Aldri!
Aldri tenkt over åssen det er for vanlige forbrukerting før nå. Men jeg vet at det tidligere var helt vanlig å skrive i annonsen og kontrakt feks ved bilsalg at "kjøretøyet selges uten garanti og i den stand den befinner seg i" og det lempet ansvaret over på kjøper. Men. Så ble det vel for mye saker om snusk og lureri for forbrukermyndighetene begynte å se på slike saker etter klager fra misfornøyde kjøpere. Og jeg tror at kanskje i ca ti år nå så er det faktisk ikke slik at selger kan fraskrive seg alt ansvar, selv ikke om kontrakt spesifiserer feks generell dårlig stand osv. En sak jeg kommer i hu er ei dame som kjøpte bruktbil der motor havarerte. Hun ga lite for den, bilen var gått veldig langt og både annonse og kontrakt påpekte usikkerhet rundt teknisk stand. Og bilen fungerte i daglig bruk i ti uker. Så knelte motoren. Hun tok saken til forbrukermyndighetene og fikk hevet kjøpet. Den saken ble omtalt i et par norske nettaviser el noe sånt. Der dro kanskje forbrukerrådet ting vel langt? For all risiko blir jo da på selgers hånd, og ingen vet jo helt sikkert om hun tok vare på bilen etter kjøpet. Kanskje kjørte hun den oljetom? Eller dro på litt ekstra i ekstremkulde direkt etter start?

Åssen er det med garanti og reklamasjon, følger det produktet eller stopper de rettighetene hos første kjøper? Det bør vel butikken du handlet hos kunne svare på. Om alt følger produktet så er det vel bare å sørge for at kjøper får kopi av kvitteringen?
Kvittering som ligger elektronisk inne hos power osv nå til dags kan vel også skrives over på eventuell ny eier ganske enkelt, da er jo saken veldig grei
Bare å lagre screenshot av meldingskorrespondansen deres og at du har opplyst at du fraskriver deg ansvar og han har valgt å gå videre med handelen etter det.

Uanset så lenge du gir han kvitteringa lager han nok ikke hassle med deg med mindre power finner ut at den har skade som må være gjort av menneske og kan bevise det er gjort før datoen du selger videre.
Sitat av freebird Vis innlegg
Kvittering som ligger elektronisk inne hos power osv nå til dags kan vel også skrives over på eventuell ny eier ganske enkelt, da er jo saken veldig grei
Vis hele sitatet...
Nei, den er ikke grei fordi det ikke går.
Man kan ikke endre navn, epost og tlfnr på kjøp som allerede er solgt og utlevert.

Da må isåfall varen krediteres og selges på nytt, men da starter garantien på nytt etter ny kjøpsdato, og det går ingen med på.

Gjelder både Power og Elkjøp.
Sist endret av Yabaho; 30. juni 2021 kl. 20:39.
Sitat av Yabaho Vis innlegg
Nei, den er ikke grei fordi det ikke går.
Man kan ikke endre navn, epost og tlfnr på kjøp som allerede er solgt og utlevert.

Da må isåfall varen krediteres og selges på nytt, men da starter garantien på nytt etter ny kjøpsdato, og det går ingen med på.

Gjelder både Power og Elkjøp.
Vis hele sitatet...
Merkelig. Har opplevd det motsatte, at butikker driter i hvem som eier produktet så lenge feilen oppstår innen reklamasjonsfristen på to eller fem år.
Garantien og reklamasjonsretten følger produktet. Kvittering er godt nok bevis. skal ikke spille noen rolle hvem som eventuelt reklamerer på ett produkt.
Sitat av funksjon Vis innlegg
Merkelig. Har opplevd det motsatte, at butikker driter i hvem som eier produktet så lenge feilen oppstår innen reklamasjonsfristen på to eller fem år.
Vis hele sitatet...
Ja unntak finnes jo selvfølgelig. En mac/ipad eller en iPhone blir aktivert med en gang den skrus på. Da kan de se på verksted om kjøpsdato er reell eller ikke.

Hos Elkjøp er det ikke lov å "manipulere" original kjøpsdato værtfall. Uansett produkt.

Til TS: har ingenting å si hvilket navn som står på kvitteringen. Garanti og reklamasjon følger kvittering og vare.
Sist endret av Yabaho; 30. juni 2021 kl. 22:04.