Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1729
Jeg har i lengre tid vært på utkikk etter et modell M-tastatur, og i dag fant jeg et som jeg anekterte. Det var litt skittent og har vært forlagt på et lager i mange, mange år. Imidlertid bar det ikke preg av å ha blitt mishandlet, og det så og føltes intakt ut. Lageret har vært tørt, og jeg kunne ikke se tegn til at det var sølt kaffe eller slikt i det.

Jeg ønsker å ta tastaturet i bruk og har i denne anledning noen problemer og spørsmål:
  1. Jeg fant en usb-overgang og plugget det i laptopen min (linux mint 13). Det var ikke lys i diodene og ingen respons på maskinen. Dette kan jo bety at tastaturet er ødelagt. På den annen side virker det for meg ikke helt utenkelig heller at det er noe drivergreier eller lignende som står i veien. Hvis jeg plugger et usb-tastatur i maskinen trenger jeg knapt å vente et sekund før jeg kan skrive, men siden dette er fra 1992, så kan det jo hende at det er programvareproblemer også? Eller er det nærmest garantert at det er tastaturet som er ødelagt?
  2. Hva er den mest hensiktsmessige fremgangsmåten for å feilsøke tastaturet hvis det er hardware?
  3. Hvilke komponenter er det som har det med å ryke? Meg bekjent er disse tastaturene nærmest skuddsikre, men alt kan jo gå i stykker.
  4. Jeg er nødt til å rense det grundig for det er nokså motbydelig etter alle disse årene uten rengjøring. Jeg tenkte å skru det fra hverandre i så små deler jeg kan (eller tør), og rense plasten med dietyleter (alternativt labsprit eller aceton). Elektronikkomponentene tenkte jeg å blåse rene med trykkluft der det er behov. Er dette en fornuftig fremgangsmåte?
  5. Er det noen andre som har erfaring med denne typen problematikk og har noen tips å dele?
Takk for all respons!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
1: Model/M treng straum. Mykje straum. Ikkje alle USB-overganger funker. http://geekhack.org/index.php?topic=5416.0 diskuterer nokon som skal funke. Linux støtter USB HID veldig bra, og alle tastaturting presenterer seg som USB HID. Konverteren din er i dette tilfellet USB HID-eininga. Så finn ein annan, dyrare adapter og prøv igjen.

2: Sjå over. Det er kjent problem.

4: Oppvaskmaskin ifølge rykta. Utan vaskemiddel. Googling etter 'cleaning model m' bør gi rimeleg bra resultater.
Du trenger ett aktivt adapter som koster USD 20-30 for å bruke USB.
http://www.ebay.com/itm/Beige-USB-to...item3f10bdea79
Ett vanlig adapter type en liten plugg vil ikke fungere.
Du får kjøpt pent brukte tilsvarende tastatur brukt på ebay og føre over ÆØÅ etc.
Følg med på loppemarked og sikre deg ekstra tastatur.
Sannsynligvis holder det med å kjøpe en pakke bomullspinner og rengjøre med.
Modell M er stort sett arvegods og solid nok til å slå ihjel folk med (slagvåpen :-)
Det greieste er å ha ett hovedkort med PS2 tilkobling.
Allright!
Takk, da prøver vi å skaffe en overgang som funker. I mellomtiden får jeg rense det, og jeg trenger altså neppe å bekymre meg for å ødelegge det i prosessen.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
[*]Jeg er nødt til å rense det grundig for det er nokså motbydelig etter alle disse årene uten rengjøring. Jeg tenkte å skru det fra hverandre i så små deler jeg kan (eller tør), og rense plasten med dietyleter (alternativt labsprit eller aceton). Elektronikkomponentene tenkte jeg å blåse rene med trykkluft der det er behov. Er dette en fornuftig fremgangsmåte?
Vis hele sitatet...
Plast pluss dietyleter eller aceton er en dårlig kombo. Sprit eller blårens bør funke uten at du risikerer å ødelegge noe.
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Plast pluss dietyleter eller aceton er en dårlig kombo. Sprit eller blårens bør funke uten at du risikerer å ødelegge noe.
Vis hele sitatet...
Blårens, da. Hva slags plast er egentli et slik tastatur laget av, bakelitt? Mener å huske at vi hadde plastflasker (polyetylen?) med aceton på da jeg hadde analytisk kjemi for noen år siden, så nå ble jeg nysgjerrig.

Uansett hva overgang angår, så er det noe jeg virkelig ikke forstår her: en usb-port kan levere maks 100mA. Tastaturet mitt trekker over 100mA når det er idle og har en øvre grense på 275mA. Hvordan kan en overgang som kun får strøm fra én enkelt usb-port da fungere?

Det ble lenket til denne; og en annen som dukker opp stadig er denne. Sistnevnte er endog en gjenganger i hacks hvor folk lodder av de gamle kontaktene og setter på denne slik at de får et usbtilkobling rett på tastaturet. Så, jeg stoler jo på at det funker og tenker å bestille noe slikt ganske snart. Men jeg skjønner ikke hvorfor det funker for usb-porten kan jo uansett ikke levere nok strøm. Hadde overgangen hatt en ekstern strømkilde eller krevd to eller flere usb-porter, så kunne jeg skjønt det. Hva foregår bak kulissene her?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Uansett hva overgang angår, så er det noe jeg virkelig ikke forstår her: en usb-port kan levere maks 100mA. Tastaturet mitt trekker over 100mA når det er idle og har en øvre grense på 275mA. Hvordan kan en overgang som kun får strøm fra én enkelt usb-port da fungere?
Vis hele sitatet...
USB kan levere 500mA. I tillegg er ikkje alle kontrollere veldig picky på overstrøm.