Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 949
Nå nærmer sommeren seg, og jeg har bestemt meg for å bruke oppsparte midler på en barebone-PC. Omtrent 8-10 000 kr. Etter hva jeg har lest meg opp på er det Shuttle-PCene som bør brukes. Det blir barebone fordi jeg kommer til å flytte litt rundt etterhvert, og da er det greit med en PC som ikke tar så alt for mye plass. Jeg har derfor noen spørsmål:

-Er det et reellt problem med kjøling på de nye barebones-PCene? Jeg tenker på denne.
-Hva er den store forskjellen mellom denne og denne bortsett fra prisen?
-Hva er det viktig å tenke på når man skal bygge en barebone? Er det noen av de beste skjermkortene som kanskje ikke vil få plass, eller er ikke dette noe problem?
- Jeg vet det er mange tråder om oppsett, men hvis noen vil lage et morsomt oppsett hadde det vært supert.

I forkant, tusen takk for svar :-)
Sist endret av bendiks; 25. april 2013 kl. 21:10.
Forskjellig chipset på hovedkortene, jeg hadde gått for den dyreste med Z77 chipsettet.

Du kan lese mer om forskjellene på de her. Har du vurdert å bygge en liten MATX eller MITX maskin selv? De kan være små også!
kan jeg foreslå å bygge m-itx fra bunnen av?

kabinettet er ekstremt lite og stilrent, å artig å bygge i. bygde faktisk m-itx i ett sånt så sent som igår, å det gikk veldig lett de fleste nvidia-kort får plass i kabinettet, men amd-kort burde måles før kjøp da de gjerne er en del større. det der var for øvrig ett veldig kjapt og enkelt oppsett, så du bør kanskje se over om det passer deg.
Alle tiders! Takk skal dere ha begge for tips og link. Jeg skal se over linken og prøve meg frem litt på oppsettet. Sist jeg drev med bygging av PC har blitt en del år siden, og da var jeg veldig på at jo større det var, jo tøffere var det. Nå er smått ganske så rått, og det bør være stilrent. Skal se over noen m-itx-kabinetter også. Eneste forskjellen er vel ærlig talt at barebone har et hovedkort intergrert?
Sitat av bendiks Vis innlegg
Alle tiders! Takk skal dere ha begge for tips og link. Jeg skal se over linken og prøve meg frem litt på oppsettet. Sist jeg drev med bygging av PC har blitt en del år siden, og da var jeg veldig på at jo større det var, jo tøffere var det. Nå er smått ganske så rått, og det bør være stilrent. Skal se over noen m-itx-kabinetter også. Eneste forskjellen er vel ærlig talt at barebone har et hovedkort intergrert?
Vis hele sitatet...
nja, den store forskjellen er de integrerte delene. anbefaler deg å sjekke reviews på sg05 (det jeg la i lista), det er overraskende praktisk.
Største problemet med Shuttlebokser er at hovedkortet ikke er utbyttbart, samt at strømforsyningen ikke er en standard type og at viften på den bråker mye (40mm). Klarer du å bygge sammen en barebone klarer du å bygge en itx maskin.
Jeg hadde en shuttleboks for lenge siden, og det kommer aldri til å skje igjen.
Det er den type kabinett som har gitt meg mest kutt på fingrene, for den er usannsynlig trang, og har ikke den beste byggkvaliteten.
Kresenhet på skjermkort er det masse av. Skal man ha et kraftig et så må man forske så helvete mye på millimetere.
Nesten ingen toleranse for støv, måtte blåse den ofte, men likevel så kortsluttet PSU og HK halveis under HL2 som omtrent hadde kommet ut.
Og mulighetene for å bytte ut HK og PSU er jo ikke tilstede.

Jeg støtter forslaget om søtt lite tårn med mini-itx.
Awww, de er jo søte de og da!
Sist endret av Rolsen Royce; 26. april 2013 kl. 08:02.
hvis du skal ha et GTX 670 i mini ITX burde du vurdere Asus 670 mini. sdet skal være et veldig bra kjøling på det + det er helt latterlig lite som passer perfekt for et M-itx build.

link til kortet: http://www.dustinhome.no/product/501...der_SiteSeeker
Sitat av materi Vis innlegg
hvis du skal ha et GTX 670 i mini ITX burde du vurdere Asus 670 mini. sdet skal være et veldig bra kjøling på det + det er helt latterlig lite som passer perfekt for et M-itx build.

link til kortet: http://www.dustinhome.no/product/501...der_SiteSeeker
Vis hele sitatet...
enig, men det er riktig nok ikke noe problem med vanlig 670/680 heller, ikke engang i kabinettet jeg fant.