Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  74 11685
Lukter Surströmming
knert1's Avatar
Sitat av Deep Sleep Vis innlegg
Vi venter jo på vaksinen. Men å la Hegnar, Stordalen, norsk industri hente smitte så de får utbytte er nå i alle fall helt feil
Vis hele sitatet...
Mye bedre å stoppe alt som genererer lønninger, og skatt da? Du veit at en del av de tiltakene som har blitt innført som f.eks bedre permisjonsordninger faktisk koster penger? Det er ikke sånn at bedrifter bare kan legge ned i ett år og reise deg instantly, få tilbake alle kunder og ansatte de har opparbeidet over mange år. Hvordan klarer ikke folk å se dette? Penger kommer ikke fra himmelen, og oljefondet et ikke en uendelig pengesekk som burde tømmes på grunn av et forkjølelsesvirus. Det er ikke snakk om et zombievirus heller...
«Kommer publikum tilbake?» skriver Agnes Moxnes Kulturkommentator i NRK i dag.

Hvis du syns du har hørt det før, så er det fordi jeg sa det..

Sitat av vindaloo Vis innlegg
Jeg tror dette har påvirket så mange og så dypt på en måte vi mangler
sammenligningsgrunnlag for at vi kommer til å se endret adferd i flere år fremover.
Det være seg hvordan folk møtes, hva de gjør og hvordan.

Mange vil nok bare fortsette som før. Noen har jo ikke en gang tatt dette seriøst enda.
Men jeg tror en god del også kommer til å forandre på f.eks. hvor man reiser eller kommer til å
fortsette å kvie seg for å oppsøke store folkemengder eller steder mann
sitter tett, kino, teater, konserter, barer og restauranter. Her er det jo allerede krise.
Vis hele sitatet...
▼ ... over en måned senere ... ▼
χρωματικός
Chromatics's Avatar
Jeg begynner å undres av håndteringen og nedstengingen i Norge.

I følge smitteoversikten til VG er smitten helt klart sterkest hos de yngste i alderen 10-29 år.
https://www.vg.no/spesial/corona/?xx...tm_term=norway

Så hvorfor vaksineres eldre først som har mindre sosial kontakt enn de yngre?
De yngre er helt klart de verste smittesprederne. Kanskje en jevn fordeling hadde vært bedre?

Også er "alle" butikker stengt hvor det forekommer lite smitte.
Folk mister jobber og blir permittert. Veldig skadelig for økonomien. Er det virkelig verdt det?

Dette synes jeg også er helt merkelig:
Frisører har åpent. Si du som frisør reiser med kollektiv transport hver eneste dag til og fra jobb blant mange mennesker.
Også har du nærkontakt med 5-8 kunder hver dag. Det er helt ok.

Men å kjøre bil fra Norge til eks. Tyskland (istedenfor å fly med mange mennesker) for å besøke familien én gang i året, nei det blir vanskelig.
Fordi da må du ta 4-5 koronatester totalt tur-retur. Deretter skal du settes på karantenehotell når du kommer tilbake til Norge, som du selv må betale for, istedenfor å utføre karantene hjemme. Jeg skjønner at vi skal begrense reiser, men det er veldig mange som har nære familiemedlemmer i andre land dem ikke får sett på utrolig lenge.
Mens i noen europeiske land slipper man karantene hvis man er vaksinert, men du kan jo fortsatt bære smitte når du reiser?
"For å begrense risikoen for importsmitte av nye varianter, innfører derfor regjeringen pålegg om karantenehotell
for alle reisende fra Bangladesh, India, Irak, Nepal og Pakistan, enten reisen er nødvendig eller ikke.

– Alle skal på hotell. Derfor kan man ikke nå gjennomføre karantenen hjemme, sa justisministeren.
Innskjerpingene skjer fra klokka 12.00 i dag."
NRK
Hvorfor tillater man innreise, nå mens dette er som værst, overhodet?

Det er jo flere land som har stengt grensen totalt for innreise i fra spesifikke land helt i enkelte tilfeller.
Bla. ble Norske statsborgere nektet innreise til Sverige og Danske fikk ikke dra til Storbritannia når den mink saken pågikk.
Det beste tror jeg hadde vært om grensene ble stengt med en gang, også for business og jobbreiser. Det er innreisende som har tatt med seg smitten. Hadde grensene vært stengt si første halvåret så hadde ikke viruset fått spre seg og vi hadde sluppet så lang tid med andre tiltak som vi har nå som ødelegger samfunnet enda mer enn hva å nekte inn og utreisende business folk å reise ville gjort.

Smitten mellom nærkontakter skjer mest i fattige bydeler og byer hvor mange bor tett i tett og det hadde vært fint om boligprisene var lavere så Ola Nordmann og Ali Hasan slapp å bo 7 stk i en 50kvm leilighet eller om flere bodde i egne hus og ikke delte oppgang, dørhåndtak og heisknapper med 300 andre...meeen det går jo desverre ikke..
Jeg ser en tendens til at mange er villig til å ofre frihet for trygghet, hvilket jeg ikke finner særlig betryggende.
Det var jo turister og ikke ola dunk på harryhandel som startet smittehoppet på sensommeren ifjor. Så nå blir det litt rart om turister til norge til sommeren skal slippe ti dager karantenehotel, men er vel ikke avklart ennå?
Jeg venter bare på portforbud helt til mange nok er vaksinert.
Sitat av *pi Vis innlegg
Det synes du de burde kunne. Men det kan de altså ikke, om de blir aldri så mye pålagt det. Prosedyrene for å produsere vaksine er så sinnsyke at det er faktisk ikke bare å kjøpe en vaksinemaskin og gi dem en oppskrift. Måten å skaffe vaksiner raskt på er å spytte pengene inn i utvikling hos de som kan det, og samarbeide på tvers av nasjoner. Altså akkurat det som er blitt gjort. Utviklingen av koronavaksine er en suksesshistorie, og det er den eneste løsningen vi har på denne elendigheten.
Vis hele sitatet...
Personlig synes jeg det sender et feil signal at det skal være monopol på vaksinepatentene under en pandemi. Det er jo selvfølgelig noen argumenter med noe relevant substans i seg, men motargumentene er mye sterkere. Danmark feks utvikler i skrivende stund ny vaksine, men det tar tid å begynne fra scratch. Hvorfor skal ikke de kunne lage en generisk mRNA vaksine på Pfizers/BionTech sin oppskrift? Vaksinen de produserer nå er ferdig tidligst 2022.

Jeg forstår godt noe av tankegangen til FuNcEd. Hvorfor løftes ikke patentene når det er flere selskaper som står klare for å produsere? Det er jo et resultat av tung lobbyvirksomhet fra Big Pharma selvfølgelig. Det er synd at vi som folket skal føle at selv under en globalkrise hvor millioner dør av en sykdom som vi kan beskyttes mot så er profitten til private selskaper viktigere.

Poliovaksinen var vel open sourced, eller hvertfall ikke patentert. Patentet til insulin ble solgt for 1 dollar.

Sitat av Gabriel Scally/The Guardian
Production is being constrained because pharmaceutical companies have refused to share their vaccine technology, and intellectual property rules prevent countries from creating their own generic versions of the jabs. This means we are restricted to the supply chains of the patent-holder company. Because of this impediment, we are using just a fraction of the world’s potential global vaccine manufacturing capacity.
Vis hele sitatet...
https://www.theguardian.com/commenti...es-uk-variants
Sitat av Bomboklat Vis innlegg
Personlig synes jeg det sender et feil signal at det skal være monopol på vaksinepatentene under en pandemi. Det er jo selvfølgelig noen argumenter med noe relevant substans i seg, men motargumentene er mye sterkere.
Vis hele sitatet...
Men er det egentlig det jeg argumenterer for her?
Sitat av *pi Vis innlegg
Men er det egentlig det jeg argumenterer for her?
Vis hele sitatet...
Det var ikke meningen å legge ord i munnen din, men jeg leste kjapt igjennom og fikk inntrykket av at du var uenig med trådstarters ide om at patentet bør løftes og selskaper med evne bør få mulighet til å produsere feks. Pfizer's vaksine.

Sitat av FuNcEd Vis innlegg
At patenten blir delt slik at alle instanser som har mulighet for å lage vaksinen hiver seg rundt å lager nok til alle i Norge. Og får folk vaksinert.
Vis hele sitatet...
Sitat av *pi Vis innlegg
Det synes du de burde kunne. Men det kan de altså ikke, om de blir aldri så mye pålagt det. Prosedyrene for å produsere vaksine er så sinnsyke at det er faktisk ikke bare å kjøpe en vaksinemaskin og gi dem en oppskrift. Måten å skaffe vaksiner raskt på er å spytte pengene inn i utvikling hos de som kan det, og samarbeide på tvers av nasjoner. Altså akkurat det som er blitt gjort. Utviklingen av koronavaksine er en suksesshistorie, og det er den eneste løsningen vi har på denne elendigheten.
Vis hele sitatet...
Sitat av Bomboklat Vis innlegg
Det var ikke meningen å legge ord i munnen din, men jeg leste kjapt igjennom og fikk inntrykket av at du var uenig med trådstarters ide om at patentet bør løftes og selskaper med evne bør få mulighet til å produsere feks. Pfizer's vaksine.
Vis hele sitatet...
Jeg sa ingenting om patentet, men stilte spørsmål om hvem i Norge ts trodde kunne lage denne vaksinen selv om de får oppskriften, og påpekte at det ikke akkurat er toromuffins. Han syntes "faglaboranter og kjemikere" burde kunne greie dette dersom "Hr. Stat" serverer kunnskapen og utstyret. Da tenker jeg at han har undervurdert littegrann hvor komplisert det er å lage en vaksine.
Hvis hvor stor kontrol samfunnet har over smittespredningen gjenspeiles i ett lavt r-tall;
om vi ser på situasjonen i India, kan man regne ut hvor høyt r-tallet må være før det ikke
lengre lar seg stoppe? Ett "Point of No Return"
▼ ... over en uke senere ... ▼
De aller fleste i risikosonen er nå vaksinert og det var vel for deres skyld vi innførte alle strenge tiltak. Jeg klarer ikke å se noen gode grunner til å videreføre (strenge) tiltak lenger. Dette viruset (så langt) har strengt talt ikke vært særlig farlig for de fleste av oss. Problemet tror jeg heller ligger i alle skrekkhistoriene som har blitt printa i den digitale eteren. Det er skremmende å se hvordan horder, eller millioner, av mennesker så enkelt godtar frihetsinnskrenkende tiltak, i et samfunn, og en kultur, der vi de siste 230 årene har dyrket frihet som den største menneskelige selvfølge.

Så kan du selvsagt si at sykehus kan bli overbelastet, eller at selv 24-åringer kan dø. Joda, selvsagt kan sykehus bli overbelastet; det er vel noe av det en pandemi kan føre med seg. Skal alle menneskers liv likevel bli innskrenket i 15 mnd? Evt, hvor går grensen? Hvis mutasjoner ligger foran vaksinen, hvor mange mnd er du villig til å ha strenge tiltak? 24 mnd? 48 mnd? 7 år? Og til det andre: unge mennesker _kan_ dø, men det er svært usannsynlig.

Jeg vil heller leve i nuet, enn å utsette moroa pga frykt eller trygghet. Nå er det på tide å åpne slusene.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Varsler sluttdato for koronatiltakene
"I et intervju med VG sier Erna Solberg og Bent Høie at vi kan leve som normalt i slutten av september."
Det er praktisk nå som det går mot ett dundrende valgnederlag for Erna.
Så blir det valgvinnerens skyld hvis tiltakene forlenges.
La de som er i risikogruppene skjerme seg fra oss andre, og slutt å kalle oss for egoister. Etter mitt syn er det ingen andre nødvendige tiltak. Vi skal alle dø en dag, la oss leve i nået.

Det her blir som at de skulle slutte å selge snop/chips på butikken, fordi noen personer spiser så mye at de til slutt får fedme og dør. Sånn det skal være?

Virker som det er noen som vil at det skal være sånn her, og at vi skal bli pressa til å ta ny vaksine hver 3 mnd resten av livet? Kasta brevet da jeg ble spurt om vaksine, hvis jeg skal ut og reise vil jeg heller betale noen for å gi meg influensa først, og få på et papir at jeg har hatt det innen siste 6 mnd.

Har rukket å oppleve disse tiltakene både i Norge, Nederland og Thailand. Var portforbud etter 22:00 for mennesker, ved mindre du har hund (i NL). Bikkjer må altså ha rett til å gå ut, men ikke mennesker? Ser dere hvor sykt dette er?

Er ikke først og fremst meg selv jeg synes synd på her, tenker på barna som aldri får normal oppvekst og skolegang. På turiststeder i f.eks Thailand dør folk av sult fordi det ikke er penger å tjene. Folk har ingen inntekt og ingen penger. Er ikke så farlig om noen dør, bare det ikke er influensa?

Edit: var faktisk fra 20-00 til 04:30 på det værste.

I Nederland fikk du 90 euro i bot, i Thailand tror jeg det var 400k baht og/eller 1 år i fengsel. Fantastisk!

Til slutt: kondolerer til alle som har mista noen, samme om det er kreft, influensa eller hva det skulle være.
Sist endret av Makkamann1; 12. august 2021 kl. 06:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Makkamann1 Vis innlegg
La de som er i risikogruppene skjerme seg fra oss andre, og slutt å kalle oss for egoister. Etter mitt syn er det ingen andre nødvendige tiltak. Vi skal alle dø en dag, la oss leve i nået.

Det her blir som at de skulle slutte å selge snop/chips på butikken, fordi noen personer spiser så mye at de til slutt får fedme og dør. Sånn det skal være?

Virker som det er noen som vil at det skal være sånn her, og at vi skal bli pressa til å ta ny vaksine hver 3 mnd resten av livet? Kasta brevet da jeg ble spurt om vaksine, hvis jeg skal ut og reise vil jeg heller betale noen for å gi meg influensa først, og få på et papir at jeg har hatt det innen siste 6 mnd.

Har rukket å oppleve disse tiltakene både i Norge, Nederland og Thailand. Var portforbud etter 22:00 for mennesker, ved mindre du har hund (i NL). Bikkjer må altså ha rett til å gå ut, men ikke mennesker? Ser dere hvor sykt dette er?

Er ikke først og fremst meg selv jeg synes synd på her, tenker på barna som aldri får normal oppvekst og skolegang. På turiststeder i f.eks Thailand dør folk av sult fordi det ikke er penger å tjene. Folk har ingen inntekt og ingen penger. Er ikke så farlig om noen dør, bare det ikke er influensa?

Edit: var faktisk fra 20-00 til 04:30 på det værste.

I Nederland fikk du 90 euro i bot, i Thailand tror jeg det var 400k baht og/eller 1 år i fengsel. Fantastisk!

Til slutt: kondolerer til alle som har mista noen, samme om det er kreft, influensa eller hva det skulle være.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner folk er lei tiltak, og det er litt irriterende at vår gode pandemihåndtering gjør at folk ikke ser verdien i god pandemihåndtering. Men egoismen som lyser av innlegget ditt gjør meg vondt, og sammenlikninga henger ikke på greip. Slutte å selge snop på butikken? Det er mer sammenliknbart med å forsvare fyllekjøring ved å si "hvis du ikke tåler risikoen så bli hjemme, det er min rett til å kjøre i fylla". At du blåser i egen risiko er en ting, men du utsetter andre for risiko på flere måter, og det er det større problemet.
1. Ikke alle kan ta vaksine, og er avhengige av at du og jeg som KAN, gjør det. Men det vil du ikke! Du synes tilsynelatende at din rett til å velge å late som at pandemien ikke eksisterer, uten å ta vaksine, er god nok grunn til å tvinge mennesker til å skjerme seg fra samfunnet på ubestemt tid?
2. Hvis du ikke er vaksinert øker risikoen for at du trenger helsehjelp. Ta en titt på hvordan tilstandene er i f.eks. Florida, USA akkurat nå. Intensivplasser er fylt opp av covid-pasienter, kapasiteten presses, noe som igjen går ut over vanlig drift. Disse pasientene hadde ikke trengt å ligge der, de kunne tatt vaksinen. Men de valgte annerledes. Og mange av dem angrer når de blir innlagt uten å kunne puste på egenhånd (sjokkerende, iknow!). Dette er en annen skadevirkning av pandemien.

Det er ingen som ønsker å presse oss til å ta vaksine hver 3. måned, men vaksinasjon blir nødvendig oftere jo flere som er uvaksinert. Hvis hele verdens befolkning hadde fått koronavaksiner i fjor sommer, så hadde pandemien vært long gone. Deltavarianten og Lambda-varianten av coronaviruset er resultat av mutasjoner i store uvaksinerte befolkninger. Det er sjarmerende at du snakker om å tenke på barna, når du selv argumenterer for å la pandemien gå sin gang.

Kondolansene dine er for øvrig helt fantastisk halvhjerta, måtte faktisk humre litt.
Fyren vil bli smitta av influensa for å få coronasertifikat for å reise, så det er vel neppe så mye som fungerer i topplokket.

Og så prøver han å late som han bryr seg om barn og ungdoms beste kombinert med en kondolanse til pårørende til kreftpasienter.

Vet ikke om jeg skal le eller gråte.
Sitat av hestpåpinne Vis innlegg
Fyren vil bli smitta av influensa for å få coronasertifikat for å reise, så det er vel neppe så mye som fungerer i topplokket.

Og så prøver han å late som han bryr seg om barn og ungdoms beste kombinert med en kondolanse til pårørende til kreftpasienter.

Vet ikke om jeg skal le eller gråte.
Vis hele sitatet...
Det første avsnittet har du helt rett i, det andre har du misforstått. Kom forøvrig med noe bedre om dere vil hate på meg, gidder ikke svare på sånt

Jeg har sett for mye til at jeg kan anbefale andre (kids) å følge samme stien som oss.

Later som? Hva? Utdyp gjerne?

Jeg mente overhode ingenting sarkastisk/humor ang. det der. Jeg har også mista familie/venner på grunn av kreft og blind vold, ser ingenting morsomt med dødsfall uansett årsak.

Kjenner derimot ingen som har dødd av influensa siste to årene. Ingen av de jeg har spurt kjenner
noen heller.

Nesten alle de som dør er 70+ og/eller har underliggende sykdommer som fedme etc... Derfor land som USA har så mange døde. Kanskje generell folkehelse hadde vært noe.

Hvor lenge skal vi holde på sånn her? Hvor mange vaksiner i året er ok for dere da? 5,10, 100?

Edit: skjønte det nå.

Til opplysning så har jeg nærkontakt med mange eldre som jeg er glad I, jeg gir like F før og når jeg er i nærheten av dem. Kysser og klemmer

Med andre ord - det er ikke sånn at jeg tror dette er farlig, hverken for dere, meg eller oss. T.o.m gamle folk jeg er glad i, det er bare influensa, chill ffs
Sist endret av Makkamann1; 17. august 2021 kl. 02:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det at du kaller Corona for influensa viser bare hvor lite du faktisk forstår om sykdommen og alvorligheten av den.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Med andre ord - det er ikke sånn at jeg tror dette er farlig, hverken for dere, meg eller oss. T.o.m gamle folk jeg er glad i, det er bare influensa, chill ffs
Vis hele sitatet...
Så all verdens leger og smittevernsmyndigheter er for dumme til å forstå det, men du - som er blotta for fagleg bakgrunn - kan fastslå at det er influensa?

Dette er argumentasjon ex culo. Det er ikkje influensa. Influensa er ei spesifikk gruppe virus. Koronavirus er ei anna gruppe virus. Viare så er covid bortimot tigangen så dødeleg. FYI; vi vaksinerer mot influensa med årlege vaksiner.

Viare; folk har ein viss immunitet mot influensa, ettersom folk har hatt det før. Den immuniteten har vi ikkje mot covid-19.
Til opplysning så har jeg nærkontakt med mange eldre som jeg er glad I, jeg gir like F før og når jeg er i nærheten av dem. Kysser og klemmer

Vis hele sitatet...
Nå har det allerede blitt forklart nøyaktig hvordan dette er idiotisk, men jeg synes det kunne vært utbrodert litt.

Du risikerer å ta livet av disse du visstnok er glad i. Du aner ikke hva du snakker om, eller hva risikoen er, eller noe som helst innenfor området. Du har bevist det elegant flere ganger.

Dette er ikke bare faktafeil, det er ikke bare at du nekter å utvise et minimum av hensyn for dine medmennesker, det er ikke sånn at hva du tror har noe med virkeligheten å gjøre. Enda mindre i ditt tilfelle enn for de fleste, faktisk.

Dette er ganske enkelt, uomtvistelig, rett opp og ned dumskap.

Bruk prevensjon.
Sist endret av robhol; 17. august 2021 kl. 15:11.

Vis hele sitatet...
Total mangel på innsikt, samt respekt for liv ville jeg kalt det.

Du risikerer å ta livet av dem du påstår du er glad i.
Eller gjøre dem sengeliggende resten av livet, dersom arrdannelser i lungene forhindrer full funksjon, eller såklart av andre langvarige plager man kan få.

Slutt å vær så jævlig opptatt av din "tro" på at dette er influensa og hør på fagfolk.
Å leke med andres liv på den måten er forkastelig.
Sist endret av SkammeligNykter; 17. august 2021 kl. 16:11.
Nok så ser vi en påstand, at COVID19 er en influensa.
Vi kan jo se på slektskapene til de forskjellige virusene, og se litt nærmere på denne påstanden.
Først kan vi ta influensavirus, her N1H1 (svineinfluensa og spanskesyken)
Kingdom: Orthornavirae
Phylum: Negarnaviricota
Class: Insthoviricetes
Order: Articulavirales
Family: Orthomyxoviridae
Genus: Alphainfluenzavirus
Species: Influenza A virus
Serotype: Influenza A virus subtype H1N1
Men fugleinfluensa er samme art, men en annen sterotype H5N1.

Her er Kingdom = rike, slik som dyreriket, planteriket, soppriket, slimriket (amøber og slimsopp) o.s.v.
Phyllum = rekke, og er det der disse rikene blir oppdelt igjen. Altså hos dyreriket har du leddyr (edderkopper, krepsdyr, skorpioner og insekter), flatormer (bendelormer, ikter m.m), rundormer/nematoder (potetcystenematode, spolorm og en rekke andre mindre hyggelige parasittiske spolormer) og ryggstrengdyr (all verdens fisk, slanger, fugler, amfibier og pattedyr m.m.)
Så sjekker vi COVID19 , og hvordan slektskapet til det viruset er:
Kingdom: Orthornavirae
Phylum: Pisuviricota
Class: Pisoniviricetes
Order: Nidovirales
Family: Coronaviridae
Genus: Betacoronavirus
Subgenus: Sarbecovirus
Species: Severe acute respiratory syndrome–related coronavirus

Se de skiller lag ved Phyllum eller rekke på norsk.
Hva betyr dette? Jo det å kalle COVID19 for influensa, blir slektsmessig og ulikhet forøverig bl.a. i DNA være en like grov feil, som å kalle en marihøne for blåhval. Eller for den saks skyld, kalle en husflue for tiger. For avstanden mellom tigeren og flua, er like stor som avstanden mellom COVID19 og et influensavirus.
Ellers så er COVID19-sykdom noe totalt annet enn en influensa. Noen symptomer ligner hverandre, ja. Men det kommer av, at det er kroppens immunforsvar som gjør jobben med å bekjempe begge. Men allikevel om en gidder å studere det, så ser en store forskjeller på symptomer mellom disse to sykdommene.
Men for å se det, så må en iallfall sette seg litt inn i dette.

Ellers så nevnte jeg spanskesyken ovenfor. Ja dette var en influensa, betyr det at den var ufarlig? På ingen måte, den var endelig farlig nok. Det var jo "bare" 17–100 millioner mennesker som døde av den. Noe som beviser at en influensa nødvendigvis ikke er noe å spøke med. Begynner fugleinfluensa og smitte fra folk til folk, så kan det hende vi får et nytt mareritt. Kanskje et mareritt som blir nesten som spanskesyken. Men så langt har den heldigvis kun smittet fra fugl til mennesker.

Ved å drive på som du gjør her @Makkamann1, så viser du at du ikke vet fælt mere om sykdommer enn den kaninen du har som avatar. Kunnskapen er på et farlig lavt nivå. Og vær så snill og slutt å spre slik pølsevev. Forskjellen mellom influensa og alle koronavirus er like stor, som forskjellen mellom en maur og en elefant. Det de begge sykdommene har felles, er at de er virus. Det eneste insektene og pattedyrene har felles her, er at de er dyr.
Faktisk så blir en kjøttmeis og en blåhval veldig nært beslektet, når en sammenligner koronavirus og influensavirus!..
Kjenner derimot ingen som har dødd av influensa siste to årene. Ingen av de jeg har spurt kjenner
noen heller.

Nesten alle de som dør er 70+ og/eller har underliggende sykdommer som fedme etc... Derfor land som USA har så mange døde. Kanskje generell folkehelse hadde vært noe.

Vis hele sitatet...

Hva er greia her egentlig? Er du fullstendig uskolert og med elementære brister i allmennkunnskap eller har du tatt "et politisk standpunkt" i forhold til vaksine? Vet du forresten at covid også medfører at folk blir dumme? Covid gjør at mange som blir smittet får nedsatt kognitive evner. Kanskje du alt har blitt smittet?

Du omtaler en alvorlig pandemi som influensa og tror ikke på at covid gjør folk alvorlig syke, gjør noen kronisk syke og tar livet andre? Hvordan kan du si og mene noe slikt, covid har vært en global tilstand i over halvannet år. Du må ha fått med deg at det ikke bare er gamliser med livstilssykdommer og sliten blodpumpe som kneler? Og du har helt sikkert lest og sett at også unge mennesker kan få lunger eller andre indre organer ødelagt av covid? Og da mener jeg ikke redusert i en uke eller to, men vi snakker permanente skader. Skader som mest sannsynlig vil følge pasienten resten av livet.

At du ikke kjenner noen som er døde av covid, er vel aller mest flaks? Spesielt med tanke på at du nekter å ta vaksine og likevel omgåes gamle og skjøre mennesker du sier du bryr deg om.

Om du tror fedme er årsaken til at folk i usa blir sjuk eller stryker med av covid så er du jo ikke spesielt trygg i Norge heller, for vi er blitt et land av tjukkaser vi også. Blekfete er vi blitt. Som nasjon. Årsaken til at de fylles opp på sykehus i mange stater i USA nå, er at mange i usa har tatt politisk standpunkt mot vaksine. De velger å tro at covid ikke er farlig. Trass i at fagfolk sier det motsatte. Da valgte å leve i fornektelse eller slå et billig politisk poeng, og nå straffer det seg.

Jeg håper du bare sitter griseruset og lirer av deg tull i ren kjedsomhet, at dette ikke er din egentlige mening. Men om det ikke er tilfellet så burde du kanskje starte med å vurdere om du endre kildene dine til kunnskap, nyheter og ikke minst se på hva du kan gjøre for å bli bedre på kildekritikk. For kanskje har du litt i overkant mange nyheter i feeden din som egentlig har en skjult agenda eller som fremmer et spesielt politisk budskap.

Du fremstår som en trassig 13 åring. Men er det dobbelte. Noe å tenke over kanskje?

Beklager om dette ble krast og kanskje gikk jeg over streken mer enn 1 gang i dette innlegget. Men da vil jeg bare si at det er skrevet i affekt. Det kokte over i huet når jeg leste innleggene dine. Vær så snill å ta på deg eller kanskje av deg brillene og forsøk å sette deg inn covid, hvorfor vaksine er viktig og hva du kan gjøre for de du bryr deg om.