Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 5913
Jeg blir nå henvist til nevropsykologisk utredning, blir vel en gang utpå høsten. Virker som det er en del mennesker her som har adhd, så kanskje jeg kan få et svar her.

Har forstått det sånn at mange må avlegge urinprøve hvis de skal få utskrevet eksempelvis ritalin og det er jo forsåvidt greit nok i seg selv.

Det jeg lurer på er om de også vil kreve at jeg avlegger en urinprøve før utredningen? Virker som det er en ganske grundig utredning og de skal vel blant annet teste kognitive funksjoner som kanskje kan påvirkes av rusmiddelbruk? Rusmiddelet det er snakk om er primært cannabis. Men hvis det har negativ effekt i forhold til utredning, så er det greit å la drogene ligge litt på hylla for en stund.

Jeg har ingen planer om å røyke på en god stund uansett, så vil sikkert være negativ prøve innen den tid, hvis jeg ikke får et svakt øyeblikk når alkoholen er inne i bildet.
Akkurat det samme som meg gjennom Oslo kommune. Min psykolog sa derimot at det ikke var noe krav om urinprøve for selve utredningen, men at man ikke skal være i en såkalt aktiv rusperiode. Som jeg forstod det så betyr vel det at man ikke skal være påvirket mens man utredes
Takk for svar
Foreslår at du spør din behandler eller lege. Greit å vite, og jeg er ikke hundre prosent sikker. Lykke til
Ja, det hadde uten tvil vært det enkleste, men da er jeg redd førerkortet ryker. Fastlegen min er ganske fair så det kan være en mulighet. Uansett så tar jeg nok ikke skade av å holde meg rusfri en periode
Personlig så slapp jeg pissings og får ritalin kasta etter meg...Møkkapiller tho, søk heller om dexedrine eller adderall
Sist endret av Svinefella; 7. august 2015 kl. 12:03.
Dere som har byttet fra ritalin til dex, hvor vanskelig/hvor lang tid tar det?
Du må pisse hvis du innrømmer rusbruk selvfølgelig. Må være clean 3-6mnd før du kan bli utredet. "Aktiv rusperiode" er ikke mens du er fjern, men fra sist gang du ruset deg og en god stund fremover.
Sitat av TrippyKing Vis innlegg
Du må pisse hvis du innrømmer rusbruk selvfølgelig. Må være clean 3-6mnd før du kan bli utredet. "Aktiv rusperiode" er ikke mens du er fjern, men fra sist gang du ruset deg og en god stund fremover.
Vis hele sitatet...
Er du sikker på det? Det er visst noe strengere hvis man tydelig har problemer med stoff som amfetamin eller opiater, men cannabis og liknende forstod jeg det som at var mindre problematisk og har heller ikke hørt noe om urinprøve.

Sitat av TrippyKing Vis innlegg
Du må pisse hvis du innrømmer rusbruk selvfølgelig. Må være clean 3-6mnd før du kan bli utredet. "Aktiv rusperiode" er ikke mens du er fjern, men fra sist gang du ruset deg og en god stund fremover.
Vis hele sitatet...
Er du sikker på det? Det er visst noe strengere hvis man tydelig har problemer med stoff som amfetamin eller opiater, men cannabis og liknende forstod jeg det som at var mindre problematisk og har heller ikke hørt noe om urinprøve.
Sist endret av NodSquad; 7. august 2015 kl. 16:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ok. Nå vet jeg ikke når denne utredningen skal være, men vil anta at det blir utpå høsten en gang. Hadde det ene og alene vært opp til fastlegen så hadde jeg neppe trengt å avlegge noen form for urinprøve. Han klarer å skille mellom rusmidler og at man nødvendigvis ikke er narkoman fordi man liker å ta seg en blås. Men henvisningen kommer ikke til å gå via han. 3-6 mnd clean hørtes jo veldig mye ut. Da må de i så fall kreve at jeg avlegger hårprøve.

Jeg er ganske lei av å røyke så vil jo uansett kunne levere ren prøve innen den tid, men det kan bli et savn på slutten av en tur
Hvis du allerede har bestemt deg for å være clean så er det jo null problem. Jeg skal selv inn til utredning i november og har ikke tenkt å kutte ut nattingsen med det første. Så vi får nå se da, regner med det går greit
Hehe. Nykterist blir jeg nok aldri, helt og holdent. Men det å ikke da kunne ta seg en blås på tampen av en syretur kan bli litt trasig, hvis det i det hele tatt blir noen tur innen den tid. Får ta det litt som det kommer, skal konferere litt med fastlegen og se hva han sier, og hvordan ting fungerer. Enn så lenge får jeg kose meg med en god IPA på kvelden

Lykke til med utredningen!
Jeg er sikker ja, har snakket med sikkert 5 psykiatere som har sagt alt mellom 3 og 12 mnd med ukentlig pissings. Spørs hvor heavy du har ruset deg
Er dette før en utredning eller etter en utredning hvor diagnosen foreligger, og hvor man eventuelt skal ha medikamenter? Jeg har ikke planer om å holde meg i kalde Norge til vinteren fordi en kjip lege på dps mener jeg må avlegge urinprøve ukentlig grunnet et rusproblem som ikke eksisterer. Egentlig synes jeg det burde være opp til fastlegen min å avgjøre det da det er han som kjenner meg best.

Jeg kan skjønne tanken bak det. At rusbruk kan påvirke utredningen og at en som har hatt problemer med eksempelvis sentralstimulerende midler kanskje skal vurderes noe strengere. Men det å kreve at man setter ting på vent i så lang tid blir for dumt i mine øyne.

Men for alt jeg vet så har jeg ikke adhd en gang.
Sitat av hestpåpinne Vis innlegg
Er dette før en utredning eller etter en utredning hvor diagnosen foreligger, og hvor man eventuelt skal ha medikamenter? Jeg har ikke planer om å holde meg i kalde Norge til vinteren fordi en kjip lege på dps mener jeg må avlegge urinprøve ukentlig grunnet et rusproblem som ikke eksisterer. Egentlig synes jeg det burde være opp til fastlegen min å avgjøre det da det er han som kjenner meg best.

Jeg kan skjønne tanken bak det. At rusbruk kan påvirke utredningen og at en som har hatt problemer med eksempelvis sentralstimulerende midler kanskje skal vurderes noe strengere. Men det å kreve at man setter ting på vent i så lang tid blir for dumt i mine øyne.

Men for alt jeg vet så har jeg ikke adhd en gang.
Vis hele sitatet...
Enig der, får spørre litt nøyere når jeg tar opp behandlingen igjen til uka. Fuck the system eller noe
Jeg skal gjøre det samme når fastlegen er tilbake fra ferie så finner man vel ut av det. Kan jo holde hverandre oppdatert Jeg blir mer bekymret/oppgitt hvis en lege som ikke kjenner meg skal gjøre en sånn vurdering. Jeg har jobb, samt at jeg elsker å reise, og da lenger enn noen dager av gangen, så ukentlige urinprøver blir umulig å opprettholde over så lang tid. Men jeg vil jo anta at prøvene i så fall skal tas hos fastlegen noe som kanskje vil gjøre det noe enklere.

Takker uansett for alle svar.
"Jeg har et rusproblem, må jeg ta urinprøver?" Makes sense
tror ikke urinprøver er påkrevd (noen som vet om det er det, eller om jeg var heldig?). jeg fikk diagnosen adhd i en alder av 20, og måtte aldri ta noe pisseprøve i det hele tatt, hverken under utredning, eller da jeg fikk ritalin, conserta eller strattera(uten sentalstimmulerende midler). vet dog ikke hvordan det er hvis de skal gi ut metamina. var snakk om at jeg skulle få prøve det neste gang, hvis jeg skal prøve ut noe mer medisinering.

noen som vet om jeg evt må pisse før de skriver ut metamina? er et halvårs tid siden jeg sist var i kontakt med psykologen
Måtte ta urinprøve før jeg i det hele tatt gikk gjennom utredning. Har aldri hatt noe rusproblem, så har heller ingenting registrert. Tipper dett varierer veldig om du må ta en prøve før utredning, men det er jo sikkert greit å ha en ren prøve om det er mulig.

Jeg måtte ta en før jeg i det hele tatt fikk Ritalin. Har brukt/bruker Ritalin, Strattera, Concerta, Racemisk Amfetamin, Metamina, Elvanse, og Adderall. Har dog aldri måtte ta en urinprøve igjen etter den første jeg tok før utredningen. Vil tro dette også varierer
Sitat av billybob86 Vis innlegg
Måtte ta urinprøve før jeg i det hele tatt gikk gjennom utredning. Har aldri hatt noe rusproblem, så har heller ingenting registrert. Tipper dett varierer veldig om du må ta en prøve før utredning, men det er jo sikkert greit å ha en ren prøve om det er mulig.

Jeg måtte ta en før jeg i det hele tatt fikk Ritalin. Har brukt/bruker Ritalin, Strattera, Concerta, Racemisk Amfetamin, Metamina, Elvanse, og Adderall. Har dog aldri måtte ta en urinprøve igjen etter den første jeg tok før utredningen. Vil tro dette også varierer
Vis hele sitatet...
Hvor fikk du adderal? Ikke i Norge regner jeg med(?).
Det er ingen regel som sier at man MÅ gå ha tatt rene urinprøver i så og så lang tid for å få skrevet ut medisiner for ADHD.

Offentlige utredere derimot kjører en strict policy på at hvis det er mistanke om misbruk så må du blah blah gå blah blah lenge.

En privatpraktiserende psykiater kan utrede deg og medisinere deg akkurat så fort hun eller han mener det er riktig og nødvendig,


Jeg fikk metamina, ritalin og concerta samtidig som jeg begynte å få medisiner.. klarte til å med å fucke opp en av urinprøvene mine siden methamf tydeligvis kunne sitte igjen så lenge som 7 dager etter bruk hvis man tok vanlig amfetamin hele tiden som medesin.

Til og med det gikk bra... hadde jeg blitt utredet offentlig hadde dette nullet ut karantenetiden.

Edit: Adderall selges i Norge på lista over medisiner med godkjenningsfritak og dekkes også på blå resept.
Sist endret av BareMartin; 16. august 2015 kl. 14:10.
Jeg har Adderall i Norge ja. Er en lengre prosess enn ritalin, men det er mulig. Koster litt under 20,000 for 100 piller om du ikke får det på blå resept da. Har dem i alle fall på apotek i Oslo
▼ ... over et år senere ... ▼
Hei folkens!
Er newbie på forumet her!
Men jeg poster innlegget mitt her så ser vi hvordan det går.

Jeg har akkurat fått ADD diagnose(alder 26)
har tidligere hatt et rusproblem, 3,5 år rein nå og har gått til ruskonsulent i 2 år.
Jeg lurer på om det med min tidligere rusproblematikk vil sette en brems på min medisinering(har ikke fått medisin ennda)
jeg går til psykoedukasjon hver uke men jeg greier ikke følge med mere enn ca en time av gangen( "timene" varer i 3 timer)
Jeg har avgitt en urinprøve og vennter på svar på en(men den er ok)

noen erfaringer/tanker rundt dette?
er veldig interessert i å benytte meg av medisinering siden tilbudet er der for meg.

setter pris på svar =)
Nyttig forum adderal vil jeg prøve