Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1393
Hvordan funker egentlig hammer on og pull off's?

jeg skal lære meg øystein sevåg og lakki patey sin rio amazonas, men skjønner ikke helt når jeg kommer til den biten her:
T
e|-------------------------------------------------------|
B|--12p10--12-13-12p10h12---5h7p5-7----------5s7--5--|
G|-------------------------------------------------------|
D|------------------------------------9p7-9-------------|
A|-------------------------------------------------------|
E|-------------------------------------------------------|

La oss si jeg skal bare spille 2 forskjellige noter for eksempel

e|--------------------------------------------------|
B|--5h7---------------------------------------------|
G|--------------------------------------------------|
D|--------------------------------------------------|
A|--------------------------------------------------|
E|--------------------------------------------------|

må jeg fortsatt holde 5'ern? og hvis jeg skal videre til den her

e|--------------------------------------------------|
B|----5h7p5-7---------------------------------------|
G|--------------------------------------------------|
D|--------------------------------------------------|
A|--------------------------------------------------|
E|--------------------------------------------------|

Skal jeg holde femmern helt til det står p5? jeg forstår det som 5'ern skal bli pulla off... :P skjønner ikke helt hehe
Sist endret av Kejerith; 3. desember 2009 kl. 15:47.
Er ikke det bare til å prøve seg fram da?
e|--------------------------------------------------|
B|----5h7p5-7---------------------------------------|
G|--------------------------------------------------|
D|--------------------------------------------------|
A|--------------------------------------------------|
E|--------------------------------------------------|

Skal du ikke 5 hammer on til 7, pull off 7 mens du holder 5, så slide opp til 7.
hold på 5 og "pick" strengen, deretter slår du en annen finger på 7, etter det slipper du 7, tada
Sitat av Kalars Vis innlegg
e|--------------------------------------------------|
B|----5h7p5-7---------------------------------------|
G|--------------------------------------------------|
D|--------------------------------------------------|
A|--------------------------------------------------|
E|--------------------------------------------------|

Skal du ikke 5 hammer on til 7, pull off 7 mens du holder 5, så slide opp til 7.
Vis hele sitatet...
Er ingen slide definert i den tab'en, så da blir det et slag på 7'ern istedet

Sitat av olli408 Vis innlegg
hold på 5 og "pick" strengen, deretter slår du en annen finger på 7, etter det slipper du 7, tada
Vis hele sitatet...
Korrekt, hammerons \ pulloffs tar tid å mestre, har selv spilt i mange år, men har enda ikke helt taket på det (har nok med at jeg spiller mer akustisk og dette er en effekt som egner seg mest for forvrengt musikk, selv om det er fullt mulig på akustisk).

Jo mer distortion du har jo enklere er det å spille alt på hammeron's også.
Spiller akustisk gitar, en liten barnegitar faktisk, men har bestemt meg for at, orker ikke å kjøpe meg en ny en før jeg har lært meg wish you were here og rio amazonas

Takk for hjelp, men hvorfor står det 5h7p5 7... når man skal holde 5 i hele seksjonen... den p5... er jeg ikke helt med på

jeg skjønner jo hva dere har sagt, spiller det nå, men hvis jeg skal spille 9p7 9 da? hehe beklager at jeg er litt braindead
Sitat av Kejerith Vis innlegg
Spiller akustisk gitar, en liten barnegitar faktisk, men har bestemt meg for at, orker ikke å kjøpe meg en ny en før jeg har lært meg wish you were here og rio amazonas

Takk for hjelp, men hvorfor står det 5h7p5 7... når man skal holde 5 i hele seksjonen... den p5... er jeg ikke helt med på

jeg skjønner jo hva dere har sagt, spiller det nå, men hvis jeg skal spille 9p7 9 da? hehe beklager at jeg er litt braindead
Vis hele sitatet...
Korrekt, hvis du skal spille 9p7 9 holder du fingeren på 7'eren hele tiden, spiller strengen på 9'ern og puller off så lyden kommer fram fra 7'ern og så spiller 9'ern etterpå.
Sitat av Kejerith Vis innlegg
Spiller akustisk gitar, en liten barnegitar faktisk, men har bestemt meg for at, orker ikke å kjøpe meg en ny en før jeg har lært meg wish you were here og rio amazonas

Takk for hjelp, men hvorfor står det 5h7p5 7... når man skal holde 5 i hele seksjonen... den p5... er jeg ikke helt med på

jeg skjønner jo hva dere har sagt, spiller det nå, men hvis jeg skal spille 9p7 9 da? hehe beklager at jeg er litt braindead
Vis hele sitatet...
7p5 betyr at du tar fingeren av syveren og lar det hele ringe inn i 5'ern- Dvs lyden du slår på 7 skal "ringe" inn i 5 direkte uten å ha 0 (åpen streng) imellom.
Sist jeg sjekket, så eksisterte det maange how-to videos om dette på youtube. Good hunt
takker så meget
Hahaha, eier visst alle i gitar ;O
e|--------------------------------------------------|
B|----5-7-5-7---------------------------------------|
G|--------------------------------------------------|
D|--------------------------------------------------|
A|--------------------------------------------------|
E|--------------------------------------------------|

Spill dette helt vanlig med plekter. Prøv deretter å spille det samme ved kun å bruke plekter på første og siste tone (altså 5 og siste 7). Du vil fort merke hvordan du må bevege fingrene for å få lyd. Fra 5. til 7. bånd holder du pekefingen på 5. bånd og slår ringefingen hardt ned på 7. bånd. Etter å ha gjort dette et par ganger prøver motsatt. Altså pulloff. Sett ringefingen på 7. bånd mens du holder pekefingen to bånd bak på 5. Slå over B-strengen og la den ringe i noen sekunder før du drar ringefingen ned for å "spille" på strengen samtidig som du åpner for pekefingen din som er to bånd bak.

Og som AtXbYeA sier, hammer on og pulloffs er ikke noe å kimse av, så ikke mist motet om det ikke låter bra i begynnelsen
si du holder pekefingeren på 5 og ringfingeren på 7 på -e- strengen, så drar du lett ned med ringfingeren, for så å hamre den på igjen på et bånd av ditt ønske
ok hammer on å pull offs e enkelt å greit å spela tromma me fingrane, 5h7 e liksom 5 hammer 7 eller på norsk 5 slå 7, eller 7p5 e 7 pull off 5 som på nårsk e holl 7 ta vekk fingen å end opp på 5 håpe du fatta nå
Sitat av apire13 Vis innlegg
Hahaha, eier visst alle i gitar ;O
Vis hele sitatet...
??????????
▼ ... over en måned senere ... ▼
et lite tips min gode venn, last ned guitar pro.... det er ufattelig mye lettere, men igjen, er det jo ganske lurt og kunne tabs