Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 3440
Anonym bruker
"Overrasket Hest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har alltid hørt at hvis du inntar "narkotika" så blir du seende ut som
en "narkis". Med dette så mener jeg det at man ofte ser folk på gata
som har veldig innsunkne øyne, rynkete hud, ofte gule eller råtne
tenner og generelt lite "kjøtt på beina" få å si det sånn.

Lurte på om det er et rusmiddel som fører til slike eller liknende
forandringer i huden, ben-strukturen og eller utseende generelt, eller
om det mer skyldes generelt lite tilgang på mat og morsjon eller noe
slikt. Vil man f.eks. kunne se på en person at man har vært langvarig
bruker av heroin eller amfetamin hvis denne personen ellers lever et
normalt liv?

Vil kronisk bruk av hasj kunne ha noen slik virkning f.eks. at øyebrynene blir mer rette elns.?
Anonym bruker
"Kjær Oter"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Alle?
Blir grå og gusten av å røyke hasj hver dag, ofte tynnere, og dårligere hud og hår pga mye tobakk ved inntak.
Blir blek og skrapa i kroppen av å bruke sterke opiater over tid, noen ganger lys leppefarge, inhulte øyne.
Blir tynn og mister muskler av stimulanter som kokain og amfetamin, særlig amfetamin av de to gir en gjenkjennelig type hud i ansiktet syns jeg. Tynnere i kinna og litt ugle-aktig øyne.
Anonym bruker
"Kjær Oter"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Vil kronisk bruk av hasj kunne ha noen slik virkning f.eks. at øyebrynene blir mer rette elns.?
Vis hele sitatet...
Øyebryna mer rette? xD at selve hårene retter seg ut eller at brynsformen går fra buet til rett? Nei øyebrynene kan ikke bli mer rette Men huden i ansiktet generelt mister kollagen og blir tynnere og slappere både med alderen og spesielt av røyking, så øyebrynene kan trekke seg noe nedover med tida kanskje pga selve huden blir mindre elastisk og mer slapp
I grove trekk - nei, dette er tull.

Du endrer ikke benstruktur av psykoaktive stoffer, ved mindre de også inneholder hormoner.

Du mister ikke tenna av å bruke methamfetamin, du mister tenna av å ikke pusse dem.

Du får ikke dårlig hud av hasj, du får dårlig hud av å røyke, og av å bli eldre.

Ernæring, fysisk aktivitet, personlig hygiene.

Avhengighet kan gjøre at man tilsidesetter alt annet, og det kan synes på kroppen.
Anonym bruker
"Kjær Oter"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Bær Vis innlegg
Du mister ikke tenna av å bruke methamfetamin, du mister tenna av å ikke pusse dem.
Vis hele sitatet...
Ikke helt riktig. Munntørrhet er dårlig for tenna og noe man kan slite med av flere type rusmidler. Noen fører også til økt syreproduksjon som igjen kan skade tennene.
Anonym bruker
"Mulig Bjørkemus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ikke helt riktig. Munntørrhet er dårlig for tenna og noe man kan slite med av flere type rusmidler. Noen fører også til økt syreproduksjon som igjen kan skade tennene.
Vis hele sitatet...
Pluss at man ofte «clencher» kjeven, tennene presses mot hverandre og man gnisser ofte tenner av amfetamin, MDMA osv. Kan føre til at tennene blir ekstra skjøre og få sprekker i seg.
Føler det har mye med ens egen selvfølelse å gjøre. Mange får birkebeiner-knekk og sjokolade&banan Swag fordi de "føler" deg som en narkis
Absolutt ikke slik at vist du bruker narkotika at vil se ut som en rusavhengig, dette er veldig avhengig av hvilken selvkontroll du har og hvordan du bærer deg selv. Fult mulig og se oppgående ut samtidig som du bruker ulovlige rusmidler.

Mange av de symptomene du beskriver minner veldig mye om tobakksrøyking og høyt alkohol forbruk. "Innsunkne øyne, rynkete hud, ofte gule eller råtne tenner og generelt lite "kjøtt på beina"
Innstukne øye kan fort vere cannanis, mulig den siste gjelder amfetamin eller methamfetamin men resten kan fort faktisk komme av dorlig tannhygene, tobakk å alkohol.

Kommer helt ann på livsstilen, trening, mat, drikke, søvn og inntaksmetode. Vil seffølglig oppstå noen fysiske endringer, men vil ikke vere så merkverdig vist du tar vare på deg selv.

Om du kombinerer lite trening, dorlig søvn, lite mat og samtidig setter sprøyter skal du ikke se vekk ifra at du tilslutt ender opp som du beskriver, men dette er somregel ikke av dopet selv, men livstilen rundt det.

Vist du sammenligner en som får kontrollerte doseringer med heroin og lever et ellers normalt liv med én som kjøper illegalt og lever den livstilen vil du se en vesentlig forsjell. Du kan faktisk leve et ganske normalt liv avhengig av heroin, vist du har fast tilgang på stoffet og lever et normalt liv utenom den faste dosen.

Det er jo akkurat dette vi ser overalt, spesielt i USA. Folk blir avhengige av smerstillene preparater de får legen også utvikler de opiat avhengighet derfra, når de ikke lenger får piller av legen eller de blir for dyre og kjøpe illegalt, begynner de ofte på billigere heroin.

Fleste har et ganske vanlig liv på de smerstillene preparatene, men når de begynner og bli for dyre og kjøpe eller de ikke lenger får dem utlevert er når dette virkelig begynner og gå gale, da er det desverre mange som gjør bytte til heroin og livstilen som følger med det.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Vil kronisk bruk av hasj kunne ha noen slik virkning f.eks. at øyebrynene blir mer rette elns.?
Vis hele sitatet...
Hvordan skal kronisk hasj bruk ha noe med at øyebrynene er rette eller ikke, uhm nei
Anonym bruker
"Ulykkelig Sfinks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
De som får det sliterne tryne, blir tynne med dårlige tenner, er de som ikke ta vare på seg selv.

Det er lett å havne der om man er rusmisbruker og bruker alle penger kun på rusmidler og ikke spiser mat og pusser tennene.

Passer man på å spise og sove, leve sunt som vanlig og trener + litt ekstra vitaminer og mineraler så setter ikke rusbruk så mye spor etter seg.

Ikke alle som kan lever som gutta i serien "Exit" men det er likevell mange som kan leve som riktig rusbrukere så lenge dem har penger til det. ( dem ser man det ikke på)
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ikke helt riktig. Munntørrhet er dårlig for tenna og noe man kan slite med av flere type rusmidler. Noen fører også til økt syreproduksjon som igjen kan skade tennene.
Vis hele sitatet...
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Pluss at man ofte «clencher» kjeven, tennene presses mot hverandre og man gnisser ofte tenner av amfetamin, MDMA osv. Kan føre til at tennene blir ekstra skjøre og få sprekker i seg.
Vis hele sitatet...
Det er sant. For de aller fleste amfetaminbrukere vil allikevel ikke munntørhet være den største årsaken til skader på tennene. Det er det nok sukker, syreinnholdig drikke osv, som er, som for alle andre. Men ja, alt man gjør har en kostnad og totalen avhenger av livsstilen din. Jeg kjenner ingen rusbrukere som ser ut som narkiser.
Anonym bruker
"Kjær Oter"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Bær Vis innlegg
Jeg kjenner ingen rusbrukere som ser ut som narkiser.
Vis hele sitatet...
Nå var ikke spørsmålet om man ville bli seenes ut som "en narkis" men om rus kan gi endringer på utseendet og det kan det helt klart, og gjør ved fast og langvarig bruk.

Anyway utseendet til "en narkis" er definert av en stereotype som slett ikke representerer narkotikabrukere og narkotikaavhenige flest. Vi vet jo at det er en million andre type mennesker med andre type livssituasjoner enn "en narkis" med knekken i gata og pistrete hår, som også ruser seg og avhengige av narkotiske rusmidler, så bildet av denne stereotypen er ganske utdatert. Jeg er sikker på at de narkotikaavhengige du kjenner ville hatt et endret og bedret utseende om de ble rusfrie "En narkis" kan være så mangt
Anonym bruker
"Ulykkelig Sfinks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ja de fleste rusmidler kan få en til å endre utsende, men det handler gjerne om der og da nå en er rusa og seeer rusa ut.
Anonym bruker
"Overrasket Hest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Alle?
Blir grå og gusten av å røyke hasj hver dag, ofte tynnere, og dårligere hud og hår pga mye tobakk ved inntak.
Blir blek og skrapa i kroppen av å bruke sterke opiater over tid, noen ganger lys leppefarge, inhulte øyne.
Blir tynn og mister muskler av stimulanter som kokain og amfetamin, særlig amfetamin av de to gir en gjenkjennelig type hud i ansiktet syns jeg. Tynnere i kinna og litt ugle-aktig øyne.
Vis hele sitatet...
Takk for en utfyllende beskrivelse! Det var akkurat en slik oversikt jeg tenkte på. Er litt skummelt å tenke på egentlig. Føler selv på at man lett blir sett ned på om man bruker rusmidler utover det dem som er lovelig tillatt så det å da få synlige markeringer som viser at man har tatt og har problemer med disse gjør vel vondt mye værre kan jeg tenke meg.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Øyebryna mer rette? xD ...
Vis hele sitatet...
Ja det var noe jeg har fått det litt for meg som jeg ikke vet om har noen basis i virkeligheten, mer utifra egne anekdoter. Synes at de jeg kjenner som røyker mye har litt, det jeg vil kalle: mer huleboer-struktur rundt øyebrynene. Er litt vanskelig å forklare, men det er mulig det har noe med det du sier om at huden kan bli mindre elastisk og at det da synes. Var noe av det som gjorde at jeg lenge holdt meg unna cannabis da dette rimte litt med de falske påstandene om at det gjorde deg dum. Det er jo fullt mulig at det er nettopp på grunn av disse påstandene jeg ble innprentet med at jeg fikk denne synelige karakteristikken for meg.


Sitat av Bær Vis innlegg
I grove trekk - nei, dette er tull.

Du endrer ikke benstruktur av psykoaktive stoffer, ved mindre de også inneholder hormoner.

Du mister ikke tenna av å bruke methamfetamin, du mister tenna av å ikke pusse dem.

Du får ikke dårlig hud av hasj, du får dårlig hud av å røyke, og av å bli eldre.

Ernæring, fysisk aktivitet, personlig hygiene.

Avhengighet kan gjøre at man tilsidesetter alt annet, og det kan synes på kroppen.
Vis hele sitatet...
Det er nok ikke så lett som at virkningen kommer direkte av bruk av psykoaktive stoffer nei det er jeg enig i. Hvis man trener, spiser og vasker seg og kompanserer for belastningene kroppen eventuelt måtte utsettes for er det nok fullt mulig å bruke ganske mye uten at dette skal sette synlige spor. Samtidig er det for meg et visuelt karakteristisk preg over mange av dem som selger blader og samler seg i grupper litt for seg selv som skriker til meg at dette er ikke bare folk som er fattige, men har puttet litt av hvert i kroppen sin.

Ja, det er når avhengighet blir er problem som jeg tenker på. Da virker det som det er forkjellig hvordan disse merkene synes på kroppen utifra hvilket virkestoff det er man er avhengig av, så det medfølger jo at det ikke er helt irrelevant å tenke seg at stoffet i seg selv også har en effekt, om enn inndirekte.

Sitat av Bær Vis innlegg
Det er sant. For de aller fleste amfetaminbrukere vil allikevel ikke munntørhet være den største årsaken til skader på tennene. Det er det nok sukker, syreinnholdig drikke osv, som er, som for alle andre. Men ja, alt man gjør har en kostnad og totalen avhenger av livsstilen din. Jeg kjenner ingen rusbrukere som ser ut som narkiser.
Vis hele sitatet...
Altså ja, det er jeg klar over. Kjenner flere selv om ser helt normale ut, men de har ikke heller et problematisk forhold til rus. Det jeg tenker mer på er de som bruker mye over lengre tid og gjerne får et problematisk forhold til det. Disse blir jo på en måte ekstremer for andre som bare bruker litt. Man kan si at hvis man tar det til det ekstreme så kan man få slike synlige påvirkninger som er permanente. Da vil det jo være naturlig å trekke den slutningen at også litt bruk vil føre til litt synlig påvirkning i denne retningen, men at dette lett kan kompanseres for og vil overkjøres av andre faktorer i livet til noen der stoffet ikke har en så stor plass.

Disse ekstremene kan man vel etterhet kategorisere utifra hvilke stoff man bruker. Bruker man mye amf så kalles det en "tweaker look", bruker man mye opiater får man heroinist looken. Bare at det ikke virker som det er noen klar definisjon på akkurat hva dette er utenom det "Kjær Oter" skrev over kanskje.

Sitat av Antiex Vis innlegg
Føler det har mye med ens egen selvfølelse å gjøre. Mange får birkebeiner-knekk og sjokolade&banan Swag fordi de "føler" deg som en narkis
Vis hele sitatet...
Ja vi er vel alle bundet til en eller annen form for tribalisme så dette kan nok bli en form for kultur. Ser vel dette ganske mye i cannabis-culture der bruken av dette stoffet mer og mer assosieres med forskjellige typer musikk, klær, tradisjoner og symboler.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Nå var ikke spørsmålet om man ville bli seenes ut som "en narkis" men om rus kan gi endringer på utseendet og det kan det helt klart, og gjør ved fast og langvarig bruk.

Anyway utseendet til "en narkis" er definert av en stereotype som slett ikke representerer narkotikabrukere og narkotikaavhenige flest. Vi vet jo at det er en million andre type mennesker med andre type livssituasjoner enn "en narkis" med knekken i gata og pistrete hår, som også ruser seg og avhengige av narkotiske rusmidler, så bildet av denne stereotypen er ganske utdatert. Jeg er sikker på at de narkotikaavhengige du kjenner ville hatt et endret og bedret utseende om de ble rusfrie "En narkis" kan være så mangt
Vis hele sitatet...
Allikevel blir denne stereotypen pushet hardt av nasjonale medie-hus. Var litt noe av det som var motivasjonen min til å lage tråden. Denne artikkelen om morten på nrk som gikk i jula:
https://www.nrk.no/norge/xl/morten-h...ave-1.15298229
Sist endret av meitemark; 8. september 2022 kl. 11:30.
Misbruk kombinert med avhengighet på de fleste stoffer vil kunne påvirke utsende i varierende grad, men vil med veldig stor sannsynlighet endre noe.
Alle er jo forskjellige og det er vell strengt tatt ingen som endrer seg identisk. Det går for det meste på hvilket stoff og mengder man inntar og hvordan kroppen reagerer på disse. Amfetamin og heroin er jo typiske stoffer man forbinder med de som lider av narkomani. Bare du leser "gate narkoman" danner du deg sikkert et bilde i hodet. Om du ser for deg en "typisk" gate narkoman så har du vell svart på spørsmålet ditt da fellestrekkene taler for seg selv.

Uansett hvordan har det seg at de ser slik ut?
Jeg personlig har mye erfaring med div typer speed og etter som årene har gått så er det nesten umulig for meg selv å se noen endringer. Jeg har jo selvfølgelig endret meg, men om detter er pga speed er umulig og si.
Noe som er sikkert og vist er at søvn og matmangel en noe som vil vises veldig godt. Brukeren vil fremstå som underernært og vil sannsynligvis ha noen sykdommer og mangler pga av det. disse symptomene kan være alt mellom himmel og hav, men noen typiske er jo endret hudfarge pga vitamin mangel og generelt en kropp i dårligere forfatning typisk hud og hår som fremstår sliten pga underernæringen. Søvnmangel vil jo åpenbart gi brukeren et ganske så slitent utrykk da kroppen ikke får hvile. kroppen jobber jo som bare det når vi sover så er mange prosesser som kommer til og bli forstyrret pga dette, men brukeren vil for det meste se veldig sliten ut. Selv om man følger opp det med søvn så er det slik at speed reduserer søvnkvaliteten så man kommer fremdeles til å se sliten ut på tross av søvn.

Stoffet i seg selv vil eldre kroppen mye raskere enn vanlig. Speed reagerer med noen celler og lignende i kroppen som står for nettopp det med aldring. Det er derfor de narkomane ofte har det utsende som de har. uansett om man misbruker eller ikke så kommer amfetaminen til å speede opp produksjonen av de cellene som gjør kroppen eldre. Gate narkomane kan ofte se veldig mye eldre ut enn hva de egentlig er. Det er jo en veldig kjent sakt at alder setter sine spor, men dette er jo ikke den hele og fullstendige narkis "looken"

Kort svart så er det kombinasjonen mellom alle disse faktorene som endrer utsende i stor grad. Livstilen som narkoman kommer ofte med mange sykdommer som også setter sine spor. kombinasjonen av sykdommer som følge av rask aldring og at man ikke metter kroppens behov for mat, søvn, vann og alt mulig annet kroppen og psyken trenger.

Endringene man får som følge av livstilen som rusmisbruker har ingen fasit. Det varierer fra person til person og det er veldig store variabler på hvordan en tar vare på seg selv.

Personlig synes jeg det er vanskelig å se endringer på nære venner og seg selv. Det er jo ikke en prosess som skjer over natta, men gradvis over en lengere periode eller en hel livstid.

I de aller fleste tilfeller så er det ingen av endringene kroppen får som man ikke kan gjøre noe med. Endrer man livet og blir sunn og aktiv så vil kroppen fremstå på aktiv og sunn. Rask aldring er den største helserisikoen for en ung voksen person som bruker amfetamin da dette svekker kroppen slik at den i stor grad kan utvikle sykdommer som vil i varierende grad synes. Det er innsiden av kroppen som er bekymringsverdig alt blir påvirket. skjelettet svekkes noe som kan føre til nye holdninger og eller gange. Alt fra muskler til organer vil bli svekket og sårbare for sykdommer som følge av livstilen. Blodårene og hjerte er også noe som svekkes og som hos enkelte vil endre utsende. Dårlig blodgjennomstrømming vil være veldig synlig på armer å hender værfall om man er på amfetamin da dette kan gjøre strømningen enda være og enda mer synlig.

Narkomane har ganske enkelt bare en nedslitt kropp som kanskje har en eller flere sykdommer som har synlige symptomer. Jo eldre en blir jo mer synlig blir de langvarige symptomene, men det er lett å forveksle disse endringene med vanlig alderdom og derfor veldig vanskelig å se tydelige endringer.

eksempel:
Partyløva som tar amfetamin hver bidige helg ser ikke ut som en narkoman, men en Realty deltaker som har freshet seg opp en god del for å imponere damene. utsende er viktig for vedkommende så trenging og sunn mat er en selvfølge samt diverse anti age produkter for og få en fin og glatt hud. anti age vil jo og kosttilskudd vil jo bremse ned hyppige aldringen.
vedkomne i dette eksempelet er straks i 50årene, men ser absolutt ikke ut som noen narkoman. personen har tatt amfetamin i helgene og festet slik siden han var 18 år, men bærer ingen "synlige" spor. Selv om han utentvil har blitt påvirket så har det i stor grad blitt kamuflert med den naturlige aldringen. klassekameratene derimot ser ut som en hardbarka narkoman.
hvorfor er det slik? jo for selv om stoffet i seg selv endrer deg så er det for det meste livstilen ellers som bestemmer hvordan kroppen skal reagere eller kjempe imot. om du lever sunt så er det jo fremdeles aldringen som er det synlige bare ikke i like stor grad.

Det er som sagt ikke noen fasit og alle er forskjellige, men det er noen forskere som mener at om de greier å reversere hyppig aldring så vill brukeren se nokså frisk ut å unngå de verste sykdommene som kommer med aldringen. Den største dødsårsaken blant brukere er forskjellige sykdommer som følger aldringen hos de eldre og langtids brukerne. De som er disponerte for det blir veldig fort veldig gammel. Personlig så kjenner jeg en som så ut som en gammel mann i slutten av 20 årene pga mange år med speed.
Personlig så ble jeg fort mye eldre da jeg begynte med speed i tenårene jeg hadde egentlig et veldig mjukt ansikt, men etter en stund så ble jeg veldig markert i ansiktet. opplevde også en veldig stram hud som jeg fikk etter å ha vært på speed ca 1 dag.
hvordan endringene oppsto kan være alt fra naturlige årsaker til vekt tap i ansiktet eller at det slitne utrykket henger igjen. Om dette var varige endringer er ikke lett å si da speed ble inntatt regelmessig så kroppen fikk aldri reversert seg helt, men da jeg "sluttet" noen år senere endte jeg opp med et slankt å markant ansikt for godt.
men da igjen hvem vet?

Det er dessverre begrenset med forskning på hvordan stoffer faktisk påvirker kropp hjerne og sjel da det er mye antagelser og lite begrunnelser. Uansett så har det seg slik at akkurat det med speed å alderdom er noe som blir forsket på i veldig stor grad da om dette blir en sukkes så kommer det til å redde og forlenge veldig mange liv da dette blir en form for motgift. Regner med at de fleste her er unge voksne og vil bare påpeke at belastningskader som følge av overdose er den største utfordringen for joda du kan faktisk ta overdose på simulanter vil bare påpeke at selv om du er ung er du ikke udødelig den største trusselen har bare ikke ferdig utviklet seg enda. 30 år med kroppen til en 60åring er lite kult og utrolig kjedelig.

håper det ikke ble for mye rot og at noen kanskje lærte noe og kanskje tok noe til betraktning

EAT SLEEP speed repeat
Anonym bruker
"Ulykkelig Sfinks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Røyker du tobbak hver dag så er det som eldrer huden og ansiktet mest. Får rykker og pløsete hud mye før dem som ikke røyker.

Det er ikke akuratt et rusmiddel som det snakkes om her, men det setter virkelig spor i ansiktet etter noen år..
Anonym bruker
"Lettet Kimære"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg kjenner 2 damer som går på dop men som det ikke synes på. Hun ene går på heroin, spiser og sover godt, liker og stelle seg og ser veldig flott ut. Virker som hun har alt på stell med leilighet og type pluss 2 små hunder hun har med seg rundt omkring.
Hun har skutt heroin i 10-15 år og det synes ikke på henne at hun er en misbruker av noe slag.

Den andre dama har gått på amfetamin i 20 år +/÷. Hun sover også så godt som hver natt, spiser godt, steller og ordner seg og liker og se bra ut. Ingen av de to kan man se på misbruker narkotika om man treffer de på butikken eller møter dem første gang.
Husker jeg ble satt ut første gang jeg møtte de for og handle dop og innså de også brukte.
Har sett forandring veldig fort hos folk fra nykter til de får trekk i ansiktet og øynene etter bruk, Meg selv også.
Det kan gå veldig fort
Men så er det da noen som har litt "kontroll" og har knekt den koden
R.i.p 23.04.2021
De jeg kjenner som ser ut sånn nå , de skøyt heroin & amfetamin vær eneste dag
Anonym bruker
"Sjokkert Kentaur"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Alkohol setter uten tvil synlige spor uavhengig av tiltak man gjør for å dekke over, ved langvarig avhengighet. Kan gomle vitaminer og trene så mye man orker, men hjelper ikke mot rødmussethet, stygg hud, og ellers vil man til slutt ikke orke å spise og å trene skikkelig med dertilhørende konsekvenser.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Pluss at man ofte «clencher» kjeven, tennene presses mot hverandre og man gnisser ofte tenner av amfetamin, MDMA osv. Kan føre til at tennene blir ekstra skjøre og få sprekker i seg.
Vis hele sitatet...
Ja men poenget hans er at dette er skader som kan begrenses veldig.

For tennene er selve gnissingen det største problemet. Så da må du ha tyggis.

Sett masse dokumentarer av folk som mener meth ødela alt av tenner etter en mnd men da mistenker også jeg at de ikke har pusset tenner. Tenner er ganske standhaftige saker altså
De tingene du nevner er jo helt klare tegn på at man pga rusmisbruket ikke klarer å ta vare på seg selv/ikke har råd, samt følgene av å være rusa hver dag - som tannproblemer og at man blir tynn og sliten fordi man ikke spiser eller sover nok f.eks.

Du kan imidlertid se en endret beinstruktur i ansiktet på en del langvarige heroinmisbrukere hvor underkjeven er trukket noe oppover, som ligner en del på hvordan mange gamle mennesker kan se ut, synes nesten det er merkelig at ingen nevner dette for det er i mine øyne den eneste måten man kan "se" at noen er rusmisbruker da det er så tilsynelatende utbredt kun blandt den gruppen.
Tok det opp med en venn som jobber med både eldre og tunge narkomane og hun forklarte at det gjerne skyldtes langvarig alvorlig ernæringssvikt da dette også er noe man ser på endel gamle mennesker, men aldri på de som ellers er "velfødde".
Om beinstrukturen faktisk endres drastisk eller om det er mye stillingen i ansiktet som endres pga strammere muskulatur eller evt muskelsvinn er vanskelig å si men det er et ganske distinkt utseende.
Men da skal man ruse seg lenge for å si det sånn..

Ellers gir et liv som tung rusmisbruker individuelle skader da det er så mye anna som spiller inn for hver person, men mangel på mat og søvn og at kroppen er ute av stand til å ta til seg næring og restituere er nok vanlige årsaker.

Så følger jo også alle sårene man får i huden både av kløe og ureint dop, er det ille nok ødelegger man jo huden på sikt også, kjenner flere tidligere narkomane som har utrolig mye arr og hudplager enda mange år etter.