Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 7641
hei alle. på tide å bytte ut den falleferdige jallastolen fra ikea, og kikker litt på gaming stoler. har lest en del reviews på nett og skjønt at stort sett er stoler som markedsføres som "gaming stoler" bare noe piss med en latterlig prislapp på. var først inne på tanken om ergonomisk stol, men det blir alt for dyrt, og sitter ikke så mye foran maskinen lengre, verken ofte eller i lengre økter. vil ha noe som er så comfy som mulig, gjerne som jeg kan lene meg tilbake i og se en film eller spille noe med kontroller, men trenger også å kunne sitte oppreist og fint når jeg spiller fps spill. har kikket på arozzi vernazza og lest litt bra tilbakemeldinger.
noen som har noe erfaring å dele?
Vet ikke om de finnes lengre, men jeg kjøpte en DXRacer-stol til en ganske OK pris, og den har holdt i årevis. Faktisk ganske grei kvalitet i forhold til pris, og ganske komfortabel.
libra
pearL1337's Avatar
Trådstarter
Sitat av drewjuice Vis innlegg
Vet ikke om de finnes lengre, men jeg kjøpte en DXRacer-stol til en ganske OK pris, og den har holdt i årevis. Faktisk ganske grei kvalitet i forhold til pris, og ganske komfortabel.
Vis hele sitatet...
prøvde en dxracer hos en kompis en gang for en stund siden og den var overraskende bra ja. men ser den ligger til ca samme pris som arozzi, og den soft fabric til arozzi sikler jeg på..
En kontorstol til ca 2000 kr er bedre og lengre varighet
Jeg ville dratt til en av elkjøp megastore butikkene, der har de som regel en god del av stolene sine på utsilling og du kan faktisk få prøvd de, og hva som passer din kropp!
Gode møbler er dyrt, spesielt om du ønsker at det skal ha god holdbarhet. Men som du selv sa, ting bra det som gaming er ofte dyrere, uten at kvaliteten er noe bedre.

Jeg ville dratt et sted de har litt utvalg av kontorstoler og prøvd et par i din prisklasse og sett hva du liker. Folk har så ulik preferanse.
Sist endret av etse; 30. mai 2021 kl. 08:37.
Sitat av etse Vis innlegg
Gode møbler er dyrt, spesielt om du ønsker at det skal ha god holdbarhet. Men som du selv sa, ting bra det som gaming er ofte dyrere, uten at kvaliteten er noe bedre.

Jeg ville dratt et sted de har litt utvalg av kontorstoler og prøvd et par i din prisklasse og sett hva du liker. Folk har så ulik preferanse.
Vis hele sitatet...
Kvaliteten er ikke nødvendigvis bedre, men det er en helt annen type stoler.
Skal du sitte å utføre kontorarbeid i 8 timer i strekk så trenger du en ergonomisk utformet stol, men sitter du å gamer med litt innlevelse så blir vanlige kontorstoler ofte veldige "stive" med få tilpassingsmuligheter (hvertfall i prisklassen rundt 2000kr).
I prisklassen under 2000 kroner, så vil jeg påstå at både gaming-stoler og kontorstoler ikke er så veldig mye å skryte av. Holdbarheten er nok ikke så bra. Men i den prisklassen ville jeg vurdert IKEA Markus og et par av iiglo sine stoler.

Stolen TS foreslo ligger ute for ca 3500-4000, da har man betydelig mer utvalg.

En utfordring med gamingstoler er at de tar mye inspirasjon fra racing-stoler, og ikke kontor. Og man har helt andre behov fra en stol når man kjører bil i høy fart enn om man sitter å gamer.
Sist endret av etse; 30. mai 2021 kl. 11:43.
Sitat av etse Vis innlegg
I prisklassen under 2000 kroner, så vil jeg påstå at både gaming-dæstoler og kontorstoler ikke er så veldig mye å skryte av. Holdbarheten er nok ikke så bra. Men i den prisklassen ville jeg vurdert IKEA Markus og et par av iiglo sine stoler.

Stolen TS foreslo ligger ute for ca 3500-4000, dåvda har man betydelig mer utvalg.

En utfordring med gamingstoler er at de tar mye inspirasjon fra racing-stoler, og ikke kontor. Og man har helt andre behov fra en stol når man kjører bil i høy fart enn om man sitter å gamer.
Vis hele sitatet...
Jeg føler i prisklassen 2k så må du ha en veldig gjennomsnittlig kropp for å sitte godt. Men for veldig høye folk, folk med dårlig kroppsholdning eller andre skavanker så må man opp en del i pris for å få en stol du kan tilpasse til din kropp.

Personlig synes jeg IKEA Markus er en av de verste stolen jeg har sittet i, samtidig er det mange på kontoret hvor jeg jobber som synes den er god.

Jeg ville helt klart fulgt opp tipset ditt til TS om å gå og prøve en del stoler for å finne en som passer.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Sitat av etse Vis innlegg
En utfordring med gamingstoler er at de tar mye inspirasjon fra racing-stoler, og ikke kontor. Og man har helt andre behov fra en stol når man kjører bil i høy fart enn om man sitter å gamer.
Vis hele sitatet...
Kun utseende som er inspirasjonen.

Inspirasjonen kommer fra målgruppen de sikter til. Du finner mange gaming stoler som er helt plain uten alt det racingstol dritet.

Altså gamere, de fleste er mellom ung til litt eldre. Og de vil ha kule stoler. Ergonomien er ganske annerledes.

Tror ikke en gaming stol hadde fungert i bil. Racing setene er harde og direkte koblet karrosseri så du skal føle bilen, samt god til perfekt passform.

Men jeg er ute etter en stol til ca 2000,- J vanskelig med google med alle annonsene. Bestilte en Hent i butikk... Satt ned fra 3000 til 1500, men mange klager om holdbarheten fant jeg ut etter bestilling, Betaler når jeg henter. Det er Jysk sin GAMBORG 3.7 av 5 stjerner. De siste bare 1. stjerne og kommentaren IKKE KJØP.

Men siden det er nettkjøp så er det to ukers fritt kjøp?

1 års garanti?

Reklamasjon?

Fra Jysk:

-Ubegrenset returrett
Ingen tidsbegrensning - du kan returnere i hvilken som helst JYSK butikk

-Prisgaranti
30 dagers prisgaranti på alle varer

Problemet er at de mest sannsynlig ikke har utlåne stoler når man må levere den inn.. Om jeg ikke finner utav det via Tek så går jeg for den til Jysk.

Ubegrenset returrett? Kan returnere hva jeg vil.. Men om jeg får noe tilbake er en annen sak?

Prisgaranti.. Man får penger igjen etter 30 dager om man finner noe billigere.ltså differansen.

?
Sist endret av Naturgrønn; 11. februar 2022 kl. 00:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jysk sier at:
Vi gir to års reklamasjonsrett på alle varer fra de mottas (med unntak av produkter som er ment å ha lang levetid.
Da gjelder fem år).


Jeg tenker at en en stol bør vare lengre en to år

De sier også at:
Hvis du finner en vare som du har kjøpt hos JYSK til en billigere pris (hos JYSK eller i en annen butikk) innen 30 dager etter kjøpet, refunderer vi prisforskjellen på et gavekort. Du kan bruke gavekortet i en norsk JYSK-butikk eller på JYSK.no. Vi samsvarer med priser fra alle fysiske butikker i Norge så vel som norske nettbutikker.

Du får altså ikke cash tilbake på prisforskjellen, men gavekort.
Varen må også være identisk. Har du sjekket om det er andre som fører samme stol?
Sist endret av vindaloo; 11. februar 2022 kl. 00:35.
Den trengte jeg, vindaloo! Tusen takk.

Trodde det var eget Jysk merke, men skal sjekke ut andre priser.
Jeg regner med prisen på stolen gikk ned pga alle negative anmeldelser.

Men ved garanti må de reparere/erstatte og ved reklamasjon er om det er produksjonsfeil, ikke sant?

Skal være veldig deilig stol.. Til ting begynner å gå gale og komforten og senke/heve mekanismen slites fort eller sikkert en O-ring/pakning av dårlig gummi.
Sist endret av Naturgrønn; 11. februar 2022 kl. 01:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Men ved garanti må de reparere/erstatte og ved reklamasjon er om det er produksjonsfeil, ikke sant?
Vis hele sitatet...
Er ikke helt sikker.

Sånn jeg har skjønt er en garanti noe butikken kan velge å gi. Har de klokketro på produktet kan de for eksempel gi deg livstids garanti.

Ved reklamasjon gjelder de reglene som alle norske forbrukere har om 2 eller 5 års rett på ny vare (eller reparasjon?) hvis den går i stykker av normal bruk.

Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Trodde det var eget Jysk merke..
Vis hele sitatet...
Det var det jeg også tenkte, og det er jo ikke så mye skryte av å kunne gi prisgaranti på bare noe de fører.
Sist endret av vindaloo; 11. februar 2022 kl. 01:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Stolen passer ikke skrivebordet, er for bred.


Sitat av vindaloo Vis innlegg
Sånn jeg har skjønt er en garanti noe butikken kan velge å gi. Har de klokketro på produktet kan de for eksempel gi deg livstids garanti.


Det var det jeg også tenkte, og det er jo ikke så mye skryte av å kunne gi prisgaranti på bare noe de fører.
Vis hele sitatet...

Nja, tror vi har fler av de som bruker det som markedsføring i tilegg til lovepålagt. Og at når det gått sin tid så gidd de ikke bruke retten sin. Tror det er slik Power og elkjøp lever i dag.. Neida.

Et helt annet type eksempel er jo KIA med 7 års garantien de kom med. Ingen sportslige kjøretøy(den gang) Det var jo gull verdt for dem. De som ikke bryr seg om bil kjører som regel pent og rolig så det blir mindre garanti saker. Og det gjaldt jo og opp til 100 000km om jeg husker rett. Og alle servicer fulgt til punkt og prikke(døden).

På 90 tallet var det noe av det verste man kunne kjøpe. I dag lager Hyundai-KIA Group noen skikkelig grom biler og gjør det J bra innen motorsport.

Kun pga markedføringstaktikken da de vokste.

Hvorfor skriver jeg mye udødvendig.. Blir litt revet med.
Sist endret av Naturgrønn; 11. februar 2022 kl. 03:28.
For å koke det litt ned:
En stol til 3000kr må kunne forventes å vare i 5år. Går den i stykker før det har du reklamasjons rett (nytt produkt)
Dette er ikke spesifikt for Jysk. Det er noe alle forhandlere i Norge må forholde seg til.

Men det aller viktigste her er jo at den er god å sitte i. Er ikke mye nytte i livstids garanti hvis stolen er helt jævlig.
Så det viktigste du gjør er å prøvesitte. Da får man også som regel en følelse av kvaliteten (om det kjennes billig ut)