Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 4317
Bare en gang til?
Drsskkr's Avatar
Halla vet ikke om dette går helt under "Rus Middel" men det er jo koffein så.

Men ja jeg sliter med en avhengighet som jeg ikke har lagt stort merke til før i de siste dagene her. Jeg er avhengig av brus mest Coca cola zero og Urge. Har drukket brus siden jeg har vært liten og jeg har jo vært / er en gamer enda og er jo veldig glad i og drikke brus da jeg tar meg et game. Har ikke oppstått noe helseproblemer med brus drikkingen, jeg vil slutte fordi det er ikke økonomisk bra for meg.

Jeg drikker opp til 10 Bokser med brus hverdag om ikke mere og dette blir jeg blakka av og kan ikke drive sånnt lengre, legger merke til at da jeg er tom for brus så er det første jeg tenker på og kjøpe mere, jeg får ikke sove og blir urolig.

Har noen no tips til og slutte?

Takk for svar.
Jeg drakk rundt 4 store flasker cola om dagen, i minst 15 år. Har nå gått over til den sukkerfrie varianten. Var ikke noe særlig godt i begynnelsen. Men nå synes jeg den er god. Og er nede i litt over 1 flaske om dagen. Tar meg heller noen glass med vann, når jeg er tørst
Anonym bruker
"Bitter Kjempefisk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvis du ikke klarer å slutte på dagen:

Kutt ned litt og litt. Bestem deg for at du skal ha 9 bokser en uke, 8 bokser neste uke osv. Kutt ned helt gradvis. Kjøp inn akkurat nok for den dagen + 1 til morgenen neste dag feks, og ikke mer. Ikke kjøp brett.

Og vil bare si lykke til. Nesten ingen klarer å slutte med den avhengigheten der, det krever en helt ekstrem viljestyrke, mer enn de fleste rusmidler. Du er sterk som faen om du får det til.
Anonym bruker
"Mulig Bjørkemus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg sliter med det samme, men energidrikk.

Er nede i 1 boks Redbull om dagen men klarer ikke å slutte med det.. Har også en vane med å drikke Redbull når jeg sitter å jobber fremfor pc’en på hjemmekontoret..

Har vært gamer selv tidligere i livet så å drikke energidrikk framfor pc’en har jeg gjort så lenge jeg kan huske

Hadde vært godt å blitt kvitt den uvanen
Bare en gang til?
Drsskkr's Avatar
Trådstarter
Det er faen meg rart hvor vanskelig det er og slutte med en drikke liksom brus wtf. Er jo sykt vanskelig, det sitter mest i hodet da men er så forferdelig imens jeg sliter med alle forskjellige type avhengigheter også. Men brus føler jeg er like vanskelig og slutte med som snus
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Når mer enn halvparten av ditt daglige kaloribehov kommer fra burs så sier det seg selv at det er vanskelig å bare slutte med det hvis du ikke også erstatter dette med noe annet.
Bare en gang til?
Drsskkr's Avatar
Trådstarter
Sitat av Deezire Vis innlegg
Når mer enn halvparten av ditt daglige kaloribehov kommer fra burs så sier det seg selv at det er vanskelig å bare slutte med det hvis du ikke også erstatter dette med noe annet.
Vis hele sitatet...
Min løsning iblant er jo og bruke kullsyretingen fra kjøleskapet mitt og bruke litt saft oppi for og få det hinte av brus men det fungerer sjeldent og er ikke noe langvarig løsning.
Jeg bare bestemte meg og gikk over til saft.
Men jeg kjøper fremdeles 1-3 flasker brus i måneden og unner meg det til ekstra gode middager selvom jeg føler jeg synder!
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Sitat av Drsskkr Vis innlegg
Min løsning iblant er jo og bruke kullsyretingen fra kjøleskapet mitt og bruke litt saft oppi for og få det hinte av brus men det fungerer sjeldent og er ikke noe langvarig løsning.
Vis hele sitatet...
Nei, det sier seg selv. Kroppen din trenger næring. Når jeg snakket om å erstatte det så var det ikke selve drikken, men kaloriene som du trenger. Du må spise mat.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Lær deg // prøv å spise fast føde, 10 brus tilsvarer sikkert 3 måltider om dagen eller mer. Magen venner seg til en sånn livsstil, og man får problemer og reaksjoner på fast føde etter å ha levd på tomme flytende kalorier.

Fermentert mat, Biola, klibrød, kost med fiber, lite inflammasjon, unngå dårlige oljer, datovarer og sterk krydder
Bruk tipsene de andre her har, i tillegg til å kanskje begynne å drikke kaffe eller noe (hvis du ikke gjør det alt). Erstatte en avhengighet med en annen er ofte en enklere ting enn å kutte ut helt, og da får du i hvert fall koffein-fixen din. Er i hvert fall billigere enn brus, men kan være en tilvenningssak hvis man ikke er vant til det.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Drsskkr Vis innlegg
Har ikke oppstått noe helseproblemer med brus drikkingen,
jeg vil slutte fordi det er ikke økonomisk bra for meg.
Vis hele sitatet...
Sitat av Drsskkr Vis innlegg
Jeg drikker opp til 10 Bokser med brus hverdag om ikke mere og dette
blir jeg blakka av
og kan ikke drive sånnt lengre..
Vis hele sitatet...
Hvis dette mest av alt er ett økonomisk spørsmål så kan du vel bedre dette ved å kjøpe 4-pack1,5 l
i stedet for bokser, og hamstre når det er tilbud.
Bare en gang til?
Drsskkr's Avatar
Trådstarter
Takk for rådan follkens. Va ikke oppmerksom på at brus gjør det som det gjør, trudd det satt kun i hodet. Forklare sikkert en del på koffor æ ikke spise. Går på elvanse + dårlig matlyst + ganske nedenfor for tiden gjør tillegg til at jeg spiser dårlig, og brusen har vell en stor virkning på dette også.

Jeg har nettopp kjøpt meg 10 bokser cola på butikken som jeg skal prøve og fordele utover helgen og fortsette og fordele antall drikker hverdag.

Enda vanskeligere og slutte da det er stor tilbud på brus her oppe. 56kr for en 10 pakning med cola.

Sitat av vindaloo Vis innlegg
Hvis dette mest av alt er ett økonomisk spørsmål så kan du vel bedre dette ved å kjøpe 4-pack1,5 l
i stedet for bokser, og hamstre når det er tilbud.
Vis hele sitatet...
Greia er at det er tilbud på butikken akkurat nå men holdt meg til kun 10 stykker 56 kr for det. Det blir for dyrt for meg og snuse i tillegg til og kjøpe mye brus hele tiden og jeg må kutte ut en av de og det kan ikke være snusen så da ble det drikken.
Sist endret av Drsskkr; 11. juni 2021 kl. 19:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
BRAND ∞ STRONG
Du får kjappe deg å bli vaksinert, for nå er jo harry-handel tilbake.
Blir billigere med usunn livstil da
Anonym bruker
"Elektronisk Mannbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Gikk cold turkey når jeg kuttet ut coca cola. Var på ca samme inntak som deg per dag. Jeg sluttet en sommer det var tropevarmt hele tiden. Det gjorde at jeg ikke klarte å drikke kaffe og jeg fikk hodepine når jeg sluttet med coca cola fordi jeg ikke fikk nok koffein. Men da skaffet jeg noen brett koffein piller og startet dagen men en koffein tablett også drakk jeg kun vann eller vann med isbiter. Etter 3 uker var jeg kvitt det konstante suget etter coca cola. Var ikke avvent men suget var ikke der hele tiden. Jeg valgte å drikke pepsi max eller andre sukkerfri varianter og holdt meg til vann. Når høsten kom så startet jeg med svart kaffe og kunne kutte ut koffein tablettene. Etter at jeg hadde gått ca 44 måneder uten coca cola så drakk jeg flere bokser iskald coca cola på en julemiddag med jobben. Dagen etter var kjøleskapet fylt opp med cola bokser og jeg stakk til sverige for å bunkre opp billig boks cola. Var på cola kjøret helt til en stund etter nyttår. Vet ikke om alt satt i hodet, om jeg er veldig svak eller om sukker gjør folk så merkelig. Men jeg kommer aldri mer til å drikke coca cola, det smaker for godt, det gjør meg direkte lykkelig og følelsen av iskald coca cola fra boks som renner ned halsen er ubeskrivelig god. Nå er det mange år siden jeg har smakt brus, og jeg drikker ikke engang drinker som bruker brus som blandevann. En boks og man er hektet igjen.
Jeg drakk også mye brus generelt tidligere, men da jeg flyttet ut av sentrum, og plutselig hadde nærmere en kilometer å gå til og fra butikken, og ikke har bil, ble plutselig det å bære brus i tillegg til dagligvarer mer arbeid enn det var verdt. Kan anbefales.

Et annet tips er å kjøpe en Sodastream og lage kullsyrevann dersom det er kullsyren du må ha. Hvis jeg craver brus pleier jeg bare å sette på Sodastreamen så er problemet stort sett løst.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Gikk cold turkey når jeg kuttet ut coca cola. Var på ca samme inntak som deg per dag. Jeg sluttet en sommer det var tropevarmt hele tiden. Det gjorde at jeg ikke klarte å drikke kaffe og jeg fikk hodepine når jeg sluttet med coca cola fordi jeg ikke fikk nok koffein. Men da skaffet jeg noen brett koffein piller og startet dagen men en koffein tablett også drakk jeg kun vann eller vann med isbiter. Etter 3 uker var jeg kvitt det konstante suget etter coca cola. Var ikke avvent men suget var ikke der hele tiden. Jeg valgte å drikke pepsi max eller andre sukkerfri varianter og holdt meg til vann. Når høsten kom så startet jeg med svart kaffe og kunne kutte ut koffein tablettene. Etter at jeg hadde gått ca 44 måneder uten coca cola så drakk jeg flere bokser iskald coca cola på en julemiddag med jobben. Dagen etter var kjøleskapet fylt opp med cola bokser og jeg stakk til sverige for å bunkre opp billig boks cola. Var på cola kjøret helt til en stund etter nyttår. Vet ikke om alt satt i hodet, om jeg er veldig svak eller om sukker gjør folk så merkelig. Men jeg kommer aldri mer til å drikke coca cola, det smaker for godt, det gjør meg direkte lykkelig og følelsen av iskald coca cola fra boks som renner ned halsen er ubeskrivelig god. Nå er det mange år siden jeg har smakt brus, og jeg drikker ikke engang drinker som bruker brus som blandevann. En boks og man er hektet igjen.
Vis hele sitatet...
Enig der, skjønner ikke at du klarer å holde deg helt unna denne fantastiske drikken.

En iskald glasscola, og kanskje en sitronskive oppi flaska er det ikke mye som slår når det gjelder alkoholfrie drikker.
Anonym bruker
"Rød Draug"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Når jeg kjenner suget tar jeg meg et stort glass vann så fort som overhodet mulig. Lysten på noen som helst form for drikke elimineres fullstendig, selv om det rett før føltes ut som om jeg kunne drept for en kald brus e.l. Unner meg en 0.5 eller to her og der, mest på farta eller i spesielle anledninger. Det samme gjelder egentlig fastfood eller lignende digg og enkel mat. Før man legger inn den bestillingen på Foodora kan det være greit å få i seg noe, en brødskive eller bare en sjokolade. Da forsvinner den impulsen rimelig fort, selv om det er "kjedelig" å ødelegge for seg selv.
Anonym bruker
"Arg Spissmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Mitt mål var aldri å drikke mindre, mitt mål var å bytte ut Coca-Cola med sukkerfri variant. Så jeg prøvde mange lettbruser før jeg til slutt prøvde mange ZERoh og FunLight. Dette førte til at jeg fant to ZERoh som jeg likte godt (kjente ingen typisk kunstig søtningsmiddelbismak) så lenge det var iskaldt. Dette førte til at jeg egentlig kun drakk det med isbiter. Det førte igjen til at jeg likte det bedre og bedre til mer jeg vannet det ut og nå er det veldig utvannet ZERoh White Ice Tea Peach med isbiter jeg drikker ifra en iskald Iron Flask.

Anbefales. La endringen din være mest mulig organisk så du ikke _trenger_ å tvinge deg selv for mye til noe du ikke egentlig liker. Mao, prøv nye ting som går i retningen du ønsker. Du har alltid andre alternativer enn å gi opp helt eller å kun drikke noe du ikke liker.
Bare en gang til?
Drsskkr's Avatar
Trådstarter
Jeg drikker Sukkerfri BTW
Bare.. drikk mindre og mindre?

Kutt én boks hver tredje dag ellernoe.
Til du er nede på et OK nivå i dine øyne.

Kaffe er forøvrig en knall måte å få i seg koffein på. Sunnere enn masse cola er det nok også, uansett om vi snakker sukkerfri eller ei.
Bare en gang til?
Drsskkr's Avatar
Trådstarter
Sitat av krystallkongen Vis innlegg
Bare.. drikk mindre og mindre?

Kutt én boks hver tredje dag ellernoe.
Til du er nede på et OK nivå i dine øyne.

Kaffe er forøvrig en knall måte å få i seg koffein på. Sunnere enn masse cola er det nok også, uansett om vi snakker sukkerfri eller ei.
Vis hele sitatet...
Er ikke serlig fan av Kaffe men hender iblant. Drikker mest egenlaget iskaffe eller sånn iskaffe pulver man kjøper på butikken. Vet ikke om det vil være det samme?
Bare pass rolig på kalorier og mengde koffein du får i deg så er du good
Trappe ned også slutte HELT.
Merker hvertfall for egen del når jeg først drikker brus så fortsetter jeg å kjøpe det og tenker "ok siste flaska nå" hver gang, men hvis jeg har helt stopp på brus i flere uker uten sprekk er det lett å klare seg uten i lengre tid!