Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 4105
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Hei!
Som sikkert mange vet brukes thermite ofte for å sveise sammen jernbaneskinner.
Nå som jeg skal prøve lage en hydraulisk presse, og ikke har sveiseutstyr, tenkte jeg å sveise sammen stålbjelkene med thermite. :P hehe

Planen er å lage en bolle med et hull i bånn som jeg legger en aluminiumskive over, slik at den smelter når thermiten antennes, slik at jernet kan renne ut
Hva slags materiale egner seg for å holde thermiten i (bollen)?

Blir nok ikke så fine skjøter, men jeg har litt lyst til å prøve dette

Hva tror dere?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Might work, men det slår meg at det er en tanke enklere og billigere å kjøpe sveiseapparat på biltema. Det koster under tusenlappen, og du har i det minste litt kontroll over ting da...
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Trådstarter
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Might work, men det slår meg at det er en tanke enklere og billigere å kjøpe sveiseapparat på biltema. Det koster under tusenlappen, og du har i det minste litt kontroll over ting da...
Vis hele sitatet...
såpass billig ja
Får nesten vurdere det da, men skal prøve for morroskyld uansett
Takk for tipset
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
Med termitt er det stor sannsynlighet at du ødelegger hele pressen hvis du feilberegner mengden
Gjør som Vidarlo sier, og gå å kjøp sveiseapperat.
Thermite vil etter all sannsynlighet kun resultere i søl og ødeleggelse. Som tildigere nevnt får du sveiseapparat billig som fy på biltema, og du slippet å kaste bort materiell. Kontrollerte thermite-forbrenninger er faktisk ganske vanskelig.
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Trådstarter
har bestemt meg for å kjøpe sveiseapparat
regna egentlig med at det ble søl osv, men var bare en tanke
takk for alle svar!
Noen som har erfaringer med de enkleste sveiseapparatene fra biltema?
Det er vel heller ikke så vanskelig å få til sammenhengende skjøter, selv om det ikke ser så fint ut..?
generelt så er vel elektrode apparat ikke det enkleste å begynne med. det desidert enkleste å begynne med er MIG/MAG. MMA (elektrode) krever en god del trnening og kunnskap for å få et brukbart resultat, når det også er snakk om å sveise hydraulikkpresse som antaglig bør tåle jekkens kapasitet og vel så det så er det ikke sikkert gud og hverman får til på første forsøk, men er for al del bare og prøve. det billigste apparatet på biltema gir maks sveisestrøm på 140A, dette er ikke himla mye og for å få et bra reslutat så må man antagli lage en stor fuge, og legge mange sveiser, dette stiller enda større krav til brukeren.. som sagt bare å prøve seg frem med MMA, men MIG/MAG er desidert det enkleste for en nybegynner
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
Er det ikke MIG/MAG sveising en bruker gass(Argon) til?
Biltema apparatene funker knall. Bare vær obs på at de billigste går varme etter noen minutter intens sveising og må kjøles ned før du kan forsette. Egentlig ikke noe stort problem med tanke på hva dem koster.
Sitat av Brainiac Vis innlegg
Er det ikke MIG/MAG sveising en bruker gass(Argon) til?
Vis hele sitatet...
Jo, eller du kan bruke rør tråd (fluss-fylt)
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg har set i en episode av mythbusters hvor de brukte noen lange jernstenger på rundt 5 mm i diameter og ca en meter lange.
Stengene inneholdt thermite, og de fungerte slik at du satte fyr på en eller annen måte i den ene enden, så freste og brannt det. Det så nesten ut som et stjerneskudd
De kunne brukes til å sveise ting sammen, og til å smelte hull i metall-ting.

Kanskje det hadde gåt an å lage noe lignende dette?
Høres mer kontrollert ut, og tror ikke det blir like sølete
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
Sitat av Masclet Vis innlegg
Jeg har set i en episode av mythbusters hvor de brukte noen lange jernstenger på rundt 5 mm i diameter og ca en meter lange.
Stengene inneholdt thermite, og de fungerte slik at du satte fyr på en eller annen måte i den ene enden, så freste og brannt det. Det så nesten ut som et stjerneskudd
De kunne brukes til å sveise ting sammen, og til å smelte hull i metall-ting.

Kanskje det hadde gåt an å lage noe lignende dette?
Høres mer kontrollert ut, og tror ikke det blir like sølete
Vis hele sitatet...
Denne du mener? http://youtube.com/watch?v=QEQ6xvjvvE0
Thermite BLIR faktisk brukt til å sveise toglinjer.
Nei brainiac. Det var ikke den jeg mente
Den episoden jeg mente så jeg på TV.
Jeg vet det blir brukt til å sveise toglinjer også.
Men det jeg ville frem til, var at man kunne prøve å lage noe liknende disse "thermite stengene". Da kan man bare holde den inntil det man skal sveise, og ta den vekk når det er ferdig.
Jeg mener det blir mer kontrollert å sveise med slike en å helle thermite på der man vil sveise.
Litt vanskelig å forklare.
Sitat av Masclet Vis innlegg
Nei brainiac. Det var ikke den jeg mente
Den episoden jeg mente så jeg på TV.
Jeg vet det blir brukt til å sveise toglinjer også.
Men det jeg ville frem til, var at man kunne prøve å lage noe liknende disse "thermite stengene". Da kan man bare holde den inntil det man skal sveise, og ta den vekk når det er ferdig.
Jeg mener det blir mer kontrollert å sveise med slike en å helle thermite på der man vil sveise.
Litt vanskelig å forklare.
Vis hele sitatet...
HOLDE den inntil? Håper ikke du mener det på den måten jeg tror du gjør nå?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Uansett trur eg du kan slå frå deg tanken. Å sveise jernbaneskinner er rimelig forskjellig fra å sveise tynt gods der problemet ofte er for høg temperatur.

Thermite vil vel kort sagt gi deg absoulutt null kontroll over sveisen, og resultatet blir i beste fall ubrukelig. I verste fall svir du av huset og dreper deg...
▼ ... over et år senere ... ▼
Hallo.

Lagde thermite no, 4kg!

I blandingsforholda 25% Al + 75% Fe2O3, men den fekk grå farge akkurat som Al, andre plasser har eg sett at den blir raud.
Har eg gjort noe gale?:S
Den fungerer og:P
Er det ein kjangs for at eg ikkje har så fine (høy mesh) på kjemikaliane mine, at det ikkje blir raud?
Veit det ikkje har så mye å si siden det funger men er nysgjerrig.
Sitat av Fyllingz Vis innlegg
Hallo.

Lagde thermite no, 4kg!

I blandingsforholda 25% Al + 75% Fe2O3, men den fekk grå farge akkurat som Al, andre plasser har eg sett at den blir raud.
Har eg gjort noe gale?:S
Den fungerer og:P
Er det ein kjangs for at eg ikkje har så fine (høy mesh) på kjemikaliane mine, at det ikkje blir raud?
Veit det ikkje har så mye å si siden det funger men er nysgjerrig.
Vis hele sitatet...
Skal ikke si noe helt sikkert , men tror det har en tendens til å bli litt mer grått hvis du har finere al
Hvor mangen mesh er al`en på ?

Langde et par 10g doser med termit med fin mangalium da ble den helt grå , å med litt grovere mangalium ble den litt mørkere.
Men det ble ikke en så veldig bra termit da med mangalium , alt for lav temperatur :P
Vell, den er frå Czort 325mesh (44 micron), og den er 97% rein:P
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Thermitt pleier da bli grått?
Aluminium gjør alt grått
Men ja kan være det kommer ann på form og størelse.
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Trådstarter
Har du bright flake, blir thermiten grå. Har du du dark Al blir den mer mot rödt.
PS. Eg har eit nytt koselig eksperiment til dokke som har jod og thermite!

1. Fyll opp ein kopp med thermite
2. Ta ei skei jod og bland det med ei skei thermite
3. Ta jod/thermite blandinga di oppå koppen med thermite og drypp 1-2 dråper vatn. No venter du i sikkert 5-15 sekunder og nyter det!

Jupp, heilt sant gjor det i stad.

Jod reagerer med aleminium og skaper aleminium tri-jodid, 2 Al + 3 I2 -> 2 AlI3.
Under denne reaksjonen blir det skapt I3 i gassform og i væskeform, I-(aq) + I2(s) -> I3-(aq) og I3-(g).
I3 kan du kjenne igjen siden det er raud/brunt, det er ofte det som ligger igjen på bakken etter dette eksperimentet, og i lufta;P
Denne reaksjonen er eksothermisk og produserer mye energi som er varme/flamme. Som antenner thermite mixen din.

(aq) = Væske
(s) = fast form som stein eller noe pulver som melis
(g) = gass
eksothermisk er ein reaksjon som produserer mye energi, denne energien kan oppstå som varme/flamme eller lys.

Kos dokke er trøtt no så eg skreiv sikkert litt rotete:P

PS. ikkje pust inn røyken eller få den på dokke!! Den farger av og er giftig!
Sist endret av nso; 25. mai 2009 kl. 13:07. Grunn: Endret formel etter ønske fra medlemet
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
For det første er det ikke noe som heter AlI2. Aluminium danner alltid trivalente ioner (Al3+) og i jodider er jod alltid I+, altså må det være AlI3.

For det andre, (aq) betyr løsning i vann, ikke væske. (l) brukes om væske.

Jeg regner med det blir slik:

2 Al + 3 I2 -> 2 AlI3 + Energi
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Trådstarter
Siden Al i forbindelser har oksidasjonstall +III og jod -I blir formelen AlI3. AlI3 er, hvis jeg ikke husker feil, ustabilt og dekomponerer til blant annet I2 (jod). Morsom, men noe skummel måte å antenne thermite på:P hehe. Tror jeg går for et par dråper glyserin på kaliumpermanganat istedenfor.
Oj eg viste ikkje det med at (I) er væske, beklagar!!!

Eg sendte ein mail til administrator om han kunne forandre på AlI2 for eg syns at det ikkje stemte:P

Beklagar for feila mine, unnskyldninga er at eg holde på å sovne no:P

Ganske kult når themite brenner med lilla røyk!
Sist endret av Fyllingz; 24. mai 2009 kl. 23:25.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
hanses: Nei, men det reagerer med vann (også atmosfærisk fuktighet) og danner HI.

Fyllingz: (l), det er en liten L, ikke en stor i/I.
Sist endret av BomberMan; 24. mai 2009 kl. 23:26.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av Fyllingz Vis innlegg
eksothermisk er ein reaksjon som produserer mye energi, denne energien kan oppstå som varme/flamme eller lys.
Vis hele sitatet...
For og pirke på den siste detalj, eksotherm brukes vell generelt rundt thermal energi, altså varme.
Men det blir som vanlig mye lys i tilleg fra ting som er så energirike som Al.
Mye varme kan også resultere i ekspandering av omgivende gasser, som da resulterer i bevegelsesenergi.
Kan ikke forestille meg at de bruker termitt til å sveise sammen skinner, heller dele dem.
Ett caddieapparat (pinneapparat) på Biltema koster ikke allverden, men kvaliteten blir deretter tbh.