Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2909
Jeg har kommet over en liten el-motor som jeg ikke vet om virker. Den er merket med følgende: "220V 50Hz 0.65mF 400VDB", og det går fire ledninger ut fra den; sort, blå, brun og grå. Den avisolerte delen på sort og blå er loddet sammen.

Nå, den skal tydeligvis ha vanlig nettspenning. Men 0.65mF, det indikerer da at det mangler en kondensator en plass i kretsen? Hva skal en el-motor med en kondensator? Og 400VDB, det aner jeg ikke hva står for.

Jeg har kjapt testet den ved å koble den opp mot lysverket. Hvis jeg tvinner sammen brun og grå og kobler de på én fase, og den kombinerte sort/blå på den andre, så lager motoren en svak durelyd, men den går ikke. De øvrige kombinasjoner jeg har prøvd ga ingen resultater.

Motoren ser veldig intakt ut, men det lar seg dessverre ikke gjøre å skru den fra hverandre. Den er omtrent på størrelse med en appelsin. Jeg vet ikke hva slags type motor det er, ei heller om den virker. Men jeg vil gjerne koble den opp riktig slik at jeg kan teste. Er det noen som vet hva slags motor dette kan være og hvordan den skal kobles opp?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Trefase asynkronmotor mest truleg.

http://en.wikipedia.org/wiki/Motor_capacitor for info om kondensatoren.
Sist endret av vidarlo; 7. august 2013 kl. 21:52.
Er ingen fagmann på feltet, men kan jo tenkes at motoren trenger noen form form for controller
Det høres ut som en trefasemotor, ja. Klassisk lyd fra motor som bare får 2 av 3 faser.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Trefase asynkronmotor mest truleg.

http://en.wikipedia.org/wiki/Motor_capacitor for info om kondensatoren.
Vis hele sitatet...
Aha, takk!Det var nyttig å vite. Men, jeg har alltid trodd at man kun brukte trefase på litt større ting?

Sitat av skukketrure Vis innlegg
Er ingen fagmann på feltet, men kan jo tenkes at motoren trenger noen form form for controller
Vis hele sitatet...
God tanke, men den er såpass gammel at denslags neppe var funnet opp, heh.

Sitat av Gerbizzle Vis innlegg
Det høres ut som en trefasemotor, ja. Klassisk lyd fra motor som bare får 2 av 3 faser.
Vis hele sitatet...
Da prøver vi det.
Dersom den rister for mye, så får jeg vurdere å koble på en kjørekondensator senere - aldri i verden at en så liten motor som den der har behov for noe oppstartshjelp, så noen startkondensator er det neppe snakk om.

Takk for hjelpa, folkens!
Prøv å koble til strøm på motoren, og hjelp akslingen litt rundt. Den vil da begynne å gå av seg selv. Hvis den gjør det er det bare til å skaffe seg en startkondensator, så er problemet løst =)
Sitat av Rellativ Vis innlegg
Prøv å koble til strøm på motoren, og hjelp akslingen litt rundt. Den vil da begynne å gå av seg selv. Hvis den gjør det er det bare til å skaffe seg en startkondensator, så er problemet løst =)
Vis hele sitatet...
Det har jeg selvsagr prøvd før jeg spurte her. Jeg prøvde med 50Hz vekselstrøm a henholdsvis 4.4V, 12V og 40V før jeg kobla den rett på lysverket. Fikk null merkbar respons med lavere spenninger, og det hjalp ikke å dytte den igang heller. Litt av greia var at det var fire ledninger ut av den, og siden den ikke kan tas fra hverandre, så vet jeg ikke hva som går hvor. Da blir det veldig mange muligheter som kan kobles sammen, og veldig tidkrevende å finne ut av. Når jeg da heller ikke visste hva slags motordesign det var snakk om, hvorvidt den faktisk ville virke hvis den var kobla rikig, OG om denne kondensatoren virkelig var nødvendig å skaffe først, så anså jeg det som mest hensiktsmessig å be om et lite hint fra folk som kan mer enn meg
Siden det eneste som ga noe respons over hode var en during, og enkelte her mener det betyr at det er en trefasemotor, så vil jeg vente med å se inntil jeg får kobla den til på sådant vis.
Det har jeg imidlertid ikke testa ennå da det ene uttaket jeg har i heimen går rett på hovedsikringen, og jeg har liten lyst til å la en ukjent gjenstand som kanskje er ødelagt få 63A å kose seg med... Man tester under litt mer \moderate forhold.
hva med et bilde av motoren ?
HøyRisiko Psykopat
Det er mest sannsynlig en 3 fas motor.
Har selv lekt med en 3 fas motor på vanlig 2 fas, duret og beveget seg ingenting,
med en gang eg koblet inn en kondensator virket det med en gang
Var kjølevifte til en vanlig kjølepumpe (utedelen)
Men den var 3 ledninger ikkje 4 der 2 var loddet sammen.
Da var det L1 og L2 koblet med en kondensator mellom og L2 og L3 på 230 volt husnett, de skaper da en faseforskyvning om eg ikkje husker feil.
Startet med en gang, har en tråd om den eg kan finne fram

http://freak.no/forum/showthread.php?t=166477
Sitat av skukketrure Vis innlegg
hva med et bilde av motoren ?
Vis hele sitatet...
Heh, nja... Jeg er altså en av disse særingene som ike har smarttelefon, og speilrefleksen er ute på tur, så det får bli en annen gang. Skal slenge opp noe hvis jeg får tak i det, men det er ikke så mye å se på, egentlig - jeg tror beskrivelsen jeg ga var ganske presis.

Sitat av OlaWaagen Vis innlegg
Det er mest sannsynlig en 3 fas motor.
Har selv lekt med en 3 fas motor på vanlig 2 fas, duret og beveget seg ingenting,
med en gang eg koblet inn en kondensator virket det med en gang
Var kjølevifte til en vanlig kjølepumpe (utedelen)
Men den var 3 ledninger ikkje 4 der 2 var loddet sammen.
Da var det L1 og L2 koblet med en kondensator mellom og L2 og L3 på 230 volt husnett, de skaper da en faseforskyvning om eg ikkje husker feil.
Startet med en gang, har en tråd om den eg kan finne fram

http://freak.no/forum/showthread.php?t=166477
Vis hele sitatet...
Aha, meget interessant! Takk!