Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 3117
Hei. Trenger et lydsystem til vår nye restaurant/utested. Det bør være bra lyd til å spille chill musikk mens folk spiser på dagtid, og bra nok omph til nattelivet. Alltid like kjipt å være på en bar eller club med dårlig anlegg.

Type: 4 høytalere til taket i serveringsområdet. 2 til taket i hvert toalett. Subwoofer. Evt mere hvis det trenges.

Bruksområde: Chill resturant musikk. Nattklubb/bar.

Brukssted: 200kvm ca.

Prisnivå: Billig så mulig.

Eksisterende utstyr: Noen tak fester. Alt av kabler er også lagt i taket tror jeg.

Vil bare si at jeg ikke har noe greie på dette. Vi trenger det ganske fort, og med montering.

Hvor mye bør vi regne at det vi koste? Kan man leie det? Kjøpe brukt, og få noen til å sette det opp? Vi skal forøvrig bare spille av fra en laptop elns.

Si fra hvis dere trenger mere info. Tusen takk.
https://www.sound1.com/web/asp/hovedtype.asp?pht=7

Du kan starte her å se etter utstyr.

Billig og kurrant.
Meldem
Trådstarter
Vet ikke helt hva jeg skal se etter. PA?
Sitat av Bomboklat Vis innlegg
Vet ikke helt hva jeg skal se etter. PA?
Vis hele sitatet...
Spørs om du vil ha dansegulv eller ikke. Er det kun en bar med hovedsaklig
sitteplasser der folk skal henge og prate er det ikke nødvendig med stort
anlegg ihvertfall. Men prismessig ville jeg ikke lagt meg på lavest nivå.
Dette skal forhåpentligvis vare en stund, og det er kjipt med dårlige anlegg
som må til service i tide og utide.

Med dansegulv må du helt klart spytte i litt mer - og ikke minst få tilpasset
lyden til lokalet. Dårlig lyd er foruten dårlig service og servering, det som
raskest jager folk på dør.

Det neste er spørsmålet om du skal ha en bestemt musikkprofil. Et anlegg
som passer til klubbmusikk og elektronika vil ikke nødvendigvis fungere like
bra med soft rock eller calypso.

Men jo, det fins jo såklart folk som leier ut anlegg. Stort sett for kortere
tidsrom som en kveld eller helg, men sikkert mulig å få til avtaler om de
har nok å leie ut ellers.

Nå sier ikke du hvor du holder til men i Oslo ville vel Ljudia vært et typisk
sted å henvende seg. Alternativt AVAB/CAC for større løsninger, men tror
de kanskje også fører mindre anlegg.
Meldem
Trådstarter
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Spørs om du vil ha dansegulv eller ikke. Er det kun en bar med hovedsaklig
sitteplasser der folk skal henge og prate er det ikke nødvendig med stort
anlegg ihvertfall. Men prismessig ville jeg ikke lagt meg på lavest nivå.
Dette skal forhåpentligvis vare en stund, og det er kjipt med dårlige anlegg
som må til service i tide og utide.

Med dansegulv må du helt klart spytte i litt mer - og ikke minst få tilpasset
lyden til lokalet. Dårlig lyd er foruten dårlig service og servering, det som
raskest jager folk på dør.

Det neste er spørsmålet om du skal ha en bestemt musikkprofil. Et anlegg
som passer til klubbmusikk og elektronika vil ikke nødvendigvis fungere like
bra med soft rock eller calypso.

Men jo, det fins jo såklart folk som leier ut anlegg. Stort sett for kortere
tidsrom som en kveld eller helg, men sikkert mulig å få til avtaler om de
har nok å leie ut ellers.

Nå sier ikke du hvor du holder til men i Oslo ville vel Ljudia vært et typisk
sted å henvende seg. Alternativt AVAB/CAC for større løsninger, men tror
de kanskje også fører mindre anlegg.
Vis hele sitatet...
Tusen takk for informativt svar.

Det skal være dansegulv. Det blir alt fra rolig jazz til elektronisk club musikk. Vi holder til i Drammen.
Grunnen til linken min, var for at du skulle få et innblikk i hvilke priser det er snakk om.

Det letteste er å få inn et firma som driver med dette og som kan gi dere en god pris på utstyret.
Skal dere ha alt ferdig montert og satt opp, ink utstyr, så må dere regne med en 70-100 000 i utgifter for et frontsett + 6 høyttalere til taket, enkelt miksebord og montering.
Det er heller ikke sikkert at kablingen som er der idag er brukbar. Heldigvis er ikke kabler det dyreste i PA-verden.

Det er også mulig å ha det hele 2-delt.
Enkelt anlegg i taket (Av normale høyttalere) og et PA-anlegg ved dansegulvet.
Så bruker dere det enkle anlegget på hverdags og PA-anlegget til fest.
Jeg ville leid inn folk som kan montere opp lydsystemet, det koster litt men absolutt verd det, om man som amatør kobler opp lydanlegg til 200kvm uten snøring om lyd, da koster det bedriften hardt.. Er ingen lyd ekspert innenfor faget, men har vært på utesteder som har dårlige konsert anlegg, spiller altfor høyt enn hva anlegget klarer.. OGSÅ HØYT!!

Mange trur det holder å plassere store høytalere på stativ rett mot kundene, dessverre går det ikke bra om man vil ha kvalitet.. Om du klare å få plasseringen bra, så må alt kobles rett i forhold til rom strukturen.

Høytaler på toalettet??? Når jeg er på dass på utesteder treng jeg all konsentrasjon jeg kan få, trur hardcore musikk å pissebessøk kan få harde utfaller
Hvis dere vil ha det ryddig vil jeg anbefale Bose, selv om de tar "litt ekstra" for merket. Lydkvaliteten kan vel anses som det bedre på markedet, og høyttalerne er lette å gjemme bort (i taket f. eks). Er dog ikke sikker på hvordan de er på romstørrelser opp i 200kvm. Et annet alternativ er jo å høre med Seas, de kan (kunne i hvert fall) bygge høyttalere etter bruksområde. Hva med å ringe rundt til noen få produsenter? Kanskje til og med maile noen bilder av lokalet og høre om de har noen tips? Kjøper dere med og til bedriften slipper dere vel moms også, hvis ikke det bare gjelder for gjensalg.

Uansett, vil anbefale deg å ringe produsentene, de kjenner produktene sine og kan kanskje selge direkte med en tilbudspris om du spør hva du kan få det for (etter spørsmål om hva du bør gå for).
Musikk på toalett tilhører Ikea og div kleine restauranter, ikke et utested.

Skal du ha et utested med noenlunde ære i lyd og for folks hørsel så er det ene og alene Function one du må gå etter.
Dette er en investering du og dine gjester aldri vil angre på.

Med mindre du bare skal ha bakgrunnsmusikk og ikke ha noe volum da
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg ville splittet anlegget ja. Et enkelt kaféanlegg med mange små lyttepunkt og et større PA-anlegg for det trøkket som trengs for å dekke et lokale på 200kvm. Prisant. ca 50-100.000.

Husk at man skiller mellom montering og installasjon. Å montere anlegget er å sette det opp, å installere det er å sikre at løsningen man får til er ideelt lagt opp anlegget til lokalet. Dette er dyrt, man kan også da trenge sonefordeling med prosessering og da begynnter titusenlappene å rulle.

Sitat av Chilltrolig Vis innlegg
Musikk på toalett tilhører Ikea og div kleine restauranter, ikke et utested.

Skal du ha et utested med noenlunde ære i lyd og for folks hørsel så er det ene og alene Function one du må gå etter.
Dette er en investering du og dine gjester aldri vil angre på.

Med mindre du bare skal ha bakgrunnsmusikk og ikke ha noe volum da
Vis hele sitatet...
Funktion One er kremanlegg, men da beveger man seg i millionklassen, og da skal det være en lydkompetent person som sitter på pengesekken før det i det hele tatt blir aktuelt.

PS: Sky unna Bose som pesten. Har ikke noe i PA-verden å gjøre.

Jeg må også påpeke noe.

"Alltid like kjipt å være på en bar eller club med dårlig anlegg."

"Brukssted: 200kvm ca."

"Prisnivå: Billig så mulig."

Lurer du på hvorfor det finnes klubber med dårlige anlegg?
Sist endret av BlueGrot; 21. oktober 2015 kl. 14:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.