Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1895 837156
Sitat av K3vlar Vis innlegg
Var på 2 kirkegårder og 1 kubeite, kuene var ikke spesielt fornøyde, kunne ikke finne tegn til flein engang, tok med endel ekseplarer som kunne ligne, er vel bare å fortsette å leite
Vis hele sitatet...
Om kuene viser tegn på at de ikke setter pris på ditt nærver, da er det nok greit å gå vekk fra området
Jeg er litt statistikkinteressert av meg, og lagde en liten oversikt her over hvor mange sopp det er pr gram osv, hvis noen er interessert. Forøvrig vil skal jeg vise hvorfor det er ekstremt viktig med en god vekt!!

693 flein gav 17,02 gram tørket. Da har jeg plukket stort og smått.
Det gir: 40,75 sopp / gram
Videre gjorde jeg et forsøk med å veie 10 små sopp, og 10 middels til store sopp.
For de små, vil antallet 40,75 sopp kun gi deg en dose på 0,53 gram
For middels til store sopp, ville 40,75 sopp gitt deg en dose på 1,4 gram
Altså, BRUK VEKT!
Ved å tørke, og deretter kverne all soppen du finner, sørger du for en viktig ting til; du jevner ut potensen på hele batchen din. Dette gjør det helt forutsigbart å finne ønsket dose. Videre fremmer det opptak i kroppen i pulverisert form, og det er mye enklere å lagre i små glass
Sist endret av Mycelium; 18. september 2017 kl. 13:36.
Har vært å sett litt rundt omkring på mine vanlige spots i oslo, men i år så det litt stusselig ut, lurer på om noen kanskje har kommet over noen av stedene mine, eller er soppsesongen litt tregt igang?

Kom over en artikkel
Sitat av nattogdag.no
Mange fleinfolk blir sure hvis man plukker opp rota. De tror at da blir det færre sopp neste år. Det er bullshit, sier Fleinar.
Vis hele sitatet...
Er dette riktig? Denne "fleinar" har utnevnt seg selv som soppekspert.

Sitat av Fleinar
Myten er trolig en misforståelse basert på det faktum at fleinsoppen blir sterkere etter første frostnatt. Virkestoffet psilocybin er nemlig noe soppen produserer for å beskytte seg mot kulde. Jo kaldere det er i lufta, jo mer virkestoff kommer det fra bakken og opp i soppen.
Vis hele sitatet...
Vet ikke helt hvor mye kan kan stole på denne fleinar jeg. Hvilke sopper har vi som ligner på fleinsopp og er giftig? Jeg har kommet over noen, men er usikker på disse, det må jo forekomme at folk spiser noen feil?
Det siste der høres ut som noe han har drømt seg fram til på egenhånd ihvertfall.
Det har vært en veldig bra soppsesong på østlandet, så jeg anbefaler deg nesten å lete opp nye plasser
Sitat av Ellipsis Vis innlegg
Har vært å sett litt rundt omkring på mine vanlige spots i oslo, men i år så det litt stusselig ut, lurer på om noen kanskje har kommet over noen av stedene mine, eller er soppsesongen litt tregt igang?
Vis hele sitatet...
Mitt favorittsted rett utenfor Oslo er meget bra. Fant 101 stk i går. Har også funnet noen steder innenfor Ring 3, men det har vært lite. Så enten er det bare lite der, eller så er vi fler om beitet
Sitat av Mycelium Vis innlegg
Jeg er litt statistikkinteressert av meg, og lagde en liten oversikt her over hvor mange sopp det er pr gram osv, hvis noen er interessert.
Vis hele sitatet...
Gjorde noe lignende i mange år selv, dog ikke så dyptpløyende som deg. Plukker de samme stedene på noen setere i Oppland hvert år, og plukker både små og store sopp (identifiserer jeg dem som flein, så plukker jeg dem). Har hvert år i ti år talt soppen og veid etter tørking. Hvert eneste år har gjennomsnittet vært ca. 33 sopp pr. gram, pluss/minus to sopp.
Anonym bruker
"Rik Havfrue"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Noen som også sliter med hjortelusen? Den er jo helt ekstrem i år!
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Noen som også sliter med hjortelusen? Den er jo helt ekstrem i år!
Vis hele sitatet...
Hvis du sliter med hjortelus så leter du på feil steder
Anonym bruker
"Rik Havfrue"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av moore Vis innlegg
Hvis du sliter med hjortelus så leter du på feil steder
Vis hele sitatet...

Nei nei, har funnet mellom 40-50 gram tørket hittil i år men stedet er veldig nærme en skog
Plukker dere erfarne plukkere uansett vær? Eller drar dere etter at det har vært mye regn og "gode" forhold?
Jeg fant en plass der jeg fant 200 stk på 3-4 timer som jeg var godt fornøyd med.
Men i ettertid har jeg bare funnet 50-60 på like mange timer. Bruker og være en uke mellom vær tur ca?
Noen tips?
Mvh
Har vært veldig usikker på hvor raskt soppene vokser, og hvor lenge de faktisk blir stående, men begynner å lære mer om det nå føler jeg. I gråvær, blir de stående lenge. Jeg vil si gjerne 1,5 uke men det blir gjetting. Det optimale for soppene er en periode med fuktig vær, etterfulgt av godvær slik at de får tørket opp og spredd sporene sine. Hvis godværet lar vente på seg, blir de stående en stund med mindre ytre forstyrrelser skjer. Hadde svært god suksess rett etter forrige langvarige drittvær soppene vokser antakelig i ganske variabelt tempo men jeg har gått og titta på noen små pins nede på skolen her i noen dager nå, og det går ikke voldsomt fort akkurat
jeg har lest at man kan dra tilbake til samme plass man har plukket 2-3 dager etterpå man har vært der. Men har hatt dårlig suksess med det. Men begynner og tro at det fordi det har vært lite nedbør og mye sol. Virker som det nesten ikke er vits og dra og plukke da!? Så lurte på om andre er enige om det? Finner jo litt, men veldig lite.
Og at du fant mye etter forrige periode med regn kan jo tyde på at min antakelse stemmer
jeg har lest at man kan dra tilbake til samme plass man har plukket 2-3 dager etterpå man har vært der. Men har hatt dårlig suksess med det. Men begynner og tro at det fordi det har vært lite nedbør og mye sol. Virker som det nesten ikke er vits og dra og plukke da!? Så lurte på om andre er enige om det? Finner jo litt, men veldig lite.
Og at du fant mye etter forrige periode med regn kan jo tyde på at min antakelse stemmer
Sitat av Aya123 Vis innlegg
jeg har lest at man kan dra tilbake til samme plass man har plukket 2-3 dager etterpå man har vært der. Men har hatt dårlig suksess med det. Men begynner og tro at det fordi det har vært lite nedbør og mye sol. Virker som det nesten ikke er vits og dra og plukke da!? Så lurte på om andre er enige om det? Finner jo litt, men veldig lite.
Og at du fant mye etter forrige periode med regn kan jo tyde på at min antakelse stemmer
Vis hele sitatet...
Her jeg bor er det ofte hanske fuktig av enten tykk tåke eller regn. Og det er ganske så kaldt om natten.
Og her vokser det over av flein.
Jeg plukket over 100 stk på 10 min før i dag og det var på nøyaktig samme plassen jeg plukket for 3-4 dager siden.
Og jeg plukker alltid opp roten også så det kan heller ikke være så skadelig å gjøre det.
Prøv å finn deg en gård eller lignende hvor du kan plukke rundt der møkka til dyra blir lagt for kompost.
Der vil du finne extremt mange om du er heldig og finner ett sånt sted som jeg har funnet.
Sist endret av Luckyseven; 24. september 2017 kl. 18:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
This is bat country!
gregory's Avatar
Jeg plukker ca 2 ganger i uka på samme spott. Lar det gå 3 dager mellom hver. Dukker alltid opp nye og ferske fleinsopp.

Vær og klima avhenger veldig. Men er det mye regn og fukt lar jeg det gå 3 dager som nevnt.
This is bat country!
gregory's Avatar
Jeg plukker ca 2 ganger i uka på samme spott. Lar det gå 3 dager mellom hver. Dukker alltid opp nye og ferske fleinsopp.

Vær og klima avhenger veldig. Men er det mye regn og fukt lar jeg det gå 3 dager som nevnt.
Jeg lurte på om fleisen jeg plukket for 3-4 dager siden snart blir dårlig eller uspiselig da den har ligget og tørket siden den ble plukket?
De 100 jeg fant i dag lurte jeg på å knuse i honning for oppbevaring og smak.
Er det noen som har noen tips eller råd angående oppbevaring, tørking og eventuelt smakstillsettning?
Soppen er jo absoluttt ikke god! ��
Takk for svar! Da er det nok det gode været som har sotte en brems på funnene. Vært sol vær dag i en uke og høye temperaturer. Meldt sol en hel uke til.. håper det starter og gro når regnet kommer
100 stk på 10 minutter er jo ellevilt ��
Dobbelpost
Sist endret av Mycelium; 26. september 2017 kl. 10:59.
Lucky seven;
Tørk, kvern til pulver, lagre i så liten lufttett beholder som mulig. Bitte små glass er best. Putt gjerne en pose med silica-gel oppi. Glasset lagrer jeg i fryseren for minst mulig tap av potens, men dette er ikke nødvendig. Mørkt og kjølig skal det være.
Dersom du lagrer i fryseren må du la glasset romtempereres før du åpner, hvis ikke kondenserer det på innsiden.
Med kvernet sopp har du jevnet ut potensen og får ingen overraskelser holder seg potent i flere år.
Sist endret av Mycelium; 26. september 2017 kl. 10:58.
Hvor lang tid tok det før første gangen dere fant sopp?
Har lett i flere uker og har forsatt ikke funni no'
Sitat av ThomasHestekind Vis innlegg
Hvor lang tid tok det før første gangen dere fant sopp?
Har lett i flere uker og har forsatt ikke funni no'
Vis hele sitatet...
Første året jeg skulle prøve meg tok det lang tid. Jeg plukket all slags type sopp og var ute på mange turer. Leita etter beiter på google, golfbaner og kirkegårder på natten. Kanskje 7-8 kirkegården jeg var på, fant jeg riktig. Og da visste jeg det var riktig med en gang. Fant bare 7 eksemplarer, men nå hadde jeg funnet riktig.

Er ikke før de seneste årene jeg fikk opp øynene hvor lett det er å finne - spesielt om jeg ikke har noe imot å kjøre en times tid.
Sitat av ThomasHestekind Vis innlegg
Hvor lang tid tok det før første gangen dere fant sopp?
Har lett i flere uker og har forsatt ikke funni no'
Vis hele sitatet...
Jeg hadde veldig flaks og kom over et område med masse fleinsopp med en gang jeg begynte å speide etter det.
Sitat av Ellipsis Vis innlegg

Kom over en artikkel Er dette riktig? Denne "fleinar" har utnevnt seg selv som soppekspert.
Vis hele sitatet...
dette er nok feil.
fleinsopp lager psilocybin sånn at dyr ikke spiser dem. Etter hvert når de har vokst så stopper de å lage psilocybin og fokuserer på å sette spor(?)




Hei
Growkit fra Shayanashop
Type Golden Teacher
-Har stått litt for kaldt første 2 ukene, står siste uken i ca 20grader, mørkt.
- har ikke fått frisk luft hver dag
- vokst seint. dette etter ca 1 mnd. lite skjer hver dag.
- sopplignende på selve soppen

1. Er den spiselig nå?
2. Hva har skjedd?
3. Kan kit brukes igjen, i så fall hvordan går jeg frem?
4. Hva må jeg passe på for å forhindre dette neste gang hvis jeg forsøker med nytt kit?

Takk for svar!

* ser ut som det er problemer med bildene akkurat nå? har også postet i flein identifisiering, der funker bildene...
https://freak.no/forum/showthread.php?t=94893&page=158



Sist endret av Mooz11; 30. september 2017 kl. 17:37.
Sitat av Monsterdre Vis innlegg
Hei
Growkit fra Shayanashop
Type Golden Teacher
-Har stått litt for kaldt første 2 ukene, står siste uken i ca 20grader, mørkt.
- har ikke fått frisk luft hver dag
- vokst seint. dette etter ca 1 mnd. lite skjer hver dag.
- sopplignende på selve soppen

1. Er den spiselig nå?
2. Hva har skjedd?
3. Kan kit brukes igjen, i så fall hvordan går jeg frem?
4. Hva må jeg passe på for å forhindre dette neste gang hvis jeg forsøker med nytt kit?

Takk for svar!

* ser ut som det er problemer med bildene akkurat nå? har også postet i flein identifisiering, der funker bildene...
https://freak.no/forum/showthread.php?t=94893&page=158



Vis hele sitatet...
Vent til soppen er utvokst - altså at hattene har åpnet seg.

prøvde å poste bilde igjen, men det funker ikke :O må inn på tråden for å se bildene
Takk for svar. jeg får vente litt til da, men tenker det har tatt så lang tid, og synes de vokser sent. og er det normalt med alle "sporene?" på soppen selv?
Sist endret av Mooz11; 1. oktober 2017 kl. 13:01.
nå har jeg vært på alle godspotsa mine og ikke funnet noe som helst... fant 5 usle små for to uker siden men det var på et sted jeg har funnet flere hundre før.. er sesongen dårlig i år eller har noen kommet meg i forkjøpet? oslo og litt utenfor, noen som har hatt noen bra funn her i år? har jo vært veldig varmt sålangt, men skulle jo tro dette er kaldt nok?

hvilke temperaturer er det varmeste som dere har erfart gir gode resultater? har tidligere kun vært ute etter første frostnatt men det skal jo være en myte så har prøvd litt tidligere i år.

lurer også på hva som er best av hest/ku/saue -beiter? har vell hørt mest om sau og ku, men burde ikke hest være like bra? har kun hatt gode erfaringer med sauebeiter men har ikke vært så mye på de andre.

har også hørt om soppmiddel som kan brukes for å unngå sopp i plenen. er dette noe golfbaner og kirker benytter? har hatt dårlig erfaringer med golf og kirker i oslo, funnet noe der men det er veldig lite. er kansje bare mange om beinet og jeg som er sent ute. ser jo forsåvidt mye annen sopp der bare ikke flein.
Hest har funka bra det og ku er dårligere spør du mer. De tramper i stykker jorda for mye. Sau og hest.
Se etter ferdigplen som ble lagt i fjor til 3 år siden ish, det er det sykeste
Men mest av alt gjelder det å være der til rett tid, et par dager etter regnvær. Det har vært en lang tørkeperiode nå. Sjekket et sted som leverte 6gr tørket rett etter forrige lange drittværsperiode i går, og fant bare et halvt gram ca nå på søndag. Og nei det er ikke for tidlig, jeg har plukket siden sent august. Men ser at det har tatt seg opp veldig utover i sept da.
Ok, så har funnet det beste sauebeite å lete på i verden, tingen er at sist jeg var der(i 3 timer) fant jeg to eksemplarer). Kan jeg anta at noen andre også plukker der, eller kan det være at det kun vokser 2 stykk på ett svært jorde..
Tar en tur i morgen, men har regnet ekstremt de siste dagene, er det en fordel? Vi snakker EKSTREMT...
Ok, så har funnet det beste sauebeite å lete på i verden, tingen er at sist jeg var der(i 3 timer) fant jeg to eksemplarer). Kan jeg anta at noen andre også plukker der, eller kan det være at det kun vokser 2 stykk på ett svært jorde..
Tar en tur i morgen, men har regnet ekstremt de siste dagene, er det en fordel? Vi snakker EKSTREMT...
Sitat av K3vlar Vis innlegg
Ok, så har funnet det beste sauebeite å lete på i verden, tingen er at sist jeg var der(i 3 timer) fant jeg to eksemplarer). Kan jeg anta at noen andre også plukker der, eller kan det være at det kun vokser 2 stykk på ett svært jorde..
Tar en tur i morgen, men har regnet ekstremt de siste dagene, er det en fordel? Vi snakker EKSTREMT...
Vis hele sitatet...
Jeg gikk over 10 timer på forskjellige steder bl.a. Sauebeiter, Kubeiter, kirkegårder og en golfbane. Så sikkert 10 000 sopp. Fant 8 spiss flein.

Dette er siste 48 timene.

Jeg er litt motløs etter hvert. Har sikkert lett i 40 timer på en måned uten å finne mange en eneste gang. Vått og kaldt skal bare være en fordel
Hei. Plukket disse på et hest og sauebeite i dag.
Det har vært ekstremt med nedbør siste dagene. Sol i hele dag.

Er det noe håp for disse ?
Takk for alle konstruktive tilbakemeldinger

https://imma.gr/68516x87a95
https://imma.gr/68517x1880f
https://imma.gr/68518xc3074
https://imma.gr/68519x89de7
Hei. Plukket disse på et hest og sauebeite i dag.
Det har vært ekstremt med nedbør siste dagene. Sol i hele dag.

Er det noe håp for disse ?
Takk for alle konstruktive tilbakemeldinger

https://imma.gr/68516x87a95
https://imma.gr/68517x1880f
https://imma.gr/68518xc3074
https://imma.gr/68519x89de7

beklager at jeg ikke satt nr på hver enkel sopp
Sist endret av moonexibel; 3. oktober 2017 kl. 16:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
https://imgur.com/a/I6M4M

Kun den til høyre som er ekte?
Sitat av moonexibel Vis innlegg
Hei. Plukket disse på et hest og sauebeite i dag.
Det har vært ekstremt med nedbør siste dagene. Sol i hele dag.

Er det noe håp for disse ?
Takk for alle konstruktive tilbakemeldinger

https://imma.gr/68516x87a95
https://imma.gr/68517x1880f
https://imma.gr/68518xc3074
https://imma.gr/68519x89de7

beklager at jeg ikke satt nr på hver enkel sopp
Vis hele sitatet...

Ingenting er flein, hendvend deg her for identifisiering av fleinsopp:
https://freak.no/forum/showthread.php?t=94893
Går til innkjøp av en trykkoker å fikser det selv
Oktober har starta me skikkelig høstvær her på sørvestlandet, 100mm++ med regn å kalde temperaturer etter ei uke med sol og sommervær, meldes sol å roligere vindforhold i helgen så skal ut å plukke, men bare lurte på hvordan fangsten til noen fra vestlandet har vært? Om noen har vert ute da
Sist endret av Zeptux; 4. oktober 2017 kl. 10:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
aka "Anal Funguy"
AnalFungus's Avatar
11 6
Sitat av K3vlar Vis innlegg
Går til innkjøp av en trykkoker å fikser det selv
Vis hele sitatet...
Vurderer å gjøre det samme. Hvor har du tenkt å få sporene fra?
Sporeprints eller "sprøyter" får man fra de fleste utenlanske headshop plasser..
Trikset er å være pinlig renslig, men man ser kjapt om det har kommet noe snusk oppi
Sporeprints eller "sprøyter" får man fra de fleste utenlanske headshop plasser..
Trikset er å være pinlig renslig, men man ser kjapt om det har kommet noe snusk oppi
hvor lang tid tar det for en flein å vokse frem? leser folk sier de drar tilbake til samme stedet etter 3-4 dager, men har vanskelig for å tro at de vokser seg store og fine på bare 3 dager, tror heller det må være at folk overser de små, men at de er store nok til å se etter 3 dager. husker selv jeg lot et par små være forså å følge med på de et par dager og det skjedde svært lite ila 3 dager, men dette er lenge siden så husker ikke helt. dersom det ikke er noe som helst(kun mycelium under bakken, ikke noe sopp som har startet å vokse) hvor lang tid tar det før den er fult utvokst ca?

det har vært mye fint vær lenge og virker som det ikke har kommet noe som helst på en god stund nå, men det har vært fuktig i oslo-omårdet nå en periode(startet vell å regne i slutten av forrige uke), men virker ikke som det har kommet noe særlig nytt. hvor mange dager tar det før det kommer frem noe tror dere? trenger de en periode med fint vær etter fukten eller starter de så fort det begynner å regne?

hvor lenge er fleinen brun før den får den gul/hvite fargen på hatten? alle de jeg har sett har vært gul/hvite så regner med at de har stått lenge
De blir gulhvite med en gang de blir eksponert for sol og tørrere vær. Noen kan fortsatt stå godt gjemt i det våte gresset og holde seg brune en stund. Jeg støtter litt hypotesen din om at det ofte tar en liten stund før de vokser seg fine og store, men samtidig lurer jeg på om de kan variere mye i veksthastighet? Ikke vet jeg men jeg syns å ha sett mye forskjellig. Jeg vil si at det tar en uke fra pins til stor og fin, sånn generelt
Sitat av Zeptux Vis innlegg
Oktober har starta me skikkelig høstvær her på sørvestlandet, 100mm++ med regn å kalde temperaturer etter ei uke med sol og sommervær, meldes sol å roligere vindforhold i helgen så skal ut å plukke, men bare lurte på hvordan fangsten til noen fra vestlandet har vært? Om noen har vert ute da
Vis hele sitatet...
Sesongen er igang for lengst og er vel heller litt på hell. Man kan håpe på mulig oppsving nå etter mye regn.
Sitat av Bearass Vis innlegg
Sesongen er igang for lengst og er vel heller litt på hell. Man kan håpe på mulig oppsving nå etter mye regn.
Vis hele sitatet...
Ja er klar over at sesongen har starta for lengst, men har ikke starta for fullt iallefall her hvor jeg bor, det har ihvertfall ikke sett sånn ut, lite sopp av alle slag før regnet som har kommet nå denne uka, og nå har det poppa opp veldig mye sopp, men ingen flein MYE vanlig kjeglesopp og slank flekkskivesopp
Kan det stemme at sesongen er dårlig på Vestlandet (Bergen) denne gang?
Spørsmål:

Har funnet en skikkelig bra spot på et jorde. Bonden har dessverre akkurat sprayet med møker for 3-4 dager siden, men det er flere svære som allerede har klart å vokse opp og ut av møkka. Hvordan er det å skylle soppen i vann, mistes mye av potensen da? Evt hvor forsintig bør jeg være med å innta sopp fra et jorde som nylig er sprayet?
Sitat av Tangerine Dream Vis innlegg
Kan det stemme at sesongen er dårlig på Vestlandet (Bergen) denne gang?
Vis hele sitatet...
Har hatt lite kapasitet denne sesongen, så har ingen oversikt over forekomster i området.
Likevel virker det som om vi har hatt samme "symptomer" som de to foregående
sesongene - ting har kommet sent i gang. Varm og tørr september har kanskje
utsatt tingene ennå litt mer, men med lavtrykk og regn i det siste ville jeg prøvd
å ta turen ut nå og de kommende ukene.

Sitat av zldeep Vis innlegg
Spørsmål:

Har funnet en skikkelig bra spot på et jorde. Bonden har dessverre akkurat sprayet med møker for 3-4 dager siden, men det er flere svære som allerede har klart å vokse opp og ut av møkka. Hvordan er det å skylle soppen i vann, mistes mye av potensen da? Evt hvor forsintig bør jeg være med å innta sopp fra et jorde som nylig er sprayet?
Vis hele sitatet...
Personlig ville jeg vært forsiktig med å innta sopp som har vært i direkte kontakt med møkk.
Å skylle soppen vil ikke affisere potensen, men ekstra fuktighet vil fremskynde
forråtnelsesprosessen, og vil heller ikke være tilstrekkelig for å fjerne eventuelle farlige
bakterier. Jeg ville nok latt soppen stå. Trøsten er at møkka sannsynligvis vil være bra
for tilvekst av sopp i videre sesonger.
Hei!

Meg og 5 andre kompiser skulle kose på hytten med en god dose flein. Vi kjøpte 25 gram av en kompis som kjente noen som solgte og vi fikk en stor klipspose med sopp.

Vi målte opp dosene og jeg lagde te av min dose på 1,5g, mens resten bare spiste sin dose. De fleste spiste mellom 1,5 og 2,5g.


Vi fant oss så til rette i sofaen og satt på filmen interstellar og ventet og ventet og ventet. Ingen av oss fikk noe form effekt etter 3+ timer med venting.

Noen mer erfarne som kan se om vi har fått flein eller bare blitt solgt en annen sopp?

Tok soppen ut av te glasset etter 20 min:


Tørket: